Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullon ollu 10 neuvolakäyntiä ja sit np-ultra ja rakenneultra! :D osa käynneistä on ollu aika pikasia mut kuiteski :) eikä mua oo haitannu,kiva ollu käyvä kattookki aina et mitä pojulle kuuluu :)

No mulla on kuukauden välein neuvola loppuun asti :)
Neukkutäti sanoi että jos on hätää, niin sit voi tihentää käyntejä, mutta ei ole mitään. Meidän kunta säästää, se näkyy myös neuvolan toiminnassa!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Miten muilla paikkakunnilla, jos normi raskaus niin paljon olette käyneet neuvolassa rv 30-42 välissä? Tihentääkö neuvolat käyntejä muilla paikkakunnilla?

Meillä kahen viikon välein tulee sit olemaan.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Mä oon käynyt neuvolassa tähän mennessä neljä kertaa. Minusta se tuntuu tosi vähältä, tosin raskaus on mennyt hyvin, ongelmia ei oo ollut. Joten ei varmaan ole ollut tarvetta. Piikitän Klexanea, mut ei sekään näytä ketään suuremmin kiinnostavan, ja sekin on sujunut hyvin.

Eka raskaus ja kaikki, aivan kaikki on ihan uutta. Alkuun tuntui, et eikö ketään (yhteiskunta) kiinnosta, et oon raskaana ja kuinka voin jne. Edesvastuutonta et mun 'annetaan olla raskaana ilman tarkempaa seurantaa...' No, vitsivitsi. Onneksi on netti ja kaiken maailman tietolähteet ja tällaiset vertaistukifoorumit, joista saa tietoa asiasta ja asian vierestä. Miten sitä on pärjätty aiemmin ennen intrnettiä... ;-)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Stella_ aika vähän sulla noita käyntejä vaikka joudut piikittelemään! Ei ihme että tuntuu ettei ketään kiinnosta!

No täällä mennään vielä "vanhalla mallilla" eli käynnit tihenee loppua kohti kaikilla. Uudet suosituksethan vähentää käyntejä, mutta riskiraskauksia seurataan varmaan joka tapauksessa tiheämmin.

Mulla kun on ollut kaikki (paitsi viimeks) riskiraskauksia, niin käyntejä tulee väkisin ihan kyllästymiseen asti. Nyt oon ollut aika paljon puhelimitse yhteydessä nlatätiin, kun en halua käydä siellä niin usein kuin nlatäti haluaisi. Mulla on kotona kaikki mittausvälineet ja kun on "alalla" niin luotto onneksi pelaa, et oon sit yhteydessä, jos tarvii. Ultrat äitipolilla tällä hetkellä 10pvn välein ja loppua kohti nekin voi tihentyä.

Noihin SPR:n verikokeisiin neuvola kirjottaa aina lähtetteet, et niidenkin takia voi käynnit tihentyä neuvolaan loppua kohti, kun sit kaupungissa on labra auki joka arkipv ja omalla kylällä vain ti+to. Nyt on toiminut hyvin, kun nlatäti vaan vie labran pöydälle mun lähetteet, kun on näytteenotto tulossa.

Rv 32 alkoi tänään! Kohta sitä mennään! :)
En jaksaisi kyllä odottaa yhtään pidempää..
Nyt kun ajattelee jos vasta tekisi positiivista testiä ja kaik oiskin alussa, hui!
Mutta niinhän se taitaa olla että loppuvaiheessa vaan toivoo jo nyyttiä syliin.... :)

Meil on neuvolas ollut nyt niin et rv 30-36 jokatoinen viikko käynti ja sen jälkeen joka viikko. Kai se sit tosiaan vaihtelee paikkakunnittain.

Mutta etenkin ekaa odottaville pitäis suoda enemmän käyntejä! On niin paljon kysymyksiä ja huolenaiheita! Ois hyvä, jos vähän katsoisivat tapauskohtaisesti.
Kyllä meilläkin riskiraskaudet huomioidaan, tottakai :)

Ultra käyty. Ensin otettiin sydänkäyrää melkeen puol tuntia, ja siinä kaikki ok. Sit ultrattiin, istukka oli noussu, vauva yllättäen pää alaspäin ja tän hetkinen painoarvio 2400g (viikkoja 32+5). Varattiin samalla myös uus lääkärikäynti 38. viikolle vissiin kilpirauhasarvojen takia.

Neuvolassa käyty. RR hyvä, pissa +/-, hemppaa ei mitattu. Sf-mitta keskikäyrällä. Vauvan syke 130-140. Ja vauva oli masussa poikittain :)
Vielä ei olla huolissaan. Kuulemma rv 36 ultrataan, jos ei selviä kummin päin muksu majailee. Seuraava käynti 2 viikon päästä.
Ilmeisesti naperolla on vielä tilaa pyöriä, kun alussa oli viistottain, mutta sitten siirtyi ihan poikittain :)

Kaikilla suht positiivisia uutisia, hienoa :) Tuntuu että kaikki muut käy neuvoloissa joka viikko kun itse käyn niin harvoin :D

Mä just tajusin eilen että mulla on ihan oikeesti joku neuvolaan liittyvä käynti joka viikko siihen saakka kunnes vauva syntyy! Kylläpä tässä nyt ollaankin tarkassa syynissä. Ei mua kyllä haittaa. Ainakin on jotain tekemistä :)

Mäkin olin jotenkin katsonut että noita neuvolakäyntejä olisi loppuvaiheessa joka toinen viikko mutta näemmä niitä onkin listan mukaan joka viikko ensi viikon jälkeen. Mutta ilmeisesti mun terkka on tipauttanut nyt ainakin yhden käynnin pois, koska mun lääkärineuvola aika on näköjään laitettu aikaisemmaksi kuin listan mukaan eikä sillä listan mukaisella viikolla ole käyntiä.

Miulla ei oo kuin tasasta odottelua, et ei käyntejäkään tarvi niin. Mut ihan hyvä vaan viimeksikin, kun käytiin niin 5min ja se oli siinä. Tyhmältä tuntuu ajaa kaupungin toiselle puolelle 5minsan takia, paino, RR, sydänäänet ja pissa. Kuulumiset: "hyvin mennyt, ettei oo mitään. Selvä, kiitos, moikka!" :D

Yep, miekin säästän bensassa kun ei tarvi joka viikko ajaa neuvolaan ;)
Ekassa raskaudessa mulla oli useimmin käyntejä kun noita ei oltu vielä kiristetty noita terveyspalveluja!
Silloin se oli kivaa, mutta nyt kun tietää mitä siellä vaan puhutaan niin tavallaan on helpottunut ettei sinne tarvi mennä turhia horisemaan ;)

Juu ja miulla on onneks puhelimitse toiminu noi omaa mieltä askarruttavat jutut. Ja yleensä käynneillä ei oo mitään juteltavaa, kun ollaan höpisty jo puhelimitse :)

Mä oon onneks saanu yhdistettyä neuvolan aina samalle reissulle, kun vien pojat kouluun. Ei tartte erikseen lähteä neuvolaan :)

Takaisin