Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
minusta kans tuntuu et hirveen paljo pelotellaan noilla valvomisilla jne. onneks omasta kotoo saanut sellasen maalaisjärkikasvatuksen, samoin mies. ei niitä asioita kannata ressata etukäteen ja sitten käsitellään ongelma ja tilanne kerrallaan kun tulevat kohdalle. tuon pelottelun ja muun sijaan olisi mukavampi lähteä vauva-arkeen siitä että suurimmalla osalla kaikki menee kuitenkin aika hyvin ja varsinkin kun esikoinen on tulossa, ei tarvitse muuhun sitten keskittyä. Luulen että kiireinen työ vanhusten kotihoidossakin antanut jonkinlaista stressin, väsyn ja kiiren sietokykyä. tietenkin, nämä kaikki mun kauniit ajatukset saattaa lentää romukoppaan sen siliän tien kun saadaan vauva kotiin, mutta se on sitten sen ajan murhe :)

Täällä neuvolan terveydenhoitajan kotikäynti kuuluis ohjelmaan, mutta meidän terkka sanoi, ettei se just koskaan toteudu - kaikki käynnit normaalisti vastaanotolla. Kai sitten jos oikeesti jostain huoli herää niin pyrkivät sen tekemään, mutta muuten ei. Miusta ois ihan kiva ollu, jos joku ois tullu käymään. :D Täällä saa ihan tarpeeks napottaa kotona itekseen. Mutta tuollasta erillistä perheneuvojahomaa ei oo.

Ilmeisesti sitten synnytyksen jälkeen ois yks kotikäynti, tosin senkin saa halutessaan vaihtaa niin että menee ite neuvolaan. Mutta ehkä helpompi vastasyntyneen kanssa, jos terkkari tulee kotiin. Kai siellä neuvolassa ehtii sitten ravata.

minusta kans tuntuu et hirveen paljo pelotellaan noilla valvomisilla jne. onneks omasta kotoo saanut sellasen maalaisjärkikasvatuksen, samoin mies. ei niitä asioita kannata ressata etukäteen ja sitten käsitellään ongelma ja tilanne kerrallaan kun tulevat kohdalle. tuon pelottelun ja muun sijaan olisi mukavampi lähteä vauva-arkeen siitä että suurimmalla osalla kaikki menee kuitenkin aika hyvin ja varsinkin kun esikoinen on tulossa, ei tarvitse muuhun sitten keskittyä. Luulen että kiireinen työ vanhusten kotihoidossakin antanut jonkinlaista stressin, väsyn ja kiiren sietokykyä. tietenkin, nämä kaikki mun kauniit ajatukset saattaa lentää romukoppaan sen siliän tien kun saadaan vauva kotiin, mutta se on sitten sen ajan murhe :)
Maalaisjärjellä pärjääkin pitkälle mutta kaikki eivät tule ajatelleeksi asioita ja ne tulevat kuitenkin rankkuudessaan varmaan yllätyksenä. Se on miusta vähän sama asia et miulle muistutetaan et joutuu imettää 10 kertaa ja enemmänki päivässä ja nukkuminen on huonoo (siihe asennoituu jo valmiiks ja käsittelee asian, miusta se ei ole pelottelua vaan realismia), jos mie en olis tätä jo tietäny ni jää takaraivoon, kun taas mie töissä taas kerron ihmisille saattohoitopäätöksistä ja elvyttämiskielloista jo etukäteen (en suinkaan siksi että olis ajankohtaista) että se jäis päähän ja ihmiset miettis asioita eikä tilanne tulis niin järkytyksenä kun se tulee kohdalle.
En siis koe ollenkaan että näistä asioista jauhaminen olis pelottelua vaan realismia ja sitä et ihmiset oikeesti tiedostais ne. Kaikki ei niistä oikeestikaan varmaan tiedä, varsinkaan jos ei ole hoitoalalla töissä, meillähän niitä käsitellään jo koulussa. Ite en ole ressannu vielä mistään, enkä uskokaan ressaavani. Jos joihinki näistä asioista puhuminen vaikuttaa niin ni sitte varmaa on luonnostaankin ressaaja ja saattas ressailla vielä enemmän jos niistä ei puhuttais. Ja kaikki ei varmaan automaattisesti tiedä kenen puoleen kääntyä näissä asioissa, on hyvä että se tuodaan esille. Ni sit ei tarvii kenenkää vatvoo niitä kotona tai ajaa itteensä jopa masennukseen kun ei osaa tai uskalla hakee apua.

Hehei Yomanda hyvin sanottu! Oon itekin sitä mieltä et parempi et kerrotaan kaikki, käsittelee kuka mitenkin. Vaikka kuulostaa pelottavalta niin sen ei ole (välttämättä) tarkoitus :) se on sitä realismia niinkuin yomanda sanoikin :P

Itsellähän oli mielikuva raskaudesta ja äitiydestä kuin suoraan satukirjoista tai elokuvista. Täytyy sanoa että tää on paljon rumempaa kuin osasin pahimmissa painajaisissani kuvitellakkaan. Toki tästä kärsimyksestä saa arvokkaimman palkinnon, oman lapsen <3 :)

Huh, neuvola soitti maksa- ja sappikokeiden tulokset eikä niissä ollut onneksi mitään. Kutittelee sitten ihan muuten vaan. Seuraava kokokontrolli 35+2 (nyt 33+0). Ilmeisesti kohtuu tuosta vauvan koosta, synnytystapa-arvio sitten vielä erikseen. Ensi viikolla normineuvola. Kovin usein tuolla joutuu ravaamaan vaikka mitään ei varsinaisesti ole vialla.

Joo, meillä töissä on sairaanhoitajan hommia tekemäs yks terkkari joka oli aikanaa neuvolassa töissä ni hää sano sitä et äidit tuli syyttelee neuvolatätiä aina ku joku asia tuli yllätyksenä, eli siitä ei ollu puhuttu missään valmennuksissa tai muissa tilanteissa mitään, kuten kehitysvammaisuudesta esim. minkä nyt luulis olevan kaikkien tiedossa et lapsi ei aina olekaan terve..
Ja kun itelläki tuota ikää jo on yli kolmenkymmenen ni tietenki sitä tietääki enemmän asioista kun parikymppiset odottajat. Meitäki oli valmennuksessa miuta vanhempia ja paljon nuorempia äitejä, ni kuitenki kattavasti pitäs kaikille antaa tietoo.
Mut mie oonki aina ollu semmonen et tutkin ja kuuntelen ja haluun tietää kaiken ;)

Tuli käytyä siellä neuvolalääkärissä. Sain tsemppiä ja kehuja tunnollisesta ohjeiden seuraamisesta. Aamuarvot olleet nippanappa alle sallitun (vaikka ruokavaliossa ei valitettavaa) niin laittavat mut nyt äitiyspolilla käymään ja mulla alkaa varmaan tablettilääkitys. Muuten kun arvot ovat olleet hyviä, niin ei tartte kuulemma insuliiniä pistellä.

Lääkäri totes myös, että kohtu kasvanut hyvin (tosin on jo aika iso) ja että sikiöllä hyvin tilaa. Myös oli turvotuksista puhetta ja lääkäri sanoi, että selkeästi niitä on, ja luultavasti lisääntyy, että vaikka
mulle ns. painoraja annettiin niin hän suosittelee että jatkan tällä terveellisellä ruokavaliolla, teen lenkkejä sen verran kun jaksan ja kuulemma, kyllä se nesteestä tullut paino poistuu synnärillä, että nyt vaan nautin olostani enkä
menetä asian takia
yöunia. Kuulemma 1500kcal on aika tiukka, että hänen mielestään en ole voinut tolla 1800kcal lihota, että nyt vaan on alkanut nestettä kertyä kroppaan.

Mä lähdin itkien sieltä vastaanotolta kun tuli niin hyvä mieli, että kerrankin mua kuunneltiin ja tsempattiin sekä arvostettiin.

Neuvolalääkärillä oli ylimääräinen käynti supistusten takia; kohdunkaula lyhentynyt 2 cm ja pehmentynyt, mutta kaikeksi onneksi kiinni. Seisoa ja kävellä siis saa, kunhan myös lepäilee tarpeeksi. Ei näillä kivuilla paljoa liikkua voi, kun supistusta tulee jo ihan vaan maatessa. Onko muilla kokemuksia lyhentyneestä ja pehmenneestä kohdunkaulasta, miten pitkään on mennyt synnytykseen ja miten olette elelleet pehmenemisen ja lyhenemisen jälkeen? Viikkoja itsellä on nyt 33 + 0, ensisynnyttäjä olen.

HB oli yllätyksenä 103, eli rautakuurille pikaiseen kun on jo paikatkin kypsymässä. Onneksi Floravital on vatsaystävällinen ja käsittääkseni nostaa rauta-arvot suhteellisen nopeasti (:

Ihanaa Greyjana kun olet saanut hyvää hoitoa ja sinua on kuunneltu! Hurjalta kuulostaa sinun dieetti, mutta jos paino nousee siitä huolimatta, niin pakko sen on nestettä olla. Paljon tuntuu olevan eroa hoitohenkilökunnassa, jotkut antavat aikaa ja tunteen, että ovat siinä hetkessä juuri potilasta varten eikä muulla ole väliä. Toiset osoittavat ovea heti, kun tutkimukset on tehty ja jättävät potilaan kysymyksiä täyteen.

Oulussa muuten kaikki pääsevät automaattisesti vauvan kokoarvioon ja synnytystapa-arvioon rv 36 lääkärikäynnillä. Ei tarvitse erikseen pyytää, hienoa (:

Kiva että Greyjanalla oli positiivisempi käynti :)

Mulla oli esikoisesta kaula lyhentynyt ja pehmeä joskus rv 32-33. Ihan normaalisti sain olla, kunhan en raskasta liikuntaa harrastanut tai muuten rehkinyt. Seksikieltoakin taisi silloin tulla ja saikkua töistä. Kortisonit taisin saada myös siinä jossain vaiheessa. Poika syntyi sitten 38+5 :)

Huomenna jo toinen kasvukontrollikäynti lääkärissä suuren sf mitan takia. Edellisellä kerralla vauva kyllä kasvoi nätisti keskikäyrien mukaisesti.

Nyt käyty neuvolassa, seuraavan kerran viikolla 38, onko muilla näin? Mulla nyt viikot 33 tasan. 11.6 synnytystapa arvio äippäpolilla. Sf mitta 32

Meillä on aikataulu suurinpiirtein tämä:

30-32 rv terveydenhoitaja neuvolassa ja/tai terveydenhoitajan ja perheohjaajan kotikäynti ensisynnyttäjäperheisiin
35-37 rv terveydenhoitaja ja lääkäri (eli kaksi käyntiä)
38-40 rv terveydenhoitaja ensisynnyttäjillä 1 x vko, uudelleensynnyttäjillä 1 x / 2 vko
yliaikainen raskaus: terveydenhoitaja 1-2 krt vkossa
kotikäynti synnytyksen jälkeen: terveydenhoitaja tekee n. 1-7 vrk synnytyksestä
jälkitarkastus 5-12 vkoa synnytyksestä: lääkäri ja/tai terveydenhoitaja tekee

Ainakin on mammalomalle aikataulua kun pitää neuvolassa ja lääkärissä + parissa perhevalmennuksessa vielä juosta :P

Mullakin on nyt parin viikoin välein neuvola (th) ja sitten viimesillä viikoilla viikon välein. Aika pitkältä väliltä kuulostaa tuo viis viikkoa, mutta eipä siinä tietysti mitään, jos ei mitään erikoista oo ollu. Ei mullakaan nyt niin antosia nuo parin viikoin välein olevat tapaamiset oo kun ei oo ollu oikein mitään erityisä kysyttävää/juteltavaa, mutta tietty kiva että tulee tsekattua kaikki perusjutut säännöllisesti.

Mulla oli tällä viikolla neuvola.. rv 33+ ja seuraava kesäkuun puolenvälin hujakkeilla. Ja sitten ehkä 1 tai 2 käyntiä.. Riippuu kuin syntyis...?
Ei enää lääkäriä. Ainoastaan 1 Lääkärikäynti oli silloin joskus alussa. En muista enää.
Kaikki ilmeisesti niin hyvin ettei tarvetta. Ellen halua...ja no on tässä kesällä muutakin tekemistä, joten mieluusti jätän menemättä yhtään lisäkertaa :)

Minä mietin, että vaikuttaako noihin neuvolakäyntien määrään se, odottaako ensimäistään vai onko jo aiempia lapsia? Voisin kuvitella, että aiemmin synnyttäneille hommat on tietyllä tapaa selvempiä, toki jokainen raskaus on erilainen. Onko teillä, joilla lapsia jo ennestään on, jotain näkemystä asiaan? Vai onko nämä suuret vaihtelut tosiaan vain puhtaasti paikkakunnasta kiinni?

Yleensä uudelleen synnyttäjillä on pari käyntiä vähemmän, mutta aika paljon tuntuu riippuvan ihan neuvolasta toi käyntien määrä...

Nyt käyty neuvolassa, seuraavan kerran viikolla 38, onko muilla näin? Mulla nyt viikot 33 tasan. 11.6 synnytystapa arvio äippäpolilla. Sf mitta 32

Toi lääkärikäynti antaa varmaan anteeks sen 5 viikkoa, se ~puolittaa ajan..
mä ku ehotin neuvolatädille et seuraava aika ois 2vkon sijaan 3vkon päästä ni se suostu siihen vaan siks että tiesi että käyn terveyskeskuksen lekurissa uusimassa enivei saikkulappua ..
26.5. seuraava aika, sillon 33+0 ja sit kuulema viel yks lääkäriaika ja ja.. sit ne ihan loppuajan tiheet käynnit ku vaan ootellaan et pamahtaa :D

Onko sulla Pörtsä79 harkkasupparit jo kypsyttäneet paikkoja? Ootko vuodelevossa, ettei liian aikaisin synny? Hyvää vointia sinulle! (:

Takaisin