Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Evena
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun käsitys on, että seula pitäisi tehdä 13+6 mennessä. Koititko soittaa äitipolille?
En koittanut mut täällä saa kaikki niptin niin en tiedä et onko toi eka ultra varsinainen seula vaan katsotaanko siinä vaan että sikiö on elossa ja oikeassa paikassa? Sen ohjelman pitäisi antaa automaattisesti varata vaan sopiville ajoille niin arvelin että toi aika on sitten ihan ok 😅

En koittanut mut täällä saa kaikki niptin niin en tiedä et onko toi eka ultra varsinainen seula vaan katsotaanko siinä vaan että sikiö on elossa ja oikeassa paikassa? Sen ohjelman pitäisi antaa automaattisesti varata vaan sopiville ajoille niin arvelin että toi aika on sitten ihan ok 😅
Se NIPT-seulontatesti voidaan ottaa verestä ihan milloin vaan raskauden aikana 10 viikon jälkeen, niskaturvotusultraan ymmärtääkseni pitäis mennä 13 + 6 mennessä jotta se olisi tarpeeksi luotettava. Sinuna ehkä soittaisin sinne polille ja kysyisin tuosta nt-ultrasta varmuuden vuoksi :Smiling Face With Smiling Eyes: Ja luotettavin testaushan on noiden kahden yhdistelmä. (Ymmärsin myös että muualla kuin TYKS alueella tuota NIPT-verikoetta ei tarjota defaulttina kaikille jostain syystä)

Meillä saa yli 40-vuotiaat tuon nipt-tutkimuksen ja mun käsittääkseni silloin ei varsinaisesti mitata niskaturvotusta, katsotaan vain onko sikiö oikeassa paikassa jne. Voin toki olla väärässäkin. Edellisellä kerralla tehtiin se yhdistelmäseulonta, se kuuluu meillä jokaiselle. Nipt vain tosiaan meillä päin yli 40-vuotiaille tai mikäli on poikkeava tulos tuossa yhdistelmäseulassa.

Se NIPT-seulontatesti voidaan ottaa verestä ihan milloin vaan raskauden aikana 10 viikon jälkeen, niskaturvotusultraan ymmärtääkseni pitäis mennä 13 + 6 mennessä jotta se olisi tarpeeksi luotettava. Sinuna ehkä soittaisin sinne polille ja kysyisin tuosta nt-ultrasta varmuuden vuoksi :Smiling Face With Smiling Eyes: Ja luotettavin testaushan on noiden kahden yhdistelmä. (Ymmärsin myös että muualla kuin TYKS alueella tuota NIPT-verikoetta ei tarjota defaulttina kaikille jostain syystä)
Asutaan juurikin tyksin alueella niin siksi saadaan nipt 😊

Onkohan tosta tyksin tarjoamasta niptistä sukupuoli karsittu pois? En tajunnut sitä ultrassa kysyä.

Onkohan tosta tyksin tarjoamasta niptistä sukupuoli karsittu pois? En tajunnut sitä ultrassa kysyä.
Joo on, kysyin jo ihan innoissani sen perään neuvolasta ja sanoi että sukupuolikromosomien tutkiminen on jätetty tästä poijes. Ei auta kun oottaa rakenneultraan :tears:

Joo on, kysyin jo ihan innoissani sen perään neuvolasta ja sanoi että sukupuolikromosomien tutkiminen on jätetty tästä poijes. Ei auta kun oottaa rakenneultraan :tears:
No voi harmi. 😅 odottaminen ei oo mun vahvuus. Onneks NT ultrasta sai nub teoriaan veikattavan kuvan kun pyysin lopuksi.😂 saa arvuutella sen perusteella pari kuukautta sukupuolta.

Tänään 14+5 oli neuvola. Kaikki hyvin. Vauvan sykkeitä kuunneltiin ja se oli 155. Mun verenpaineet oli matalat. Terveydenhoitaja käski lainata kirjastosta verenpainemittarin ja sillä kotona mittailla. Painonlisäys edelliseen neuvolaan reilu kilo. Olin yllättänyt että niin vähän kun ykkösen kohdalla nousu oli aina yli 500g viikko.

Mulla oli ultrakuvat neuvolakortin välissä ja terveydenhoitaja katsoi kuvat. Näytti että mistä kohti nub katsotaan. Nubin perusteella vaikuttas tyttö olevan tulossa. Rakenneultrassa sitte varmistuu. Pitää vähän sulatella jos tosiaan tyttä tulossa 🤭 mutta rakenneultran jälkeen alan ostelee vauvan vaatteita niin eiköhän mieli ole sitte onnellinen ja innokas tytöstä.

Mulla oli eilen neuvola ja kaikki hyvin. Sykkeitä kuunneltiin ja ne kuului hyvin. Ainoa ihmetyksen aihe itselleni oli että paino oli laskenut viime neuvolakäynnistä 2,5kg. Olin ajatellut että paino on noussut, mutta suunta olikin päinvastainen 😳

Mulla oli tänään neuvola. Kaikki muuten kunnossa, mutta se sama hb kiusaa. Laskusuunnassa, tänään vain 103. Pidän nyt kuukauden ajan kunnon rautakuurin ja käyn mittauttamassa sen sitten joku kerta avoneuvolassa ilman ajanvarausta. Jos ei ala nousta, niin suuntana on infuusio.

Tänään oli toka neuvola, rv. 16+6. Jäi puolet asioista sanomatta, kun päänsärky haittasi järjenjuoksua. Mutta tärkein selvisi kuitenkin: hyvät sydänäänet löytyi, vaikka tyyppi yritti parhaansa mukaan karata syvemmälle sykkyrälle sisälleni ja ilmeisesti potkaisi anturia pari kertaa, kun jysähti dopplerissa siihen malliin. 😂

Radi-diagnoosi napsahti yhden poikkeaman perusteella, mikä kyllä pännii, mutta sain myös neuvolapsykologin numeron. Taidan käydä avautumassa hänelle näistä terveystraumoistani, joita tässä on lapsensaantiin johtaneella polulla tullut.

Meillä oli maanantaina ultra, jossa yritettiin määrittää raskauden kestoa ja sanoi, että voi olla toukokuinen kuitenkin tulossa. Ei säännöllistä kiertoa edellisen jäljiltä ja ei oireita kuin lievä närästys marraskuussa, niin luultiin alkaneen paljon myöhemmin. Näkyi jo pitkät kädet ja jalat heilumassa ja kuultiin sydänäänet

Meillä oli maanantaina ultra, jossa yritettiin määrittää raskauden kestoa ja sanoi, että voi olla toukokuinen kuitenkin tulossa. Ei säännöllistä kiertoa edellisen jäljiltä ja ei oireita kuin lievä närästys marraskuussa, niin luultiin alkaneen paljon myöhemmin. Näkyi jo pitkät kädet ja jalat heilumassa ja kuultiin sydänäänet
Ohhoh, oliko tämä siis ensimmäinen ultra teillä? Eikö siinä mitattu vauvan kokoa että saisi tietää mitkä viikot on? Onko sinulla nt ultra sitten tuloillaan ensiviikolle, vai voiko sitä tehdä enää tässä vaiheessa? Aika jännä tilanne kyllä! Mutta tervetuloa mukaan joukkoon! 😊

Ohhoh, oliko tämä siis ensimmäinen ultra teillä? Eikö siinä mitattu vauvan kokoa että saisi tietää mitkä viikot on? Onko sinulla nt ultra sitten tuloillaan ensiviikolle, vai voiko sitä tehdä enää tässä vaiheessa? Aika jännä tilanne kyllä! Mutta tervetuloa mukaan joukkoon! 😊
Oli eka ultra, kun ei tiedetty että olis niin pitkällä. Eivät neuvolassa saaneet tarkkaan määritettyä. Ilmeisesti nyt määritetään ne viikot ja jos on jo rakenneultraan sopivat viikot niin en tiiä tekiskö ne sen jo samalla. Nt-ultraa ei voi tehdä liian myöhään kun sit ei enää oo merkitystä niillä tuloksilla.

Oli eka ultra, kun ei tiedetty että olis niin pitkällä. Eivät neuvolassa saaneet tarkkaan määritettyä. Ilmeisesti nyt määritetään ne viikot ja jos on jo rakenneultraan sopivat viikot niin en tiiä tekiskö ne sen jo samalla. Nt-ultraa ei voi tehdä liian myöhään kun sit ei enää oo merkitystä niillä tuloksilla.
Okei! Niin mä ajattelinkin että nt ultra olisi jo myöhäistä. Tsemppiä tulevaan ultraan! 😊

Onko muita on ketä ärsyttää neuvola? Saksassa asuessa tykkäsin naistenlääkärillä käymisestä, siellä katottiin tehokkaasti kaikki oleelliset, verenpaine, paino, hemoglobiini jne. ja vauvan tilanne ja jos oli kysyttävää sai kysyä. Musta tuntuu tosi tungettelevalta kun sanon että kaikki on hyvin ja esimerkiksi selitän, että parisuhteessa on kaikki hyvin ja ollaan mietitty miten toinen lapsi muuttaa arkea jne., niin tän tädin täytyy alkaa neuvoa et "toivoisin että voitte vielä 90-vuotiaina nähdä toisissanne ne asiat joihin rakastuitte blaablaa". Ymmärrän, että tarkoitus on seuloa, mutta samanaikaisesti tää tuntuu vähän liialliselta.

Onko muita on ketä ärsyttää neuvola? Saksassa asuessa tykkäsin naistenlääkärillä käymisestä, siellä katottiin tehokkaasti kaikki oleelliset, verenpaine, paino, hemoglobiini jne. ja vauvan tilanne ja jos oli kysyttävää sai kysyä. Musta tuntuu tosi tungettelevalta kun sanon että kaikki on hyvin ja esimerkiksi selitän, että parisuhteessa on kaikki hyvin ja ollaan mietitty miten toinen lapsi muuttaa arkea jne., niin tän tädin täytyy alkaa neuvoa et "toivoisin että voitte vielä 90-vuotiaina nähdä toisissanne ne asiat joihin rakastuitte blaablaa". Ymmärrän, että tarkoitus on seuloa, mutta samanaikaisesti tää tuntuu vähän liialliselta.

Ei ehkä ole ehtinyt ärsyttää, kun olen käynyt kahdesti 😂😅 mutta onhan tämä vähän lähtenyt lapasesta. Ekalla käynnillä jaettiin joditabletteja. "Odottavan äidin on tärkeä ottaa niitä, jos sattuisi ydinonnettomuus".. jep ja ne 10 kpl joditabuja lohduttaisi tosi hienosti. En ottanut ja kiitin tarjouksesta. Sitten painon kyttääminen. Kerroin heti, etten ole menossa vaa'alle ja silti sitä joka kerta ehdotetaan. Ihan rehellisesti, en tarvitse sitä tietoa. Sokerirasitus kaikille vakiona, pidän aivan turhana ja liioitteluna, en ole menossa. Mistähän muusta olen kieltäytynyt 😅 Oikein unelma-asiakas, mutta onneksi täti on sama kun 15v sitten kolmen edellisen kanssa niin ei ylläty enää mun kotkotuksista. Rokotteista käytiin myös keskustelu. En ole vastainen, mutta hieman kriittinen enkä ota esim covid rokotetta, sen sijaan calmette rokotteen haluan vauvalle ehdottomasti.

Sitten taas asiat, joista yrität kysyä, kuten perhevapaauudistus, saat vastaukseksi kelaesitteen..

Mua ei ärsytä neuvolat muutoin kuin että ehkä niistä ei itse saa ihan kauheasti mitään hyödyllistä irti, eli on jokseenkin ajan hukkaa itselle. Käyn ihan mielelläni mittaamassa verenpaineen, punnitsemassa itseni, tutkimassa ne virtsan proteiinit ja sokerit ja kuuntelemassa sydänäänet mutta ainakaan tässä vaiheessa raskautta ei se neuvola muuten tuo paljoakaan lisäarvoa. Arvostan kuitenkin Suomen neuvolasysteemiä ja hyödynnän kaikki mahdolliset tutkimukset sekä oman terveyteni että lapsen terveyden takia. Esim se viime raskauden radi-diagnoosi oli yllätys, kun mulla ei ole ylipainoa, sukurasitetta, eikä ikääkään ollut ihan hirveästi vielä, mutta hyvä että se tutkittiin ja löydettiin, niin ei rasittanut omaa ja vauvan kehoa tarpeettomasti korkeilla sokeriarvoilla.

Mullakaan ei ole pahaa sanottavaa tai ärsytystä neuvolaa kohtaan. Toki kyseessä eka raskaus enkä oo vielä ehtinyt kun sen 3 kertaa käymään. Silti tulee turvallinen olo kun tehdään tutkimuksia ja uskon, että kaikki on mun ja vauvan turvaksi ja hyväksi. Toki kun parisuhdetta on takana jo 14 vuotta niin parisuhteisiin liittyvä ei koske niin itseä, mutta ymmärrän että pitää seuloa ja tarkistaa kuka ehkä tarvitsisi enemmän tukea. 😊 Varmaan seuraavan lapsen kohdalla voi olla enemmän kertausta, mutta pidän silti tästä järjestelmästä. Ja mulla on kiva nuorempi neuvolatyöntekijä jolla on ihan moderni näkemys kaikkeen.
Painon mittaaminenkaan ei ahdista kun en sille painon nousulle itse nyt edes mitään halua tehdä. Siinähän nousee 😅

Mua ei ärsytä neuvolat muutoin kuin että ehkä niistä ei itse saa ihan kauheasti mitään hyödyllistä irti, eli on jokseenkin ajan hukkaa itselle. Käyn ihan mielelläni mittaamassa verenpaineen, punnitsemassa itseni, tutkimassa ne virtsan proteiinit ja sokerit ja kuuntelemassa sydänäänet mutta ainakaan tässä vaiheessa raskautta ei se neuvola muuten tuo paljoakaan lisäarvoa. Arvostan kuitenkin Suomen neuvolasysteemiä ja hyödynnän kaikki mahdolliset tutkimukset sekä oman terveyteni että lapsen terveyden takia. Esim se viime raskauden radi-diagnoosi oli yllätys, kun mulla ei ole ylipainoa, sukurasitetta, eikä ikääkään ollut ihan hirveästi vielä, mutta hyvä että se tutkittiin ja löydettiin, niin ei rasittanut omaa ja vauvan kehoa tarpeettomasti korkeilla sokeriarvoilla.
Minulla sama tunne ja kokemus. Toki tässä raskaudessa olen ehtinyt käydä vain sen yhden kerran 😅 tuntuu että nyt uudelleensynnyttäjänä niitä perus neuvola aikoja on todella vähän, sitä toki täydentää ultrat ja lääkärintarkastukset mutta loppujen lopuksi oliko neuvola aikoja 5 koko raskaudessa? Olen totaalisesti ehtinyt unohtaa kaiken mitä ekassa raskaudessa käytiin läpi niin minulle toisto ei ole haitaksi 🙈

Takaisin