Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minullakin on otettu jokainen ultra vatsan päältä. Varhaisultra viikolla 6 tehtiin myös näin ja siellä se pikkunen sydän sykki kovasti ja kaikki oli kunnossa :) Aikaisemmin tuolla kirjottelinkin siitä, että tuntuu ettei uskalla vielä iloita vauvelista vaikka ensimmäinen kolmannes on takana ja kaikki oli kunnossa ultrassa, ei niskaturvotuksessa mitään outoa ja vauveli siellä liikuskeli, mutta nyt ajattelin että turha sitä on huolehtia että jokin menee pieleen. Luonto tosiaan hoitaa hommansa jos on hoitaakseen.

Meilä neuvolan ultraaja yritti kovasti herätellä tuon pienokaisen tuolla mahassa. Se tärisytteli ja painoi sillä ultrauslaitteella, käski yskimään ja käski käydä vessassa. Siinä meni hetki kun vauva alkoi "venyttelemään" ja sitten se vipellys alkoikin. Siellä se potkutteli kohtua pitkin menemään ja heilutteli käsiä. Sormetkin kaikki pystyttiin laskemaan :) On tämä ihanaa aikaa.. Pääkipu vaan alkanut vaivaamaan. Nyt viikko 14 menossa. Lääkäristä tulee ristiriitaista tietoa särkylääkkeiden käytöstä tässä vaiheessa,. Jotkut sanoo että voi syödä ja jotkut sanoo ettei kannata syödä. En sitten syö niitä ollenkaan kun ei tiedä mihin uskoa.

Ehkä niillä vanhemmilla laitteilla ei saada vatsan päältä kunnon kuvaa varhasilla viikoilla o_O

Huomenna matka käy kohti Gravidaa. Saa nähdä onko kätilö vai lääkäri ja se mikä vielä enemmän kiinnostaa on se mitä siellä mahassa on tai ei ole. Miestä kiusasin, kun mun pahoinvointi jatkuu näin kauan, että josko olis kaksoset tulossa :wink Meni ihan kalpeeksi ja kysy, että ei kai susta oikeesti siltä tunnu :grin Kun nyt olis se yksikin, jolla asiat hyvin.

Ehkä niillä vanhemmilla laitteilla ei saada vatsan päältä kunnon kuvaa varhasilla viikoilla o_O

Huomenna matka käy kohti Gravidaa. Saa nähdä onko kätilö vai lääkäri ja se mikä vielä enemmän kiinnostaa on se mitä siellä mahassa on tai ei ole. Miestä kiusasin, kun mun pahoinvointi jatkuu näin kauan, että josko olis kaksoset tulossa :wink Meni ihan kalpeeksi ja kysy, että ei kai susta oikeesti siltä tunnu :grin Kun nyt olis se yksikin, jolla asiat hyvin.

Mun mies on monta kertaa varmistanu että eihän siellä voi kahta olla, että nyt kun mennään pe ultraan niin eikai siellä voi kahta näkyä! Oon sanonu että ei ole kun yksi, kaksi kertaa on katottu jo ja yksi siellä on.
Se olis sen pahin painajainen vissiin... :D

Mäkin kävin Gravidassa. Mulla oli vissiin joku erikoistuva lääkäri. Se välillä pyysi sitä kätilöä apuun, ku ei meinannu saada sitä niskaturvotusta mitattua. Tuntui, että se kätilö osasi sen homman paremmin. Lääkärikään ei mitään selitely, mutta se kätilö sit selitti onneks hyvin mitä sillä nt-mitalla ja veriseuloilla tutkitaan. Sain jo tammikuun alkuun uuden ultra-ajan :)

Jäi ihan positiivinen kuva siitä käynnistä. Tosin parkkipaikat vois olla lähempänä.

Mulla oli viime kerralla kätilö Gravidassa ultraamassa. Ihan asiansa osaavilta vaikuttivat, tosin eihän meillä mitään ihmeitä ollukaan. Kiva lähteä taas seikkailemaan sinne... Viime kerralla me saatiin auto ihan siihen sen ulko-oven viereen, mutta onhan siellä järjestelyt muuttunu sen seittemän kertaa tässä ajassa :sad001 Täytyykin kattoo jos löytys jostain jotain kartan tapasta...

Me tultiin just ultrassa ja hymy ylttää korviin saakka! Näimme pikkuisen ensimmäistä kertaa ja siellä se kaiveli nenäänsä, isäänsä tullut :)<3 niskaturvotus oli alle millin luokkaa eli siitä ei ainakaan yksistään tarvii olla huolissaan, mutta verikokeiden tuloksia vielä odotellessa :) se jotenkin tuli yllätyksenä, ja koin pientä pettymystäkin siitä et ei ollakaan niin pitkällä vielä kun oltiin luultu.. Ja sen seurauksena laskettuaikakin muttui viikolla eteenpäin. 29.5 on päivittynyt LA eli juuri ja juuri pysyttiin vielä toukokuun puolella.

Ihania ultra kuulumisia :) Ilolla aina luen näitä. Ja joku tuolla aiemmin mainitsikin että pitää jättää turha huolehtiminen ja luottaa siihen että luonto hoitaa. Ja näinhän se on. Raskaudessakin kuitenkin on että kaikkeen ei vaan itse pysty vaikuttaan vaikka kuinka haluaisikin. Siksi kai tämä odottaminen onkin tällaista tunteiden vuoristorataa kun pitäs mennä vaan päivä kerrallaan ja nauttia sekä luottaa omaan kehoonsa.

Itsellä vielä se kuukausi seuraavaan lääkäriin jolloin rakenneultra, sitten ollaankin jo puolessa välissä :)

Mulla oli kanssa tänään nt-ultra. Kivasti meni, jotenkin yllättyi siitä, miten paljon toinen näyttää jo pieneltä ihmiseltä, vaikka sen periaatteessa etukäteen tiesikin. Hirveästi viuhtoi menemään ja kun lopulta rauhottui, jäi makaamaan kalvopussin päälle, niin ettei niskaturvotusta meinattu saada mitattua :P Ultrasta saaduissa kuvissa näkyy oikein söpöt pienet varpaatkin. Olen niin myyty <3 LA ei muutettu, vaikka viikot vastasivatkin vasta 12+1, kuten odotinkin. Ainoa miinus oli, että olivat vaihtaneet ultran paikan Jorvista Naistenklinikalle, mutta kirje aiheesta ei koskaan tullut meille asti… Päästiin sinne ultraan kuitenkin.

Käytiin suuhygienistin ja Ravitsemusterapeutin luennolla. Eipä mittää uutta ollu.. mut tulipa käytyä :)

Tänään oli eka ultra. Kaikki kunnossa. Siellä tyyppi köllötteli ja oikoi jalkojaan :) Pari päivää aikastui la, mutta nämähän tulee sit ku haluuvat. Varsinaisesti ei seulontoihin osallistuttu, mutta kätilön kanssa sovittiin ennalta, että jos jotakin poikkeavaa huomaa niin asian kertoo. Totesi vaan lopuksi, että ei löydä mitään moitittavaa meidän ihmisenalusta :grin Rakenneultra sitten 7.1.

Huvittavaa, kun kätilö kyseli vointi ja valitin, että pahoinvointia on edelleen ni kätilö kysy multa, että "Loppuukohan se kohta?" Olin ensin vähän et häh, mutta tarkotti siis miten edellisissä raskauksissa on pahoinvointia ollu :p Vaikee on sanoa, eipä nää samalla kaavalla mene...

Eilen oli neuvola. Siellä oli joku opiskelija tekemäs sitä käyntii, en oikein tykännyt. Jos oisivat kysynneet käypikö, et opiskelija on niin oisin kieltänyt. Miun mielestä ois pitäny kysyy, niin meiänki piti kouluaikana kysyy, jos oli vaik millä vastaanotolla mukana. Tiiän, et pitää harjoitella, mut myö ollaan ensi kertaa tässä vauvahommassa ja vasta toinen neuvolakäynti niin olisin halunnut, et ois ollu se meidän neuvolatäti yksin..

Itse käynti oli turha. Opiskelija kysy samat asiat, kun kysyttiin ekalla käynnillä ja kerto samoista asioista, ei oikein tullu uutta. Luennoi turhista aiheista, kun sanoin painoo mitatessa, että vatsa ei oo toiminut kahteen päivään ja et toimii raskausaikana paljon paremmin, kuin ennen raskautta nii hirmu luennot siitä ummetuksesta. Koska ite ajattelen jos maha toimii paremmin, kun ennen nii en rupea mitää ummetuslääkkeit napsimaan, et jos välillä on kaks päivää välis ja muuten toimii joka päivä, nii se kaks päivää ei miust haittaa kerran se toimii sit kuiteki ilman lääkkeitä.

Miulla jäi puolet kysymyksistä kysymättä, koska piti kuunnella yli-innokasta luennoitsijaa, joka ei ite kuunnellu minua mitä yritin oikeastaan kysyä.

Ihan hyvä, ettei näitä neuvoloita ookkaan niin usein mitä aiemmin valitin. Tään kerran jälkeen vastassa on taas uusi neuvolatäti, koska tää jää vuorotteluvapaalle, mutta sitten ennen la keritään nähä tään nykysen kaa vielä. Mie tahtoisin, jos tää uusi neuvolatäti on kiva niin haluisin että hän ois sitten loppuun asti, mutta eihän se onnistu jos se on pelkkä sijainen eikä mikään vakkari. Ärsyttää kertoo tuhat kertaa eri ihmisille samoja asioita ja ite ei saa sitä tarvitsemaansa tietoa.

Ainut plussa koko käynnissä oli se, että kuunneltiin sydänäänet ja ne oli ok :)

Ikävää, että sait huonon kokemuksen opiskelijasta AnnaManna89 :sad001 Olen kuullut, että periaatteessa, jos on opetussairaala tai sun tapauksessa opetusneuvola, ei asiakas voi kieltää opiskelijan osallistumista. Muodollisesti voidaan asiaa kysyä, mutta siis noin periaatteessa asiakkaan sanomisella ei olis mitään väliä... Tietysti sen ohjaava työntekijä voi käyttää omaa harkintaa, jos on joku tilanne, ettei opiskelijan ole järkevää mukana olla.

Kysyitkö muuten monennen vuoden opiskelija oli? Ja anna ihmeessä palautetta. Nythän opiskelija saattaa olla siinä uskossa, että antoi sulle hyvin tietoa asioista joista et vielä tienny o_O Kyllä neuvolassa pitäs antaa tilaa sille asioivalle ja kuunnella, eikä vaan luennoida ja paasata...

Kyllä opiskelijan läsnäolon saa aina kieltää. Aika paljon on ikävä kyllä vaihtelua siinä, kysytäänkö potilaalta, sopiiko opiskelijan läsnäolo vai ilmoitetaanko vain, että täällä on tänään tällainen opiskelija mukana. Jotkut ei edes vaivaudu sanomaan potilaalle yhtään mitään. Mutta on siis mahdollista kieltää. Ja voi vaikka sanoa, että mukana saa olla, mutta opiskelija ei saa tehdä toimenpiteitä / seurata sisätutkimusta tms.

Joo, tottakai saa kieltää ja yleensä se on ihan ok. Mutta "periaatteessa" opetussairaala yms. voi myös ilmoittaa, että jos ei käy ni äänestä sitten jaloillas. Kyllähän tuommosessa asiakaspalvelutyössä täytyy ne asiakkaan toiveet huomioida. Toi "pykälä" on vaan sen takia olemassa, että jos järestään kaikki rupeis kieltämään opiskelijan läsnäolon ni eihän siitä mitään tulis. Selitinkö taas tarpeeks epäselvästi...?:p

Hmm… Aika harvoin potilaat kieltää opiskelijoita olemasta paikalla. Omalle kohdalle ei oo tainnu osua kertaakaan. Sen sijaan ohjaaja kyllä vähän valikoi potilaita, jos on tarpeen. Mutta esim. kaikki hoito pitä toteuttaa yhteisymmärryksessä potilaan (tai omaisten) kanssa, ja hoidosta on myös oikeus halutessaan kieltäytyä. Ihmisillä on olemassa isommat vaikutusmahdollisuudet kuin ehkä yleisesti mainostetaan… Mutta siis jos jostain löydät eriävän tiedon, niin pistä linkkiä tai jotain, mua kiinnostaa :)

Kyllä se aika untuvikko oli se opiskelija. Jajos se ei luennoinu niin opettelivat neuvolatädin kanssa keskenään minkä takia käynnis meniki melkein kaks tuntia :/ sitten se murjo mahaa kunnolla, kun kokeili kohtua minuu iha koski :/ annoin sattumisen tulla kyl ilmi.. ja kyllä on oikeus kieltäytyä ehdottomasti ja jokainen joka alal työskentelee niin tietää ainakin. Mut ite en kehdannut, kun ei kysytty. Potilaillakin on oikeuksia. Kantsii lukee ken kunkin jos ei oo selvillä.

Last edited by a moderator:
Kyllä se pitää potilaalta kysyä sopiiko, että opiskelija hoitaa. Potilaalla on oikeutensa. Ja Suomessa ei tietääkseni ole muita varsinaisia opetussairaaloita kuin Yliopistolliset sairaalat ja oppilaitosten omat klinikat. Muut sairaalat ja terveyskeskukset kyllä pystyy kieltäytymään ottamasta opiskelijaa, jos heillä ei juuri sillä hetkellä ole resursseja antaa opiskelijalle ohjaajaa.
Minulla on ollu monta opiskelijaa hoitamassa niin ä-neuvolassa kuin lastenneuvolassakin. Onneksi kohdalle on sattunut vain mukavia ja asiansa osaavia.

AnnaManna89: Kannattaa antaa vaikka puhelimitse sille neuvolatädillesi palautetta, jotta osaa ohjata tätä opiskelijaa oikeaan suuntaan. Kurjaa, että sinulle sattui näin, mutta sinun antamalla palautteella tämä opiskelija ei kohtele muita odottavia äitejä yhtä ikävästi. Ja jos et halua soittaa, kannattaa laittaa sähköpostia.

Keskustelin tuosta opiskelija-asiasta kätilön kanssa juuri synnytyksen jälkeen, joten saatoin olla hieman vauvahuuruissa. En sitten tiedä tarkoittiko tilannetta, jossa loppuvaiheen opiskelija toimii yksin o_O Kaikestahan on oikeus kieltäytyä. Synnytyksessä voi ainakin yrittää pyytää toista kätilöä, niin miksi ei voisi pyytää opiskelijan tilalle, siis itsenäisesti toimivan, jotain toista henkilöä? Tai kieltää opiskelijan läsnäolo kokonaan? Kummastelin tätä itsekin, sen kummemmin en asiaa ole selvitellyt kun ei ole ollut ongelma :)

Selitti myös tuosta luvan kysymisestä, että ei erikseen tarvitse esim. kysyä saako kätilöopiskelija olla mukana synnytyksessä, koska tieto opiskelijoista sairaalan arjessa ja "julkista tietoa". Hieman kummallista... Alkaako sitä synnytyksessä kaikkien tittelit kysymään uudestaan jos esittely vaiheessa meni ohi eikä opiskelijaa halua "ronkkimaan"? o_O

Lääkärinkierrolla ei PHKS:ssa pahemmin kyselty joskus vuonna nakki ja muussi, kun kymmenkunta lääkäriopiskelijaa tuli tohtorin vanavedessä mua ihmettelemään kuin jotain eläintarhan apinaa. Ja olin tuolloin vielä alaikäinenkin, eikä vanhemmiltakaan kyselty.

Onko toi opetussairaala nyt sitten termi lääketieteen opiskelijoille? Ainakin taas täällä Keski-Suomessa on ihan tuo keskussairaala sellainen sairaala, jossa hoitoalan opiskelijoita on jatkuvasti harjoittelussa, sekä kaikki Seututerveyskeskukseen kuuluvat pienemmät yksikötkin opiskelijoita ottavat. :)

Toivottavasti jatkossa saamme kaikki asioida mukavien ja asiansa osaavien ihmisten kanssa. Ja avataan se suu silloin kun pahalta tuntuu, siihen on oikeus ihan kaikilla :rolleyes:

Mullakin oli ekassa (ja toistaiseksi ainoassa tähän asti) neuvolassa terkka ja harjoittelija ja oli se vähä vaikeeta saada tolkkua siitä mutta molemmat oli kyllä tosi mukavia. Aikaa kului paljon kun höpisivät puolet ajasta toisilleen ja osa asioista meni multa vähän ohi mutta täsmentelin niitä sitten sähköpostilla jälkeenpäin.

Tutkimuksissa harjoittelijoiden paikallaolo voi kyllä tuntua oudolta, mutta toki ymmärrän että heidänkin täytyy jostain aloittaa. Mä jouduin kerran vuorokauden oksentelun ja kovan mahakivun takia päivystyksen kautta n-tautiosastolle ja kun yön yli annetut antibiootit ei auttaneet alettiiin mua tutkia aamulla uudelleen. 40 astetta kuumetta, maha turvoksissa, kamalat kivut ja lekuri teki sisätutkimusta harjoittelijoiden kanssa. Luultavasti mulle sanottiin kyllä ihan asiallisesti että harjoittelijat on paikalla ja ehkä suostumuskin varmistettiin, en muista. Mutta se oli siinä kipujen ja epätietoisuuden keskellä pelottavaa kun lääkäri selvitti löydöksensä lääkärilatinalla niille opiskelijoille eikä kertonut mulle mitään. Sen verran muistan kuulleeni että "avata pitää, ei voi tietää mitä siellä on". Hoitajat selvitti sitten että avaus tarkoittaa joudun leikkaukseen iltapäivällä. Leikkauksessa löytyikin sitten puhjennut umppari. Tämäkin selvisi mulle leikkauksen jälkeen vasta kolmantena osastopäivänä kun lääkäri selitti leikkauksesta kierroksella mukana oleville opiskelijoille. En tiedä olisinko ilman opiskelijoita sitten vasta epikriisistä saanut lukea että mikä vaivasi kun näiden kokemusten perusteella ainakaan SATKissa ei paljon potilaita infota o_O

Takaisin