Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei kanssa odottajat! :) mä alan pikkuhiljaa olemaan stressaantunut tästä odottelusta. Ensimmäisestä neuvola käynnistä on tänään 2vko. Raskausviikkoja on 10+0. En ole vieläkään saanut mitään 100%varmuuttta tästä raskudesta, muuta kuin oireet... Ei sydänääniä, ei ultraa. Neuvola lupasi varata minulle kättäriltä ultra ajan, mutta mitään ei ole kuulunut! Kuitenkin kaiketi ennen viikkoa 12tulisi se np-ultra tehdä. Eli kysynkin miten teillä muilla tuo on hoitunut? Onko tullut kirjettä kotiin vai soitettu vai mitä häh. Pelkään että neuvola tätini(joka oli harjoittelija) on tehnyt inhimillisen virheen, eikä tietoni esimerkiksi ole lähtenyt eteenpäin ja tässä nyt turhaan odottelen :(

Meillä ultraan ei pääse kuin vasta 12+ viikolla. Sitä ennen käydään verikokeessa viikolla 10+. Molemmat varataan itse. Mutta sekä ajoissa että varaustavoissa on tosi paljon eroja paikkakunnittain. Onko neuvolakorttiin kirjoitettu jotain varauksista? Mulla terkka laittoi sinne ohjeet mutta silti oli pakko vielä meilitse kysellä miten menikään :)

Soita tai meilaa sinne neuvolaan, niin tuo toivottavasti selviää! Ekalla neuvolakäynnillä tulee niin paljon uutta asiaa että ei ne siellä ihmettele että varmistaa miten homma meni.

Anteeksi että huutelen täältä, mutta kättäriltä tulee kirje kotiin, missä on molemmat ultra-ajat ja itse sain sen reilu viikko ennen kuin oli ultra, ja kerkesin jo soitella sinne, että onko ne unohtaneet lähettää sen. Siellä on vaan niin hirveät ruuhkat nyt kun naistenklinikka on remontissa, että vähän saattaa kestää :)

Lälly: soittele vaan sinne. Meillä oli ainakin lääkärin tekemä vk 9 ultra ja gynetarkastus. Siihen sain ajan ekalla neuvolakäynnillä. Np ultraan odottelen kirjettä, pitäs olla kait 12-13 viikol, nyt mennään 10+0.

Vielä tohon mun eiliseen verikoeongelmaan lisätietoo. Hoitsuni soitti mulle ja kertoi että labrassa oli toimittu väärin ja sitä ei ois pitäny jättää mun kontolle. Jos en ois älynny postittaa näytteitä ite, ne olisi pitänyt säilyttää jääkaapissa. Eli ne näytteet olisi mennyt aivan hukkaan!!! Tällaista toimintaa meilläpäin..... :confused:

Noniin, nyt on nt-ultra käyty. Kaikki on hyvin, tyyppi melskasi siellä ihan kiitettävästi. Vastasi viikkoja 13+1, mutta laskettu aika pysyi kuitenkin samana, kun oli vain päivä heittoa (laskujen mukaan nyt on 13+0). Niskaturvotusta oli 1,28mm, mikä on kuulemma ihan hyvä ("olematon"). Muuta en seulojen tuloksista saanut tietää, eiköhän siitä tule kirjettä kotiin.

Mikä nyt jäi tosissaan ärsyttämään, on se, kun mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Ekassa neuvolassa kun varattiin labroja, niin nimenomaan pyysin ottamaan testit, ja niihin luvattiin laittaa lähete. Tiistaina neuvolassa kysyin tuloksista, ja neuvolan täti sanoi että "Joo, kaikki on ihan kunnossa!". No tänäänpä sanottiin että ne kunnossa olevat tulokset on viime keväältä!! Ja noi arvot voi raskauden aikana muuttua hyvinkin paljon. Oisivat laittaneet labroihiin saman tien, mutta olin ottanu lääkkeet tältä päivältä. Kyl hiukan kyrsii....

Meillä päin ultra on rv 11-13, riippuen miten äitiyspolilta antavat ajan. Itse sinne pitää kuitenkin soittaa. Mulla tänään 9+6 menkoista laskettuna ja yhdessä ultrassa oon käyny yksityisellä, josta maksoin 160eur. Täälläpäin ei ultrata julkisella puolella aiemmin kuin tuolloin rv11-13, jos ei ole erityistä syytä. Nt-ultraan antoivat mulle ajan rv12+5 menkoista laskettuna, vaikka varhaisultran mukaan ois vähemmän viikkoja..

Mulla neuvolatäti laski kaiken sen varhaisultran viikkojen mukaan! Muistaakseni joku on joskus sanonut että varhaisultran l.a on tarkin. Np-ultra on meillä rv12+1.

Ihan uskomaton tuo Lucyn homma! Kuinka voi vastuuttaa potilaan ITSE toimittamaan näytteitä? Ihan käsittämätöntä! Toivottavasti ei näytteet mennyt pilalle nyt ton takia. Olisin varmaan vetänyt kunnon kilarit...

Lälly, todella outoa ettet ole saanut sitä aikaa. Mulle luvattiin neuvolassa että saan ultra-ajat postissa viikon kuluttua, mutta sainkin ne jo kolme päivää myöhemmin.

Np-ultra annettiin menkoista lasketulle päivälle 12+2 (Naistenklinikka), mutta koska se aika on mulle töiden takia aivan mahdoton, soitin sinne ja Kättäriltä löytyi vapaa aika päivää myöhemmin. Tosta puhelusta päättelin, että molemmissa paikoissa on paljon ruuhkaa ja vapaat ajat kortilla. Kannattaa siis ehdottomasti soittaa perään ja kysyä!

Jos haluat seulontoihin, ootko käynyt veri- ja virtsanäytteissä? Helsingissä halutaan että ne hoidetaan 10+0-päivänä tai mahdollisimman lähellä sitä.

Joo en vieläkään ole saanut kutsua ultraan.. Ärsyttävää vaan jotenkin tämmönen et pitää soitella perään kun on kerta luvattu hoitaa. Suositteletko soittamaan suoraan kättärille vai ensin neuvolaan? Ja noista seulonnoista ei neuvolassa sanottu juuri mitään. Lyötiin lähete kouraan ja sanoivat että mene jossain vaiheessa. Tosi selkeetä. Varsinkin kun näin ensikertalaisena on muutenkin ihan pihalla kaikesta. Mutta jos noin on, että mielellään niihin mentäisi aikaisessa vaiheessa, niin menen jo ensi viikolla käymään labrassa. Kiitos paljon kaikille vastauksista! :)

Mä ehkä soittaisin neuvolaan ensin, mutta jos et saa sieltä ketään heti kiinni, soita Kättärille: 09 47165200. Sieltä niiden pitäisi sotun perusteella nähdä, onko sulle varattu ultra-aikaa.

Labraan voi kävellä sisään ilman lähetettä ja selittää asian, ja luulen että ne sitten ottavat susta ne näytteet mukisematta, tosin luultavasti haluavat että allekirjoitat HUS:n suostumuslomakkeen näytteiden säilyttämisestä (kaiken järjen mukaan niillä on lomakkeita saatavilla labrassa).

Mutta tosiaan, jos neuvola on kokonaan laiminlyönyt sun asiat eikä sua ole kirjattu sisään seulontaohjelmaan, sun on varmasti puhuttava neuvolan kanssa jossain vaiheessa jotta voivat korjata asian.

Meidän HUSLABissa ei ollut niitä lomakkeita vaan se nimenomaan piti olla omasta neuvolasta. Lampsinkin eka sinne ilman lomaketta (tietty unohdin) niin eivät voineet ottaa näytteitä vaikka olisin toimittanut sen seuraavana päivänä. Eli tarkkoja ovat siitä. Se labran tyyppi vielä selasi niiden lomakkeita ja totesi että "ei meillä ole niitä täällä ollenkaan".

No onneks mulla on toi lappu jo valmiina. Pitää vaan muistaa ottaa mukaan :D tarviiko sinne labraan varata aika? (Tiedän tyhmiä kysymyksiä) Mulle oli annettu neuvolasta ajanavaraus numero mukaan, en nyt vaan muista oliks se niin et vaan sokerirasitukseen piti varata aika.. Niin ja pitääkö mennä heti aamusta? Taas tyhmä kysymys..

Lälly, verikokeisiin ei tarvi varata aikaa, mäkin sain ajanvarauslapun mukaan siksi että saa varata ajan jos ei halua jonottaa mutta pakko ei oo.
Ja noissa verikokeissa ei ole väliä mihin aikaan ne ottaa eli ei oo pakko mennä aamusta.

Sokerirasitukseen sit varaillaan se aika.

Meillä oli torstaina ultra (12+5) ja siellä pieni hyöri ja pyöri ja sätkytteli menemään <3 Laskettu aika siirtyi päivällä ja on nyt siis 3.5.14. Esikoinen meillä on syntynyt 10.5.11 raskausviikolla 41+3 että aika hilkulle menee kyllä että onko samana päivänä :D Mää jo yks päivä täällä sitä itkee tihrustin että kauheeta jos ollaan synnyttämässä kun toisella on syntymäpäivä :D

Mä en kans voi käsittää tota Lucyn labrahommaa. Aika edesvastuutonta laittaa asiakas itse toimittamaan verinäytteet eteenpäin. Lucy, tuosta kannattaa informoida labran osastonhoitajaa tai jopa ylihoitajaa.

Simppu: 10.5 on hyvä päivä syntyä :wink

Hei taas! En ole aikoihin juurikaan kirjoitellut, kun pienessä epätietoisuudessa vielä eletään ja jännitetään onko masussa oikeasti pieni ihmisen alku kasvamassa. Tiistaina ultra ja silloin vihdoin päästään askel eteenpäin - tai taaksepäin.

Pelottaa ihan hirveästi, että jos siellä ei näykään alkiota/sikiötä tai sykettä. Tietysti se niskaturvotuskin vielä siihen päälle. Mutta eniten jännittää, että onko siellä ylipäänsä ketään! Tää odottaminen on piinaavaa vaikka jo ylihuomenna se ultra onkin. Oireet on ollut alusta asti vähäisiä mutta vuotoja ei ole ollut. :confused004 Onneksi sain näinkin aikaisin tän ultran, kun menkkojen mukaan laskettu aika olisi kaksi viikkoa aikaisemmin kuin minkä mukaan itse lasken. Eli silloin olisin jo rv 12+

Meilläpäin itse varasin itselleni ultra-ajan ja labraan menin melkein ensimmäisen neuvolan jälkeen, olisiko ollut rv 9. Ei ainakaan neuvolasta neuvottu menemään millään tietyllä viikolla. Mitään lippusia tai lappusia mulla ei ollut, kaipa neuvolasta laittavat ne eteenpäin, kun siellä allekirjoitin jotain sellaisia. Itseasiassa vein labraan vaan pissanäytteen. Neuvolassa otettiin verinäytteet. Labrassa otettiin samalla näyte tuosta toksoplasmasta. Muuten ei kai verta olisi silloin otettu ollenkaan. Harmitta vaan kun en tiedä mistä tieustelisin tuloksia siitä toksoplasmasta. Ehkä ne sitten seuraavassa neuvolassa kertoo, se onkin jo 6.11. Voi kumpa kaikki olisi kunnossa ♥ pelottaa, että joudun taas soittamaan ja peruuttamaan ajat.

Onnea kaikille jo hyviä uutisia saaneille!! ja tsemppiä meille, jotka vielä odottelee tietoja :)

Öäh! Raskaana oleva todellakin on ODOTTAJA! Tässä alussa ainakin tuntuu että sitä vaan odotetaan neuvolasta ja ultrasta toiseen kun ovat niin harvassa. 12.11 seuraava neukku, jaksaa jaksaa.
Kunhan masukilla kaikki hyvin <3

Tsemppiä meille odottajille! :D

Allison, mä en olisi ikinä pystyny odottamaan vkolle 12 että olisin saanut tietää onko mahassa edes ketään, ihan pakko oli mennä varhaisultraan.
Monet sanoo, ettei siksi viiti mennä varhasiultraan kun mitä vaan voi vielä kuitenkin tapahtua, mutta mä oon sitä mieltä että se on jo iso asia että tietää siellä ylipäätään olevan jotain. Oon sitä mieltä, että varhaisultra pitäis katsoa automaattisesti kaikilta neuvolassa, niin kenenkään ei tarvitsisi tietämättään kantaa tuulimunaa, tai vielä pahempi, antaa kohdunulkoisen raskauden edetä.
Oon käsittänyt niin, että Suomi on yksi harvoista maista jossa ultraamista odotetaan noin kauan, yleistä on katsoa vkolla 9 (tiedän usean maan jossa on näin.).

Samaa mieltä sun kanssa Mimi! Itselläkin oli kyllä varattuna se aika varhaisultraan mutta juurikin se asenne, ettei se takaa mitään ja kun se olisi maksanut lähemmäs 200 euroa niin päätettiin peruuttaa. Jollain tapaa olen yrittänyt nyt nauttia sillä ainakin tällä hetkellä olen raskaana (kun ei kukaan ole diagnosoinut toisin), mutta hirvittää se mahdollisuus, että saattaa kantaa kuollutta alkiota. Hrr.. Kovin koitan olla ajattelematta asiaa ja kuitenkin jollain tapaa uskon (tai haluan uskoa) kaiken olevan hyvin. Neuvolassa koitetiin rv 8+4 kuunnella sydänääniä mutta ei kuulunut. Tosin se on ilmeisesti aika yleistä ettei vielä silloin kuulu. Yritän nyt lohduttautua sillä, että kuitenkin neuvolantäti tunsi kohdun ja arveli mun olevan sen koon perusteella rv 8 tai 9.

Kurjaa olisi, jos tämän ruljanssin joutuisi aloittamaan alusta :( sillä ei me kuitenkaan luovutettaisi mutta nää ekat kuukaudet on kulunu kyllä niin hitaasti että! Mutta eiköhän meillä kaikki kunnossa ole :smiley-ashamed004

Omassa lähipiirissä on yksi kohdunulkoinen, joka meinasi päättyä todella ikävästi. Siinä ei ollut hengenlähtö kovinkaan kaukana.. Jotenkin luulisi olevan jotain hälyttäviä oireita jos olisi kohdunulkoinen raskaus.

No ylihuomenna tähän aikaan vihdoin nähdään mikä on tilanne!

Tsemppia Allison ylihuomiselle, toivottavasti sieltä löytyy pieni! :)
Itse kävin varhaisultrassa jo viikolla 7, joten yhtälailla mua jännittää että onko siellä enään elämää, mitä vaan on voinu sen jälkeen tapahtua, onhan siitä jo kuukausi aikaa. Ainoa minkä kuitenkin tiedän niin on että siellä oli silloin joku jonka sydän löi, joten tuulimuna ja kohdunulkonen on suljettu pois. Se tieto on aika paljon auttanut mua jaksamaan nämä piiiitkät viikot.
Nyt pitäs sitten vielä n.1-2 vkoa jaksaa odotusta uuteen ultraan :)
Harmi kun ei ole enää sairaalalla töissä, olisin aivan varmasti käyny tauolla ultralaitteella jonkun työkaverin kanssa :D

Keskiviikkona ensimmäinen neuvolalääkäri, jännää, oliskohan sillon mahollista yrittää niitä sydänääniä kun on jo vko 11 menossa..... :)

Takaisin