Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sukey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä sama juttu Looora; istukkahormoni koholla ja rkv 28 ultraan. Jotenkin mua kovasti vaivaa tuo asia vaikka veriarvot eivät hälyttäneetkään niin että olisi mihinkään jatkotutkimuksiin seulonnoista joutunut. Mutta toivotaan että kaikki on hyvin.
Iness; kyllä varmasti ultrataan, saadaan kaikkein tarkin tulos. Ja ensi kerrallahan vauva on voinut hyvinkin tehdä kasvupyrähdystä. Tänä päivänä kun kaikki saadaan niin tosi millilleen tarkisteltua :)

Tänään käytiin neuvolassa. Sydänäänet kuului hyvin vaikka pikkuinen innostuikin potkimaan anturia ja hetken päästä lähti karkuun. :D sf-mitta otettiin myös ensimmäistä kertaa (rv 24+0). Aiempaan ei siis voi verrata, mutta ainakin käyrällä osui keskikäyrän ja alakäyrän väliin. Ilmeisesti siis kasvetaan normaalisti. :> Viime kerralla oli ollut eri hoitaja kuin ekalla kerralla, mutta nyt saatiin taas se ensimmäinen, josta pidetään kumpikin miehen kanssa enemmän. Liian alhainen verenpaine oli taas vähän korkeampi, ehkä se vielä nousee niin ylös ettei sen takia huippailisi...

meillä nyt viikkoja 26+3, eilen ultrassa vauva vastasi viikkoa suurempaa. katsotaan onko iso poika tulossa, vai sattuiko nyt vain olemaan joku kasvupyrähdys päällä... meidän sairaalassa ei ainakaan tehdä käynnistystä tai sektiota vain siitä syystä, että vauva on iso. "kyllä ne paikat yllättävän paljon venyy" :rolleyes:

kokeiltiin kanssa 4D-ultraa, mutta ei oikein saatu hyvää kuvaa, kun vauva tunki naamaansa istukkaa päin. kutsutaan istukkaa miehen kanssa aina vauvan tyynyksi, on näemmä pikkuinen kuunnellut :grin

Ootteko kuinka monta kertaa käynyt nyt neuvolalääkärillä? tai menossa...

Mua vain alkoi mietityttää että mä en ole käyny vielä kertaakaan! Toki siis silloin kun oli rv7 kävin äitipolilla ultrassa aikaisempien keskenmenojen takia ja 27.päivä kesäkuuta menen taas äitipolille kun lääkäri haluaa niiden keskenmenojen takia vielä nähdä missä silloin mennään... Mutta neuvolalääkäriä en ole edes nähnyt tähän mennessä vaikka 26viikolla jo mennäänkin. :D

En oo mäkään käyny kertaakaan. (jos ei lasketa sitä että kävin siellä ku anto mulle vaa reseptin kouraan) Nyt ekaa kertaa menen enskuun 9 päivä :)

No kiva kuulla etten ainoa oo joka ei oo neuvolanlääkäriä vielä nähnytkään.. Eiköhän sitäkin sitten ehdi vielä nähdä...:grin

Mulla on ainoastaa yks lääkäri..joka 13.6 sillon viikkoi 28+3 :) ja sit onki taas yks neuvola ja sit varmaa jossai 36+ synnytystapa arvio ja ilmeisesti loppuu kohden tihentyy neukku käynnit:)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Mä en ole myöskään käyny lääkärillä kertaakaan, rv 27 menen eka kerran. Luultavasti mulla sairaalan synnytystapa-arvio korvaa sen vikan neuvolalääkärin että yhteen kertaan jää. Eikä ole väliksikään kun tiedän jo mikä neuvolalääkärien taso on. Luotan enemmän sairaalan lääkäreihin.

Mulla on ollu kerran viikolla 21. Ihan sama vaikkei olis ollu, kunnei se mitenkään edes mua tutkinu. Vähän tuli sellanen olo, että mitä hittoa siihen käyntiin tarvittiin niinki koulutettu ihminen ku lääkäri. Kuunteli 10 sekuntia lapsen sydänääniä, kysy olenko ressaantunu ja potkas ulos. Koko käyntiin meni ehkä 5 min ja paperissa luki, että LAAJA LÄÄKÄRINTARKASTUS. Toki ennen lääkärin vastaanottoa hoitaja mittas verenpaineen ja otti painon ylös. Mut jos toi oli laaja, niin miten onneton se suppea tarkastus sitten on?

No huhhuh, eikö ne sitä sisätutkimustakaan tehny sulle? Vai onko sulla vielä myöhemmin se sitten?

Mitä lääkärintarkastukseen yleensä kuuluu, tai mitä teille tehtiin siellä?

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Mulla oli samanlainen laaja lääkärintarkastus kuin RvD:llä. Lääkäri aloittikin sanomalla, että tää on ihan turha käynti... Ilmeisesti joku muutos tullut noihin lääkärikäynteihin ja tämä käynti on siirretty aikaisemmaksi kuin ohjeissa aikaisemmin on ollut, tosin muutoskin on varmaan paikkakuntakohtainen, jos kaikilla tätä käyntiä ei ole vielä ollut. Suppea tarkastus on varmaan se, että pääsee ovelta kurkistamaan lääkärin työhuonetta :wink

Joo, ei hyvältä kuulosta. Mun kokemuksella noi keskiraskauden käynnit on usein aika turhia, varsinkin jos ei mitään supisteluvaivaa oo ollut. Ja täällä pääkaupunkiseudulla on paljon noita maahanmuuttajalääkäreitä joilta puuttuu kokonaan kyky ihmisen kohtaamiseen. Jos ei osaa kunnolla tutkia kohdunsuun tilannetta ( joka pitäisi olla siis perusjuttua jokaiselle lääkärille) niin lääkärikäynneistä ei hyödy juuri kukaan.

Joo ei mulle mitään sisätutkimusta tehty vaikka olin siihen asennoitunut. En tiedä, miks ei sitä olis voinu siinä samalla hoitaa, kunnei siihen mene niin paljoa aikaakaan. Kai ohjeistus vain on sitte sellanen, ettei ketään tutkita, ellei mitään hälyyttäviä oireita oo ilmaantunu (ainaki täällä Turussa...).

Mulla oli viikolla 9 lääkäri ja sillon tehtiin sisätutkimus. Sain simmosen käsityksen että se tehdään yleensä nt-ultran yhteydessä. Me ei haluttu että turvotus mitataan ja saadaan sitten stressiä jos mahdollisuus poikkeavuuteen ei olekaan äärettömän pieni. Eli ultrattiin kyllä alkuraskaudesta samoihin aikoihin kuin nt-ultra tehdään, mutta vatsapeitteiden päältä ja ultrauksen teki hoitaja eikä lääkäri. Olisiko sulla tehty RvD sisätutkimus ultratessa? Asun myös Turussa.

Viikolla 18 oli mullakin "laaja" lääkärin taristus. Eli hoitaja katto verenpaineen ja otti painon ja lääkäri kuunteli sydänääniä ja kyseli mielialoista. Aikaa meni varmaan korkeintaan vartti yhteensä. Ei edes vatsaa mitenkään tutkinut vaikka sitä edellisessä neuvolassa hoitaja kyllä tökki ja paineli ja otti jonkin mitan. Mulle ei tosin ikinä selvinnyt mikä mitta se oli ja mitä siitä selvisi. Ei ainakaan kyseessä ollut sf-mitta, kun se otettiin ensimmäisen kerran viime neuvolakäynnillä ja tämä aiempi mittasi vielä ihan eri päin. o.o

Meillä on nyt ollut viimekirjoituksen jälkeen rakenneultra viime viikolla. Huomenna on neuvola jossa sitten pitäisi laittaa tukiasiat kuntoon. :) Sokerirasitusta ei oo vielä ollut, kyselen siitä huomenna. :)
Heinäkuussa on sitten ns.kohtukontrolliultra + lääkäri. Kohdunkaulan (tms) ja istukan väli oli nyt alle 3cm, haluavat tarkistaa ettei mee liian tiukille se väli tai jotain.. :) Noh, näkee pikkusen sitten taas! <3

Huoh, mitä sotkua... Olen menossa Saksaan työmatkalle heinäkuussa ja tarvitsen sitä varten todistuksen, että raskaus on edennyt normaalisti ja mikään ei estä lentämistä. Kysyin neuvolasta, että miten tämä hoidetaan ja sieltä sanottiin, että kuuluu työterveyden hoidettavaksi. Soitin työterveyteen ja sieltä sanottiin, että on erikoislääkäripalvelu (tarvitaan siis gynekologin todistus), joten ei kuulu työterveyden piiriin. Soitin julkiselle puolelle, josta sanottiin, ettei heidän kauttaan saa gynekologin palveluja?! Käskivät soittaa neuvolaan ja kun soitin niin joku tiesi, että pitää mennä yksityiselle. Voiko olla totta, ettei Turussa pääse gynekologille muuten kuin yksityisellä puolella?! Sitten en enää jaksanut säätää ja soitin yksityiselle ja sain ajan ensi viikolle. Tulee mukavat 100€ (en kyllä oikeasti tiedä, paljonko maksaa, mutta eihän se halpaa ole) lisää lentolippujen hintaan... Ja kului puolet työpäivästä tämän selvittämiseen...

Hirveetä asiakkaan pallottelua paikasta toiseen. Ainakaan meidän kunnassa ei saa neuvolasta erikseen aikaa neuvolalääkärille lentotodistusta varten mutta tietysti neuvolalääkäri kirjoittaa jos rutiinikäynti sattuu olemaan sopivasti. Ohjeena taitaa täällä olla joko terveysasema tai yksityinen. Työterveyshuollot ei yleensä hoida raskauteen liittyviä asioita.

Neukku lääkärissä kaikki ok!:) verenpaineet 106/70, pissa puhdas, paino ok:) sf mitta 28:O ja kohdunsuu kiinteä, kiinni ja pituus 3cm:) ja vauvan syke oli hyvä:)<3

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin