Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En keksinyt muuta pinoa mihin laittaa tämmöisen kysymyksen...Onko kellään kokemusta synnytyksen käynnistämisestä kohdunsuun laajennus ns. balonki-menetelmällä? Ku aika useestihan käynnistellään lääkkeillä ja tää on lääkkeetön käynnistys menetelmä..ajattelin että jos omalle kohdalle kävis niin että käynnistettäs, tämä olis varmaan hyvä käynnistystapa kun on sektio takana.

marzi: Mun kaverilla yritettiin käynnistellä synnytystä tuolla ballonkimenetelmällä n. vuosi sitten. Radi-diagnoosin vuoksi laskettunapäivänä aloittivat, piti olla iso vauva. No juu, 3pv yrittivät saada epäkypsiä paikkoja aukenemaan jos vaikka miten ja lopulta kaveri päätyi kiireelliseen sektioon. Vauva oli nipin napin 3,5kg syntyessään :D

Niin, kaverin kokemus ballongista oli se että tuntuu todella epämiellyttävältä, nukkuminen sen kanssa oli mahdotonta ja ei se saanut kyllä juuri mitään aikaiseksikaan. Että ei kovin positiiviselta kuulostanut hänen kokemuksensakkaan.

Voi toki olla eri tilanne silloin jos paikat ovat valmiiksi edes vähän alkaneet kypsymään. Ainahan se on vähän niinkuin luontoa vastaan taistelemista toi käynnistäminen. Niin mä sen ymmärrän / ajattelen.

Toki toi ballonki voi toisille toimia, vaikkei toisille olis toiminut. Yksilöitähän me kaikki ollaan :)

Kiitos vastauksista..no mä vähän uumoilin että ei se varmaan sit välttämättä ole hyvä vaikka lääkkeetön menetelmä onkin..mulla kun käynnistettiin edellinen lääkkeillä ja paikat oli niin visusti kiinni niin se oli kyllä jotain ihan järisyttävää..meni 1,5 vrk:tta että mitään tapahtui ja se sairaalassa olo oli niin mälsää..vähän väliä käytiin kysyyn no joko supistaa...:mad: ja ehkä osittain siitä syystä se synnytys sit sektioon päätyi vaikkakin suurin syy oli tuttelin tarjonta virhe yks kaks

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Tänään rv 37+5 ja neuvola käynti takana. Hemppa 116, verenpaine ja pissa hyvät. Paino laskenut 200 grammaa, jppii =D vauva edelleen raivotarjonnassa, mutta nyt neukku epäili ettei oliskaan kiinnittynyt O_o totesi että pian varmasti lähtee syntymään, ite olen hyvinkin skeptinen koska mulla ei todellakaan mitään synnytykseen viittaavia tuntemuksia ole ollut. Sitten juteltiin neuvolatädin kanssa sairaalan ruuasta, että miten sitä siellä saa ja saako mies jne. Ja samalla juteltiin myös pysäköinnistä... Eli vähän noista käytännön asioista. Ens viikolla taas neuvolaan, vaikka ei kyllä yhtään tekis enää mieli -.- Huomenna ois tarkoitus koko kämppä puunata lattiasta kattoon, jos se vaikka tois jotain tuntemuksia :D

Marzi, juttelin käynnistysjutuista polilla...

Mutta siis ballongilla voidaan ylipäänsä yrittää, jos kohdunsuu on jo lähtenyt kypsymään, eli sitä ei pysty laittamaan jos kohdunkaulan sisäsuu ei ole yhtään auki vielä. Useille se ei tunnu kovin epämukavalta mutta joillekin voi tuntua. Joskus se painevaikutuksen avulla käynnistää synnytyksen, joka sitten ei periaatteessa poikkea mitenkään itsestään alkaneesta. Joskus se kypsyttää kohdunsuuta lisää jonka jälkeen synnytystä voidaan käynnistää joko kalvojen puhkaisulla tai oksitosiinitipalla. Jos ballonki ei tee mitään, käytetään nähtävästi Cytotek-tabletteja suun kautta tai emättimeen laitettuna kohdunsuuta kypsyttämään, samoin jos kohdunsuu on lähtötilanteessa niin epäkypsä ettei ballonkia voi laittaa. Eli ne kaksi molemmat, ballonki ja Cytotek-tabletit, tähtää kohdunsuun kypsymiseen (ja synnytyksen käynnistymiseen).

Sitten oksitosiinitippa taas voi käynnistää synnytyksen kun kohdunsuu on kypsyny tai edistää käynnissä olevaa synnytystä tai sillä voi aikaansaada supistuksia esim vesien mentyä yms.. ja kalvojen puhkaisu taas voi käynnistää synnytyksen (omat, toimivat synnytyssupistukset) tai voimistaa supistuksia ja edistää synnytystä.

Riippuu vissiin tosi paljon kokonaisuudesta, että mikä tapa tai minkä tapojen yhdistelmä on paras. Voi olla kaikilla menetelmillä että käynnistyy helposti ja vastaa sitten ihan tavallista synnytystä tai että tulee kovia supistuksia jotka ei teekään mitään tai sitten tekee.. voi olla ettei käynnisty ja siksi menee sektioon tai että supistuksia tulee mutta käynistetty synnytys ei etenekään niiden avulla ja siksi tarvitaan keisarinleikkaus lopulta. Tai sitten synnytys etenee rivakasti.

Mulle sanottiin ettei kannata odottaa mitään tiettyä, koska ne jutut menee niin yksilöllisesti.. ja että useimmiten kuitenkin menee hyvin. Parhaat kokemukset on niillä joilla käynnistyy helposti ja monen päivän käynnistelyt taas usein vähän hankalampia muutenkin..

En oo kauheesti uskaltanut lukea kokemuksia netistä kun sinnehän yleensä kirjoitetaan ne kauheimmat.. o_O

Muokattu viimeksi:
Apua, mä en ole ollenkaan perehtynyt noihin käynnistys-juttuihin, vaikka ei kai sekään mitenkään epätavallista nykyään ole :oops:. Paljon tsemppiä Aerialle, jos tulele käynnistys loppuviikosta!

Mä nyt päivittelen vähän eilisiä neuvolakuulumisia, vaikkei niissä nyt (taaskaan) mitään kummempia ollut. Eli eilen oli rv 37+2 eli täysaikasia ollaan, mutta vauva ei kuulemma tunnu siltä, että olisi vielä lähipäivinä tulossa... Sydämmensykkeet oli (TAAS) 145. Verenpaineet normaalit. SF -mitta tasan 30 centtiä ja pääsin vihdoin terkkarin alakäyrälle mittojeni kanssa, joten ylimääräiseen kokoarvioon ei ole tarvetta. Lisäksi neuvolantäti mahaa kopeloidessa tuumaili, että vauveli tuntuu tosi pitkältä :grin. Että vaikka painoarvion mukaa ei lasketun ajan tienoilla pitäisi olla kun noin 3200-3300 g, niin pituutti sit senkin edestä. Sellaista pitkää pötkylää siis odotellaan <3. Ja siis päätin, että en sitten menekkään niitä 50senttisiä pukuja yhtään enempää hamstraamaan :grin.

Cherry, meillä sama arvio! :) 3200g olis arvio tääläkin! Innolla jäädään oottamaan mikä on todellinen koko syntyessä! :)

Heh.. ehkä 50cm on osalle liian lyhyitä ja jollekin ne on liian kapeita :D Mulla nyt vikassa koko/käynnistysarviossa päädyttiin siihen että vauva ei päällepäin tunnu isolta, mutta UÄ:llä saa sen vaikutelman että olis mahasta vähän paksu, joten ballongilla käynnistetään että varmasti mahtuu syntymään. Voin sit kertoa kuin kävi.. (tosin eihän se taas kerro miten muilla menee..mut kumminkin). Se teki vielä sellasen "kovakouraisen" kohdunsuun tutkimisen tarkoituksella, koska hyvällä säkällä semmonen saa sitä kypsymään lisää tai jopa käynnistää synnytyksen, epäilen kyllä että niin hyvä tuuri olis..

Muokattu viimeksi:
:D hah. Pakko kertoa kun kuulin sukulaiselta tällasen jutun.. Kätilöt ja hoitajat kun itse aina saarnaa tästä "vauva syntyy sitten kun on siihen valmis, turha sitä on alkaa väkisin väsyttää itseään ja tekee kaikki S konstit."
Sit kuitenkin tän mun sukulaisen tuttava (joka on kätilö) kertoi että nää kätilöt käy toisillaan "vähä rajummissa" sisätutkimuksiss kun la alkaa lähestymään :D

Aeria: Jospa se touhu lähtis siitä ittekseen käyntiin! Peukkuja! :)

Täälläkin neuvolareissu tehty, 38+0. Ei mitään uutta auringon alla. RR ok, pissa puhdas, sf-mitta 35 cm. Sydänäänet kuului kovaa ja korkealta, syke 140-150 kun ensin paineltiin mahaa niin tyyppi vähän riehaantui. Edelleen mahtuu ihan kiitettävissä määrin siis liikkumaan / potkimaan / piinaamaan mua :D

Odottavan aika on piiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä. Ens viikolle varattiin uus aika, 39+0. Toivottavasti ei tartteis enää mennä :D

Totahan mä eilen muistelin, et oliko se niin että rv 38 eteenpäin käydää joka viikko ja sit yliaikasena pari kertaa viikossa? ..toki kai näkin on vähä neuvola kohtasia..

Marzi: Kokemusta ei ole, mutta mulle sanottiin, että Kättärillä lähdettäisiin juurikin ballongilla liikkeelle ja sitten puhkaistaisiin kalvot. Kun lääkäri vähän heitti viimeks ilmoille, että mun Jumboa ei taideta laskea yliaikaiseksi... Itse yrittäisin kyllä mielummin tällä tavoin ku niillä lääkkeillä.

Eilen käyty neuvolassa, mutta ei siitä kyllä paljoa kostunu. Verenpaineet ok, hemppa 110, sf mitta taivaissa ja pikkasen sykkeet ok. Mä sain sumplittua niin, ettei ens viikolla tartte mennä, joten seuraava käynti ois sitten kahden viikon päästä :wink. Mä en näet koe hyötyväni noista käynneistä yhtään mitään. Ainoa huvittava hetki oli kun mua taas supisti kovasti mahaa mitattaessa niin täti meni ihan paniikkiin ja hoki mulle, että hengitä vaan normaalisti. No, mä siinä läpisin ihan muutenkin normaalisti, ei se niin pahalle tuntunu :grin...

Oi, Aerialahan alkaa olla jännät päivät käsillä - toivotaan, että vauveli lähtee itsekseen tulemaan

Mullakin on seuraava käynti vasta ens viikolla..kun arvot on niin hyvät..sit onkin se polilla käynti samalla viikolla kuin on laskettuaika...

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Aeria: Täällä on kohtalotoveri :) tänään kävin (rv 38+2) taas kokoarviossa ja sovittiin käynnistys ensi tiistaille!!! :smiley-bounce013

Oon niin ilonen että sitä käynnistystä edes yritetään nyt ajoissa, vaikka onhan siinä riskinsä :/
Kokoarviokin heittänyt kun maanantaina mitattiin vajaa 3,8kg ja nyt mitattiin 4,1kg! Oli lääkäri sitä mieltä, että viime ma virhe. Täällä vauva oli sopusuhtanen (pää/maha) kiun ei ole radia. Ainoa huomio oli, että piitkä reisiluu, eli meidän suvun mitoilla mennään :P
Positiivista oli myös, että ma oli kohdunsuu täysin epäkypsä. Nyt oli hiukan pehmentynyt ja yhdelle sormelle auki, joten balongilla käynnistetään tiistaina tod.näk. Parempi se olisi kun lääkkeet :)

Tosin vauva on niin iso, että lääkärin kanssa pidetään peukkuja et lähtiskin itsekseen syntymään jo ennen ti..

Oi jee, no sulla on sielä toooosi jännät paikat!! :) hyvä että päättivät käynnistää niin ei tarvi sen asian kanssa stressata! :)

Oho täällähän alkaa tapahtua :) Ens viikon tiistaina selviää tämän mamman kohtalo,edessä siis kontrolliultra ja synnytystapa-arvio sekä lantiontilavuuden mittaus jne.

Takaisin