Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja piti vielä lisätä, et sit ku sun pitää mitata niit arvoja, niin se saattaa olla muutamasta minuutista kiinni, et huiteleeko pilvissä vai onko ok. Näin ainakin mulla ja terkka sano, et on ihan normaalia. Jos esim. juot aamupalan jälkeen kuuman teen ja ootat siitä tunnin on aivan eri asia olla juomatta sitä teetä ja miatata tunti siitä, kun just oon nielly viimesen suupalan leipää. Tiedä sit mikä on se oikee tapa, mut mulla neuvottiin ainakin, et aterian jälkeen tunti, joten mun mielestä ihminen saa kyllä syödä rauhassa=)
Eilen sain luvan lopettaa mittailut, kun kaikki oli hyvin ja menin sit hakeen kotipizzasta kotzonen (siis mis on salaattia välissä) ja mittasin ihan huvikseni, et paljonko mahtaa nousta, niin yläraja tosiaan mulle merkattu 7.5 niin oli 6.1, eli ei ollu edes paha[:D] Terkka siis sanoi, että ei haittaa jos joskus ylittyy, kunhan pääsääntösesti syö terveellisesti.

Kuudes neuvola oli tänään.
Rv siis 28+3
Paino 72.6 muutos 330/vko
Verenpaine 106/74
Pissas taas sokeria, seuraavaksi pitää viedä het aamupissa.Mulla kun pakkaa olemaan ain väh.pari tuntia syömisestä kun oon neuvolas(aamupalasta)
Hemppa oli 109. Lisärautaa oon syöny ja olo on kyllä huomattavasti kohentunut siitä.Mutta nyt sitte seuraillaan vähä tarkemmin tuotaki.
Kohdunpohjankorkeus 26
Tarjonta perätarjonta, mutta sillä ei nyt vielä tässä vaiheessa ole niin merkitystä.
Sydän löi 140-142 ja hyvin nousi syke vähän kun se liikkui ja sitten taasaantui nopeesti.
Sokereita seurailen taas viitisen päivää. Meillä kun on vähän taipumusta tuohon.Äitillä ollu sokrut vähä koholla kun odottanu systeriä ja siskoolla kahden lapsen aikana pitäny pistää insuliiniaki.

Mutta terkkari meinas että ei pitäisi mulla olla mitää, kun painokin pysyny noin hyvänä, enkä oo turvonnu(vielä)

Eka perhe/synnytysvalmennus neuvolasta 1.6, Vanhemmaksi tuleminen, psykologi jutskailee ja toinen 9.6, Imetys ja lastenhoito, terv.hoitaja jutskailee. Sairaalan synnytysvalmennuksen ajankohtaa en vielä saanu.
Fysioterapeutin "luento"on 24.5 ja hammashoitajan 25.5

Etttä tämmöistä täällä

Sartza: Olen  kyllä nyt ihan ihmeissäni että miten voi muunnella niin paljon eri paikoissa nuo onko vai eikö ole raskausajan diabeteksen "päätökset". Tulipas hassusti nyt tuo lause [:D] Mutta nyt olen seuraillut joka päivä arvoja ja saanut ne sentään pidettyä alle 5,5. Tartteekin iha kysästä sitten seuraavassa neuvolassa että mikä nyt pitää paikkaansa ja mikä ei [&:]
Mutta jotain iloakin tähän päivään. Kaverilta tuli päivällä viesti että aamulla heille on syntynyt pieni prinsessa [:)] Niin onnellinen heidän puolestaan olen ja 2vkoa meni yli.

Tänään oli seitsemäs käynti. RV 28+6(murisen edelleen näistä vääristä merkinnöistä), painonmuutos +575 [:@], verenpaine 120/60, pissa puhdas, hemoglobiini hurahtanu hurjasti alaspäin 115, kohdunpohjankorkeus oli 27, sydämensyke 135-145 ja nyt katsottiin ensimmäisen kerran miten päin se ipana siellä kohdussa on ja siitä tuli merkiksi 1RT.

Tässä välissä tuleekin neuvolan vaihto kun muutetaan. Ja ensimmäinen synnytysvalmennus.Niin se aika vaan lähenee itse h-hetkeä. Meidän pikkuisäntä pitää mahassa kaiken aikaa kovaa elämää, taitaa heitellä kuperkeikkoja. Potkii kyllä välillä niin lujaa häpyluihin päin ettei tiedä pitäiskö itkeä vai huutaa. Kävely on välillä jo aika työlästä, täytyy vaan huutaa ukolle, että mee vaan mä tulen perästä kun kerkiän.

Sokerirasituskokeessa olin maanantaina 19.4.
Paastoarvo mikä mitattiin ensimmäisenä piti olla alle 5.3 ja mulla se oli 4.8.
Sen sokerilitkun juomisen jälkeen tunnin päästä arvo piti olla alle 10.0 ja mulla se oli vain 5.4.
Lopuksi vielä se arvo tunnin päästä siitä piti olla 8.3 ja mulla se oli 5.7.

Edelliset käynnit:
Ensimmäinen käynti Rv8+5 verenpaine 112/62, pissa puhdas, hemoglobiini 125 katottiin ultralla ja nähtiin ensimmäisen kerran meidän pieni piiperö
Toinen Rv10+5, painonmuutos +450, verenpaine 120/68, pissa puhdas, hemoglobiini 134, katsottiin ultralla ja näkyi jo paljon suurempi piiperö kuin viimeksi (tämä oli lääkärineuvola)
Kolmas Rv14+3, painonmuutos -108, verenpaine 124/62, pissa puhdas, hemoglobiini 134, kuunneltiin sydänäänet 150 (heilui kuin heinämies siellä masussa eikä sydänääniä meinannut heti löytyä)
Neljäs Rv18+3, painonmuutos +600, verenpaine 108/68, pissa puhdas, hemoglobiini 124, kuunneltiin sydänäänet 145 (siellä se köllötteli vatsassa oikealla puolella, nukkui kuulemma kun oli niin tasainen syke) , mitattiin kohdunpohjankorkeus 15,5.
Viides RV 22+5, tosin mietti sitä kauan, kun rakenneultran mukaan oltais menossa viikoilla 23+1.
Verenpaine oli tasaantunut 112/72, pissa puhdas, hemoglobiini 123, painonmuutosta olikin tapahtunut hurjasti ylöspäin+840 , kohdunpohjankorkeus oli odotettua paljon alempana 18 (pisti kyllä tätä mammaa vähän jännittämään, että mistä moinen), sydänäänet oli 140, tällä kertaa siellä köllöteltiin vasemmalla puolella.
Kuudes neuvolakäynti. Oli lääkärineuvola jo toisen kerran tässä raskaudessa. RV 24+5 mutta UÄ:n mukaan paria päivää edellä eli 25+2. Painonmuutos oli onneksi vain +280, verenpaine oli 120/68, pissa puhdas, hemoglobiini 127, kohdunpohjankorkeus meni tällä kertaa yläkäyrillä ja oli 24 viime kertaiseen verrattuna paljon parempi ja korkeammalla. Lääkäri kuunteli sydänäänet, mutta merkitsi korttiin vain + vatsassa alhaalla oikealla puolella meidän ukkeli köllötteli. Kaikki hyvin tällä kertaa Lääkärineuvola osuu vielä kerran kohdalleni, koska olivat laittaneet liian aikaisin ajan sinne.

Tänään oli kuudes neuvolakäynti.
RV 29+5
painonmuutos +906 [:'(]
turvotus +-
verenpaine 138/77
pissa lähetteellä
hemoglobiinia ei mitattu kun edelliset mittaukset olleet yli 140
kohdunpohjankorkeus oli 28
sydämensyke 143
Tarjonta rt

Nyt sit pääsen/joudun käymään neuvolassa kahden viikon välein...Kuulemma enissynnyttäjillä näin...Seuraavalla kerralla sovitaan Kotkan synnytysosastoon tutustuminen..Sain neuvolasta listan nettiosoitteita joista pitää käydä oma-aloitteisesti tutustumassa synnytyksen liittyviin asioihin...

Mulla oli nyt 19.5 lääkärintarkastus ja se lääkäri oli aivan kauhee huithapeli. Neuvola täti on sanonu et kysy sit lääkäriltä jos on jotai kysyttävää ja se lääkäri pälpätti niin etten saanu sanottuu välii ku hmm... joo ja ei. yritin sanoo sil et mun pitäs saada saikkuu koska en pysty tekee töitä enää(yöklubin blokkarina). Ni ei se lääkäri sanonu mitää siihe..

Noh onneks vaavelil kaikki on ok. Nyt 25.5 on sokerirasitus vähän jänskättää koska mulla on epilepsia-epäily mut onneks pystyn kontrolloimaa sitä säännöllisellä ruualla ja nukkumisella.... onneks mies lupas jo tulla mukaa ku ei se uskalla antaa mun mennä yksin......

Mullakin oli tanaan neuvola:
Eli: Rv 29+2, vaikkakin ton tickerin mukaan 29+0 (no jompi kumpi..)
Painonmuutos + 2 kg viime kerrasta
Turvotuksesta ei puhuttu
Verenpaine 105/90
Unohdin pissanaytteen, katotaan ensi kerralla
Hemoglobiini yllattaen 96 ja tati olikin sita mielta, etta se ei voi tasmata ja kaski kayda laakarissa mittaamassa (missa viimeksikin mittasin). Meen sinne tiistaina sitten..
Kohdunpohjankorkeus 28,5 cm
Sydamen syke 140
Ei loydetty vauvaa, joten tarjonnasta ei tietoakaan. Oli kuulemma selka mun selkaa vasten. Ei kuulemma mikaan stressi - vauvalla viela hyvaa tilaa kaantya viikkoon 36 asti.

Oli kylla nopea kaynti. Ei haitannut mua yhtaan. Poskiontelot sairaan kipeet, halusin vaan kotiin..

Mulla oli eilen neuvola rv 28+4

Paino: 73,7, muutos/vko +412g (muoks. lähtöpainosta tullut +5kg)
Turvotus: +-
RR: 110/66
HB: 101, mutta terkka ei luottanut tuohon tulokseen joten käyn ens viikolla labrassa, viime mittauksella ollut kuitenkin 113 ja rautaa oon syöny koko ajan...
Tarjonta: Rt, tähän mennessä ollut Pt...
Syke: + (134)
Liikkeet: ++
Sf: 28cm
muoks. pissa puhdas

Vasta-aineet oli negatiiviset, kuten pitääkin olla...joudun vielä viikolla 36 käymään verikokeessa et selvittäävät viimesen kerran ennen synnytystä vasta-ainearvot...

Seuraava käynti on 14.6...

Mulla oli viimeksi nla lääkäri omasta pyynnöstä kun näitä supistuksia on ollut.

Tässä nää tiedot:
rv 26+5
Paino 62kg(lähtö 50kg)Eli erittäin hyvin noussut[&o]
rr 112/66
Pissa puhdas
sf 26(reippaasti yläkäyrillä)
perätila
syke 150
Liikkeet ++

Kohdunsuu kiinni,kiinteä ja pituus 3cm,eli kaikki sillä alueella ihmeen hyvin[:D]

Onneksi Elysee tuo tilanne näyttää hyvältä kohdunsuulla[:D]. Kun sinulla niitä supisteluja on ollut.

Miu82, jos puhut sokerirasitustestiin menosta niin kyllä minä ainakin uskalsin juoda lasillinen vettä kahdesti. Ja neuvolassa minulle sanottiin että mielellään ei saisi vettäkään juoda mutta jos tulee tunne että pakko juoda niin juo sitten vähän.

Tsemppiä Miu janoiluun ja tän päivän tylsään istuskeluun. Mulla sama edessä huomenna klo 8 [8|]

Kait tämä juttu tänne kuuluu.. Aamulla huomasin, että pyyhkiessä jäi paperiin rusehtavaa vuotoa. Eiku soittelemaan neuvolaan ja neukkutätin kehoituksesta käymään äippäpolilla. Olisin kyllä voinut odottaa huomista neuvolakäyntiäkin, mutta täti käski menemään tarkistettavaksi. Huh, paikat onneksi hyvin kiinni eikä vuodolle löytynyt mitään erityistä syytä. Poitsu painoi 1100g ja voi hyvin ultran mukaan [:)] Pari päivää menee, että selviää oliko kyseessä joku tulehdus. Niihin kuulemma melko hanakasti puuttuvat ja tutkivat..

nla: RV: 28+2
painon muutos/vko +175g nyt on siis 300g ylittynyt paino ekasta nlasta
RR 118/80
B-Hb 113
kohdunpohjan korkeus yli 30, tarkkaa mittaa ei saatu kun maha niin pinkeä
sydämen syke 135
liikkeet ++

joudun nyt äitipolille tuosta suuresta kohdunpohjan korkeudesta ja kun maha on todella pinkeä. onko tuosta jotain haittaa? mistä se voi johtua? heti tälle torstaille sain jo äitipolille sen ajan... onko syytä huolestua?? joudun myös huomenna verikokeisiin jossa tarkistetaan onko minulla raskaushepatoosi kun kutisee jalkapohjat ja maha.... [:(]

Lemppi, tsemppiä ja hyvä että pääset suht nopeasti tarkastukseen. Kaveripiirissä on ollut pari joilla lapsivettä on ollut runsaasti mutta heillä ei ainakaan ollut siitä vauvalle mitään haittaa.

scarlett: kiitos, siis voi olla että on vaan paljon lapsivettä. [:)] eli suuresta koosta ei välttämättä ole mitään haittaa? minä kun en oikein ole perillä näistä kaikista viitearvoista ja mitoista.. mitäköhän ne siellä äitipolilla sitten tutkii? eka kuulema pitää kätilön kanssa keskustella ja sitten ultrassa käydä...mut sen enempää minua ei valaistu [&:]

Mun ä.polikäynnit menee näin: ilmoittautuminen- pissanäytteen jättö- kätilön tapaaminen jossa mm. verenpaine, miten menee? kuinka jaksat? Onko ongelmia? - lääkäri joka ultraa, jos joku vaiva esim mulla se verenpaine niin annostuksen pohdintaa, mahd saikkua, kiitti ja kotiin.

Eli varmaan sullakin katsotaan, että kaikki ultrassa ok ja varmaan siksi jo huomenna labraan että tietävät ne tulokset kun menet sinne.

Lemppi: tsemppiä! Toivotaan, että kaikki hyvin! Miten ihmeessä sulla on toi paino pysyny noin samana?

Kävin viime viikolla neuvolassa, 26+1

Painonmuutos/vko 700g ....[:(] Tähän mennessä on siis painoa tullu yhteensä ekasta neuvolasta n. 8kg
Sormukset ei enää helteillä menny kunnolla, joten turvotusta merkittiin kans.
RR 133/82, terveydenhoitaja sanoi, että on vielä ihan hyvät, ettei tarvitse huolestua. Tarkistin kuitenkin, että normaalin pitäisi olla <130 ja <85
nyt toi diastolinen on vielä normaali, mutta systolinen tyydyttävä. Tähän asti mulla on ollu jotain 122/67. Toivottavasti ei nousisi!

Tietääkö joku, mikä on rajana, että verenpaineeseen puututaan ja epäillään raskausmyrkytystä?

Hemoglobiini oli jotain 130, eli ei tarvitse syödä rautaa.
Kohdunpohjankorkeus mitattiin ensi kertaa, ja oli 22
Lapsivedenmäärä normaali

Muuten ei ihmeempiä ja liikkeistäkin tuli ++ tällä kertaa.

Korkea verenpaine katotaan odottajan omasta normaalipaineesta. Jos se nousee muistaakseni 30 elohopeamillimetriä (saattoi olla vähemmänkin) naiselle normaalista tasosta, voi epäillä myrkytystä. Monesti matalapaineisilta naisilta raskausmyrkytystä ei huomata ajoissa, kun kohonnut paine on normi-ihmisen normaalirajoissa.

Takaisin