Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että yleensä kuulu, kun rv 10stä eteenpäin eli hyvin mahdollista :) Toivottavasti siellä kuuluu keskiviikkona tasainen jumputus ♥ Tai en tiedä kuulostaako se tasaiselta vai miltä, kun en ole koskaan päässyt itse sitä kuulemaan. Vielä :)

Sählään täällä jotain näiden viestien kanssa, anteeksi :/

Nt-ultrasta en tainnut täällä mainita vielä, kaikki oli niin kuin pitääkin ja nyt selvisi myös tarkemmin missä mennään :) Laskettu aika on nyt pompannut huhtikuun lopusta toukokuun toiselle viikolla ja sieltä toukokuun ekalle viikolle. Pienen pallottelun jälkeen se on nyt virallisiin kirjoihin ja kansiin merkitty :) Niskaturvotusta oli 1,3 mm, kuulemma normaali. Tietääkö kukaan mitkä ovat siinä rajat, ollaanko tuolla lähellä ylärajaa?

Cedju raja taitaa mennä jossain 2,5mm paikkeilla, mutta pelkkä turvotushan ei riskiä määritä vaan se yhdistettynä niihin seulontaverikokeiden tuloksiin :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

esikoisessa just tuo 1,3 nt-ultrassa, silloin sanoivat " normaalin ja riskirajan välissä", silti olin huolesta sekaisin.. Veriseulat normit ja poika terve ja fiksu 3v nykyään :) Munkin mielestä riski on se 2-3 kai?? Taisi ultraaja sanoa "mitä korkeammalle nousee luvut, on aina enemmän riskiä", mutta se ultraaja olikin tosi väsy ja ei niin positiivinen..

Tässä toisessa nyt turvotus tasan 1 :)

Mulle sanottiin, että tarkempiin tutkimuksiin laitetaan, jos turvotus on yli 3mm... Ei voi olla totta, että nämäkin vaihtelee kunnittain. o_O

Eihän se turvotus yksinään kerro sitä riskiä vaan veriseula ja ikä otetaan mukaan. Toki hyvin iso mm määrä riittää jo nostamaan riskin korkeaksi vaikka muut seulat eivät mitään osoita mutta jos verikoe on "hälyttänyt" tai odottaja on iäkäs riittää pienempikin mm määrä siihen että riski on korkea.

Hyvää yleistietoa seulonnoista, selvitti ainakin minulle asiaa:

http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf

http://www.vaestoliitto.fi/perinnollisyys/perinnollisyysneuvonta/sikiotutkimukset/sikion_kromosomipoikkeavuuuksien/

Noita raja-arvoja on muuten tosi hankala metsästää. Huslabin ohjekirjassa on keskiarvokäppyrä veriseulasta ja ikäriskitaulukko, mutta niskaturvotusrajoista ei ole mainintaa. Täältä löysin että yli 3 mm turvotus kertoisi riskistä:
http://verneri.net/yleis/index.php?id=1019&backPID=1043&tx_faq_faq=673

(Vastaus on muuten vuodelta 2004 - liekö rajat eläneet 10 vuodessa? Olikohan sillon jo veriseula käytössä?)

Lisäksi siitä löytyi tieto että turvotus kertoo mahdollisista sydänongelmista (jotka on Down-tapauksissa yleisempiä) eikä suoraan kehitysvammasta. Verikoeseula taasen kertoo istukan kehityksestä, joka on Down-raskausissa hitaampaa.

Muokattu viimeksi:
Meillä eka neuvola oli 1.10 ja eka ultra 16.10. Ultrassa tällä kertaa kaikki oli hyvin ja nyt voi odotella hyvillä mielin. :) Ensimmäisen raskauden aikana meinaa ekassa ultrassa oli niin paljon rakennepoikkeavuuksia, että järkevintä oli keskeyttää raskaus.

Mä en kans voi käsittää tota Lucyn labrahommaa. Aika edesvastuutonta laittaa asiakas itse toimittamaan verinäytteet eteenpäin. Lucy, tuosta kannattaa informoida labran osastonhoitajaa tai jopa ylihoitajaa.

Simppu: 10.5 on hyvä päivä syntyä :wink

Oon samaa mieltä...mut oon vielki ihan ymmälläni miten noin pääsi käymään. Onneks mun oma terveydenhoitaja tietää nyt asiasta ja hän on soittanut labraan ja selvittänyt asiaa. Täytyy seuraavalla neuvolakäynnillä kysellä, miten sieltä vastattiin asiaan.

Jokohan nyt uskaltautuisin vihdoin mukaan, tuntuu vieläkin niin epätodelliselta että hartain toive olisi toteutumassa <3
Esikoinen olisi meille tulossa. Perjantaina olisi varhaisultra eli viikolla 12 mennää, tai siellähän se tarkentuu. Toivottavasti kaikki olisi kunnossa. <3
Jännittää, vielä pitäisi malttaa odottaa muutama yö.. :)

Meen tänään veriseulaan, onneks eri paikkaan, kun viimeks. Jännittää ja toivottavasti tässä raskaudessa ei tarvii lorotella verta enää purkkiin tämän jälkeen!

Sanoinkuvaamatonta! Täällä on nyt todella onnellinen pariskunta. Masuasukki voi hyvin. Sydän löi mieletöntä vauhtia ja kaikki muukin hyvin. Niskaturvotusta 0.8 eli ei juuri mitään. Rakkautta vain. Nyt 10+6 ja laskettu aika 20.5 :happy093

Niin
Meen tänään veriseulaan, onneks eri paikkaan, kun viimeks. Jännittää ja toivottavasti tässä raskaudessa ei tarvii lorotella verta enää purkkiin tämän jälkeen!
Niinkin hyvin meni verikoe, että ensimmäisellä pistolla verta ei tullut ollenkaan ja sit vaihettii suonta, josta sitten onnistui. Vitsit oon hankala tapaus. Onneks tällä kertaa oli tosi kiva hoitsu tukena. :happy7

Meillä eka ultra olisi 14.11. ja silloin viikkoja laskelmieni mukaan 13+1. Olisihan se mukava tietty vähän aikasemmin tietää, onko vuokralainen oikeessa paikassa vai onko ihan kimppakämppä. Vatsavaivat kun vaan jatkuu ja hartiaankin sattuu, tosin se johtunee ihan lihasjännityksestä. No jos alkaa vaivat enemmän vaivaamaan niin täytyy sitten päivystykseen laukata. Noi verikokeet on vielä käymättä, eikä innosta kyllä yhtään. Otatan ne samalla kun joudun käymään sokerirasituksessa, kun olen tällaisen suuren riskin omaavan suvun vesa :smiley-ashamed008

Tosta np-ultrasta sen verran, että yks tuttava sai siinä poikkeavan tuloksen ja siinä vaiheessa veriseulat eivät kiinnostaneet enää ketään. "Ennuste" oli, että 20% todennäköisyydellä vauvalla on joku poikkeavuus. Tuttava kävi lapsivesipunktiossa, jossa alkoi vuotamaan ja oli jo pelko, että raskaus menee kesken. Ei kuitenkaan mennyt ja lapsivedestä saatiin kromosomit tutkittua. Lopputulos oli, että 80% todennäköisyydellä vauva on terve. :wtfIhmeteltiin vaan mitä nämä raskaat tutkimukset, sairaalassa ramppaamiset ja pelkääminen sitten lopulta todistivat. Edelleen oli se 20% mahdollisuus paikkavuudelle. Tietysti tilanne olisi ollut toinen jos vauvalta olisi saatu jokin tietty sairaus selville. Nyt poika on jo reipas koululainen.

Mä kuvittelin että lapsivedestä nuo kromosomit näkee 100 % selvyydellä, eikös siinä sikiön DNA:ta tutkita? Vai oliks se että sitten on todennäköisyys että on joku muu kuin kromosomipoikkeavuus, joka turvotuksen aiheuttaa.

Eka neuvola takana. Oli ihan kiva käynti vaikka vastssa olikin harjoittelija. Mulla ei oo ikinä mitään vastaan noita harjoittelijoita, koska jossainhan heidänkin pitää käytännön työtä harjoitella. Olenhan itsekin ollut vastaavassa tilanteessa.
Paljon tuli lippusia ja lappusia luettavaksi. Huomenna pitää mennä kiireen vilkkaa verikokeeseen ja pissatesteihin. Nt-ultraan pitäs päästä joko ens viikolla tai viimeistään sitä seuraavalla. Sydänääniä ei kuunneltu. teki mieli kysyä, että eikö millään voitais kuunnella :)
Kuukauden päästä ois sit seuraava neuvola.

Voi h...vetti tota mun neuvolaa! Mihin te soitatte, jos teillä on kysyttävää ja haluatte saada samana päivänä vastauksen? Eikö siellä neuvolassa pitäis olla joku joka pystyy vastaamaan jos on kiireellinen asia, näin mä kuvittelisin.
No ei, tänään kun soittaa niin saa ylihuomiselle puhelinajan, ja se ei enää paljon auta kun kysymys olis ollut huomisesta lääkärikäynnistä! Mulle kun laitettiin tekstiviestillä(johon ei voi vastata) 2 eri aikaa huomiselle, eli 2 viestiä tuli, niin kumpaan sit uskois?? Kun ei neuvolasta kukaan vastaa niin varmaan pakko mennä siihen aikasempaan aikaan huomenna, ja jos se ei olekaan mun aikani niin palata myöhemmin takasin :(
Että suututtaa.

Muutenki kiva tietää että jos jatkossa tulee kiireellisiä kysymyksiä niin tuolta on turha vastausta odottaa pariin päivään.

Mimi2013: Tosi turhauttavia noi neuvoloiden soittoajat. Mun neuvolatäti sano, että voin laittaa s-postia millon vaan ja on kyllä vastaillut hyvin mun kysymyksiin. Kokeile vaan soittaa ja jätä vastaajaan vaikka viesti, jos se auttaisi.

Lucy, täällä ei ole mitään vastaajaa edes, se automaatti vastaa soittoon ja sitten valitaan 1-4 mitä asia koskee ja sitten tulee se "soitamme sinulle silloin ja silloin takaisin".
Laitoin juu sähköpostia, saa nähä vastataanko tällä kertaa siihen nopeammin kun viimeksi vastasivat vasta seuraavalla viikolla!

Kaiken huipuksi sain kuulla, että koska joulun jälkeen muutan suunnilleen parin sadan metrin päähän nykysestä kodista, niin raja meneekin neuvolapiireistä just siinä, eli alkuvuodesta on vaihto uuteen neuvolaan.
No hyvä puoli siinä saattaa olla se, että ehkä toivottavasti siellä on parempaa palvelua sitten.

Huomenna toinen neuvola ja poika taas mukana, kuunnellaan varmasti sydänäänet - kiva nähdä poitsun ilme :))

Takaisin