Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Evena
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Haluaisin ensin varhaisultra.. sen jälkeen neuvolaan ilmoittaminen

Mulla myös maanantaina eka neuvola. Kiinnostaa tietää oma hb. Mulla lyö tyhjää aivoissa sen suhteen, että pääsikö täällä normaaleihin verikokeisiin automaattisesti vai pitikö erikseen saada lähete. Edellisessä raskaudessa mun rautavarastot oli tyhjät (ferritiini 8), niin pääsin pari kk ennen laskettua aikaa ihan rautatiputukseen sairaalalle, kun ei arvot nousseet. Se oli iso helpotus omaan oloon, auttoi myös synnytyksen yli pitkälle vauvavuoteen.

Mulla myös maanantaina eka neuvola. Kiinnostaa tietää oma hb. Mulla lyö tyhjää aivoissa sen suhteen, että pääsikö täällä normaaleihin verikokeisiin automaattisesti vai pitikö erikseen saada lähete. Edellisessä raskaudessa mun rautavarastot oli tyhjät (ferritiini 8), niin pääsin pari kk ennen laskettua aikaa ihan rautatiputukseen sairaalalle, kun ei arvot nousseet. Se oli iso helpotus omaan oloon, auttoi myös synnytyksen yli pitkälle vauvavuoteen.
Hemoglobiini 111. :Face Without Mouth: Ei siis mitenkään kehuttava taaskaan. Katotaan, mihin suuntaan se lähtee menemään. Muuten asiat kunnossa. :thumbs-up: Nyt vain torstain lääkäriä ja ultraa odotellessa.

Hemoglobiini 111. :Face Without Mouth: Ei siis mitenkään kehuttava taaskaan. Katotaan, mihin suuntaan se lähtee menemään. Muuten asiat kunnossa. :thumbs-up: Nyt vain torstain lääkäriä ja ultraa odotellessa.

Mä kävin myös tänään, olipa karseaa kun oli aamun eka aika ja paha olo iski päälle ihan hyökyaaltona. Istuttiin sitten ikkuna auki neuvolatäti aivan jäässä 😅

HB 158 😂🫣
Kaikki oikein hyvin, paitsi että verenpaine painaa pilvissä. Luulen kyllä, että liittyi tuohon pahaan oloon...

31.10. ultra ja 14.11. seuraava neuvola. Tuntuu olevan tällainen 1kr/kk tahti tässä, sopii oikein hyvin itselle.

31.10. ultra ja 14.11. seuraava neuvola. Tuntuu olevan tällainen 1kr/kk tahti tässä, sopii oikein hyvin itselle.
Mulla on to neuvolalääkäri, sen jälkeen nt-ultra jossain välissä. Seuraava neuvolakäynti on vasta 28.11 rv 16-17 (riippuen siitä, kuinka paljon ultrassa muuttuu la).

Mulla oli päiväaika, joka sopi hyvin näin aamutorkulle. :Relieved Face: Voin vain kuvitella sun olon. :red-heart: Mulla on hankalin hetki näin myöhään illalla/alkuyöstä. :Grimacing Face:

Täällä on 24.10. neuvola. Ehtii olla hyvin varhaisultra ennen tuota. Saatiin samalle hoitajalle kuin esikoisen kanssa. Meillä on tosiaan sellainen tilanne, että muutetaan eri paikkakunnalle joulukuun alussa, niin on kivaa, että saa nyt nämä kaksi ekaa neuvolaa samalle hoitajalle, niin ei tarvitse aloittaa alusta uuden ihmisen kanssa tätä. Sinänsä muutetaan hyvällä hetkellä, että ehtii juuri ennen muuttoa olemaan se toinenkin neuvolakäynti ja nt-ultrakin ehditään vielä tällä paikkakunnalla.

Neuvolan terkkari soitti juuri, oli konsultoinut lääkäriä ja miun raskautta seurataan erikoissairaanhoidon puolella. Tietää aika paljon matkustamista sitten. Ilmeisesti noita käyntejä ei kuitenkaan kauhean montaa ole, selviää vissiin paremmin ekalla neuvolakäynnillä. Pohti myös otetaanko ekat labrat jo nyt vai ekan käynnin jälkeen. Siitäkin vissiin tietoa enemmän ensi viikolla.

Ensimmäinen neuvola takana. Jotenkin vaikea uskoa, että mä olen raskaana, vaikka nyt jo kahteen kertaan ultrassakin nähty pikkuinen❤️ Neuvolassa ei mitään erityisempää. Ei otettu nyt hemoglobiinia ollenkaan mun toiveesta, koska mulla joka tapauksessa katotaan ferritiini yms verikokeella, kun sain rautainfuusion kesällä. On kyllä mahtavaa, että täällä nykyään kaikilta otetaan nipt😊 Seuraava neuvola 7.11

Nyt kun on varhaisultra onnekkaasti takana, alkaa ajatus kääntyä neuvolaan. Haluaisin tietenkin hoidattaa kaiken mahdollisen, kun kerrankin pääsee jollekin kertomaan näitä. Onko siis kokemusta, kuinka herkästi neuvolan kautta pääsee esim. ravitsemusterapeutille, luomia näyttämään jne? Vai käskevätkö vain soittaa terveyskeskukseen erikseen? Ja verikokeet - mitä kaikkea otetaan? Haluaisin testauttaa kaiken ferritiineistä maksan toimintaan (jälkimmäiset varmasti kyllä historiallani saankin), mutta jääkö haaveeksi vaan ja joudun tyytymään perus kolesteroleihin yms? Radia lähtevät kuitenkin metsästämään multa heti ja se varmasti tuleekin ennen pitkää. Vai kyselläänkö siellä esitietolomake läpi ja todetaan että kaikki on huonosti ja googlaa jos kiinnostaa jokin? 😅 (Ihan kuin ois ylipainoisella vähän huonot kokemukset näistä vastaanotoista...)

Nyt kun on varhaisultra onnekkaasti takana, alkaa ajatus kääntyä neuvolaan. Haluaisin tietenkin hoidattaa kaiken mahdollisen, kun kerrankin pääsee jollekin kertomaan näitä. Onko siis kokemusta, kuinka herkästi neuvolan kautta pääsee esim. ravitsemusterapeutille, luomia näyttämään jne? Vai käskevätkö vain soittaa terveyskeskukseen erikseen? Ja verikokeet - mitä kaikkea otetaan? Haluaisin testauttaa kaiken ferritiineistä maksan toimintaan (jälkimmäiset varmasti kyllä historiallani saankin), mutta jääkö haaveeksi vaan ja joudun tyytymään perus kolesteroleihin yms? Radia lähtevät kuitenkin metsästämään multa heti ja se varmasti tuleekin ennen pitkää. Vai kyselläänkö siellä esitietolomake läpi ja todetaan että kaikki on huonosti ja googlaa jos kiinnostaa jokin? 😅 (Ihan kuin ois ylipainoisella vähän huonot kokemukset näistä vastaanotoista...)
Mietin kans tälleen ylipainosena että minkähänlainen vastaanotto on luvassa. Joskus kaverille sanoinkin, et ois kiva ku alotettas siitä mitä kaikkea pöljää en oo tehny. En juo viinaa, käytä huumeita tai tupakoi. Eikö vois alottaa siitä vaikka 😂

Aina voi kysyä mutta harvoin saa 😅 viime raskaudessa sain ferritiinin, nyt en enää saanutkaan. Hb:n suostui ottamaan sormen päästä, jos se laskee paljon niin sitten HARKITAAN. Viimeksi sain kinuttua infuusion äitiyspolilta onneksi loppuraskaudessa, mutta tuskin sitäkään enää heruu jos ei kuolemaa tee..😅 ylipainoisuuteen suhtaudutaan nykyään paljon suopeammin eikä siitä tehdä numeroa. TOKI tässäkin on poikkeuksia, viime raskaudessa eräs sijaisneuvolan täti totesi "eikö sitä oo jo vaikea olla kun on niin paljon elopainoa". Mm. Niinpä. Äitiyspolin lääkäri ei koskaan "saarnannut" ylipainosta, mutta mutisi lääkärikielellä (obesiteetista vai obeesista) asiasta ja kannusti ravitsemusterapiaan. Oma neukkutäti on onneksi ihana eikä kommentoi painonnousua mitenkään, kirjaa vaan ylös neuvolakorttiin.
Mulla siis alkupaino joo, ylipainon puolella mutta ei ihan tajuttomasti. Painonnousu raskausaikana on aina infernaalista (+30kg), se tässä ahdistaa sijaisten ja lääkäreiden lisäksi itseänikin 🫣🤣

Päijät-Hämeen alueella saa laajan verenkuvan viikoilla 9+0 - 11+6 näin raskausajan seurannassa. Luomia munkin pitäis mennä näyttämään, mut se pitää hoitaa ihan itse terveyskeskuksessa. Ravitsemusterapeutista kannattaa kysyä, voi olla ihan paikkakuntakohtaista.
Täällä vain todetaan asiallisesti, mikä paino kulloinkin on. BMI on mullakin 30, niin siitä todettiin sen verran, että se tarkoittaisi 'näitä ja näitä testejä' suurentuneen riskin vuoksi. Mitään syyllistävää en ole koskaan kuullut.
Esitietolomake käytiin läpi suurpiirteisesti. Tarpeen vaatiessa tuli jokin tarkentava kysymys, esim. itselläni atooppisen ihon ja heinänuhan takia käytössä olevista voiteista ja allergialääkkeistä.

Toivottavasti sullakin osuu kohdalle mukava terveydenhoitaja. :Relieved Face:

Mulla oli tänään eka neuvola ja vähän yllätyin ettei mitään testejä otettu. Jotenkin luulin että ainakin hcg ja hb otetaan, mutta ei ilmeisesti 😅 Juteltiin sitten vaan tunti ja painon perusteella pitää varata jo alkuraskaudessa sokerirasitus ja ilm. aloittaa miniasat. Lääkäri soittaa niistä vielä erikseen. Oli kyllä mukavan sensitiivinen hoitaja kun sanoin etten ole vaa'alla 15 vuoteen käynyt enkä halua tietää painoani, koska just nyt en sille mitään voi. Sain pitää silmät kiinni punnituksessa ja hän kirjasi itselleen ylös niin että en itse näe sitä.

Mietin kans tälleen ylipainosena että minkähänlainen vastaanotto on luvassa. Joskus kaverille sanoinkin, et ois kiva ku alotettas siitä mitä kaikkea pöljää en oo tehny. En juo viinaa, käytä huumeita tai tupakoi. Eikö vois alottaa siitä vaikka 😂
Ufff, oon unohtanutkin mahdolliset painokeskustelut. Oon huomattavasti lihavampi kuin esikoista odottaessa ja tehnyt myös pään sisällä huomattavan matkan siihen, että en jaksa sättiä itseäni alati liikakiloista, joten en millään kyllä jaksaisi saarnaa painosta.🙈 Onneksi neuvolahoitaja on tuttu lapsen viimeisimmästä ikävuosineuvolasta ja hän vaikutti hyvin ymmrtäväiseltä ja rennolta!

Tänään oli eka neuvola. Oltiin miehen kanssa ihan pihalla siellä. 😂 Pitääkö täällä ilmottautua jossain... Ai kengät pitää jättää pois tonne... Mitä nää virtsatestivessat on... Mihin meidän pitää istua odottamaan. Kaikilla muilla lapsi mukana tai iso maha. Tuntui ihan siltä, että en mä kuulu tähän joukkoon tai siltä, että muut ajattelee, että ei noi kuulu tänne. (Lapsettomuus vaikuttaa alitajuisesti mielen syövereissä.) Onneksi neuvolan hoitaja oli kauhean mukava ja jutusteltiin myös siitä että tää kaikki tuntuu vielä aika epätodelliselta (viikkoja nyt se 8+1). ❤️

Tänään eka varsinainen neuvolakäynti. Ihan mukava terkkari oli. Viime raskaudessa tuntui, että käyntejä oli tosi harvoin, mut nyt tuntuu että onko siellä pakko noin usein käydä. Haluaisin vain olla rauhassa. 😅 Silloin tällöin vois käydä ultrassa kaveria moikkaamassa ja tsekkaamassa et kaikki on niinkuin pitää. Muuta en kaipaisi.

Seuraava terkkarin tapaaminen on siis "vasta" 2.12, toki ennen sitä labrat, sokerirasitukset, neuvolalääkärit, np-ultrat ynnä muut.. Ja terkkarin käynnille pitäisi jaksaa muistaa täyttää miljoona erilaista nettikyselyn. Blaah.

Voi helkkari sentään, neuvola siirtyi ensi viikolle. Piti olla huomenna, menee tiistaille. Ärsyttää ihan hulluna, kun oli sumplittu jo meidän molempien aikatulut sopimaan, ja nyt voi käydä niin, että joudun menemään yksin. Ei kai se muuten, mutta me halutaan tehdä nää kaikki yhdessä. Inhoan näitä siirtoja, vaikka ymmärrän kyllä, kun syy oli sairastumisista aiheutunut ruuhka. Stressaa vaan järjesteleminen ja kun jännitän sitä käyntiä niin paljon.

Takaisin