Neuvolakäynnit

Kävin neuvolassa viime vkolla ja jäi kyllä vähän ärsyyntynyt olo. Tuttu neuvolatäti, joka otti minut vastaan. Ei sanonut alkuun mitään, katsoi vaan tyrmistyneen näköisenä minua. Aloin sitten selittämään, että niin olen raskaana ja tulee tosiaan pieni ikäero lapsille, mutta on toivottu raskaus. Ahdisti sen ilmeet ja sanaton viestintä. Tuli just sellainen olo, että pakko selittää, että ei ole vahinkoraskaus. Toisista 1v 7kk on tosi pieni ikäero. Minulla sanelee endometrioosi aika pitkälti voinko odotella kolme vuotta lasten välille, niin että endo voi koska tahansa ryöpsähtää pahaksi. Oli vaan kyllä jotenkin sen neuvolatädin reaktio ja ilme niin selvän järkyttynyt, että huoh. Kerroin sitten hänellekin, että minulla on endo jne. Ei varmaan olis tarvinnut edes selittää mutta ärsytti vaan niin paljon sellainen ennakkoluuloisuus. Lasten määrä ja ikäerot yms on kuitenkin henkilökohtaisia asioita ja jokaisen omia valintoja
Voi ei, onpas tosi ikävä kokemus! 😔 Täällä myös endopotilas, ja samasta syystä meillä alettiin kanssa toista puuhaamaan heti kun vaan mahdollista. Jatkan aiheesta mielelläni salaisella puolella! Meillä ikäeroksi olisi lapsille tulossa 1v 10kk.
 
Voi ei, onpas tosi ikävä kokemus! 😔 Täällä myös endopotilas, ja samasta syystä meillä alettiin kanssa toista puuhaamaan heti kun vaan mahdollista. Jatkan aiheesta mielelläni salaisella puolella! Meillä ikäeroksi olisi lapsille tulossa 1v 10kk.
Ihanaa, että ymmärrät ja tiedät millaista elämä on endon kanssa. Jatkan mielelläni aiheesta salaisella puolella, kunhan saan itseni sinne😊
 
Meillä oli eka neuvola 20.7, viikot 9+2 silloin. Mulle varattiin labrat ensi maanantai aamuun ja seuraava neuvolaäynti 23.8, lääkäri taitaa olla 6.9 eri paikassa kun oman neuvolan lääkäreiden aikatauluihin ei päässyt käsiksi.
 
Mulla yksi neuvolan terveyndenhoitajalla käynti, varhaisultra ja nt-ultra takana. Ens viikolla seuraava neuvola-aika. Oon yllättynyt kuinka ns. arkipäiväistä tuo raskauden seuranta neuvolasta on. Toki ultrista ym. saa erityistä tietoa. Mutta nuo neuvolan työntekijöiden kanssa keskustelut on kyllä vähän yhtä tyhjän kanssa. Tai no, ihan kivahan se on jollekin käydä juttelemassa, joka kuuntelee. Mutta neuvolan terveydenhoitaja ei oikein osaa vastata kuin ympäripyöreästi tiettyihin kysymyksiin, joihin samalla tasolla itsekin tiedän vastauksen. Ja helpommat asiat saan selvitettyä muualtakin. Nykyään tietoa saa niin paljon joka paikasta, mm. netistä, ettei tuo neuvolan rooli itselle niin tärkeältä tässä vaiheessa ole tuntunut (ultria nyt lukuunomatta). Toki voihan mielikuvani vielä muuttua. Mulla on aika nuoren oloinen terveydenhoitaja, liekö sillä vaikutusta. Mutta mukava hän on.
 
Mulla yksi neuvolan terveyndenhoitajalla käynti, varhaisultra ja nt-ultra takana. Ens viikolla seuraava neuvola-aika. Oon yllättynyt kuinka ns. arkipäiväistä tuo raskauden seuranta neuvolasta on. Toki ultrista ym. saa erityistä tietoa. Mutta nuo neuvolan työntekijöiden kanssa keskustelut on kyllä vähän yhtä tyhjän kanssa. Tai no, ihan kivahan se on jollekin käydä juttelemassa, joka kuuntelee. Mutta neuvolan terveydenhoitaja ei oikein osaa vastata kuin ympäripyöreästi tiettyihin kysymyksiin, joihin samalla tasolla itsekin tiedän vastauksen. Ja helpommat asiat saan selvitettyä muualtakin. Nykyään tietoa saa niin paljon joka paikasta, mm. netistä, ettei tuo neuvolan rooli itselle niin tärkeältä tässä vaiheessa ole tuntunut (ultria nyt lukuunomatta). Toki voihan mielikuvani vielä muuttua. Mulla on aika nuoren oloinen terveydenhoitaja, liekö sillä vaikutusta. Mutta mukava hän on.
Kiva että sulle on osunut mukava...👏 Tuo olemassa oleva ja saatavilla oleva tiedon määrä... Mitenhän ne isomummomme ovat aikoinaan mummomme aikaan saaneet? Tiukaksi käynyttä vyötärönauhaa on kai tarpeen mukaan avattu ja lapsi syntynyt ajallaan... Ehkäpä onneksi aika on nyt toinen?
 
Takaisin
Top