Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Evena
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään eka varsinainen neuvolakäynti. Ihan mukava terkkari oli. Viime raskaudessa tuntui, että käyntejä oli tosi harvoin, mut nyt tuntuu että onko siellä pakko noin usein käydä. Haluaisin vain olla rauhassa. 😅 Silloin tällöin vois käydä ultrassa kaveria moikkaamassa ja tsekkaamassa et kaikki on niinkuin pitää. Muuta en kaipaisi.

Seuraava terkkarin tapaaminen on siis "vasta" 2.12, toki ennen sitä labrat, sokerirasitukset, neuvolalääkärit, np-ultrat ynnä muut.. Ja terkkarin käynnille pitäisi jaksaa muistaa täyttää miljoona erilaista nettikyselyn. Blaah.

Muistan kans, kun ekassa raskaudessa laski päiviä, koska pääsee neuvolaan ja nyt kolmannen kohdalla se on vähän puuduttavaa. Toki hyvä, että pissa katsotaan mut muuten ne on niin lyhyitä piipahduksia. Meillä ei kauheesti lappuja ollut nyt, kun vasta oli sama projekti käynnissä ja sama terkkari. 😅 Ultria vois ihmetellä kyllä useamminkin. 🤭

Mulla peruuntu eka neuvola eilen, ku olin ite kuumeessa. Saas nähdä millon ois aika seuraavalle. Ens viikko kuitenkin on syysloma ja mulla on kaikki 3 lasta mun kans ..

Mulla peruuntu eka neuvola eilen, ku olin ite kuumeessa. Saas nähdä millon ois aika seuraavalle. Ens viikko kuitenkin on syysloma ja mulla on kaikki 3 lasta mun kans ..
Jee, sainki maanantaille, ku mies on lomapäivällä 🎉🎉
Asutaan siis Helsingissä ja sanoin et mikä vaan neuvola kelpaa, ni alko aikoja löytymään 😁

No nyt pääsin neuvolassa käymään, en kyllä siellä ollut kuin 40min, vaikka aika oli 1,5h.. kovasti höpöteltiin niitä ja näitä eikä se aika kulunut. Enkä lapun lappua kotiin tuonut, ainoastaan äitiyskortin..
Verenpaineet oli pilvissä, epäilen et laitteessa oli vikaa 🤔 mulla se on aina tosi hyvä eikä koskaan lääkärissä tms paikoissa nouse pelon takia.. tulin kotiin, kaivoin kotimittarin esille ja samantien laitoin käteen ja mittasin ilman mitään lepoa tms, niin oli 114/70..

Tänää käyty ekassa neuvolassa. Kaikki suht tuttua ku 7 raskaus kyseessä 😅 neuvola täti vaihtunut edellisestä, vaikutti tosi mukavalta 😊 jatkossa 4-5 viikon välein neuvolat. Sain lähetteen verikokeisiin joka liittyy sikiöseulontoihin sekä sokerirasitukseen.

Meillä hurahti melkein kaksi tuntia tänään neuvolassa, kun käytiin läpi mun terveyshistoria ja lapsettomuushoitohistoria, ja pohdittiin, mitä kaikkea verikokeita nyt pitää ottaa. Oli sinänsä kiva, kun nyt ne kaikki asiat on kootusti heidän tiedossa, eikä toivon mukaan tartte selittää aina uusiksi, varsinkin kun nyt oli eri terkkari kuin jatkossa. Uuttakin tietoa tuli, aika paljon oli sellaista, mitä oli tullut lueskeltua etukäteen. Mini-asan aloituskaan ei ollut läpihuutohomma, vaikka se iän ja bmi:n puolesta ois automaatio, joten pitää odotella vielä huomiseen, että lääkäri lausuu mielipiteensä siihen asiaan. Sikiö on myös syönyt mun raudat: ei oo eläissäni ollu näin huono hemoglobiini! Mulla on aina, siis ihan aina ollut yli 130, yleensä yli 140, ja nyt oli vain 115. Mut silläpähän napsahti heti ferritiinin testaukseen käsky, joten tuleepahan nekin katottua ekan kerran ikinä. Muutenkin on kyllä melkein joka viikolle jotain hupia, kun pitää käydä verikokeissa ja sokerirasituksessa ja ultrakin ois pian. Pelkään keskenmenoa jotenkin ihan kauhean paljon, mutta tää terkkari osasi kauhean hyvin lohdutella, että niin kauan kun ei oo vahvoja kipuja tms., kaikki on todennäköisesti hyvin.

Mulla myös ensimmäinen neuvola eilen. Jotenkin oudosti keskenmenojen muistamisen päivänä?

Jännitin painokeskustelua ja kaikkea muuta mitä sanotaan, mutta käynti olikin tosi asiallinen ja sain yllättyä positiivisesti monessa kohdassa. Tämä hoitaja ei ollut oma hoitaja, mutta mietin jopa käynnin jälkeen että pitäisikö pyytää häntä oma hoitajaksi. Hyvä käynti! :smiling-eyes:

Ja tää uusi äitiyskortti on jotenkin aivan ihana 😍

Liitteet

• IMG_8696.jpeg
    IMG_8696.jpeg
    1.9 MB · Katsottu: 11
Eilen oli eka neuvolalääkäri. Oli todella positiivinen kokemus. Hän oli todella mukava nuori lääkäri, joka kuunteli ja oli aidosti läsnä. 😊 Kirjoitti pahoinvointilääkkeet testiin, joita ehkä vkl uskallan kokeilla. Itsellä antihistamiinit tuppaa väsyttämään 24/7, ottipa ne mihin vuorokaudenaikaan hyvänsä..

Parasta käynnissä oli tietenkin ultraus, joka toi mielenrauhaa. Siellä se pieni nallekarkki viuhtoi menemään. 💜

Tänään oli eka neuvola. Oltiin miehen kanssa ihan pihalla siellä. 😂 Pitääkö täällä ilmottautua jossain... Ai kengät pitää jättää pois tonne... Mitä nää virtsatestivessat on... Mihin meidän pitää istua odottamaan. Kaikilla muilla lapsi mukana tai iso maha. Tuntui ihan siltä, että en mä kuulu tähän joukkoon tai siltä, että muut ajattelee, että ei noi kuulu tänne. (Lapsettomuus vaikuttaa alitajuisesti mielen syövereissä.) Onneksi neuvolan hoitaja oli kauhean mukava ja jutusteltiin myös siitä että tää kaikki tuntuu vielä aika epätodelliselta (viikkoja nyt se 8+1). ❤️
Olin myös ekassa neuvolassa aivan kujalla. Kuljin mun miehen perässä ja kommentoin, et ootko nyt varma et sinne mennään😅 mikä oli suht typerää, kun hän on samassa kerroksessa itse töissä🤭
Ja painokeskusteluihin liittyen, jännitin samaa myös, mutta turhaan. Neuvolatäti oli todella mukava ja otti tän tärisevän ensikertalaisen hyvin vastaan. Ainoastaan sanoi verenpaineesta, että kannattaa tehdä verenpainesaurantaa kotona, niin saadaan tänne neuvolakorttiin normaalejakin lukemia. Oli korkee siitä jännityksestä ja valvotusta yöstä.

Se pitikin sanoa, että terkkarin vastaanotto oli siinä mielessä huvittava, kun hän otti painoasian esille kolmeen otteeseen. Ja minullahan on BMI:n mukaan jopa 6kg ylipainoa (joista 2kg tullut raskauden aikana turvotuksena). Ja väittäisin että lihasta on osa, ettei se kaikki edes ole mitään höttöä.. Ihan hölmösti tosiaan kolmeen otteeseen päivitteli tätä minun ylipainoa.. jos olisin herkkä, olisin voinut vaikka loukkaantua. 😅

Sain lääkäriajan, onneksi jo kahden viikon päähän! Kauhean pitkältä tuntuu toki odottaa sinne asti, että pääsee näkemään tyypin ultrassa. Ja toki jännittää nt:n tulos... Tyyppelö ei ollutkaan syönyt mun rautoja, vaan kylmistä sormista tuli vaan laihaa verta neuvolassa - tänään hb ihan hyvä 133 ja ferritiinit kuitenkin 53. Ei huippulukemia mut eipä kyllä huonoimpia mahdollisia.

Onpa ihanaa käydä neuvolassa ja labroissa kun saa puhua avoimesti raskaudesta! Muuten pitää edelleen vähän salailla ja piilotella...

Se pitikin sanoa, että terkkarin vastaanotto oli siinä mielessä huvittava, kun hän otti painoasian esille kolmeen otteeseen. Ja minullahan on BMI:n mukaan jopa 6kg ylipainoa (joista 2kg tullut raskauden aikana turvotuksena). Ja väittäisin että lihasta on osa, ettei se kaikki edes ole mitään höttöä.. Ihan hölmösti tosiaan kolmeen otteeseen päivitteli tätä minun ylipainoa.. jos olisin herkkä, olisin voinut vaikka loukkaantua. 😅
Huh, aika karseeta! Hirvittää oikeesti ylipainoisten puolesta, millä tavalla toi terkka heille puhuu...

Mulla oli eka neuvola jo melkeen pari viikkoa sitten. Kauheen nivaskan sain taas papereita mukaan. Joita kyllä karsittiin jo siellä kun muisti etten oo ihan papereiden ystävä.😅 Meillä ei oo paperiset neuvolakortit käytössä, mikä musta on tosi tylsää..

Sain lähetteen NT-ultraan jonne sainkin jo ajan varattua. Helpotus oli kuulla ettei tässäkään raskaudessa tarvitse sokerirasitukseen mennä. Ja uutena meille oli tullut nipt testit kaikille eikä enää sitä perinteistä yhdistelmäverikoetta.

Huh, aika karseeta! Hirvittää oikeesti ylipainoisten puolesta, millä tavalla toi terkka heille puhuu...
no sanopa muuta. 🙄 ja jos aikoo jatkaa minun kanssa tuolla linjalla niin aivan varmasti sanon takaisin, et keskitytäänpäs nyt olennaiseen - en minä tänne ole tullut painonvartijoihin liittyäkseni. 😅 tasan tarkkaan tiedän että paino tulee nousemaan rutkasti, mutta eiköhän ne sitten aikanaan lähde taas pois. Itse en ole asiasta tippaakaan huolissani.

Mulla oli eka neuvola jo melkeen pari viikkoa sitten. Kauheen nivaskan sain taas papereita mukaan. Joita kyllä karsittiin jo siellä kun muisti etten oo ihan papereiden ystävä.😅 Meillä ei oo paperiset neuvolakortit käytössä, mikä musta on tosi tylsää..

Sain lähetteen NT-ultraan jonne sainkin jo ajan varattua. Helpotus oli kuulla ettei tässäkään raskaudessa tarvitse sokerirasitukseen mennä. Ja uutena meille oli tullut nipt testit kaikille eikä enää sitä perinteistä yhdistelmäverikoetta.
Oho ompa jännä ettei sokerirasitukseen ollenkaan! Mä oon luullut että kaikki joutuu sen käymään.. tai itsellä ei esim mitään sukurasitteita, normaalipaino ja silti ekassa raskaudessa oli ja myös tässä tulevassa.

Ja tuohan on vielä jännempi että suoraan nipt kaikille! Tuntuu et oli hyvä uudistus, kun ihan eri varmuus tiettyihin poikkeavuuksiin.. tehdäänkö teillä kuitenkin nt-ultra ja lasketaanko siitäkin riskiluku?

Oho ompa jännä ettei sokerirasitukseen ollenkaan! Mä oon luullut että kaikki joutuu sen käymään.. tai itsellä ei esim mitään sukurasitteita, normaalipaino ja silti ekassa raskaudessa oli ja myös tässä tulevassa.

Ja tuohan on vielä jännempi että suoraan nipt kaikille! Tuntuu et oli hyvä uudistus, kun ihan eri varmuus tiettyihin poikkeavuuksiin.. tehdäänkö teillä kuitenkin nt-ultra ja lasketaanko siitäkin riskiluku?
Vastaan puolesta, että kun tehdään nipt, niin ei oteta veriseulaa, eikä siis myöskään lasketa riskilukua. Niskaturvotustakaan ei mitata, vaikka muuten ultrataan normaalisti.

Joo ei tarvii onneks mennä. Oon sen joka raskaudessa onnistunut välttämään. Mut nyt uudelleen synnyttäjä, normaalipaino, edelliset lapset ei iso kokoisia, ei sukurasitteita ja alle 40v niin ei tarvii. Nää ainakin luetteli ja muistaakseni jotain muuta.

Tehdään joo toi nt ultra mut ymmärtääkseni kans ei sitä turvotusta mitata. Ultrasta saa lähetteen niptiin mikä kertoo sit onks jotain poikkeavaa.

Joo ei tarvii onneks mennä. Oon sen joka raskaudessa onnistunut välttämään. Mut nyt uudelleen synnyttäjä, normaalipaino, edelliset lapset ei iso kokoisia, ei sukurasitteita ja alle 40v niin ei tarvii. Nää ainakin luetteli ja muistaakseni jotain muuta.

Tehdään joo toi nt ultra mut ymmärtääkseni kans ei sitä turvotusta mitata. Ultrasta saa lähetteen niptiin mikä kertoo sit onks jotain poikkeavaa.
Okei, no mutta ompa hyvä! Molemmat asiat siis!😊👏 Ei se litkun juonti ja nälässä olo oo mitään herkkuja😄

Täällä pääsee kaikkiin lysteihin :tears:

Itsellä yksi neuvola takana, kaikki arvot oikeastaan päin jotain. Hb oli 105, ja viimesen vuoden aikana on tutkittu ferritiiniä kun se on alhainen mutta mitään ei oo tehty. Nyt sitten otetaan se myös ja katsotaan mitä tehdään. Mulla on tässä raskaudessa aivan järjetön pahoinvointi, ekassa neuvolassa paino oli tippunut 3kg, ja nyt se on jo joku 4kg tippunut. Oksentelen siis jatkuvasti, mitään ei tee mieli syödä ja hyvin harva ruoka pysyy sisällä. Tällä viikolla oon jo kävässyt tiputuksessakin ja sain nyt viimein reseptin pahoinvointilääkkeelle. Toki pahoinvointia ei myöskään auta se, että mulla on todella alhainen verenpaine.

Mulla tiedossa siis iän puolesta sokerirasitus, oli kyllä edellisenkin kanssa jo (2022) ja arvot hyvät. Siitä edelliset lapset onkin sitten syntyneet niin paljon aikasemmin, ettei paljon mitään testejä oo tehty:tears: Nipt tulee nyt myös iän puolesta, sitä ei oo aikasemmin tehty.

Muuten tää on itselle aika perushuttua jo kun kuudes lapsi tulossa. Ainoa mikä itseä hirvittää on oma ikä ja sen tuomat riskit...

Mulla oli tänään eka neuvola ja tuntui vähän turhalta käynniltä kun toinen raskaus niin kaikki tuttua, eikä mitään erityistä vaivaa ole ollut. Papereita tuli kyllä nyt tosi monta luettavaksi, mutta nekin enimmäkseen muistissa kun edellisestä raskaudesta pari vuotta aikaa vaan.

Takaisin