Neuvolakäynnit

Millä perusteella varhaisultra tehdään osalle ja osalle ei? Onko tässä alueittaista käytäntöeroa? Onko yksityisellä tämmöinen käynti antoisa, jos mitään huolta ei entuudestaan ole? Tuntuu pitkältä ajalta odottaa sinne pidemmälle 🫣
 
Moni varmaan käy yksityisellä. Mä itse koitan sinnitellä sinne nt-ultraan. Tosiaan pitkä aika odotella (ja kärsiä vaivoista), jos tuolla ei olisikaan ketään.
 
Millä perusteella varhaisultra tehdään osalle ja osalle ei? Onko tässä alueittaista käytäntöeroa? Onko yksityisellä tämmöinen käynti antoisa, jos mitään huolta ei entuudestaan ole? Tuntuu pitkältä ajalta odottaa sinne pidemmälle 🫣
Kunnallisella tehdään ainakin meillä päin jos on jokin syy. Esim itse saan kunnallisen kautta, koska pitkät kierrot eikä tietoa hedelmöittymisajankohdasta. 😊 Mut aika moni käy sitten yksityisen kautta.
 
Esim. Täällä Helsingissä ei pääse ultraan vaikka ei ois mitään käryä lasketusta ajasta. Mä raskauduin kerran niin ettei synnytyksen jälkeen ehtinyt yksiäkään menkkoja tulla eikä mulla ollu mitään käsitystä miten pitkällä olin mutta enpä vaan päässy ultraan.
 
Täällä päin pääsee myös vain rahalla yksityiselle jossei mitään hälyyttävää ole. Viime raskaudesta olisin päässyt kun kierto oli sekaisin, se meni valitettavasti kesken eli välistä jäi. Tokassa raskaudessa kävin yksityisellä, ja koska vaihtoehtona oli vain Terveystalolla lääkärin tekemänä niin hintaa oli noin 300e, joten nyt jää välistä.
 
Ilmeisesti mun täytyy mennä, kun on hoitoalkuinen raskaus. Nyt on kyllä rahat niin vähissä, että haluaisin jättää menemättä, tai menisin halpaan kätilöultraan, mutta ilmeisesti sellainen ei ole ivf-vauvojen kanssa mahdollista.
 
Neuvolassa kerroin et on pitkät kierrot olleet ja oli kunnon vuotoa kp25-28 niin laittoi lähetteen. Sain taysiin ajan ja se on ens viikolla. Luulin kyl et tulee bumerangina takaisin mutta onneksi näin.
 
Eka neuvola on 8+1 eli viikon päästä. Varasin ajoissa, että saan mahdollisimman aikaisin lähetteen labraan ja pääsen varaamaan ultra-aikoja.
 
Mulla eka neuvolakäynti 22.2 (7+4)mut ultraa ei siihen tietty kuulu…yksityisellä en ala maksamaan et jännityksessä pitää sit olla vielä useempi viikko.
 
Itsellä tulossa sukurasitteen vuoksi ne pari sokerirasitusta ja mietityttää miten saa jonkin siedettävän ajankohdan sille sekä toki ekalle ultralle varattua kun noin ”myöhään”, neuvolan jälkeen noita sitten vasta varaillaan.
 
Jostain syystä ei saanut aikoja esikoisen neuvolaterkalle joka oikein mukava, niin ainakin eka käynti tässä raskaudessa on eri tyypille. Saa nähdä saako jatkokäynnit samalle vai siirtyykö esikoinenkin sitten tälle uudelle.

Kuitenkin esikoisen myöhemmin oleva 1,5v neuvola on tutulle neukkutödille. 🤷‍♀️
 
Miten teillä, kuuluuko neuvolakäynnit työaikaan?

Muistaakseni ihan laissa säädetty niin että kaikille kuuluu? Toisaalta mä oon työskennelly aina samalla tes:llä, joten voin olla väärässä.. "Lähtökohtana on, että neuvola-ajat sovitaan työajan ulkopuolelle. Mikäli tämä ei ole mahdollista, niin raskaana olevalla työntekijällä on oikeus käydä tutkimuksissa työaikana ilman palkan menetystä."
 
Meillä sama, mistä siska yllä kirjoittaa eli käytännössä palkallista vapaata, koska neuvolaaikoja ei ole työajan ulkopuolella.
Miulla aiemmin ollut vuorotyö niin aina piti sopia työajanulkopuolelle. Nyt ekaa kertaa arkitöissä niin itselleni tuli positiivisena yllätyksenä tuo, että saa käydä työajalla. Oletteko sitten ilmoittaneet heti työnantajalle, että saatte jo ekat neuvolakäynnitkin työajaksi?
 
Täällä varattu eka neuvola aika 16.3 ! Jännää. Meillä neuvolakäynnit kuuluu myös työaikaan. :)
Typerä kysymys, mutta onko teillä nuo ultrat varattu ihan terveyskeskuksen kautta? Mietin, jos koittaisin soittaa meidän tk ja kysyä pääsisikö ultraan, kun kierrot heittäneet 24-32pv eikä mitään hajua hedelmöittymisen ajankohdasta.
 
Takaisin
Top