Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko toi opetussairaala nyt sitten termi lääketieteen opiskelijoille? Ainakin taas täällä Keski-Suomessa on ihan tuo keskussairaala sellainen sairaala, jossa hoitoalan opiskelijoita on jatkuvasti harjoittelussa, sekä kaikki Seututerveyskeskukseen kuuluvat pienemmät yksikötkin opiskelijoita ottavat. :)

Kaikilla firmoilla on mahdollisuus ottaa opiskelijoita harjoittelemaan, niin pienillä yksityisillä niinkuin kaupungin suurimmilla yksiköillä.

E: Mut voi jumbe, kun aika menee hitaasti! Oon nyt kahen viikon aikana joka päivä laskenu päiviä millon on taas ultra. Tänään tuli 16 viikkoa täyteen. Ultrat on kyl iha kohokohtia, kun pääsee tölläilee pientä ruudusta :love017

Last edited by a moderator:
Ikävä juttu AnnaManna89 tuo sinun kokemuksesi opiskelijasta. Kummallista, ettei sinulta kysytty, saako opiskelija olla paikalla.

Mulla on usein opiskelija ollut paikalla sekä neuvolassa,että ultrassa (esikoisenkin aikana jo),mutta joka kerta on multa kysytty lupaa siihen. Oon suostunut aina,koska oon vaan halunnu tarjota sille opiskelijalle tilaisuuden oppia käytännön asioita, mutt toki ymmärrän,jos joku ei tahdo opiskelijoita siihen "hösäämään" ja siksi pitäis kyl aina kysyä potilaan lupa..

Mulla oli synnytyksessä opiskelija ja kysyivät saako tulla mukaan :)

Kuukausi rakenneultraaaaaaan! Miten maltan taas?!?! :D

Tänään rv 15 + eka kerta kun jaksoi siivota normimenolla! Ja kämppä kiiltää ja mieli lepää ;D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mulla unohtui laittaa että perjantaina kävin siis nt-ultrassa ja kaikki oli hyvin :) Jännitti aika paljon!
Teki sekä sisäkautta että mahan päältä, mahan päältä jopa sattu vähän kun hoitaja painoi aika paljon.

Aika hienot laitteethan ne nykyään on, kun sai kivasti seurata "taulu-tv:stä" seinältä kuvaa, eikä tarvinnu siitä laitteen monitorilta tähystää niinkun neuvolassa :)

Sekin oli aika hienoa kun sydänäänet täytti koko huoneen, tumps tumps tumps :)

Kivaa oli makoilla siinä ja katsella seinältä "ohjelmaa". Ja aina kun naurahdin niin vauva pompsahti ylöspäin :P

Täällä on lääkärit tavattu ja juteltu kaikki pelot ja ihmetykset läpi. Seinäjoella on ollut mahtavaa kun ovat ultranneet joka neuvola/lääkärikäynnillä :) Jotenkin helpottavaa kun tietää että siellä sittenkin on jotain, vaikka päällepäin ei näy eikä oireita ole ollut (kuulemma saan olla tästä onnellinen o_O) Oli muuten jännä un kysyin olisiko veteen synnytykseen missään lähemmällä mahdollisuutta kuin Kättärillä niin sanoivat, että kyllä täällä meilläkin on osaavaa henkilökuntaa ja se on täysin mahdollista jos ko henkilö on vuorossa :) vaikkakin virallinen kanta on ettei täällä seinäjoella saisi synnyttää veteen.... minähän olen hihkunut ja pomppinut innoissani asiasta (ne viimeisetkin synnytyspelot ovat hävinneet) Ikinä en ole aikaisemmissa keskenmenoihin päätyneissä raskauksissa (kaikki surkeat kokemukset naisten klinikalla) saanut näin ihanaa palvelua neuvolassa ja lääkärissä :)

Niin ja on se mieskin onnessansa (näkee ilmeestä kun on ollu mukana ultrauksessa, vaikka ei se mitään myönnäkkään ;) )

Mulla olis keskiviikkona toka terveydenhoitajaneuvola tiedossa. Toivottavasti nyt kuuluis sydänäänetkin, ettei tarvitse hiljaisuutta panikoida - vai kuunnellaanko niitä ääniä aina? En muutenkaan tiedä mitä toisella käynnillä tehdään, mutta ei varmaan mitään erityistä ole tiedossa, vai?

Meillä Espoossa kuunnellaan ääniä joka neuvolassa kunhan rv10 on täynnä. Sitä ennen ei dopplerilla kuulu (?). Vaadi sitä kuuntelua, eihän siinä nyt kauaa mene ja se on kuitenkin odottajalle tärkeää!

Meillä on huomenna toinen neuvolakäynti. Jännittää ihan älyttömästi! :) Eilen illalla oli alavatsa todella kipeä pitkälle yöhön ja alko jo stressaamaan, että tässäkö se nyt oli. Tänään kuitenkin lähes normaali olo, kurkkukipua ja pientä pahoinvointia lukuunottamatta. Onneks huomenna pääsee varmistamaan, että meidän pikku Papulla on kaikki kunnossa. :)

Täällä on neuvolassa nyt käyty ja sydänäänetkin kuunneltiin :) Aiemmin oli puhetta harjoittelijoista ja niiden pitämistä neuvolatapaamisista. Tällä kertaa minun koko visiitin hoiti harjoittelija, terveydenhoitaja tuli paikalle vasta viimehetkillä seuraamaan sydänäänien kuuntelua ja varmistamaan muutama asia, joita olin kysynyt tältä harjoittelijalta. Multa ei kysytty missään välissä, että sopiiko tämä järjestely, vaan se oli enemmänkin ilmoitusluontoinen asia. Kaikki meni kuitenkin ihan hyvin kai, jos jäin jostain paitsi niin en sitä ainakaan itse tiedä. :rolleyes: Lähinnä jutusteltiin siitä kuinka on sujunut nyt kun pahoinvointi on hellittänyt, katsottiin paino, verenpaine ja hemoglobiini. Hyviä harjoittelijoita toivon muillekin osuvan! Ja tietysti varmuutta toisi myös se, että terveydenhoitajakin olisi paikalla tarkkailemassa ettei mikään tärkeä unohdu.

Sain lähetteen sokerirasitukseen, koska äidilläni oli RD molempien raskauksien aikana, muutoin en kuulemma osuisi riskiryhmään. Sitä siis kauhistuksella jännittämään! Siitä seuraavaksi sitten rakenneultra ja neuvolaan vasta ensi vuonna.

Rakkautta vain! Käytiin neuvolalääkärissä tänään ja kuunneltiin sydänäänet. Miehen piti katsoa jopa toisaalle, koska sanoi, että itku meinasi tulla! <3 Niin liikuttava hetki! 160 vauhtia pieni sydän löi, kuulosti ihan rummulle :D Meiän pieni rumpali. Hemoglobiini 117 ja sain paketillinen rautalääkkeitä, jospa auttaisi väsymykseenkin. Hyvä käynti

Mä uskaltauduin vihdoin varaamaan ajan sokerirasitukseen ja niihin perusverikokeisiin. Olo ei vieläkään oo kehuttava, mutta en viittiny sitä enää lykätäkkään. Perjantaina pitäs mennä sitten kahdeks tunniks käkäilemään labraan. Toivottavasti en yrjöä. Mulle muuten sanottiin, ettei edes käsitöitä saa tehdä. Joo, kyllähän se puikkojen pyörittely tietty hirveesti kuluttaa ja vääristää arvoja... Mulla siis suvussa 2 tyypin diabetesta, ei muita riskitekijöitä. Itellä ei edellisissä raskauksissa oo sokereiden kanssa ollu ongelmaa. Ans kattoo ny :)

Oletko Neljän suora joutunut muissakin raskauksissa käymään tuossa rasituksessa? Onko riittänyt kerta, jos ei arvoissa ole ollut heittoa vai testataanko sitä aina kahdesti?

Tokassa neuvolassa tänään käyty. Meillä Papun sydän jyskytti 150. Meillä on todella ihana neuvolatäti. Meillä rakenneultra on 5.12. Seuraava neuvola-aika on 8.1. ja neuvolalääkäri 31.1. Jänskää ku ultraan on enää pari viikkoa. Oon niin onnellinen! :love7

Mä pääsen kans tonne sokerirasitukseen. Sen sanoi lääkäri jo varhaisultrassa. Olen tosin käynyt muissakin raskauksissa ja kyllä ainakin meidän labrassa saa tehdä käsitöitä. Ja aion kyllä nytkin tehdä. 2 tuntia aikaa neuloa :)
Toivottavasti se litku on parempaa kuin aiemmilla kerroilla. Ihan kun ois hiilihapotettua mämmiä juonut :sick009

Mä kävin jo joskus rv 13 sokerirasituksessa ja siellä se litku maistu semmoselt lantraamattomalta vadelmamehutiivisteeltä. Ihan hirveetä kuraa oli, mutta siitä selvittiin ja kaikki arvot olivat normaaleja.

Cedju2: Joo kaikista oon käyny :confused: Kerta on riittäny ja olen aina käyny just tässä rv 12-16. Suositus käsittääkseni on, että koe uusittais rv 24-28 vaikkei heittoja oliskaan tai että eka tehtäs vasta sitten. Mä käyn tossa noin "varhain" kun mulla on toi vahva sukurasite. Mulla on jätetty toinen tekemättä siksi, että ton ekan arvot on ollu selkeesti alle ylärajojen ja lisäksi olen raskauden aikana joskus satunnaisesti mittaillu paastosokereita sormenpäästä, joissa ei ole häikkää ollut. Joskus mittasin päivälläkin, kun tuli huono olo ja se johtu ehkäpä just alhaisista sokereista. Arvot saattoi olla 4-5 luokkaa pari tuntia syömisestä.

Hannastiina12: Olen mäkin kutonu, vaikka kiellettiinkin :) En tienny/muistanu... :wink Tiedän myös yhden äidin joka oli ottanu 2-vuotiaan mukaan ja juossu sen perässä sen 2 tuntia. Se ehkä jo vähän vaikuttaa, äly hoi älä jätä.

Täälläkin käsittääkseni joutuu sokerirasitukseen kaikki yli 25 vuotiaat odottajat. Esikoisen kohdalla meinasin pyörtyä odotushuoneeseen ku vetäsin sen sokerilitkun alas. Pääsin siitä sitten ensiapuun lepäileen ja ambulanssin miehet ne sit kävi välillä aina sen verikokeen ottamassa :D
Oli jo viime neuvolassa sokerirasituksesta puhetta ja mulla se on jossain tammikuussa sitten. Hirvittää jo valmiiksi.
Esikoisesta arvot hyvät vaikka meinas vintti pimetäkin :D Josko tällä kertaa pääsis suoraan jonnekin sitten makuulleen ettei odotushuoneessa tarvi taas lattialle heittäytyä...
Sokerirasitus ku ohi niin sitten autuasta odotusta vaan loppuun saakka :)

Niin se taitaa nykyään mennä ensisynnyttäjillä, mutta jos oot alle 40v. ja aiemmissa raskauksissa ei oo mitään poikkeavaa ollu eikä oo näitä sukurasitteita yms. ni ei tarviis käydä.

Eipä se nyt mitään herkkua oo, mutta meneehän se :confused: Ekasta mä meinasin pökertyä sen kahen tunnin jälkeen ja hyvä ku kotiin selvisin. Väsytti niin tolkuttomasta. Mulla olikin sitten se kahden tunnin arvo ollu 3.8 ja arvo on siis silloin "hyvä" jos on alle 8.6 :eek: Toka oli ihan ok ja kolmannesta rasituksesta lähin sitten neuvolan jälkeen iltavuoroon :)

meillä on onneks labran vieressä kahvila, josta saa sit aamukaffet... Muuten ottaisin kyllä jotain evästä mukaan, ettei tuu huono olo.

Takaisin