Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Evena
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kanssa eka neuvola tänään ja vaikka toinen lapsi kyseessä niin on paljon muuttunut. Influenssarokotuksen lisäksi suositellaan otettavan korona- ja hinkuyskärokotteet. Eli pitää varata aika. Labraan pitää kanssa varata aika ja käydä viikon päästä. Minut katsottiin olevan tuberkuloosin riskiryhmää joten viikolla 36 menen keuhkoröntgeniin. Nipt testiä ei tehdä kaikille joten pelkkä NT-ultra. Siihenkin pitää varata aika.

Eli pitäisi nyt varata aika labraan, rokotuksiin ja ultraan sekä seuraava neuvola aika.

Ja nyt olen hämmilläni lasketusta ajastani. Tämä on hoitoalkuinen ja laskin sen kuten esikoisenkin kanssa että olisi 28.5. mutta neuvolassa sanoivat että olisi 29.5. Jos 5 päivän ikäinen alkio siirrettiin 9.9. niin dpo 0 olisi 4.9. ja se on sama kuin 2+0. ? Saatteko te muut minkälaisen päivämäärän jos lähtisitte tämän laskemaan?

Mulla oli tänään eka neuvola ja tuntui vähän turhalta käynniltä kun toinen raskaus niin kaikki tuttua, eikä mitään erityistä vaivaa ole ollut. Papereita tuli kyllä nyt tosi monta luettavaksi, mutta nekin enimmäkseen muistissa kun edellisestä raskaudesta pari vuotta aikaa vaan.
Mulla tuli ihan samat fiilikset ekasta neuvolakäynnistä🙈

Mulla oli eilen ensimmäinen neuvola ja tuntuu, että tosi paljon on muuttunut ekan lapsen jälkeen vuodesta -21. Tosiaankin, kuten joku jo sanoi aiemmin, niin korona- ja hinkuyskärokotteet suositellaan influessan lisäksi. Varasin ajat kaikkiin huveihin, eli labrat, sokerit, ultra, seuraava neuvola, koronarokote (influenssan ehdin jo ottaa), mutta koska pk-seutu, niin ajat ihan joka asiaan on kortilla. Joudun nyt ravaamaan näissä kaikissa ihan keskellä päivää milloin missäkin ja esim ultran sain Lohjalta, kun Helsingistä ei löytynyt yhden yhtä aikaa 🙃

Mulla oli eilen ensimmäinen neuvola ja tuntuu, että tosi paljon on muuttunut ekan lapsen jälkeen vuodesta -21. Tosiaankin, kuten joku jo sanoi aiemmin, niin korona- ja hinkuyskärokotteet suositellaan influessan lisäksi. Varasin ajat kaikkiin huveihin, eli labrat, sokerit, ultra, seuraava neuvola, koronarokote (influenssan ehdin jo ottaa), mutta koska pk-seutu, niin ajat ihan joka asiaan on kortilla. Joudun nyt ravaamaan näissä kaikissa ihan keskellä päivää milloin missäkin ja esim ultran sain Lohjalta, kun Helsingistä ei löytynyt yhden yhtä aikaa 🙃
Ai hitsit! Meillekin puhuivat että jos NT-ultra aikoja ei Bulevardilta löydy niin soittamalla voi päästä Porvooseen. Meidän lähete ei oltu ehditty käsitellä perjantaina niin pitää odottaa maanantaihin että pääsee katsomaan mitä vapaita aikoja löytyisi.

Mulle tuli kans viesti (ja sano neuvolassaki) et varata porvoo/lohja/hyvinkää aika ultraan ku bulevardi on täynnä. Mut sit kurkkasin huvikseni maisasta, niin oli tullu just yks peruutusaika ja nappasin sen heti. Ens perjantaille, eli 12+4.

Ah joo, sama juttu. Viime raskausaikana 20-21 muistelen saaneeni kaikki neuvola-ajat aamuun ja oli tosi vähän säätöä töiden kanssa, mutta toisin on kyllä nyt. Maisan ajanvaraustiketti neuvolalääkärille ja NT-ultraan ei meinannut kumpikaan tuottaa aikoja, mut jotkut haja-ajat sinne myöhemmin ilmestyi. Pääsin onneksi ultraan Bulevardille. Jotenki nihkeä tilanne vaikka ajattelis, että viime kierroksen vauvabuumissa ajat olis ollut vielä enemmän kortilla.

Täällä kanssa eka neuvola tänään ja vaikka toinen lapsi kyseessä niin on paljon muuttunut. Influenssarokotuksen lisäksi suositellaan otettavan korona- ja hinkuyskärokotteet. Eli pitää varata aika. Labraan pitää kanssa varata aika ja käydä viikon päästä. Minut katsottiin olevan tuberkuloosin riskiryhmää joten viikolla 36 menen keuhkoröntgeniin. Nipt testiä ei tehdä kaikille joten pelkkä NT-ultra. Siihenkin pitää varata aika.

Eli pitäisi nyt varata aika labraan, rokotuksiin ja ultraan sekä seuraava neuvola aika.

Ja nyt olen hämmilläni lasketusta ajastani. Tämä on hoitoalkuinen ja laskin sen kuten esikoisenkin kanssa että olisi 28.5. mutta neuvolassa sanoivat että olisi 29.5. Jos 5 päivän ikäinen alkio siirrettiin 9.9. niin dpo 0 olisi 4.9. ja se on sama kuin 2+0. ? Saatteko te muut minkälaisen päivämäärän jos lähtisitte tämän laskemaan?
Mulla oli kans eka neuvola eilen ja siellä kiltisti laitettiin tietoihin sama laskettu aika kuin lapsettomuuspolilla oli paperiin kirjoitettu. Muistan kun ekassa raskaudessa polilta sanottiin että neuvola ei sitten saa tätä muuttaa, mutta silloin muistaakseni se kuitenkin muutettiin just yhdellä päivällä jompaan kumpaan suuntaan.

Mulla muuten neuvolassa tuli tuttua juttua myös, tosin käytiin läpi edellisen synnytyksen tuomia pelkoja ja mennäänkin miehen kanssa asiasta juttelemaan jossain vaiheessa ainakin kerran. Hyvä näin, oli meinaa aikamoinen horror kokemus edellinen synnytys, vaikkakin aika on korjannut omaa mieltä. Lisäksi joudun viikolla 36 johonkin ylimääräiseen verikokeeseen koska viime synnytyksen jälkeen mulle jouduttiin tekemään verensiirto.
Niin ja sokerirasitus pitäis varailla jo rv 12-16 välille, kun viime raskaudessa radi oli riesana. Varmastikin kyllä tälläkin kertaa koska pcos on pahentunut tuon ekan raskauden jälkeen ja epäilen sen syyksi myös viimekerralla, kun muuten ei mitään selittävää tekijää ole. 🤔

Mulle puhuttiin et pitää mennä sokerirasitukseen, mut en muista et ois käskeny sitä viel varata 🤔 siel tuli kyl sen verran asiaa et saatto mennä ohikin 🙄

Aa, siellä voi tosiaan joutua noin pitkälle ultraan. Porvoo on kans Hus aluetta, sinne sai aika hyvin aikoja, jos joku pohtii. 👍

Mulle puhuttiin et pitää mennä sokerirasitukseen, mut en muista et ois käskeny sitä viel varata 🤔 siel tuli kyl sen verran asiaa et saatto mennä ohikin 🙄
Jos ei sulla oo riskitekijöitä tai aiempaa raskausdiabetesta taustalla, on sokerirasitus vasta myöhemmin, tyyliin viikolla 24 tai jotakin 😊

Jos ei sulla oo riskitekijöitä tai aiempaa raskausdiabetesta taustalla, on sokerirasitus vasta myöhemmin, tyyliin viikolla 24 tai jotakin 😊
Kyllä mulla on 2 kertaa se, ollut radi (just raja-arvolla..) jo kaksi kertaa..

Eka neuvola takana ja sen just 30 minuuttia saatiin aikaa kulutettua. No sai sieltä lähetteen verikokeisiin ja pissapurkin, sekä kasan papereita. Ultrasta tulee automaattisesti ajanvaraustieto.

Rokotuksista ei ollut mitään puhetta, ei siis suosituksia influenssaan tai hinkuyskään, enkä älynnyt kysyäkään. Ehkä niihin palataan sitten seuraavassa neuvolassa joka varattiin reilun 1,5 kk päähän.

Perustervehän sitä on, mutta jotenkin ois olettanut että jo ekalla käynnillä ois tarkemmin käyty läpi elintapoja ja tottumuksia. Lähisuvussa myös 2 tyypin diabetesta niin oletin että sokerirasitukseen olisi heti joutunut, mutta ilmeisesti ei sinnekään onneks!

Tänään pääsi varaamaan NT-ultraa. Ei ollut kuin kahtena eri päivänä kolme eri aikaa, että hirveästi ei ollut vaihtoehtoja mutta onneksi löytyi meille aika joka sopi, me mennään 21.11.

13-16 viikon neuvola aikaa oli kanssa vaikea, eka mahdollinen aika oli 17.12. jolloin viikkoja on jo 16+6

Meillä oli perjantaina neuvolan hoitajakäynti ja tänään lääkäri. Tänään 9+2. Kaikki ultrassa oli edelleenkin hyvin, huh ❤️ Nyt joutuukin jännittämään nt-ultraa yli kolme viikkoa, 22.11. on varattuna aika. Lisäksi varattuna verikokeita ja eka sokerirasitus. Influenssarokotuksen otin perjantaina ja hinkuyskä sitten kuulemma myöhemmin.

Kuulostaa ihmeelliseltä että muilla neuvolassa voidaan ultrata. Meillä koko neuvolassa/terveyskeskuksessa ei ole ultrauslaitetta 😅 pitää mennä sairaalaan jos meinaa ultraan päästä ja puolet kerroista sekin on rikki 🤣

Oon kyllä mäkin jopa vähän kade noista neuvolaultrista! Viimeksi nähty "todistusaineistoa" varhaisultrassa 7+2, ja nyt menossa 11+6. Viikko vielä nt-ultraan ekalla lääkärikäynnillä. Maha kyllä paisuu jo, mutta jotenkin pää sanoo sitä vaan turvotukseksi ja lihomiseksi... 😅 Jospa sitten uskaltais rauhoittua. Neuvolassa kyllä sanoivat, että jos alkaa epäilyttää, saa tulla käymään, niin he kuuntelee dopplerilla.

Oon kyllä mäkin jopa vähän kade noista neuvolaultrista! Viimeksi nähty "todistusaineistoa" varhaisultrassa 7+2, ja nyt menossa 11+6. Viikko vielä nt-ultraan ekalla lääkärikäynnillä. Maha kyllä paisuu jo, mutta jotenkin pää sanoo sitä vaan turvotukseksi ja lihomiseksi... 😅 Jospa sitten uskaltais rauhoittua. Neuvolassa kyllä sanoivat, että jos alkaa epäilyttää, saa tulla käymään, niin he kuuntelee dopplerilla.
Tämä! 😅 haluan uskoa, että tuon nt-ultran jälkeen sitä ymmärtäisi että on ihan oikeasti raskaana 🥰

Ei meilläkään taida ultraa olla, tai ainakaan edellisessä ei kertaakaan tarjottu mahdollisuutta ultrata neuvolassa. Jotenkin mulla on käsitys, että tuossa terveysasemalla/neuvolassa olisi ultra mutta juurikin aika vanha jne.

Mulla on nyt tasan 2vkoa nt-ultraan, dopplerilla sain jo kotona sydänäänet kuulumaan joten siinä mielessä ihan rauhakseen oon. Välillä oon vähän miettinytkin miten oon näin rauhallinen asian suhteen, jotenkin sellanen olo, että jos jotain on pielessä niin sitten on pielessä enkä mä sille asialle mitään tässä vaiheessa voi.

Mulla tuo ultra siis 12+5 viikoilla, ja seuraava neuvola oli sitten vasta joskus joulukuussa. Täällä tuo ultra tavallaan vie yhden neuvolakäynnin. Mikä sinänsä mua ei haittaa, aika tuttu juttua on nää hommat jo tämän kuudennen kanssa :tears: Toivon vaan, että ei tulis mitään ylimääräistä hässäkkää. Viime raskaudessa otettiin sokerirasitus ja arvot oli hyvät, en siis usko niissä nytkään mitään olevan. Edellisen kanssa mulla tuli virtsakiviä, ikinä aikasemmin ei ole ollut eikä sen jälkeen. Kolmeen kertaan jouduin sairaalaan, kun kivut oli niin jäätävät ja aika rajallisesti pysty mitään tekemään asialle.

Sen verran terveydenhoitaja sanoi, että voi olla, että seuraavat nyt vähän tarkemmin kasvua. Edellinen siis käynnistettiin n. 2vkoa etuajassa ison koon vuoksi. Mulla on kaikki lapset olleet suht isoja, mutta vanhimmat on syntyneet ihan hyvin yliajalla niin en tiedä oikein haluanko tuota käynnistystä jos ei ihan pakko ole....mut siihen nyt on aikaa vielä niin kerkeää miettiä:tears:

Pääsin vasta nyt varaamaan ekan ultran ja se on vasta 14+4, tuntuu että tosi myöhään, mutta toi oli eka aika mikä oli vapaana. Onneksi sentään on lähellä ettei tarvii lähteä mihinkään toiseen kaupunkiin.

Pääsin vasta nyt varaamaan ekan ultran ja se on vasta 14+4, tuntuu että tosi myöhään, mutta toi oli eka aika mikä oli vapaana. Onneksi sentään on lähellä ettei tarvii lähteä mihinkään toiseen kaupunkiin.

Mun käsitys on, että seula pitäisi tehdä 13+6 mennessä. Koititko soittaa äitipolille?

Takaisin