Neuvolakäynnit

Kävin tänään verikokeessa ja siellä otettiin siis 10 putkea verta 😄 Varmaan oli sama viime raskaudessa mutta oli päässyt unohtumaan niin hieman kyllä yllätti.
Mitä ihmettä 🫣 Minulta otettiin 3 putkea. Kertoiko ne mitä kaikkea tutkivat?

Mitä ihmettä 🫣 Minulta otettiin 3 putkea. Kertoiko ne mitä kaikkea tutkivat?
Ei tullut puheeksi siinä eikä kyllä neuvolassakaan, kannassa luki sen verran että otetaan ferritiini ja pvk lisäksi koska viime raskaudessa oli anemiaa mutta tuskin ne yksin selittää jos muilta on otettu 3 tai 4 putkea 😆 Noh, sepä selvinnee sitten kun saa tuloksia

Ei tullut puheeksi siinä eikä kyllä neuvolassakaan, kannassa luki sen verran että otetaan ferritiini ja pvk lisäksi koska viime raskaudessa oli anemiaa mutta tuskin ne yksin selittää jos muilta on otettu 3 tai 4 putkea 😆 Noh, sepä selvinnee sitten kun saa tuloksia
Noista tulee kyllä helposti jokunen lisäputki.

Meidän paikkakunnalla oli kuin olikin joku vanha ultra. Lääkäri ultrasi kun kävin pahoinvoinnin takia käynnillä. Näkyi pieni tyyppi siellä ja sydän sykki 🥰 Tämä oli siis 11+2 viikolla ja ensimmäinen kerta kun näin pienen! Ensiviikolla on sitten toisella paikkakunnalla virallinen ultra 12+2 ja verikokeet myös, nipt seula.

Meilläkin oli viimein eka neuvola 🤗 Vaikkei sielä toisen lapsen kohdalla mitään maatamullistavaa toki ollut, mutta jotenkin kivasti konkretisoi tätä ❤️

Verenpaineet oli 94/65, mikä selittää vähän nousemisesta seuraavia huimailuja. Olis kotona mitattuna varmaan vielä vähän pienemmät. Mietin tässä että mahtaakohan liittyä kuin paljon rauta-asioihin vai onko kokonaan oma asiansa. Perus labrat katotaan ens vkolla, mutta en älynny vinkua ferritiiniä siihen tutkimukseen mukaan, ois voinu olla ihan mielenkiintonen tietää.
Onks muilla ollu tällasta tai erityisesti hyviä kikkoja huimailujen vähentämiseen?

Meillä eka neuvola oli jotenkin… pettymys. Ei oikein kemiat kohdannu terkkarin kanssa :( hän oli ihan mukava mut jotenkin luki vaan tarkistuslistaa läpi eikä ees odottanu että vastataan koska olin esitietoihin jo täyttäny ne jutut.

Odotin kun eka lapsi kyseessä että 1) saisi henkistä tukea 2) oppisi jotain uutta mutta kumpikaan ei toteutunut 😅 Puolisoa hän puhutteli sen 75 min aikana ehkä kahdesti. Jotenkin olin odottanut että kun kyseessä on ihminen jota oletettavasti tavattaisiin seuraavan 6,5 v ajan melko paljon niin haluaisi edes jollain tavalla tutustua tai antaa kuvan että me kiinnostetaan muutenkin kuin rastina ruutuun, ja turhautti myös hänen epävarmuutensa jota toi jotenkin jatkuvasti esille. Annetaan vielä varmaan mahdollisuus koska myös hormonit saa mut ärsyyntymään ihmisistä atm, mutta jos on sama meno niin sit varmaan vaihto edessä…

@Kerppu Onpa ikävää, ettei ollu mukava tapaaminen☹️ Oliko siis tää terveydenhoitaja jotenkin vasta-aloittanut? Ja todellakin pyydät vaihtoa, jos ei kemiat kohtaa!

@Kerppu Olen käynyt parilla kolmella äitiysneuvolan tätillä.. Yksi oli nuiva, yksi ok mutta just paperista lukija, vain yksi oli ihanan lempeä ja oli sydän mukana siinä mitä hän teki. Jäi eläkkeelle valitettavasti. En odota kovin paljoa siis neuvolan "tädeiltä"..

@Kerppu Onpa ikävää, ettei ollu mukava tapaaminen☹️ Oliko siis tää terveydenhoitaja jotenkin vasta-aloittanut? Ja todellakin pyydät vaihtoa, jos ei kemiat kohtaa!
Jotenkin en saanut vaikutelmaa, että olisi ihan uusi työssään, enemmän sellanen yleistapa toimia että selostaa koko ajan omaa työtään ja heittää vähän naurahtaen kun ei muista jotain. Mutta joo, näin täytyy tehdä jos ei ala sujua!

@Kerppu Olen käynyt parilla kolmella äitiysneuvolan tätillä.. Yksi oli nuiva, yksi ok mutta just paperista lukija, vain yksi oli ihanan lempeä ja oli sydän mukana siinä mitä hän teki. Jäi eläkkeelle valitettavasti. En odota kovin paljoa siis neuvolan "tädeiltä"..
Niinhän se on että näissä on vähän tuuripeliä keitä paikallisessa neuvolassa sattuu olemaan. Ärsyttävää että teillä just se hyvä jäi eläkkeelle 😔 tätä neuvolaa oltiin työkavereiden puolesta kehuttu niin omat odotukset oli ehkä liian korkealla…

Onpa tylsää @Kerppu 😒
Meillä aika sama ensivaikutelma ekan lapsen ekassa neuvolassa, se kuitenki jotenki vähän tasaantu siitä ajan kanssa ja onneks ei lähetty vaihtamaan, ollaan oltu muutamalla muulla jotka on sijaistanu ja ne on ollu tosi nuivia. Nyt tullaan tädin kanssa jo suht ok toimeen, vaikka ei missään nimessä mitenkään erityisen mukava tyyppi sinänsä ookkaan 🙈
Pidän peukkuja että teilläki olis vaan alkukankeutta!

Kävin kans tällä viikolla labrassa ja multa otettiin se 5 ampullia verta, tehtiin NIPT (ilmeisesti nyt tehdään Satakunnam alueella kaikille) ja muiden normien lisäksi otettiin ferritiini. Ferritiinin sain neuvolasta lähetteen, koska kuulun ns riskiryhmään (kasvisruokavalio ja runsaat kuukautiset) ja nukun jopa 12h vuorokaudessa ja silti väsyttää :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: ei kuulemma muuten vaan laita kaikkia, jotka kehtaa pyytää vaan pitäisi olla oireilua ja/tai altistava tekijä.

Ens perjantaina pääseekin taas sokerirasitukseen... tää alkuraskaus on kyllä neulakammoisen "unelma"-aikaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat::tears:

Onpas kurjaa, että neuvolaterkat on joillain ikäviä. Meillä on ollut mahdittoman hyvä tuuri, kun ekassa raskaudessa terkka oli tosi pätevä ja napakka, mutta mukava, mutta sitte juuri ennen synnytystä hän vaihtpi yksikköä, jolloin meille vaihtui terkaksi yksi aivan ihana, sydämellinen henkilö. Hän sitten veti meillä raskauden lopun ja on ollut myös pojan terkka ja nyt sitten uudelleen tässä raskaudessa. Nyt ekalla käynnillä hän oli valitettavasti poissa töistä ja kävin sijaisella, mutta pojan vastaanotolla tällä viikolla hän oikei harmitteli sitä poissaoloaan, kun oli ollut niin innoissaan nähdessään, että mulle oli varattu äitiysaika. 😂❤️

Meidän neuvola on kyllä siitä erilainen, että meiltä puuttuu nuo vanhemmat neuvolan tädit kokonaan, kun neuvolakin on aika uusi. En tiedä johtuuko siitä, että kuka tahansa onkin ollut terkkana, niin on kyllä ollut mukavaa ja lämmintä henkilökuntaa.

Muistakaa, että terkkaa saa vaihtaa! Mun mielestä äitiysneuvolassa on henkilökemia tosi tärkeää, että on sellainen turvallinen olo ja pystyy tarvittaessa puhumaan aremmista henkilökohtaisista asioistakin.

@Triteleia Paitsi pienemmillä paikkakunnilla ei oo oikein mistä valita 😅
Juu, meillä on kans tasan yks terkka neuvolassa, joka hoitaa sekä äitiys- että lastenneuvolan. Mutta onneksi on vielä edes se yksi! Ikinä ei tiedä koska lähipalvelu loppuu...

Meilläkin oli viimein eka neuvola 🤗 Vaikkei sielä toisen lapsen kohdalla mitään maatamullistavaa toki ollut, mutta jotenkin kivasti konkretisoi tätä ❤️

Verenpaineet oli 94/65, mikä selittää vähän nousemisesta seuraavia huimailuja. Olis kotona mitattuna varmaan vielä vähän pienemmät. Mietin tässä että mahtaakohan liittyä kuin paljon rauta-asioihin vai onko kokonaan oma asiansa. Perus labrat katotaan ens vkolla, mutta en älynny vinkua ferritiiniä siihen tutkimukseen mukaan, ois voinu olla ihan mielenkiintonen tietää.
Onks muilla ollu tällasta tai erityisesti hyviä kikkoja huimailujen vähentämiseen?
Mullakin raskausaikana on paineet selvästi matalammat kuin normaalisti, en tarkalleen tiedä mihin liittyy, mutta en usko että rauta-arvot sitä selittäisivät, itsellä oli ainakin pika-Hb tosi hyvällä tasolla. Matalaan verenpaineeseen on hoitokeinoja aika huonosti, suolaa olen syönyt vähän normaalia enemmän ja toki se on kai tärkein konsti, että nousee ylös varovasti eikä ponkaise äkkiseltään pystyyn niin että vintti pimenee.

Mullakin raskausaikana on paineet selvästi matalammat kuin normaalisti, en tarkalleen tiedä mihin liittyy, mutta en usko että rauta-arvot sitä selittäisivät, itsellä oli ainakin pika-Hb tosi hyvällä tasolla. Matalaan verenpaineeseen on hoitokeinoja aika huonosti, suolaa olen syönyt vähän normaalia enemmän ja toki se on kai tärkein konsti, että nousee ylös varovasti eikä ponkaise äkkiseltään pystyyn niin että vintti pimenee.
Joo hei tutkinki tätä internetin syövereistä ja on ilmeisesti ihan tyypillistä raskauden aikana kun verimäärä lisääntyy! Meiän tää aikasemmin mainitsemani ei-välttämättä-ihan- huisin-mukava-tai-pätevä terveydenhoitaja oli ihan ihmeissään tästä eikä maininnu tällasesta vaihtoehdosta sanaakaan 🫠 Edellisessä raskaudessakin mulla on ollu matalahkot, mutta mitä tossa omakannasta kahlasin niin ei lähelläkään näin matalat missään vaiheessa.
Hb:t mullaki on ollu aina hyvät, mutta niin muodikkaalta kun tää nyt tietty kuulostaakin, niin ferritiini mulla esim oli viime raskaudessa 13, niin siks tätä yhteyttä mietin kun ”oireet” on tavallaan aika samat. Todella toki toivon että ferrit ei tossa jamassa nyt.

Joo hei tutkinki tätä internetin syövereistä ja on ilmeisesti ihan tyypillistä raskauden aikana kun verimäärä lisääntyy! Meiän tää aikasemmin mainitsemani ei-välttämättä-ihan- huisin-mukava-tai-pätevä terveydenhoitaja oli ihan ihmeissään tästä eikä maininnu tällasesta vaihtoehdosta sanaakaan 🫠 Edellisessä raskaudessakin mulla on ollu matalahkot, mutta mitä tossa omakannasta kahlasin niin ei lähelläkään näin matalat missään vaiheessa.
Hb:t mullaki on ollu aina hyvät, mutta niin muodikkaalta kun tää nyt tietty kuulostaakin, niin ferritiini mulla esim oli viime raskaudessa 13, niin siks tätä yhteyttä mietin kun ”oireet” on tavallaan aika samat. Todella toki toivon että ferrit ei tossa jamassa nyt.
Niin ei se taida hirveän harvinaista olla! Ennen ilmeisesti suositeltiin lakritsia ja salmiakkia avuksi raskausajan mataliin paineisiin mutta se ei uuden tiedon valossa nyt enää oo toimiva vaihtoehto.

Niin ei se taida hirveän harvinaista olla! Ennen ilmeisesti suositeltiin lakritsia ja salmiakkia avuksi raskausajan mataliin paineisiin mutta se ei uuden tiedon valossa nyt enää oo toimiva vaihtoehto.
Just tätä tässä kans pyörittelin, lakritsi ei oo vaihtoehto mulle, mutta jäin tutkimaan oisko salmiakkeja joissa lakritstiuutteen ja sitä kautta glykyrritsiinin määrä olis pienempi että uskaltais joskus syödä 🤔

@Saukkosa Viime raskaudessa jostain luin et pienikin määrä glykyrritsiiniä voi aiheuttaa jotain lapselle, oliko nyt adhd:tä, ahdistusta tms.. En sit uskaltanut ollenkaan syödä vaikka tiukkaa teki😅 Jotain salmiakkeja musta on, jossa ei ole ollenkaan lakritsia eli siis ei glykyrritsiiniä, mut se taas ei varmaan auta paineisiin..

Takaisin