Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En ole edes ajatellut menna hammaslaakariin.. En ole ajatellut, etta pitaisi.. Viimeksi stressasin ja menin, mutta kaikki oli hyvin, eika tullut mitaan ongelmia koko raskausaikana.

Normaalikontrollissa kavin viime kevaana, kaikki oli ok ja kielsivat tulemasta ennenkuin kahden vuoden paasta. Niinpa menen ensi kevaana. Sitapaitsi taalla ei tietaaksene ole kunnallista hampaidenhoitoa, joten yksityiselle on mentava, ja ne vie tuhkatkin pesasta heti kun suuta avaa..

Hammaslääkäristä tiesittehän että raskaana olevat ja tulevat isät pitäisi päästä ennen muita tarkastuksiin/hoitoihin..!!!Vuoden alussa tuli lakimuutos voimaan kyseisestä asiasta..Sit jollei muuten saa aiemmin aikaa niin kandee valittaa vihlomisesta, vaikkei vihlokaan..[;)]

Mä tosiaan pääsin kahen viikon sisällä tarkastuksiin ja sain hammaskiven poistoajan..Reikien paikkausaika venyikin sitten kahden kuukauden päähän eli sain sen vasta tälle kuulle..Kävin siis tammikuussa muistaakseni lekurissa..

Pääsenköhän mä ikinä hammaslääkäriin kun koko ajan siirrän sinne soittamista [:D] Mulla olis ollu aika helmikuussa, mutta jouduin peruuttamaan sen oksentelun takia kun ei siirtäminen onnistunut. Jos vaikka tällä viikolla soittelis. Tai ens viikolla...[;)]

Hammaslääkäristä, meillä pääsee täällä kuulemma tulevat mammat ns jonon ohi kunhan vaan kertoo varatessaan olevansa raskaana. Mä käyn yksityisellä joten omakohtaista kokemusta tuosta hommasta ei ole. Maaliskuussa olin kun vielä pystyin olemaan selälläni siinä tuolissa. Alkaa olla sen verran tukala olo ettei kohta enää moinen homma onnistuisi lainkaan.

Tänään oli 4. neuvola:

RV 21+2
paino +764g/viikko => ois varmaan syytä alkaa katselemaan mitä suuhunsa laittaa...
paineet 109/61
pissa puhdas
hb 94!!! Ei siis ihme että väsyttää. Obsidan ei mulle siis auta, nyt koitan sitten Retaferilla. Se on pelittänyt ainakin aikaisemmin.
sf-mitta otettiin mun pyynnöstä kun tää maha tuntuu valtavalta ja niihän se onkin; mittaustulos 26!
sykkeet 155 / 150
liikkeet ++

Neuvolavisiitti takana taas..seuraavia tuloksia sieltä:
- Painonmuutos +600 g/vko..kuulemma ei paha..
- SF-mitta 27 cm, vaikkei hirveesti läskiä mahassa oo.. (neukun mielestä ei sekään paha, vaikka miusta vaikuttaa aika massiiviselta..paras kaveri on rv40 ja sillä sf 34 cm..)
- paineet 119/82
- pissa -/-
- hb 131
- poitsun sykkeet 145/min

Seuraava käynti jo kahen viikon päästä, että saan tuoreet tulokset äitipolille mukaan.

Rakenneultraa ennen kävin äippäpolilla ottamassa noi normaalit mittaukset :

14.4.2010
RV 20+1
Paino +615
Turvotus +
Paineet 122/71
Pulssi 77
pissa puhdas
HB 134
Syke ++
Liikkeet ++

Hammaslääkärikäyntiä suositellaan esimerkisksi siksi että karies bakteeri tarttuu esim. vanhemmilta lapsille helposti jos on hoitamaton suu. Myös hampaiston tulehdukset vaikuttavat koko kroppaan ja erityisesti sydämeen. Joten kai ne sikiöllekin on huonot jos on tulehduksia kropassa.. Myös naisen ikenet menee huonompaan kuntoon helposti raskaus aikana ja hormoonit vaikuttaa taas kaikkeen [:@] Tällainen sanontakin on että nainen menettää yhden hampaan per lapsi.
Sehän nyt ei ihan paikkaansa pidä.. [:)]

Omaa. Mä en vieläkää oo tuntenu vauvan liikkeitä.. menny jo jotenki sikapitkä aika.. pitäisköhän mennä neuvolaan kuuntelee sydänäänet...? pelottaa jos niitä ei sit vaikka kuulukkaan [:o][:(]

Saa puuduttaa [:)] Ainut mitä ei suositella on röntgen kuvat. Mene ihmeessä, mitä aikaisemmin menee sitä vähemmän on korjattavaa.

Täytyypä soittaa sinne neuvolaan tossa kun puh.tunti alkaa..

On mulla neuvola maanantaina.. [8|] Siksi tässä oonkin pohtinut että kannattaako mun mennä... Mutta kun en haluais koko viikonloppua stressata. Oon yrittäny kaikenlaista, makean syöntiä, mahan heiluttelua jne jne.. välillä tuntuu muljahduksia mutten oo varma onko vauva vai ilmaa mahassa. En muutenkaan ole tuntenut mitään hirmu voimakkaita potkuja kun on istukka edessä. Mutta aloin jo tottua aamupäivän ja illan rumbaan.. [8|]

Ja toi suuhygienisti käynti riittää ihan hyvin, hänkin osaa katsoa jos on kariesta [:)]

Kiitos Haniliini [:)] Tiedän ettei se vauveli voi koko aikaa rymytä, ja huolehdin varmaan ihan turhia..

Jippii, hemoglobiini oli noussu 110  --> 121 [:)]
Kaikki muutenkin ok neuvolassa.. Hyviä uutisia tässä kaivattiinkin eilisen ultran jälkeen..
Painoa on vähä tullu jo liikaakin... Yhteensä jo 7 kiloa ja nyt oon vasta viikolla 22.. Musta tulee valas...
Mutta minkäs teet kun herkut on vaan niin hyviä..

Kävin hammaslääkärissä [:)] Varasin ajan heti alussa melkein, mutta sain ajan 2kk päähän. Se peruttiin ja aika siirty 20pv eteenpäin. Mulla meni hermot kun oli jatkuvasti ientulehdusta niin menin yksityiselle. Ei siellä ollut mitään, tehtiin vain peruspuhdistus ja hieman hammaskiveä poistettiin. Joten helpotus, vaikka toi ientulehdus rassaakin! Oon yrittäny hoitaa niin hyvin kuin mahdollista ja hammaslääkäriltäkin sain 9,5 [;)] hampaiden kunnosta, mutta silti tulee tosi helposti ientulehdus!

Nyt on vissiin taas maha kovana tai ilmaa, kun sattuu... ei ole kivaa!

Pissanäyte oli puhdas..YES!!

Sokerirasituskoe.. Sormen päästä paastonäyte 4.2, suonesta 4.5 (arvo pitää olla alle 5). 1 tunnin päästä litkun juomisen jälkeen suonesta 6.5(arvo pitää olla alle 7 vai 8). 2 tuntia litkun jälkeen suonesta 6.7 (arvon pitää olla alle 10)...
Lopputuloksena kolme reikää käsivarsissa yhteensä ja yksi sormen päässä ja olo huojentunut kun ei ole ongelmia sokereiden kanssa..[:D]

Mä kävin kanssa eilen sokrurasituksen ja kuulkaa: se EI ollu ihan niin hirveetä, kuin kuvittelin. [:D] Oli kuin olis juonut mehutiivistettä: paksuhkoa ja makeaa. JA hohtavanoranssia... [:'(] Mutta tulos, onneksi, normaali!! [:)] Pahinta koko jutussa oli se paastoaminen ja juomattomuus: tuli pää tosi kipeäksi. Mutta onpa tuokin koettuna.. [8D]

Neuvola 22+1
Pissa puhdas.
Painonmuutos per viikko 580g
Turvotus --
RR 120/60
Kohdunpohjankorkeus 19cm
Syke 160
Liikkeet ++
Eli ihan normaalit hommelit. :)

ALKUPERÄINEN: Essi83

Jippii, hemoglobiini oli noussu 110  --> 121 [:)]
Kaikki muutenkin ok neuvolassa.. Hyviä uutisia tässä kaivattiinkin eilisen ultran jälkeen..
Painoa on vähä tullu jo liikaakin... Yhteensä jo 7 kiloa ja nyt oon vasta viikolla 22.. Musta tulee valas...
Mutta minkäs teet kun herkut on vaan niin hyviä..

Ihanaa että jostain muustakin on tulossa valas :) Mulla on tullu painoa nyt saman verran, sormuksetkaan ei mahdu sormiin enää ku viileämmällä säällä.. Ja mulla on nykyään vaan kerran viikossa karkkipäiväkin [:D]

En enää uskalla käydä puntarilla, nyt oli viimeks tullu 900g/vko ja sitä edeltävänä viikkona 1,3kg !! [&:] Vaikka kaikki on kyllä sanonu, että ei ne kilot oo tullu muualle ku mahaan, se kun on kasvanu yhtäkkiä ihan valtavasti, tai sitte ne vaan haluaa olla kilttejä mulle [8|]

Onnea Sme ja Mirde hyvistä sokerirasitus tuloksista! Mä kauhulla odotan maanantaita. Mulla aika 9:30 labraan. Siis ei itse testi mua hirvitä mut sitä tulosta pelkään[&:]. Ja ne tarkat viitearvot oli: paastosokeri <5.3, 1tunti <10 ja 2tuntia <8.3. Mä niin pelkään et mun sokerit ei pitäis. En millään haluais ruveta niin tarkkaan alkaa seuraamaan syömisiä. Ja sit se todella on tarkkaa. Mä saan sellasesta ressin[:o].

Se ois taas neuvola käytynä ja uus täti kohdattu. [:)]
Tadaaaaa, minäkin liityn nyt sitten valasklubiin [:D][8|]

Painonmuutos/vko +1023g [&:] ja raskauden alusta +4700g
Täti kyseli hymyillen että mites toi liikunta? [&o]
Hemoglobiini oli taas tippunut, nyt 114 elikkäs rautakuurille.
Kohdunpohjankorkeus 20
RR 129/65
Sydänäänet 150 ja liikkuvuus ++ [:)]
Pissa puhdas.

Joten mielestäni ihan kivasti asiat, jos ei tota painoa niin ajattele [;)]

Niiii, mut katsos Miu82 mulla oli tota alkupainoakin... mun painoindeksi oli kuitenkin jo 28 niin ei ois varaa tota painoa kamalasti lisää ottaa... [&o]

rv 22+2
painon muutos per viikko +23g yhteensä alkuraskaudesta -77g :)
RR 124/90
hemoglobiini 103 (alkuraskaudessa oli vielä 144)
kohdunpohjankorkeus 23
vauvan syke 140

tosiaan oli joku tuuraaja neuvolassa joka ei sit osannut mitään kertoo, minulle kun ei nämä lääketieteelliset termit ole avautuneet. onneks täällä osattiin kertoa että tuo hemppa on vähän turhan alhainen!

Takaisin