Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lempi: toi Hb on laskenut mun korvaan vähä turhan nopeasti. Kyllähän raskaus laskee hemppaa mut toi et se on laskenu parissa kuukaudessa melkein 50:llä niin kuulostaa vähän hullulta ja väärältä. Mä ehdottaisin et kävisit uudelleen sen mittauttamassa ja kato et ne ottaa näytteen kunnolla kunnon veritipasta, eikä silleen et lypsetään pienestä reiästä sormenpäästä vaik ei meinaa tullakkaan. Tai sitten otata se ihan kunnon verikokeesta kyynärtaipeesta. Siis mun epäilys olis mittavirhe noin suuressa laskussa. Voi tietty olla mahdollinen mut mä mittauttaisin uudeleen.

Perjantaina kävin neuvolassa, muut ok paitsi hemoglobiini oli tippunut 114:sta 104:ään ja painoa on tullut aika vähän, mutta normaalin rajoissa[:)] BMI nyt 21, ennen raskautta 18, joten koskaan ei ole tullut päänsilityksiä painon osalta[:(] on epäilty syömistäni yms, nöyryyttävää.

Oon sitten perjantaista alkaen syönyt homeopaattista ferrumfosforicumia ja obsidanin 100mg kun olen muistanut, lääkäri nla on 6.5. niin saapi tarkistaa onko ollut vaikutusta. Mulla on kyllä aina raskauden aikana hemppa jossain 100-115 eli ei mielestäni mitenkään poikkeavaa.

Huh, kävin tänäaamuna hammaslääkärissä ja pieni kysymys" Tuossa on hiukan hammaskiveä, nappaanko nyt pois vai varaatko ajan erikseen poistoon?" Vastasin ota pois vain-mutta huh nämä muutenkin pulleat ikenet ovat hiukan arat[:@] verta tuli reippaasti, mutta onneksi ei tarvitse mennä erikseen[:)] Hyvä kun sain syötyä äsken ruokkiksella...

eemi:kiitos paljon. minä kun en tosiaan mitään noista tiedä, niin tosi kiva kun joku osaa kertoa jos joku on epämääräistä! [:)]
neuvolassakin oli sillä tuuraavalla tätillä hirmu kiire johonkin kokoukseen niin se ei sanonut mitään mistään, eikä kysellyt edes vointia. ärsytti hiukan! pitää varmaan kysellä ihan lääkäriltä kun on ens viikolla aika.

Olin tänään 22+1 neuvolassa, oli kyllä hieman turha käynti! Oma täti oli poissa ja sijainen tilalla ja sijainen myönsi saman tien, ettei ole tehnyt paljon äitiysneuvolan puolella.

Paino on nyt noussut yhteensä n. 6kg eli 441g/viikko on merkitty kortiin. Terv. hoitaja puhui että 300g olis suositus? Millainen käsitys muilla tuosta g/vk?
RR 123/69
Syke joku 140
Liikkeet + (viime kerralla tuli kans liikkeistä vain yksi + eli tarkoittaa vissiin vähän - pitäisköhän huolestua? Ultrassa liikkeistä on kyllä tullut ++)

Olisin halunnut tietää hemoglobiinini, jotta tietäisin, pitääkö rautaa alkaa syömään. 18+2 oli vielä 135, mutta nyt ei sitten mitattu. Erikseen sanoin, että eikös pitäisi mitata hemoglobiini niin terv. hoitaja sanoi että ei tarvitse, kun viimeksi oli niin hyvä, että jos alle 117 olisi viimeksi ollut niin sitten oltais nyt mitattu. Onko teiltä mitattu joka kerta?

Kohdunpohjan korkeutta sijainen ei osannut mitata. Eli se siitä tiedosta. Sanoi, että mitatkaa sitten seuraavalla kerralla.

Oli kyllä tosiaan hieman turhauttava käynti! Toivottavasti jatkossa olisi oma terv. hoitaja paikalla. Onneksi ei ollut ihmeempiä kysyttävää jne.

kyllähän tuo väsyttää ja ihan kohtalaisesti; nukkunu päikkäreitäkin, joka on minulle ihan uutta.[:)] ikinä ennen osanut nukkua valosaan aikaan! on koirankin ulkoiluttaminen jäänyt aikalailla miehen tehtäväks kun on töitten jälkeen itellä veto ihan pois...kumminkin rottweilerkin on semmonen koiruus että vaatii aika paljon liikuntaa...pitää varmaan palkata väliaikainen koiranulkoiluttaja [:D]

mie toimin näköjään jonnain ihme tunari-magneettina kun saan noita osaamattomia neukku- ja ultratätejä! [:@]

Hyvät ihmiset, sanokaa suoraan niille neuvolantäteille että hemoglobiini huolestuttaa. Sen mittaukseen ei mene kuin puoli minuuttia! Minullakin oli neljässä viikossa arvot ehtineet tippua 140-->119, ja kyllähän sekin jo väsymyksenä tuntui. Rautaa määräsivät syömään. En ymmärrä tätien ajattelutapaa "olihan se viimeksikin hyvä" [:-] Juu-u, paistoihan aurinko kesäisenä torstaina vuonna 1998 mutta ei se juuri nyt paista.
Oma neuvolantäti on aivan ihana, ja harmittaa kun löysimme EHKÄ vihdoin ja viimein asunnon kaupungista ja neukkutäti vaihtuu [:(] Joka kerta on mittaillut hemoglobiinit ja tarkistanut pissanäytteen yms tutkinut ja ehtinyt jopa oikeasti kysellä kuulumisiakin.

Täysin samaa mieltä Emilian kanssa! Meillä on myös aivan ihana neuvolatäti, harmi että se vaihtuu kesän ajaksi.. Joka kerta on myös multa mittaillut hb:t ja kaikki muut (niillä kerroilla ku mies on ollu mukana, on tarjoutunu mittaamaan senkin hb:n) vaa`allakaan ei ole tarvinnut aina käydä, jos on just sattunut punnitteen ittensä kotona. Semmonen täti ettei turhia stressaile, hyvin leppoisa meininki aina ja kyselee kuulumisia ilman että tuijottaa samalla kelloon [:)]

Tanaan viimein eka kerta neuvolassa [:)]. Vk 24+5, vaikka tadin kiekko naytti 25+0.. Tieda sita sitten..

Kaikki hyvin. Kayrilla mennaan mahan koon kanssa, pissa puhdas ja painoa tullut jo 6kg [:o] - kuulostaa paljolta, mutta tati ei ollut lainkaan huolissaan. Ei ollut koskaan kuullutkaan sokerirasituksesta, jos on PCO tai yli 25 v, mutta sanoi etta kontrollit eroaa aika lailla eri maissa. Lupasi kuitenkin tarkistaa, etta pitaisiko mun kayda sen PCO:n takia. Viimeksi ei ollut mitaan ongelmia, joten kaipa se nytkin ihan hyvin menee..[8|]

Hb:ta ei mitannut, sanoi, etta mittaa ensi kerralla toukokuussa (suunnilleen viikolla 29) - silloin on kuulemma yleensa rautavarastot alimmillaan. Painosti syomaan omega 3 (tai kalanmaksaoljya tietty, kun Norjassa ollaan). Ostin sitten niita kapseleita. Viimeksi en syonyt yhtaan (kai meissa kaikissa asuu pieni kapinallinen [8|]).

Kaikin puolin mukava tati - mulla oli sama viimeksi, ja olinkin oikein tyytyvainen kun sain hanet uudelleen[:)]

Vauvelilla hyvat sykkeet, olisiko ollut 140 jotain?? Ja heti loytyivat.

Olin niin hyvalla tuulella toihin mennessa, etta ostin irtareita - lisapainonkin uhalla - hah!! [:D][:D]

Tänään oli kuudesneuvolakäynti. Oli lääkärineuvola jo toisen kerran tässä raskaudessa. RV 24+5 mutta UÄ:n mukaan paria päivää edellä eli 25+2. Painonmuutos oli onneksi vain +280, verenpaine oli 120/68, pissa puhdas, hemoglobiini 127, kohdunpohjankorkeus meni tällä kertaa yläkäyrillä ja oli 24 viime kertaiseen verrattuna paljon parempi ja korkeammalla. Lääkäri kuunteli sydänäänet, mutta merkitsi korttiin vain + vatsassa alhaalla oikealla puolella meidän ukkeli köllötteli. Kaikki hyvin tällä kertaa [:D] Lääkärineuvola osuu vielä kerran kohdalleni, koska olivat laittaneet liian aikaisin ajan sinne.

Sokerirasituskokeeseen jouduin maanantaina 19.4.
Paastoarvo mikä mitattiin ensimmäisenä piti olla alle 5.3 ja mulla se oli 4.8.
Sen sokerilitkun juomisen jälkeen tunnin päästä arvo piti olla alle 10.0 ja mulla se oli vain 5.4.
Lopuksi vielä se arvo tunnin päästä siitä piti olla 8.3 ja mulla se oli 5.7.

Edelliset käynnit:
Ensimmäinen käynti Rv8+5 verenpaine 112/62, pissa puhdas, hemoglobiini 125 katottiin ultralla ja nähtiin ensimmäisen kerran meidän pieni piiperö
Toinen Rv10+5, painonmuutos +450, verenpaine 120/68, pissa puhdas, hemoglobiini 134, katsottiin ultralla ja näkyi jo paljon suurempi piiperö kuin viimeksi (tämä oli lääkärineuvola)
Kolmas Rv14+3, painonmuutos -108, verenpaine 124/62, pissa puhdas, hemoglobiini 134, kuunneltiin sydänäänet 150 (heilui kuin heinämies siellä masussa eikä sydänääniä meinannut heti löytyä)
Neljäs Rv18+3, painonmuutos +600, verenpaine 108/68, pissa puhdas, hemoglobiini 124, kuunneltiin sydänäänet 145 (siellä se köllötteli vatsassa oikealla puolella, nukkui kuulemma kun oli niin tasainen syke) , mitattiin kohdunpohjankorkeus 15,5.
Viides RV 22+5, tosin mietti sitä kauan, kun rakenneultran mukaan oltais menossa viikoilla 23+1.
Verenpaine oli tasaantunut 112/72, pissa puhdas, hemoglobiini 123, painonmuutosta olikin tapahtunut hurjasti ylöspäin+840 , kohdunpohjankorkeus oli odotettua paljon alempana 18 (pisti kyllä tätä mammaa vähän jännittämään, että mistä moinen), sydänäänet oli 140, tällä kertaa siellä köllöteltiin vasemmalla puolella.

Neuvola takana päin... tänään 22+2

Paino noussut +250g/vko [&o]
Hb tippunut 142´sta 130
proteiini -
Glukoosi -
Verenpaine 150/108 ja jos ei seuraavan vuorokauden aikana kotimittauksissa laske alle sataan alapaine niin lähete tayssiin [:@]
sydänäänet + (150), 20min niitten kans taisteltiin, Herne uiskenteli koko ajan karkuun. Totesikin, että todella vilkas lapsi [:D]

Noi verenpaineet v... aikalailla [:@]ja niitten kanssa tulee vielä ongelmia näköjään.

Neuvola takana myös[:)]
22+1
Paino noussut 400g 4 viikossa. Odotin vähintään 4 kiloa! No ehkä ens kerralla... Tammikuusta vieläkin 2 kiloa miinuksella.
Hb 104 eli rautaa naamaan.
Verenpaineet 102/68. Melko alhaiset, mutta ei niille kuulemma mitään voi tehdä.
Vauvan sykkeet +140

Ja kohdunpohjan korkeus 21 eli yläkäyrillä mennään [:D] Mä jotenkin tyhmästi luulin, että se liittyy jotenkin mahan kokoon eli eikö liitykään? Kun ei mulla oikeesti ole vielä juurikaan mahaa.

Tehtiin Taysille joku synnytyshommeli ja sain nuo kaikki Kelan paperit eipä siinä kummempia sitten. Paitsi täti lupaili mulle, että huominen rakenneultra saattais olla 4D kun täällä kai lääkärit tekee niitä yleensä. Olispa!

Nemiah, mulla huitelee verenpaineet aina neuvolareissulla ties missä. Himassa mittailen kerran viikossa tulokset ok.
Neuvolatäti sanokin, et kotimittaukset antaa luotettavamman kuvan hommasta. Toivotaan, että sullakin olis tollain, et kotona on normipaineet!!!

Sartza Kotona mullakin pysyttelee alapaine aina, myös 5min sitten alle sadassa. mutta kyllä se vähän rupee stressaan, että aina saa lekureissa ja neuvolassa pelätä että mitähän ne nyt näyttää [8|]

Mulla tulee kanssa neuvolassa ekalla mittauksella aika tosi korkeat lukemat, sitten kun se jättää sen vehkeen paikalleen ja ottaa hetken kuluttua uudestaan, niin välillä alapaine laskee melkein kolmellakymmenellä..

Mulla on siis niin sanottu valkotakki-verenpaine [;)]

Mä olen pienessä mielessäni nyt päätellyt että mua alkaa jännittää kun se mansetti (?) kiristyy käden ympärille ja se tarra aina silleen ritisee, että irtoaako se [:D]

Me käytiin eilen neuvolassa..
Painoa oli tullu 5 kg lisää 3 viikossa!!!! Pitää vissiin vähentää tuota herkuttelua [&:] Mut onneksi tätä ennen ei oo tullu ku se 300 grammaa vaan painoa.. Neuvolatäti sanoki et näillä viikoilla kuulemma nousee paino eniten..
Verenpaine oli 135/73, niitten kans ei oo ikinä ollu mitään ongelmaa, et hyvät aina ollu.
Ja hg oli 120, sanoi että ei tarvi alkaa syömään rautaa.. Sydänäänet oli 140, ja liikkeisiin tuli kaks plussaaa [:)]

Kaikki oli hyvin, MUTTA sitten oliki se kohdunpohjankorkeus-mittaus, jossa oliki sit vähä häikkärää [:o]
Viime neuvolassa se mitta oli 15 cm ( vk 18+6), ja nyt sit ku kävin eilen jolloin oli 22+1, ja oli se kolme viikkoa nuilla neuvoloilla väliä, nii oli kohtu kasvanu vaan 0,5 cm.. Eli se oli eilen vain sen 15,5 cm.. Se oli siinä ja siinä et jäikö siihen mittatulukon rajojen sisään.
Vähän kyllä huolettaa, et mikä siellä sit on.. Mutta käytiin viikko sitte rakenneultrassa, ja vauva oli ainaki normaalin kokonen, olishan se lääkäri sanonu jos vaavi olis ollu normaalia pienempi.

Neuvolaan uus aika 1,5 viikon päästä, ja jossei oo kasvanu tarpeeksi, niin varaa ajan ultraan, ja ne kattoo et miks se kohtu ei kasva.. Jotain se neuvolatäti puhu, et jos istukassa jotain häikkärää.. Mut ei passaa ruveta aatteleen, sekoaa vaan oma pää huolesta. [&o] Kovasti vaavi kyllä potkii, tällä viikolla alottanu iha kunnolla potkimaan, ja monta kertaa päivässä tulee sellasia parin minuutin potkureenejä [:)] Sitä se neuvolassa sano, et hyvä et potkii kovasti, et vauvahan lopettaa liikkeet jossei saa happea tarpeeksi, et siinä ei oo sit se ongelma.

Mä olen ainakin kuullut joltain tutulta tuosta kohdun pohjan korkeudesta sellasta (hänen omakohtainen kokemus), että hänellä tahtoi usein makoilla masussa poikittain, selkä alaspäin ja silloin kohdun pohjan korkeus oli tosi pieni. ja sitten toisella kertaa oli monta senttiä enemmän ku vaiva oli ns. pystyasennossa. Hän muistaakseni kertoi että häntä kiikutettiin kanssa ultraan pikaisesti ja todettin et kaikki ok. Ja just että vauva makoilee hassusti päin. Et ei ole kuulemma ihan tavallista et on niin poikittain. Mut kertoi et kaikki hänen tyttö vauvansa ovat tehneet ihan samalla lailla. (3 tyttöä ja 2 poikaa). Ja tämä tapaus oli ollut ekassa tyttöraskaudessa.

Kertoi vielä lisääkin tuosta poikittain olemisen ihanuudesta sen et ne köllötteli siellä poikittain sit tosi pitkälle. Nii et jo tosi isoa päätäkin piti aina lonkkaluun ja kylkiluiden välissä. ei voinut kumartua ollenkaan sille puolelle ku pelkäs et lytistää vauvan pään luiden väliin[&:]. Ja kaikki kuitenkin syntyivät päät edellä.

Musta aika hassu tarina. Mut voisi ehkä selittää tuon pienen kasvun Heka21 sinunkin kohdallasi? Ehkä? Toivotaan kuitenkin, että kaikki on hyvin. Vauvasi kuitenkin liikkuu niinkuin sanoit, niin ei luulisi olevan ongelmaa.

Tuollasesta ei se neuvolatäti maininnut mitään, et saattas noin yksinkertanen syy olla, mut nyt ku aattelee, niin ihan mahdollistahan tuo vois olla..
Ja täälläkin sattuu olemaan se ensimmäinen raskaus, ja vielä kaiken lisäksi tyttö tulossa [:)]
Toivottavasti tuo olis se syy sitten, eikä olis mitään häiriöitä tms istukan toiminnassa..

En ole edes tajunnut, että mikä merkitys tuolla kohdunpohjan korkeudella on. Minulta ei ole sitä mitattu kertaakaan, kun alkuun ei mitattu ja nyt 22+1 neuvolassa sijainen ei osannut. No, tuskin asialle voidaan paljonkaan tehdä, vaikka jotain häikkää todettaisiinkin, joten pitää varmaan odotella 26 viikon neuvolaa ja toivoa, että olisi oma terv. hoitaja silloin paikalla.

AnXu81 - mulla oli justiin toinen virallinen neuvola, yhden kerran pyysin ekstraa tuohon väliin, kun olis ollu niin pitkä, joten kolmesti olen nyt käynyt.

Lidia10 Meillä on neuvolassa aika usein noita käyntejä, ihmettelen kun niin moni on käynyt vasta muutaman kerran. Viime kerralla se lääkärikin kyllä ihmetteli, että mitä mä niin aikaisilla raskausviikoilla siellä olin. Luulen, että se terveydenhoitaja tais vähän säikähtää kun mulla oli niin alhainen kohdunpohjankorkeus edelliskerralla, että lykkäs heti lääkärille. Mutta aika hurja nousu oli muutamassa viikossa siihenkin tullu (6cm).
heka21 tuota ei neuvolassa mullekaan kerrottu, mittaili vaan moneen kertaan ja ihmetteli...silloin aloin itsekin vain huolestua. Eemi kyllä selvensi tuota asiaa paljon, että vauvan asennostakin voi johtua se minkälaisen mitan milläkin kerralla saa. [:D]

Paljonko teillä muilla on ollut tuo kohdunpohjankorkeus viikkoihin nähden?

Takaisin