Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sukey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua on Sakura ärsyttänyt tähän asti tuo sama asia (siis ettei seurata tarpeeksi) -- mutta nyt kun kävi ilmi, että joudun ilmeisesti olemaan joka viikko yhteydessä äitipolille, ärsyttää vielä paljon enemmän kun enää ei voikaan vapaasti järjestää viimeisiä pitempiä reissuja ennen vauvaa tms... Kai tää on niin herkkää aikaa, ettei oikein mikään vaihtoehto ole hyvä, mutta olisihan niiden tehtävä neuvolassa kuunnella myös äidin tarpeita eikä vain mennä jonkun kaavion mukaan!

Mulle sanottiin joskus kun kyselin kai liian syvällisiä sikiöstä, että nykyään neuvolan rooli on ennen kaikkea keskustelutuen tarjoaminen...

Samaa mieltä, että enemmän vois mennä äidin toiveiden ja tarpeiden mukaan. Muhunkin neuvolassa suhtaudutaan niinku olisin ihan hiljattain synnyttänyt edellisen ja kaikki olis ihan selvää pässinlihaa mutta ei todellakaan ole.

Kättärillekin olis kiva mennä tutustumaan kun miehelle se ei ole tuttu paikka ja mäkään en muista 14-vuoden takaa mitään. Me ei edes tiedetä minne siellä pitää mennä, kun mennään synnyttään.

Sitä synnytysvalmennustakin pitää varmaan vaatia neuvolasta, koska ei me sinnekään varmaan muuten päästäis.

Tuntuu tosiaan Sakura että on paljon eroavaisuuksia neuvolakäytännöissä pitkin maata. Mulle terkka sanoi eilen että näitä käyntejä ei uudelleensynnyttäjällä pitäisi enää olla niin usein mutta hän vaan ei ole vanhoista tavoista päässyt vielä eroon ja haluaa katsoa kahden vkon päästä taas.. Ja se kyllä mulle sopii,mielelläni meen. Usein on katsottu hb, sfmitat, aina pissat ja lääkärissä kerran käynyt, toinen krt elokuun alussa.

Ja onhan se tosiaan miehellesi ihan uutta kaikki ja aikas tärkeää sekin että tietää mille ovelle ajetaan kun loppuhuipennus koittaa :) ja 14 v on pitkä aika tosiaan muistella mitään.. ja muuttuuhan ne monet käytännötkin sairaalamaailmassa vuosien myötä. Kysy vaan sitä valmennusta. Eiks se varsin oisi sitä terveydenhuollon kuuluttamaa yksilöllisyyttä kun asiat menisi kunkin perheen tarpeiden mukaan myös...

Näin mäkin just olettaisin. Täytyy varmaan seuraavassa neuvolassa ottaa asia esille ja perustella miks me sitä valmennusta tarvittais.

Se lääkärikäynti oli kyllä ihan turha :o kysyi samat kysymykset mitkä neuvolas kysytään muutenki joka kerta, ei ollut mitään sisätutkimusta, vaikka edellisessä neuvolassa niin sanottiin ja olin sitä jännittänyt. sydänääniä vaan "lääkäri" yritti kuunnella, eikä siinnäkään onnistunu, nii joutu hakemaan hoitajan senkin tekemään. :eek: oon pettyny ja hämmentyny tosta lääkärikäynnistä.
niin ja sitten vielä sekin, että mulla on joka kerta eri neuvolatäti ja oon muutenki huono puhumaan oloistani ja tuntemuksistani, niin sitten vielä pitäis joka kerta uudelle tyypille alkaa avautua :(

Minä tiedän kuinka pääsee kätilöä tapaamaan ja saa keskustella rauhassa tunnin tulevasta synnytyksestä ja mieltä askarruttavista asioista. Lisäksi pääsee tapaamaan erikoislääkäriä, joka tutkii viikolla 36 oikein tarkasti ja arvioi vauvan kokoa. Tähän riittää se että meinaa kuolla ekassa synnytyksessä. ... Tai ei ehkä ihan riitä. Lisäksi tarvitaan jotain muuta rankkaa, vaikkapa tolkuttoman pitkä sairaskertomus ettei sitä kukaan jaksa lukea läpi. Helppoa, eikö?

Eikö synnytysvalmennuskin oo nykyää netissä? Eli siis luetaan tietokoneen näytöltä miten synnytyksen pitäisi sujua. .. Näin ainakin HUS alueella. .?

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Mitäh? Eikö synnytysvalmennuksiakaan enää järjestetä neuvolassa? Ainakin ennen siinä oli ideana, että sen valmennuksen lisäksi pääsi tapaamaan myös muita saman alueen odottavia vanhempia eli sai jonkinlaiseen vertaisryhmään kontaktia.

Mihin tämä touhu on menossa jos kaikessa vaan säästetään?

Esikoisen kohdalla jo oli synnytysvalmennus netissä eli täysin turha. Hommahan menee niin että jos jotain haluu tietää pitää osaa kysyy. Ei neuvolassakaan käydä ku pissaamassa ja näyttäytymässä.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Mä olen todella pettynyt. Ajattelin, että valmennuksessa pääsis samalla tapaamaan muita oman alueen odottajia mutta ei näemmä. Kyllä kaikki palvelu pitää näemmä viedä pois ihmisiltä, netissä vaan kaikki tapahtuu. Kohta varmaan neuvolakäynnitkin tehdään netissä ja käydään vaan pissatikut heittämäs jonnekin postilaatikkoon.

Kyllä meidän neuvolassa se pissatikkukin tulkitaan itse, joten ei sitäkään tarttis postitella vaikka olis neuvolat netissä. Masun mittaus ja hemoglobiini on ne merkittävät jutut. Mun hemoglobiinia seurataan, koska se on niin matala.

Synnytysvalmennusta olisi teoriassa ollut vielä vuonna 2009 esitoista odottaville äideille, mutta mulla ei ollut koska tuli sikainfluenssa, eikä ollut resursseja eikä toisaalta haluttu riskeerata tartuntojen kanssa odottavia äitejä. Sen sijaan sain käydä sikainfluenssa-asemalla ensimmäisessä tartunta-aallossa, kun taisin sellaisenkin saada. Näytettä ei saatu, koska lääkäri ei halunnut riskeerata omaa tartuntaa vaikka oli avaruuspuvussa. Meinasin oksentaa päälle.:)

Kyllä keski-suomessa on sairaalassa synnytysvalmennus tai ainakin minulle neuvolatäti sanoin että sieltä tulee kutsu, että tahtovat sieltä itse kertoa kaiken ja näyttää paikkoja että neuvolassa siitä asiasta ei oikeastaan juuri puhuta että saavat synnärillä itse kertoa tärkeät asiat :)

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Olin kirjoittamassa samaa kuin Iness: täällä synnytysvalmennuksia on joka lauantai ja mukaan voi mennä viikosta 36 alkaen. Eri teemoja käsitteleviä perhevalmennuksiakin on, mutta puskaradio väittää, että itse synnytysvalmennus on noista oikeastaan ainoa, josta saa jotain hyödyllistä irti. Luulisin ainakin, että omaa synnytysjännitystä helpottaa ihan ratkaisevasti, jos tiedän etukäteen, minne mennä ja mimmoinen paikka synnäri on.

Mulla on neuvolassa tasan kerran katsottu pissatikku, kerran hemoglobiini ja kerran otettu SF-mitta, siinäpä se. Sydänäänet on kuunneltu pari kertaa. Painon ja verenpaineen otan ite aina jo odotushuoneessa ja terveydenhoitaja vaan kirjaa ne ylös. Vartin yleensä kestää siellä käynti.

Kyllä on täällä Helsingissä karsittu minimiin kaikki.

Onpa ikävää toimintaa sielläpäin miiumiu. Itseäkin ärsyttää, jos aina terveydenhoitaja/lääkäri vaihtuu.

Luulisi, että pääsisivät synnärilläkin helpommalla, jos ensisynnyttäjiä neuvottaisiin tarpeeksi etukäteen ettei homma pelottaisi äitejä niin paljoa ja synnytys voisi sujua helpommin ja rennommin, kun paikka olisi jotenkin tuttu ja tietäisi tarkemmin, mitä siellä tapahtuu... Keski-Suomessa näyttää asiat olevan hyvin :)

Mitä?? Siis että pissatikut tarkistetaan ja verenpaineetkin mitataan jo jossain itse? En voi uskoa korviani... Ihme touhua.

No Helsingissä pitää näemmä kaikki tehdä ite. Terveyskeskus on täällä niinku Ikea, kaikki toiminnot itsepalveluna.

voi apua! nyt mua vasta alkoki pelottaa ku luin noita teidän juttuja. semmonen olo et on ihan yksin tän raskauden kans ja yhtäkkiä vaan tajuun syyskuussa et nyt pitäis varmaan synnyttää ja kukaan ei oo kertonu miten se tehdään tai pystykö ees siihen.

Kato kyllähän se homma pitäs olla ihan selvää pässinlihaa heti kun on se nettilinkki lukastu.

En kyl tajua enää yhtään tätä touhua. Missä vastataan kysymyksiin jos kaikki ei käykään nettilinkistä selväksi ja missä on vertaistuki, ai niin, netissähän sekin. Ei tavata kohta ketään enää kasvotusten.

Synnytyksetkin varmaan tapahtuu kohta kotona sillai, että kätilö on paikalla Skypen kautta. Ite tökätään se epiduraalikin jonkun Youtube tutoriaalin avulla.

Sakura, älä muuta sano! oon aika pettyny ja mua pelottaa kyl ihan oikeesti tää homma. mikä on nettilinkki? sieltäkö mun pitäis opiskella miten synnytetään? :D

Takaisin