Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
nuusku,  ymmärrän hyvin sun fiilikset. mulla on ollut koko raskauden ajan kauheita epäluuloja ja huolta. alkuraskaudessa oli kaikenlaisia vuotoja ja sitten kun ne onneks loppui, loppui myös raskausoireet, eikä tavallaan ollut mitään konkreettista, minkä perusteella tiedostaisi olevansa raskaana. ekat liikkeet tunsin vasta tossa pari päivää sitten ja olin jälleen kerran huolissani, kun täällä monet on tunteneet niitä jo jostain 16+ viikolta asti, tai jopa aiemmin. eipä ne liikkeet vieläkään tunnu kuin ehkä kerran vuorokaudessa hetken ajan.

mä oon saanut kamalasti mielenrauhaa kotidopplerista, jolla oon voinut kuunnella vauvaa aina epäluulojen iskiessä.

en tiedä millä viikoilla nuusku olet, mutta toivon kovasti, että rupeat pian ne liikkeet tuntemaan ja voit olla loppuraskauden luottavaisemmalla mielellä!

Kiitos ruska83 ...toivotaan, että jotain alkais kuulumaan tai siis tuntumaan. Olen viikolla 19+1. Mulla oli tosiaan sitä vuotoa kans aluks (noin 1,5kk) ja etovaa oloa riitti. Sit ne tosiaan loppu ja nyt ei mitään "oireita".
Ilmoittelen sitten tiistaina, mitä neuvolassa sanottii.

Nuusku, mulla tuntu eka pienen pieni potku viikoilla 19+4 ja sen jälkeen Tikru ilmotellu itestään jotain päivittäin.
Että nou hätä[:D]
Joillain saattaa mennä viel paljo eteenpäinki ja silti kaikki kunnossa. Kaveri sano, et oli tullu pari potkua 18 viikon paikkeilla ja sit loppunu ja seuraavan tuntenu vasta joskus 22+, että malttia malttia=)

No juu..kävin tänään vkon 22 neuvolassa.
Eli 29.3.10

Painoa tullut + 600 vko..(15.2 jälkeen) jep todella hyvin syöty laivalla...[:D]
Verenpaine 130/88
Hemppa 121
Pissa puhdas
SF 22,yläkäyrillä mennään...[&o]
Liikkeet ++
sydänäänet, 140 +/- (ylle ja alle,vaihteli..liikkui kovasti)

Neuvolassa käyty ja kai se on nyt uskottava, että elämää siellä on, kun omilla korvilla kuulin :) huh!
RR+P 125/75
sikiön syke +155
u-stixit puhtaat
kohdunpohjan korkeus oli navan seutuvilla

Viikon päästä sitten rakenneultraan -jipiii!

Jaahas, kurkataanpa neuvolakorttiin:

Kolmas käynti 29.3 eli eilen, raskausviikot 22+1.
Painonnousua +478g/vko (3 kg alusta)
Verenpaine 123/74
Hemoglobiini 110 (lisää rautaa, väsyttää)
Kohdunpohjankorkeus 18 (ihan keskikäyrällä) tuntui kuulemma navan kohdilla, itse olen tuntenut sen vähän ylempänä supistuksen yhteydessä
Vauvan syke 140
Liikkeet + (vaikka liikkui koko ajan ja potki anturia ;))
Pissa puhdas

Istukka on etuseinässä (ultrassa 5.3 katsottiin). Olen itse tuntevinani sen tuossa navasta 5-10 cm oikealle, vähän joskus vihloo.

Kela-paperit antoi muttei neuvonut niiden täytössä, täytyypä tutustua. Seuraava aika onkin sitten sokerirasitustesti 27.4 (kaikille yli 25v. ensisynnyttäjille Helsingissä) ja sitten neuvolalääkäri 29.4. Katsoo kuulemma kohdunpohjan tilanteen ja ultraa.

Neuvolaterveisiä täältäkin:

meillä vaihtui neuvolatäti, joka oli kyllä mukava muuten, mutta ärsytti, kun hän ei tietysti tiedä lainkaan taustoja. Esim. painoa oli nyt tullut 590 g/vko, joka oli hieman liikaa. Hän alkoi verrata mua missin mittasiin, joillla paino saakin nousta hieman enemmän, mutta koska olen normaalipainoinen niin tuo voi olla hieman liikaa. Ärsytti, koska olen aikas kova urheilemaan ja kohtuullisen pieni rasvaprosentti on, mutta paino on aina ollut kohtuullisen korkeahkon lihasmassan ja luumassan takia.

No anteeksi tämä vuodatus: nämä ovat niin henkilökohtaisia juttuja, ja inhottaa kun joku alkaa neuvomaan, miten pitäisi syödä yms., kun miehenä on terveysintoilija, joka kyllä on jo opettanut kaiken. Tiedän, että täti teki vain töitään ja oli varmasti oikeassa!

Kuunneltiin sydänäänet ja syke oli noin 135. Täti runttasi kyllä siihen malliin masua, että oikein pelotti, mutta kyllä hemmo on jo liikehtinyt sen jälkeen, että kunnossa ollaan [:)]

Kuulin, että Espoossa valmennuksia on ihan peräti kaksin kappalein tässä ennen synnytystä: synnytys- ja lapsen hoitovalmennus. ollaan kuulemma nyt säästökuurilla... jassoo [:@] Olis niin mukava näissä valmennuksissa nähdä muitakin pareja enemmän ja vaihdella kuulumisia, mutta pärjätään tällä kahdella.

illi78 älä ole moksiskaan noista painonnousuun liittyvistä kommenteista[;)]
itselläni viimeksi terkka oikein huudahti mulle että "mitäh!!!" seistessäni vaalla, kun kerroin uusista painolukemista. Sen jälkeen se tuuppasi mut sokrurasitustesteihin[&:]
Noh testit oli ok, niin kun arvelinkin. Mulla on joka raskaudessa painoa ollut ja tullut, vaikka liikkuvaista sorttia olenkin. Mutta ovatpa nuo kilot aina lähteneetkin. Eilen Jorvissa ultrassa käydessä, kätilö sanoi painosta että, kun oot niin hoikka muutenkin niin ei tarvi ressailla vaikka mahaa tuleekin[:)]
Mies on aktiiviliikkuja joten syksyllä se aktivoi mua lenkille entistä enemmän, eli luottavaisin mielin eteenpäin mennen ei ne kilot oo tullu jäädäkseen.[:D]

[:@] joo vähän huono verrata virtuaalikurssiin... sorry! Kuulin vaan ystävältäni Helsingin osalta, ja hän vielä kehui, että teillä Espoossa on kuulemma 5 valmennusta - no ei kyllä ihan ole..

Koppaan tuolta Synnytysvalmennusketjusta oman viestini tähänkin:

Heh heh, mulla on synnytysvalmennusaikataulu jo valmiina...

Ensimmäinen on pääsiäisenä, Aila Miettisen (www.ailam.net) pitämä synnytysvalmennus kahtena päivänä.

Sitten alkaa neuvolan perhevalmennus seuraavana, kolme kertaa + synnytyssairaalavierailu. Perhevalmennukset on 19.4, 24.5 ja 31.5. Lisäys: 2-4 kertaa vielä synnytyksen jälkeen.

Hypnosynnytysvalmennus (http://www.hypnosynnytys.com) alkaa 24.4 ja kestää neljä kertaa (4.5, 8.5 ja 15.5).

16.5 on BebesInfon synnytysvalmennus (www.bebesinfo.fi)

7.6 on BebesInfon imetystietopaketti.

Kätilöopiston Haikaranpesän valmennukset ovat 10.6 ja 17.6.

Saas nähdä jos keksin vielä lisää valmennuksia jostain!!! Oon sen tyyppinen ihminen että tarvitsen mahdollisimman paljon tietoa asioista, jotta pystyn valmistautumaan niihin. Ja mahdollisimman luonnonmukainen synnytys on tavoitteena.

Eilen oli kolmas neuvola. Kaikki onneksi ok, painokin on ensimmäistä kertaa plussan puolella [:)] Kohdunpohjan korkeutta ei muuten mitattu, neuvolantäti vaan sanoi että tuntuu vähän navan yläpuolella. Eikö tässä vaiheessa pitäisi jo mittailla, kertokaas viisaammat?

Rv 21+4
Paino +360g/vko
RR 121/84
B-Hb 119 (Viimeks oli 140, rautakuurille määräsivät)
Sydämen syke +155
Liikkeet ++

Keskiraskauden ultraan, perhevalmennuksiin ja sokerirasitustestiin sain myös ajat. En kyllä tajua miksi joku terveyskeskuksen yleislääkäri ultraa jos rakenneultrassa kaikki on ollut hyvin...? Mutta mikäpäs siinä, pääsen tiirailemaan pikkuista poitsuamme taas [:)]
Täällä perhevalmennusta on kolme kertaa +fysioterapeutin ja suuhygienistin luennot. KYSissä on sitten luento synnytysvalmennusta, mutta itse osastoille emme valitettavasti pääse tutustumaan vaan on tyydytyttävä netin esittelyvideoon [>:] Joopa joo.. Mutta onneksi on edes jotain infoa asiasta.

Ovatko muut saaneet jo neuvolasta Helistimen dvd:n? Miehen kanssa katsottiin se eilen illalla ja naurettiin kippurassa. Salkkareitten "Katariina" ja lukuisat mainokset yhdessä raskauteen stereotyyppisesti suhtautuvan näkemyksen kanssa vei filmiltä kaiken uskottavuuden. Huumoripätkänähän tuota pitäisi mainostaa eikä "oppaana vanhemmuuteen" [:D]

Sai kyll joo nauraa helistimen videolle [:D] Mieskin jopa tuli katsomaan kun oikeen repeilin [:D]

Mulla taas on ihan päinvastainen olo kun sulla sadutar en missään nimessä halua liikaa infoa asiasta. Käyn mielelläni sen perus infon kuuntelemassa mutta muuten otan kaiken vastaan sellaisena kun se tulee.. Ajatuksena itsellä on etten odota mitään tiettyä synnytykseltä. Se sattuu varmasti ja lapsi tulee ulos keinolla millä hyvänsä [8|] [;)]
Sama mulla on äitiysoppaiden yms. suhteen.. En halua luoda itselle mitään ihannekuvaa äitiydestä (superäiti joka jaksaa tehdä kaiken ja hoitaa kodin ja lapsen ja harrastaa ja näyttää aina hyvältä..[;)]) ja saada synnytyksenjälkeistä masennusta jos en olekkaan juuri samanlainen kun kirjoissa kirjotetaan ja neuvotaan olemaan.. Toki niissä on paljon hyödyllistäkin tietoa ja oonkin neuvolasta saatuja opuksi lukenut mielenkiinnolla..
Älä Haniliini välitä, ei täälläkään mitään keskiraskauden ultraa ole... [:@] Varmaan pienemmillä paikkakunnilla vain on varaa tuollaiseen luksuskohteluun [:)]

Huomenna aamulla olis se neuvola. Mua hirvittää tää painonousu[&o]. Olen käyny tuskaisesti vaaalla lähes joka päivä (aivan ku auttais jotain) ja painoa tulee kiloittain vaikka olen jättäny herkut pois jo kaks viikkoa sitten ja töistä kotiin tultuani kun syön normi päivällisen syön illalla enää hedelmiä/ vihanneksia. Silti se puntari tulee näyttämään huomenna jotain +600- 1000g /vk lisää[&:]. Vaik mä olin nii kovasti päättäny et en pääsis tässä raskaudessa siihen +17kg asti. Tais olla turha toive.[:(] En tiä miks tää paino asia on nyt jotenki nii kova juttu mulle. viimeks en muista juuria asiaa edes ajatelleeni.

Mulla on Eemi03 sama ongelma ton painon kanssa. Nousee vaan vaikka en juuri herkuttele. Miettisin että jos jättäisin leivät syömättä ni sais vähemmän hiilareita. Mut en tiä sitten. Hirvittää kans ku pitäs tiistain mennä rakenne ultraa ja jos siel joutuu vaa al eka ni se näyttää kans lähemmäs kilon viikossa lisäpainoo.[&:]
Toinen ongelma mikä mul on on jatkuva närästys.[:'(][:@]

No neuvolassa käyty.

Ja niitä mittoja: Viikot 22+4
painoa + 655g/vko Onneks ny ei enempää. Toskin tarpeeks. Ku ajattelee et yrittäny olla mässäilemättä.
Hb en muistanu pyytää mitattavaksi. höh just tajusin. Ollu vähä väsyny.
verenpaine 104/68
pissa puhas
kohdunpohjan korkeus 19. Eli laskeutui ylimmältä käyrältä keskiviivan yläpuolelle. Ihan niinku viimeksikin.

Sokereista oli puhetta ja ku mainitsin PDO:sta nii kätilö oli ihmeissään ku hänen tiedoissaan ei sitä ollut. Mut ekalla käynnillä mulla oli joku sijainen joka oli unohtanu sen kirjottaa. PCO on munasarjojen monirakkulatauti johon liitännäisenä usein tulee insuliiniresistenssi.

Ja ny mä sit saan mennä sokerirasitukseen. 19.4. Sanoi laittavansa kaikki joilla on PCO.

Sit ne sykkeet[:-]. Ensin tikutti hyvin 144 sit pian alun jälkeen tuli selkeä hidastuma. Ja se kesti jonkin aikaa. Pikkasen pisti oman sydämen hakkaamaan. Kuoleeko se nyt justiinsa[:o][:o]. Mut kätilö koitti mulle kyllä vakuuttaa et tää on ihan normaalia ennen raskausviikkoa 28. Et joku sydämen hermotus on vielä kehittymätön ja sen takia niitä tulee. Ja jos kaikkia odottavia seurattais jatkuvasti nii niitä olis ihan jokaisella. Kertoi myös monia muita esimerkkejä kuten itsensäkkin ja kaikki ollut silti juuri niin kuin pitääkin. Mut silti. Ihan kamalaa. Pitää ny vaan uskoa sitä neukku tätiä. Onhan se nyt tossa jo tömistellykki mun napaani siihen malliin et elossa ollaan. Ja potkas se kaks kertaa sitä dopleriakin heti sen jälkeen ku sykkeet taas nousi.[:)] Mulla onneksi on hyvin luottamusta herättävä ja kokenut kätilö neuvolan tätinä et sekin rauhottaa.

Et tällänen neuvola käynti täällä. Ei mitään pelkästään et kaikki hyvin ja se siitä. Sydämen tykytyksiä[&o]. Onneks on sit 21.4 se ylim. ultra yksityisellä et pääsee kattomaan tilanteen. ja voin sanoa noista sykkeistä nii kattois sydäntäkin sit tarkemmin.

Eemi, uskon tuon sydämen tykyttelyjen nostavan omiakin sykkeitä, sitä on niin herkässä tilassa että ajattelee usein sitä kaikista pahinta mahdollista. Olen huomannut tuon saman seikan vaavin sydänääniä kotona kuunnellessa että toisinaan syke hidastuu aika radikaalisti. Ja niin kun sullakin ihana terkkarin täti rauhoittelikin, niin en usko että siinä mitään hälyyttävää on <3
painonnoususta vielä, ihan sallittujen käyrien mukaan sielläkin painoa taitaa tulla, joten ei ressiä [;)]
Ei siinä mitään kun itse olen myös huomannut tämän raskauden aikana olevani paljon enmmän huolissani/ lähes paniikissa painonnousun suhteen[&:] ei tällaista ole muissa raskauksissa ollut[:-] Tuota asiaa mietittyäni päätin heittää nämä lihomismurheeni nurkkaan ja alkaa nauttimaan pikku ihmisen odotuksesta. Varsinkin kun sokrurasitustesteissä oli normi tulokset[:D]
Totesi itsekseni että aina on kiloja tullut, mutta on ne sitten lähtenytkin[;)]

Kiitos Myrsky rauhoittelusta. Sen verran mitä nyt täs työpäivän lomassa olen asiaa ehtiny miettimään niin suurimman painon laitan tällä hetkellä sille sokerirasitukselle. Ja pakkohan mun uskoa sen neuvolantätin sanoihin et se on ihan normaalia se sykkeen hidastelu. Ja hyvä kuulla et olet huomannu saman asian niin se jotenkin vahvistaa sen, et se todella voi välillä hidastua selvästi. On tuo Möykkyläinen nyt kuitenkin tänäänki sen vertaa paljon mua muksinu et ei luulis olevan vaivaa[:D].

Mä olen tuota sokeriasiaa miettiny jo edellisen raskauden jälkeen. Ku silloin varsinkin loppuvaiheessa mulla sitä et yöllä janotti ihan hirveesti. Ja jano usein johtuu korkeasta sokerista. Pissaan sitä ei erittynyt ku yhen kerran. Mut sit sen enempää sitä ei silloin tutkittu. Nyt se sit on otettava ja uskottava et vois se raskausajan diabetes mullakin olla. Mulla on kuitenkin sellasia tuntemuksia nyt varsikin kun odotan, et sokeri laskee liian alas. Jos olen syönyt huonosti niin iltapäivästä tulee sellainen tärinä sisälle rintaan ja sit on pakko saada pian jotain syötävää. Ja sillä se menee ohi. Tosin tossa on kyse matalasta sokerista. Mut mun käsityksen mukaan ku sokeri heittelee nii se ei heittele vaan yhteen suuntaa vaan sit molenpiin[8|].

Takaisin