Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu, luki oikein ajanvarauskortissakin, että "isä on erittäin tervetullut mukaan". Ja samaa sanoivat nyt uusiakin aikoja antaessa, että isä vaan aina mukaan, jos mahdollista, kun on parempi, että on kaksi korvaparia kuuntelemassa ohjeita.

Joo meilläkin suositellaan, et isäkin ois mukana :) Huomenna ois suuhygienistin ja ravintoterapeutin luento, jonne mennään yhessä ja ylihuomenna oiskin toinen neuvolakäynti! Isä on kyllä halukas tulemaan joka käynnille mukaan ja on ollutkin joka kerta mukana, että onneksi täällä päin ei kielletä isiä ottamasta mukaan. Itsellenikin turvallisempi olo, kun mies on paikalla. :)

Aiotaan mennä myös "raskauden ajan parisuhde ja seksualisuus" luennollekin kunhan tarjotaan aikaa :)

Neuvolassa käyty! Kaikki hyvin :) Sydänääniä ei saatu kohilleen joten käytiin ultralla kurkkaan pikkuista :D Siellä oli tirppanalla hurjat menot päällä joten en ihmettele että sydänäänet ei sattunu kohille :) <3
Ihana oli kyllä pikkuinen nähdä, piristi aamua kummasti :)

Seuraava olisikin sitten rakenneultra 9.12 :) Sitä odotellessa!

Aretha, munkin paino oli 2kg(!) enemmän kun kotona, johtuen ehkä kenties siitä että kotona punnitsen itseni pikkuhoususillaan ja neuvolassa kaikki vaatteet päällä (ja mulla todellaki oli sitä vaatetta, kun oli kylmä päivä), sekä iltapäivästä eteenpäin oon aina aivan turvoksissa.
Aika hölmöä tollanen, ettei riisuta punnitusta varten (tosin en tiiä riisuitko sinä!).

Muutkin luvut on mitä sattuu kortissa kun jostain syystä mun verenpaineetki muuttuu lääkärissä (kotona on eri lukemat), hb näyttää sormenpäästä ihan eri lukemaa kun verikokeena ja laskettu aika on mun mielestä väärä, koska muistan kyllä millon tunsin ovulaation ja se oli aika myöhäsessä vaiheessa kun mulla on pidemmät kierroti kuin 28pvää. Luulen, että nyt pe NP-ultrassa laskettu aika muuttuu....

Samoja kokemuksia painon suhteen, mutta tällä kertaa jos itse punnitsen taas itseni niin vähennän automaattisesti sen kilon kyllä pois vaatteista.

Aretha Itse jo esikon kahdalla sain huomata että neuvola ei ehkä ole ihan niin "rento" paikka kuin mitä saattoi olettaa. Mullekin ekassa naristiin ensimmäisenä siitä että kun oli ylipainoa jo raskauden alussa. Se olikin sitten aina mukavaa se painon ottaminen joka kerralla kun aina sai kuulla samat nalkutukset. Neuvolaan meno ei sitten aina niin nannaa ollutkaan juurikin sen vuoksi. Nyt sitä yrittää ajatella vähän eri tavoin neuvolaa kohtaan, pienellä varauksella. Ja eipä tuota painoa esikon kahdalla tullut kuin 8 kiloa koko raskaudessa.
En tiedä oliko nyt ihan aiheesta tää mun rustaus mutta ajattelin kirjoittaa.

Toivottavasti seuraava neuvolasi on mukavampi ja saat asiallisempaa palvelua. Odottava äitikin on kuitenkin VAIN ihminen joten sellaisena sitä kohtelua olisi mukavaa neuvolassa saadakin :)

Toivottavasti teillekin tulee positiivisempia kokemuksia. Kävin juuri nt-ultrassa ja siellä oli mitä kiltein kätilö! Yritin jo saada sen kätilöks synnytykseen, kun tuli niin turvallinen olo. Sielä se pikkunen venkoili ja nähtii käsien heiluttelua ja ihanku ois imeny peukkua :) ja välil laitto kädet korville, ärsyttiköhän sirinä :p katseltii pientä varmaan 40min! Mitta vastasi 12+5: ttä. Nt oli 0,69 ja veriseulatkin oli hyvät. Eli hyvältä näyttää tässä vaiheessa. Oon onnellinen <3

Lucy, tehtiinkö mahanpäältä vai sisäkautta ultra? Mun mielestä on ihme juttu että toi vaihtelee, mä oon aina jotenki luullu että sisäkautta saa paremman kuvan mutta nyt täällä palstalla ainakin on jo kaksi sanonut että tehtiin mahan päältä :)

Mulla ultrattiin alakautta ja lopuksi mahan päältä, kun ei saatu alakautta mitattua niskaturvotusta, kun ei veijari halunnu kääntyä siihen asentoon mihin kätilö ois sen halunnu :p Enpä ite sanonut paljon turvotus oli tuolloin ajallaan, siispä sanon nytten turvotusta oli 0,9mm :)

Mulle tehtiin nt-ultra mahan päältä ja näkyi oikein hyvin. Mua ultrannut kätilö oli muuten tosi mukava, sellanen suorapuheinen ja kursailematon ja asiantuntevan oloinen – toivottavasti tositoimissa päästään kohtaamaan samanlainen tyyppi.

Mimi2013: tehtiin alakautta, mutta mitattii kanssa vatsan päältä se turvotus. Vauva kääntyili, mutta halus katella meihin päin vaan kokoajan joten turvotusta ei voitu sillee mitata :) Mä näin selkeemmin sisäkautta kuka siellä asutelee :)

Varhaisultra tehtiin sisäkautta, nt mahan päältä. Jos ei olisi kunnolla näkynyt niin olisi sitten kokeiltu myös sisäkautta. Alkuunhan ei mahan päältä saa välttämättä kunnon kuvaa kun kohtu on vielä lantion sisällä.

Lucy, oon niin kateellinen! Meidän ultra kesti 10minuuttia... :( vaikka kaikki olikin hyvin niin olisihan sitä voinut katsoa kauemminkin. Niin ja meillekin tehtiin mahan päältä...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä jotenkin toivon, että mulle sanottais neuvolassa jostakin jotakin. Tuntuu, että jo ekasta raskaudesta oletettiin, että koulutukseni puolesta tiedän. Nyt oletetaan, että kun lapsia on jo ennestää ei tartte enää selittää. Välillä sitten kyselen, että "mitäs se nyt tarkoittikaan". Sairaalassa on ollu sitten ihan eri meininki ja musta on hyvä, että ennemmin oletetaan että ei tiedä ja selittää turhaan ku jättää asioita kertomatta.

Mulle on tehty noi keskenmenojen tarkistusultrat alakautta samoin varhasilla viikoilla ku vuodin ja sitten ku piti raskauden kesto selvittää myöskin varhasilla viikoilla. Muistelisin, että rv10 jälkeen onnistuu jo mahan päältä jos rakossa on virtsaa.

Ja onhan se paino tietty suurempi vaatteet päällä, mutta se mitataan aina vaatteet päällä eikä oo ihan grammalleen. Suuremmat heilahdukset sitten huomataan silleenkin. Ja voihan sitä yrittää tätille sanoa, että viimeks oli paljon päällä tms. Ite yleensä jo verenpaineen mittaukseen karsin päälimmäiset paidat pois ja laitan ne vasta lähtiessä takas

Mulla tehtiin nt-ultra (rv 11+0) mahan päältä ja hyvin näkyi :) en mä tosin ihan kaikkea näkemääni ymmärtänyt, vaikka ultraaja kaikenlaista selittikin kun ekaa kertaa sellaista kuvaa siltä näytöltä tarkkailin. Tänään oli kontrolliultra sen löysän mahatyven kanssa ja hyvältä näytti :) pikkuinen oli kasvanut ja vastasi viikkoja 13+1. Harmittaa kun en sitä sykettä löytänyt ruudulta kun ultraaja ei sitä erikseen esitellyt (viimeksi näytti kun kysyttiin) mutta kova meno pienokaisella taisi siellä olla ja hyvä niin, sillä nyt olen jo alkanut paljastella kavereille ja muille tästä salaisuudesta :) Omat ja miehen sisarukset sai tietää isänpäivänä.

Mulla ultrattiin mahan päältä, rakko oli kylläkin tyhjä, koska ennen ultrausta käskettiin käymään vessassa, mut hyvin se vauva siellä silti näkyi.. Ja viikkoja oli sillon kasassa 11+6.
Varhaisultrassa kävin 7+ viikolla ja silloin ultrattiin alakautta.

Esikoisen nt-ultra tehtiin alakautta.

Keskenmenojen yhteydessä käydyissä ultrissa ultrattiin alakautta..

Mulla tehtiin varhaisultra nyt sisäkautta ja sen teki meidän tk:n gyne. Aiemmissa raskauksissa varhaisultrat on tehny kätilö ja mahan päältä n. rv 8+. Ja ne tehtiin tk:ssa.
Kaikki nt-ultrat (3kpl) tehty mahan päältä. Aiemmissa raskauksissa nt-ultran on tehnyt kätilö, nyt oli ultraamassa lääkäri. En tiedä on K-SKS muuttanut toimintatapojaan.

Takaisin