Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla nyt tulevana keskiviikkona nla lääkäri.Olis ollut loppukuusta ihan tavan nla mutta soittelin ja pyysin päästä tarkistuttaan ton oven tilanteen[:)]Kun on kuitenkin näitä suppareita ja mones lapsi odotuksen alla...

mulla oli tiistaina lääkärineuvola ja samalla kerralla sokerirasitus.

Sokerirasituksen tulokset oli erinomaiset, kaikki arvot oli 4 luokkaa.

Painon muutos: +200g (tällä hetkellä siis 72.7, lähtöpainosta tullut n.3kg lisää)
RR: 125/72
Hb: 113
Sf-mitta: 25cm
liikkeet: ++
Sydänääniä lääkäri ei saanut kunnolla kuulumaan, joten sain uuden ajan perjantaille, jolloin syke löytyi hienosti ollen n.140. Tiiti oli varmaan jotenkin oudossa asennossa ettei se syke kuulunut kunnolla ekalla kerralla

Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni, pituus 3cm.

Seuraava neuvola onkin jo 21.5 [:)]

No niin, nla lääkärissä tuli käytyä torstaina,
viikkoja silloin 27+2
sf mitta oli 21
kaikki muu ok, paitsi hemoglobiini oli noussut 106:sta 108:aan eli eipä juuri raudan napsiminen auta...
Mielenkiintoista oli että kohdunsuu oli 2cm auki, ei kolmannesta vielä ollut ennen synnytystä, vaikka supisteli jatkuvasti. Nyt ei supistele, mutta silti - ihme juttu. Lääkäri ei ollut ihmeissään, sanoi että normaalia ja kohdunkaula oli kuitenkin kova ja pitkä[:)]
Onko muilla vastaavaa?
Mietin vain että esikoisesta, 5 tunnin jälkeen synnytyksessä taisin olla päässyt samaan[;)]

Pissanäyte oli siis taas lähetteellä...Muutoin puhdas, mutta jotkut tulehdusjutut nousseet, mutta kuulemma valkovuoto aiheuttaa sen...No pääasia ettei bakteerikasvua niin mulla ei ole sitä munuaisaltaan tulehdusta enkä joudu syömään lääkitystä...YES!!!

Noniin,neuvolalääkärissä käyty:

Rv 28.0
Tytön kokoarvio oli 1330g
Pissa puhdas
+500g vko (6 vkon aikana),kokonais painoa tullut 9 kg tähän mennessä.
Ekassa neuvolassa 59,3kg.
RR 134/86
Normaali määrä lapsivettä
Rt , eli pää alaspäin raivotarjonnassa.
++ liikkeet
Sf mitta 27
joka oli keski ja yläkäyrän puolessa välissä.
Hyvä oli että vähän tasoittunut ettei pyi siellä yläkäyrällä [:)]
Kohdunsuu kiinteä,kiinni ja norm 3cm pituus.

Sanoi että isohko tästäkin vauvasta on tulossa, ja vilkas on [;)]
Kysyi että haluanko mennä sokrurasitukseen,
ja aattelin että hyvähän tuo on jos kattovat.!![;)]
Nimittäin mun isänpuolelta on parilla aikuisiän diabetesta.

Miu Mulla terkkari painelee mahaa eripuolille ja sanoo et turvotusta löytyy...Näkeehän sen omista sormenjäljistä mahalla kun painelee jos on turvotusta...

Minä oon sanonu neuvolassa ettei mee enää sormukset sormiin, sillon laittavat turvotuksen kohdalle yhden plussan.

Ei meinaa enää mahtua normaalit vaatteetkaan. Onneksi sain kaverilta lainaan äitiysvaatteita muutamat nii on edes jotain mitä laittaa päälle. Toivottavasti noi kilot jää sitte synnärille.

miu
Mulla jää kanssa valkoiset sormenjäljet kun ihoa painaa...Sähän voit seuraavalla neuvolakäynnillä kysyä terkkarilta miten näkyy/kokeillaan et on turvotusta..[;)]

Hetkeks jää kuoppa ja valkonen jälki..ja tosiaan,sit kun sormukset tekee piukkaa,
sukanjäjet ja muut saumat jättää painaumat piiitkäks aikaa..on turvotusta.
Multaki se vaa kysy,onko turvotusta,ei kokeillu ollenkaan?!!!

On turvotusta juu [:D]

Tänään oli ihan normi neuvolakäynti.

- Rv 24
- Painoa tullut kilo lisää (3 vk sitten oli edellinen neuvola)
- Hb 118
- Kohdunpohjankorkeus 22,5
- RR hyvä
- Ei turvotusta

Mulle ei oo vielä kertaakaan sanottu mitään vauvan painoarviota. :S Miten ne sen määrittelee, ultralla?

Joka päivä nyt parin viikon ajan supistellu, ja oon heränny parina yönä sellaseen koko mahan "puristukseen"..
Tosi kippeetä käy mahaan, eikä mitenkään päin helpota. Kävin lääkärissäki sen takia kerran, ja anto päivän saikkua.

Nyt sit se sano et varalta käyä lääkärissä, et se kattoo ettei oo alkanu kohdunsuu pehmeneen tms. Toivottavasti ei.
Keskiviikoksi laitto sen lääkäriajan.

Vauvan syke oli kyl hyvä 143. Mut silti liikkeet vähentyny nyt 2 vk aikana. Sitäki se terveydenhoitaja sano, et ku niitten pitäs vaan voimistua nytku vauva kasvaa.

Keskiviikkoa ootellessa [&:]

Mitähän mä höpötän, raskausviikkoja on tänää 24 + 5, eikä 24.

[:D]

Mahan ympärys on muuten 102 cm, ja itellä on pituutta vaan sen 157. Pieni ja pyöreä [:D]

Täällä on jo viides neuvola reissu takana viikoilla 25+5. Olipa sitte oikein lääkärin vastaanotto[:D]
Sairasloma jatkuu hermopinteen takia..ja kipuiluihin ei ole sopivaa lääkettä[&:][:'(]

Vaavi voi hyvin <3

RR 117/81
Hemppaa ei otettu.
Painoa ei ollu tullu eikä menny[:D]
Pissa puhdas
Vaavin liikkeet++
Syke 145
Kohdunpohja 26cm

Alustavasti puhetta synnytystapa arvioon menosta...veikkailevat tosiaan isoa emäntää meille[:)]

Tänään takana lääkärineuvola 25+1
Painon nousu taas +668/vko [&o] Ja kolme viikkoa edellisestä käynnistä...
RR 134/73
Hb 123 [:)] Blutsafti siis on auttanut.
Kohdunpohjankorkeus 24
Syke 142
liikkeet ++
Tarjonta KÄ ???? Mitäs tuo nyt tarkottaa?

Kaikki valtakunnassa siis hyvin [:)]

Eipä nuo tuolla kauheesti mitää keskustele, kysyy onko kysyttävää, sormet sisää ja ulos ja that´s it [;)]

Eilen 12.5 oli lääkärineuvola.
Raskausvkoja 27, paino tippunut edellisestä kerrasta 300g, hemoglobiini 133, verenpaine 135/78, pissa puhdas, kohdunpohjan korkeus 25, maha-asukin sydämen syke 135-145 ja liikkeet ++. Ja kaiken lisäks sokerirasitustestin tulokset oliavt tulleet ja se on sitten raskausajan diabetes [:(] Nyt sitten vaihtui ruokavalio kokonaan, 2vkon päästä pitää soittaa yhden päivän arvot äitiyspolille (joutuu yhden päivän aikana ottamaan 8 kertaa sormenpäästä verta) ja sitten odotellaan että mitä sieltä sanotaan. Jos on mennyt huonompaan suuntaan niin varmaan tarttee alkaa käyttää niitä piikkejä [:(] Ja heinäkuussa pitää mennä ylimääräisen kerran ultraan. 25.5 pitäisi mennä ensimmäiseen perhevalmennukseen ja seuraavat 3 valmennusta vkon välein tiistaisin. Avokille kerroin että suotavaa olisi että tulisi mukaan [:)] Ja 3vkon päästä pitää varata aika sairaalaan tutustumiseen. Kyllä nämä vkot onkin sitten mennyt nopiasti.

Mä käyn tayssissa useammin kuin neuvolassa joten laitellaan nyt niitä kuulumisia [8|]

-verenpaineet aina tuolla mitattanut pilvissä- nyt oli parhaimmillaan 170/118- ei kiva! ei hyvä! Kotona ne eivät ole kumminkaan IKINÄ olleet tuollaiset vaan nytkin illalla mittasin lukemat 135/89..
- Lääkitystä ei nostettu nyt vielä toistaiseksi
-Vauva kuulemma pieni ja siro, 25+3 painoarvio 650g
-Tarjonta RT
-uusi aika jo 28.5 eli neuvola pitää taas perua, kun osuisivat samalle päivälle.

Että joo, koitetaan nyt saada paineet pysymään kurissa ja vaavi vielä kasvamaan edes hetki masussa.

Haniliini, eli minulla oli 0h=5,4, 1h=10,6 ja 2h=7,1 joista kaksi ensimmäistä oli koholla minkä takia tämä "dieetti". Ja joudun siis nyt enää 1,5vkoa syömään aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan tiettyihin aikoihin ja vuorokauden aikana saa tulla 1800 KCAL/240-250g hiilihydraatteja. Elikkäs sain esimerkki ruokalistan minkä mukaan pystyn noudattamaan ruokailua. Sitten 1,5vkon päästä pitää yhden päivän aikana ottaa ennen ruokailua ja tunti ruuan jälkeen verensokeriarvot ja seuraavana päivänä soittaa äitiyspolille ja antaa sinne ne arvot. Sitten sieltä tulee tietoa että onko mennyt parempaan/huonompaan suuntaan ja että miten jatkossa edetään. Kaikki karkit, jätskit ja muutekin makeat olen jättänyt nyt pois ja jos on tullut jonkinlainen pupeltamishimo niin olen syönyt hedelmiä ja vihanneksia. Yhdessä lapussa minkä neuvolasta sain on että verensokeriarvo ruokavaliohoidolla on paasto alle 5mmol/l ja aterian jälkeen 6,8mmol/l. Tänään on omat arvot pysyneet 4-4,5 välillä.

Täälä taas ei varsinaista neuvola käyntiä, mutta synnärillä tuli pyörähdettyä.
Eli eilen rv 27+2 jatkuvan ja pahenevan hermopinteen/ kivun vuoksi tarkastuksissa.
Otettiin labrat ja ultrattiin niin vaavi kun vähän äitinkin sisuskaluja.
mm. munuaiset, maksa...ja pois suljettiin sappivaivat. Haiman näkyvyys oli nollassa, edessä olevan istukan vuoksi.
Vaavin kasvu ok ja ehkä jopa tasaantunut, tää niin toivoo ettei masuasukki kovin waltavaksi paisuisi[;)]
Tramalin määrättiin kipuun ja saikkua loppuun asti[&o]
Pakko vaan toistaiseksi sinnitellä kivun kanssa. onneksi on parempiakin päiviä välillä[;)]

Tulipa sitten käytyä sokerirasituksessa tänään. Oli sellasta vadelmanmakusta litkua mikä oli jopa ihan juotavaa. Puoltuntia sen juomisen jälkee rupes huimaan ja viimisen tunnin sitte sainki olla makuulla etten pökräis. Hoitaja kysy vielä ku olin lähdössä et meenkö hetimiten syömään että sitten hän uskaltaa päästää mut lähtee. [:D] Ei voinu ku todeta et en mä tätä 12 tunnin paastoa ainakaan vapaa ehtosesti jatka. Paasto arvo oli 4.7 1.tunnin arvo oli 5.9 ja 2.tunnin arvo oli 5.7. Eli kaikki siltä osin kunnossa, ei raskausdiabetesta.[:)]

Neuvolassa olin kans tänää, sielläkin sujui melkeen hyvin. Ei ainakaan ketuttanu kotiin tulles niin paljo ku olisin olettanu.

rv26+3

paino +793g/vko, painon noususta ei tällä kertaa valitettu.

RR 124/67

pissa puhdas

B-Hb 119 viimeks oli 112 eli on lähteny nousuun[:)]

Sf-mitta 29

syke 135

liikkeet ++

Sf-mitan ja istukan paikan takia joudun ylimääräseen ultraan 1.6, sillon tehään painoarvio sikiöstä ja jos on kauheen iso niin sitte Poriin polille ja ruvetaan seuraan kasvua ja kun tarpeeks iso niin synnytys käynnistetään etuajassa. Että näin täällä. Eiköhän tämä tästä kunhan paino ei nousis enää kauheesti loppuaikana. Ja toki toivon että korkea sf-mitta johtuis vaan paljosta lapsivedestä.

Johkendaali, on se pienestä (tai hoitajasta) kiinni näköjään, että sanotaanko onko raskausdiabetes vai ei. Mulla terkka sano, et mulla ei oo, on vain sokerit koholla ja seurataan, eli mittailin sokereita ja ne oli ok niin ei mitään. Rasituksessa siis kaks ekaa arvoa raja-arvon päällä ja vika reilusti alle. Ja siis terkka sano myös, että puhuisin raskausdiabeteksestä vasta, kun on dieettiä kokéeiltu pari viikkoa ja jos ei auta. Mulla lukee papereissa, et paasto arvo alle 5.8 ja tunti ruokailusta 7.5. Hassua, että nuokin näköjään sit vaihtelee[:-]
Toivottavasti saat ruokailulla homman toimimaan!!!

Takaisin