Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sukey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
CMT, mä käyn Espoon keskuksessa. :)

Catti, mulla oli kans sf-mitta tasan 30cm. Viimeksi oli siinä keski-ja yläkäyrän välissä. Tosin mulla on ylimäärästä fyllinkiä tossa vatsan seudulla, sekin nostattaa mittaa. Esikoisen käyrä meni samalla tavalla, pompahti jossain kohtaa yläkäyrälle. Silti oli vaan sen 3,5kg syntyessä. No, se mittahan on vaan suuntaa antava.

Okei, no hyvä tietää, kiitti, toivotaan ettei tuu jättejä :) ps. mullakin ylimäärästä :D

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Mulla on ollut SF-mitta koko ajan yläkäyrällä mutta me ollaan miehen kans tämmöstä yläkäyräporukkaa itekin ja mun esikoinen myös, niin pitäisin outona jos vauva olis keski- tai alakäyrällä. Itse olin siis yli nelikiloinen syntyessäni, en todellakaan mikään sokerivauva ja äiti oli silloin hyvin hoikka/sporttinen mutta me nyt vaan ollaan normaalia rotevampaa porukkaa.

Liityn kerhoon jolla on sitä ylimääräistä ja sf lukemat vatsani nostatti myös numeroihin 31... :rolleyes: esikonen painoi 4,2kg ja katsellaan nyt sitten mitä tällä kertaa..

Eilen neuvolassa mitattiin sf mitta ja tais olla 31 eli yläkäyrällä. Esikoisesta tais olla samat samoilla viikoilla. Synty rv 39+6 ja painoa n. 3600 että en osaa olla tän koosta huolissani. Mua vaivas jo ekassa raskaudessa radi eikä sen isompi vauva tullut kun huolehti ruokavaliosta.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Mä en oikein tajua miksi siitä syntyvän lapsen koosta ollaan neuvoloissa niin huolissaan. Kuinka paljon oikeasti syntyy jotain 5 kiloisia vauvoja? Ja toisaalta, eikö alle 4,5kg vauva ole jo ihan normaaliin vaihteluväliin kuuluva? On sen kokoisia ennenkin synnytetty ihan ongelmitta.

Olen jotenkin ajatellut, että ne käyrät on niinkuin se normaali vaihteluväli, että jos vanhemmat on pitkiä ja isoja, niin on luotevaa, että niiden lapsetkin on pitkiä ja isoja eli siellä yläkäyrällä. Esim. mun 14-v poika on jo ihan keskiverto aikuisen miehen pituinen ja kokoinen ja huitelee pituudessa ja painossa jo jossain siellä melkein yläkäyrän yläpuolella. Ei mikään lihava lapsi vaan iso korsto.

Tämä korstous nyt on vaan meillä geeneissä, itsekin olen about 10cm keskiverto suomalaisnaista pidempi, hartiat niinkuin ladonovet jne. Pieni ja siro en ole ollut silloinkaan kun olen ollut hyvin rasvaton. Ihmiset nyt vaan on eri muotista, enkä oikein tajua miksi sellaista asiaa pidetään nykypäivänä niin ihmeellisenä.

Mulla oli ekaa kertaa SF-mittaa mitattaessa ihan yläkäyrillä, ja seuraavalla kerralla oli tipahtanut keskikäyrän alapuolelle, veikkasivat että poitsulla joku hätänä, kun ei kohtu kasva. Poika oli kuitenkin ottanut vaan järkyttävän kasvuspurtin ja rv27+0 kaikki mitat vastasivat noin rv.30 kokoista.
Nyt 30+4 mitattaessa sf mitta oli 27cm, ja lääkärit veikkailivat että sf-mitan tipahtaminen alakäyrille johtuu mun herttamaisesta kohdusta ja siitä, että poika on vaan ollut esim poikittain mittaushetkellä. Poika on siis hyvän kokoinen ja ultrassa kaikki kunnossa, luojan kiitos.
Onko teillä muilla tapahtunut kohdun suulla muutoksia rv. 30-31? Mulla on ollut niitä menkkamaisia kipuja ja järkyttäviä supistuksia jo muutamia viikkoja, mutta nyt oli jo paikat pehmeät ja sormelle auki. Lääkäri totesi että "yritetään pitää lapsi sisällä vielä nelisen viikkoa." Tästä jäi vähän epävarma fiilis. Olen siis ensisynnyttäjä, ja aiempaa kokemusta mistään tälläisestä ei ole. Täytyykö tässä alkaa henkisesti valmistautumaan siihen, että mulla on nyytti sylissä muutaman viikon päästä, vai voiko aukeamisen alkamisesta huolimatta poika pysyä syyskuuhun asti masussa? Neuvolalääkäri ei antanut mulle näihin kysymyksiin mitään järkeviä/selkeitä vastauksia, ja lähdin pelkäävänä kysymysmerkkinä ulos huoneesta. Ja en tosiaan uskalla lähteä hirveästi googlailemaan, silloin löydän vaan kaikki ne ns. "huonot" vastaukset, joiden mukaan mä synnytän huomenna ja poika ei selviä yms, jos tiedätte mitä tarkoitan :)

Mulla oli noin kuukaus sitte kaikki ihan kunnossa kohdunsuulla..seuraavan kerran kattovat varmaa synnytystapa arviossa:) terkka meinaa ei oo ainakaa mulle tehty ikinä sitä ja sama terkka ollu esikoisesta lähtien:)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Kannattaa välttää niitä asioita mitkä aiheuttaa supistuksia ja ottaa rauhallisesti :) tietysti helpommin sanottu kun tehty :/ mullakin ollut menkkamaisia kipuja ja äsken makasin selälläni niin tuli supistuksia vähän väliä, meni ohi kuitenkin. Ei oo vähään aikaan kyllä tarkastettu kohdunkaulan tilannetta.

Muok. Ei ois pitäny sanoo mitää, supistelut alko taas :D

Muokattu viimeksi:
Eilen neuvolassa kuunneltiin vauvan sykkeet, joita oli ekaa kertaa aika vaikea löytää. Makasin siinä pöydällä selällään ja yhtäkkiä täti käskee kääntymään kyljelleen, yrittää kuunnella uudelleen ja sitten käskee nousta vielä istumaan. Siitä saadaan sykkeet kuulumaan. Vauvan sykkeet nousi kattoon, kun makoilin selällään. En tiedä tarkaan paljonko ne oli korkeimmillaan, mutta kun nousin istumaan, alkoivat lakea 170 alaspäin ja odotettiin, että laskivat sinne 150 tienoille. Eli ei enää selällään nukkumista! Ei ihme, että siitä tuleekin nopeasti tosi paha olo ja hyvä niin, herää ainakin yöllä kääntymään kyljelleen!

Huh! Minkä takia ne nousi ne vaavin sykkeet niin korkealle? Oon kyllä kuullu ettei selällään saisi makoilla kun veri ei kierrä vai miten se meni, johtuko se siitä? Meilläkin nousi sykkeet kerran 160 ja sit laski 120 ja nousi 140, ihme seilailuja :D

Juu, kyllä se siitä johtuu. Kun äiti makoilee selällään suuret valtimot painuu kasaan eli veri pääsee huonommin kierätämään. Tämä vaikuttaa istukan kautta vauvaan, jonka sydämen pitää alkaa pumpata nopeammin, jotta esim. aivot saa riittävästi happea. Oli kyllä aika hurja tilanne, vaikka tuskin siinä mitään vaarallista oli, kun kesti kuitenkin vain hetken. Mutta laittoi vain miettimään juurikin tuota nukkumisasentoa ja muutenkin, miten esim. fyysinen rasitus vaikuttaa vauvaan.

Ai siinä on sellanen juttu. Aika pelottavaa jopa, jos unissaan vaikka kääntyy nukkumaan selälteen :s

Mä nukun joka yö osan aikaa selällään. :confused: Välillä käännyn unissani, välillä on pakko nostaa jalat seinää vasten ja välillä vaan on pakko saada edes hetki unta kun ei kyljellään kykene nukkumaan. Huono olo ei ole tullut ja kuulemma pitäisi luonnon hoitaa tämä asia eli siihen huonoon oloon herätä jos ei veri kierrä mutta en sitten tiiä uskaltaako siihen luottaa... Toisaalta luulisi ettei joskus vuonna miekka ja kirves ihmiset voineet tietää jostain selällään nukkumisen kiellosta joten kuvittelisi että oma olo jotain kertoo. Tietääkö joku tän homman fysiikkaa tarkemmin, onko esim. puoli-istuva asento yhtä paha eli eikö selän päällä ylipäänsä saisi olla vai riippuuko se jotenkin siitä miten tuo kohtu siihen päälle "valahtaa"? Olipas sekavasti esitetty kysymys. :grin Oon siis pohtinut haittaako että vaikka alaselän päällä on painoa, jos on sen verran pystyasennossa että vatsa jää tuonne alas eikä tule painamaan omia keuhkoja. Täysin vaakatasossahan jo omakin hengitys vähän tukaloituu.

En tiedä, haittaako puoliistuva asento, mutta itse oon ainakin huomannut, että jos selkään kohdistuu paljon painetta niin tulee huono olo. Varmastikin samasta syystä kuin selällään makoillessa.

Mun oiset nukkumisongelmat on helpottanut, kun sain lainaan pötkylätyynyn eli sellaisen pitkän tyynyn, jota voi halata yöllä. Pysyy kyljellään, ei pyörähdä selälleen, ja saa vähän tukea mahalle kanssa. Suosittelen! :) Ja mieskin tykkää siitä, oli nukkunut se kainalossa, kun olin reissussa :grin

Mä vieläkin joskus herään selältään mutta huono olo siitä ei tuu. Peiton saa kivasti myttyyn jalkojen väliin. Halailen sitä. :)

Niin mä just mietin että jos selältään nukkumisesta ei tuu huono olo tai muutakaan, niin voiko nukkua selältään? Vai onko se vaarallista vauvalle, vaikka ei ite tuntisikaan mitään.

Mä en usko että se on vaarallista jos ei itelle tuu mitenkään huono olo. Ja kaipa sitä asentoo vaihtelee aika usein yön aikana. Mulla ainakin puutuu paikat herkästi.

Mulla menee niskat jumiin jos vain kyljellään nukkuu, varsinkin nyt tässä flunssassa kun joutuu nostamaan pääpuolta aika korkealle tyynyillä että henki pihisee. Ja sit joskus tulee korva kipeäksi, se on tosi ärsyttävää. :grin Imetystyynyn otin jo käyttöön yötueksi mutta se on vähän ärsyttävä käännellä kun vaihtaa kylkeä.

mullekaan ei tule mitenkään huono olo, päinvastoin selällään saa mukavasti suoristettua selkää ja jalkoja toisin kuin kyljellä maatessa. nyt on vaan tainnut tulla mietittyä asiaa niin paljon, että olen alkanut havahtua hereille aina kun meinaan kääntyä selälleen nukkumaan :D

Takaisin