Neuvolakäynnit

Tänään neuvolassa käyty😊 Oli kyllä mukavat hoitaja ja opiskelija siellä. Paljon oli asiaa ja vähän meni myös yli hilseen🤣 Onneksi sain mukaan ihan paperilla mustaa valkoisella esim. Monesti olisi hyvä neuvolassa käydä jne.

Verenpaineet ja hemoglobiini oli hyvät, eikä ollut raskausdiabetestä (sitä kai ne virtsanäytteestä tutki? 🤣). Paino oli pari kiloa noussut, olen kyllä vaa’alla käynyt viimeksi n. Vuosi sitten työterveystarkastuksessa.

Ihan kiva, että sai myös vähän avautua peloista. Useasti tässä kuukauden aikana on tullut sellainen olo, ettei minusta ole tähän. Juuri kun ei ole ’kokemusta’ pienistä lapsista tai vauvoista. Olen meidän perheen ja oikeastaan koko suvun nuorin. Minulla on kyllä yksi 3-vuotias kummityttö, mutta hänen vanhempansa eivät oikein tunnu luottavan häntä kenenkään hoitoon tai eivät vain sitten oikein käy missään kahdestaan😁

Raskausdiabetes todetaan sokerirasituskessa, jolloin juodaan sokeripitoista juomaa. Verensokeria mitataan tunnin välein ja seurataan kuinka insuliini toimii kehossa. 😉 Se tulee ehkä erikseen, jos teilläpäin se tutkitaan

Raskausdiabetes todetaan sokerirasituskessa, jolloin juodaan sokeripitoista juomaa. Verensokeria mitataan tunnin välein ja seurataan kuinka insuliini toimii kehossa. 😉 Se tulee ehkä erikseen, jos teilläpäin se tutkitaan

Okei, hyvä tietää🤣 Minä vaan tein työtä käskettyä tietämättä mihin aina suostun🤣 Tai varmaan se tuli siinä ilmi, mutta olin jo ehtinyt unohtaa mitä varten se oli.

Mun mielestä niissä virtsatesteissä kyllä katotaan sokereista juuriki tota raskausdiabetesta ja ainaki raskausmyrkytystä 🤔 no oli miten oli, hyvä että tutkivat 😁 miten se teidän neuvoloissa muuten käytännössä toimii? Meillä testataan itsenäisesti ennen omaa aikaa, jos raja-arvot ylittyy niin sitten jätetään se näyte hoitajalle.

Okei, hyvä tietää🤣 Minä vaan tein työtä käskettyä tietämättä mihin aina suostun🤣 Tai varmaan se tuli siinä ilmi, mutta olin jo ehtinyt unohtaa mitä varten se oli.

Siitä virtsasta katsotaan proteiinien ja määrää veressä. Eli se hp tasoa, jos ne ovat koholla nii tehdään lisätestejä. Ja juurikin sen raskausmyrkytyksen vuoksi. Diabeteksessa ei virtsaa tutkita, vaan mitataan sormesta verinäytteellä verensokeria. Sokerirasitus tehdään erikseen, jotta tulee ilmi raskausdiabetes. Verensokerin mittauksessa kun on tärkeää, paistoaika, ennen ja jälkeen syömisen. Ne kertovat todellisen tilan.

Tänään neuvolassa käyty😊 Oli kyllä mukavat hoitaja ja opiskelija siellä. Paljon oli asiaa ja vähän meni myös yli hilseen🤣 Onneksi sain mukaan ihan paperilla mustaa valkoisella esim. Monesti olisi hyvä neuvolassa käydä jne.

Verenpaineet ja hemoglobiini oli hyvät, eikä ollut raskausdiabetestä (sitä kai ne virtsanäytteestä tutki? 🤣). Paino oli pari kiloa noussut, olen kyllä vaa’alla käynyt viimeksi n. Vuosi sitten työterveystarkastuksessa.

Ihan kiva, että sai myös vähän avautua peloista. Useasti tässä kuukauden aikana on tullut sellainen olo, ettei minusta ole tähän. Juuri kun ei ole ’kokemusta’ pienistä lapsista tai vauvoista. Olen meidän perheen ja oikeastaan koko suvun nuorin. Minulla on kyllä yksi 3-vuotias kummityttö, mutta hänen vanhempansa eivät oikein tunnu luottavan häntä kenenkään hoitoon tai eivät vain sitten oikein käy missään kahdestaan

No empä viitsi valittaa tosta 50 km enää🤣
Meille tulee matkaa nt-ultraan 48km/suunta eli 96km koko reissulle.🙃

Mun mielestä niissä virtsatesteissä kyllä katotaan sokereista juuriki tota raskausdiabetesta ja ainaki raskausmyrkytystä 🤔 no oli miten oli, hyvä että tutkivat 😁 miten se teidän neuvoloissa muuten käytännössä toimii? Meillä testataan itsenäisesti ennen omaa aikaa, jos raja-arvot ylittyy niin sitten jätetään se näyte hoitajalle.

Juu taisi itelläki mennä raskausmyrkytykset ja raskausdiabetekset sekaisin, kun molemmista kyllä puhuttiin🫣 Minun piti nyt varata itse aika vielä erikseen labraan, jonne vien taas virtsanäytteen ja sitte käyn verikokeissa. Sitten tulee erikseen äitiyspoliklinikalta tekstari/kirje milloin on eka ultra😍

Juu taisi itelläki mennä raskausmyrkytykset ja raskausdiabetekset sekaisin, kun molemmista kyllä puhuttiin🫣 Minun piti nyt varata itse aika vielä erikseen labraan, jonne vien taas virtsanäytteen ja sitte käyn verikokeissa. Sitten tulee erikseen äitiyspoliklinikalta tekstari/kirje milloin on eka ultra😍
On myös sellaisia tikkuja, jotka mittaa molempia, proteiinia ja glukoosia. Proteiinit kertoo tosiaan raskausmyrkytyksestä, mutta glukoosi virtsassa viittaa taas diabetekseen.

On myös sellaisia tikkuja, jotka mittaa molempia, proteiinia ja glukoosia. Proteiinit kertoo tosiaan raskausmyrkytyksestä, mutta glukoosi virtsassa viittaa taas diabetekseen.

Nyt kun muistelen uudelleen, niin siinä tikussa kyllä oli proteiini, ph ja glukoosi🤔

Nyt kun muistelen uudelleen, niin siinä tikussa kyllä oli proteiini, ph ja glukoosi🤔 Mutta oli miten oli, kaikki arvot oli kohdillaan🥳

Ensimmäinen neuvola takana. Perusjuttuja käytiin läpi. Ei uudelleensynnyttäjälle tullut mitään uutta.🤭 Sydänääniä yritti kokeilla, mutta ei saanut kuulumaan. Vatsaa kun vähän on.🙃 Neuvolassa on joku vanha ultralaite. Sillä saatiin näkymään ja sykekin näkyi. Siellä näytti liikkuvan.🥰 Tänään 11+0 ja verikokeissa käyty. Seuraavaa neuvolaa odotellessa. Niin ja nt-ultraa kuun lopussa.🤭

Kuinka nopeaa ootte saanu ajan nt-ultraan? Ja missä vaiheessa ”lähete” sinne tehdään yleensä? Eka neuvola oli ja meni, tuli nii paljon asiaa, että puolet meni jo ohi🙈 Mietin kun seuraava käynti on neuvola lääkärillä ja viikkoja silloin 10+4🤔tietenkin asiaa kysyn maanantaina, mutta eihän tässä malta kun ajatus tuli mieleen😄

Kuinka nopeaa ootte saanu ajan nt-ultraan? Ja missä vaiheessa ”lähete” sinne tehdään yleensä? Eka neuvola oli ja meni, tuli nii paljon asiaa, että puolet meni jo ohi🙈 Mietin kun seuraava käynti on neuvola lääkärillä ja viikkoja silloin 10+4🤔tietenkin asiaa kysyn maanantaina, mutta eihän tässä malta kun ajatus tuli mieleen😄
Mulla tehtiin lähete heti ekalla neuvolakäynnillä, ”kutsu” ultraan tuli siitä viikon päästä ja se tulee olemaan viikoilla 12+4. Varmaan riippuu tosi paljon paikkakunnasta, että miten homma menee!

Mulla riskiraskaus suolistoleikkausten takia ja varhaisultrassa 17.12. sain jo ajan NIPT-ultraan, mikä on ens maanantaina 20.1. vkoilla 11+4. Labralähete tulee vasta käynnillä, jos viikot vastaa ultrassa tuota 11+4. Neuvolasta 7.1. sain ne veriryhmä, vasta-aine, klamydia, pvk yms. labrat. 17.12. tuli labroja tuon riskiraskauden takia.

Mulla riskiraskaus suolistoleikkausten takia ja varhaisultrassa 17.12. sain jo ajan NIPT-ultraan, mikä on ens maanantaina 20.1. vkoilla 11+4. Labralähete tulee vasta käynnillä, jos viikot vastaa ultrassa tuota 11+4. Neuvolasta 7.1. sain ne veriryhmä, vasta-aine, klamydia, pvk yms. labrat. 17.12. tuli labroja tuon riskiraskauden takia.

Meillä ekassa neuvolassa antoi lapun, jossa oli QR-koodi. Sen kautta itse varattiin. Sai valita päivämäärän ja ajan. Ennen tehty lähete neuvolasta ja aika tullut postissa. Mielestäni parempi näin, kun voi suoraan katsoa ajan mikä passaa eikä tarvi olla siirtämässä.

Mulle tehtiin lähete keskiviikkona ekalla neuvolakäynnillä mutta en oo saanu vielä aikaa varattua ultraan koska pitää odottaa että lähete hyväksytään ennen kuin pystyy varaamaan ajan. Kaikilla alueilla vissiin vähän eri käytännöt. Mulla viikkoja nyt 10+1, toivottavasti ei oo ruuhkaa.. HUS 🫣

Takaisin