Neuvolakäynnit

Kävin neuvolassa ruokavalio-ohjauksessa ja höpöttelemässä kuulumisia. Virallinen ensineuvola vasta vajaan kolmen viikon päästä, nyt siis sokereiden takia kävin ohjauksessa.

Tämä raskausdiabetesohjaaja on eri terkka kuin meidän oma. Oli kyllä tosi hyödyllinen käynti. Itse ruokavalio-ohjauksessa ei tullut itselle mitään uutta, mutta teki hyvää päästä juttelemaan näistä omista epävarmuuksista ja stressistä sokereiden kanssa.

Meillä neuvola on ihanan lähellä (vaihdoin neuvolaa kuntarajan toiselle puolelle, kun me asutaan ihan rajalla ja oman kunnan neuvola olisi paljon kauempana), siihen kävelee vajaan vartin. Tosi kiva, niin ei mene siirtymisiin älyttömästi aikaa.

Tänään siis 6+5 ja ensineuvola sitten 9+4. Tässä välissä todennäköisesti käynti Jorvin äitiyspolilla (ellei mene etänä).
 
Kävin neuvolassa ruokavalio-ohjauksessa ja höpöttelemässä kuulumisia. Virallinen ensineuvola vasta vajaan kolmen viikon päästä, nyt siis sokereiden takia kävin ohjauksessa.

Tämä raskausdiabetesohjaaja on eri terkka kuin meidän oma. Oli kyllä tosi hyödyllinen käynti. Itse ruokavalio-ohjauksessa ei tullut itselle mitään uutta, mutta teki hyvää päästä juttelemaan näistä omista epävarmuuksista ja stressistä sokereiden kanssa.

Meillä neuvola on ihanan lähellä (vaihdoin neuvolaa kuntarajan toiselle puolelle, kun me asutaan ihan rajalla ja oman kunnan neuvola olisi paljon kauempana), siihen kävelee vajaan vartin. Tosi kiva, niin ei mene siirtymisiin älyttömästi aikaa.

Tänään siis 6+5 ja ensineuvola sitten 9+4. Tässä välissä todennäköisesti käynti Jorvin äitiyspolilla (ellei mene etänä).

Paitsi että menikin uusiksi. Juuri tuli kirje äitiyspolilta, että palauttavat lähetteen. Suunnitelmana rasituskoe h12 ja jos sen jälkeen sokeriylityksiä, uusi lähete.

Sain juuri ohjeet aloittaa äitiyspolia varten sokeriseurannan ja ruokapäiväkirjan. Tuskin niitä nyt sitten teen?

Toisaalta tämä on ihan hyvä vaan, ettei tarvi tästä stressata nyt vielä hetkeen. Toisaalta tää kuulostaa mun korvissa kuitenkin siltä, että koska keskenmenoriski on vielä näillä viikoilla niin iso, ei minuun haluta laittaa resursseja. Eihän se nyt mustavalkoisesti niin ole, mutta se tuntuu siltä, ettei lääkäri usko minun pääsevän isommille viikoille.
 
Ensimmäinen neuvola-aika varattu! Oikein kiva terkka oli puhelimessa tällä kertaa. Viimeksi oli jotenkin tyly. Nyt jäi parempi mieli :)
Halusin soittaa ajoissa, jotta olisi vielä valinnanvaraa vastaanottoajoissa. Jos kävisikin huonosti, niin saahan ajan peruttua.

Neuvolat käsittääkseni toivovat soittoa pian plussaamisen jälkeen juuri siksi, että varmasti saadaan aika sopiville viikoille.
 
Hei mitä mitä, sähköinen neuvolakortti!? JES! Tätä mä oon odottanut sitten 2015 kun aloin ensimmäistä lasta odottamaan :D Aina unohdin sen saakelin läpyskän ja muutenkin se on ihan mutainen ja ryppyinen kun on vuositolkulla ollut millon minkäkin kanssin pohjalla. Annoin aina palautetta, et oisko mahdollista et nää asiat vois tällä vuosituhannella hoitaa digisti, ja vihdoin näyttää toteutuneen. Mä siis ainakin oon iloinen tästä muutoksesta :D

Meillä eka neuvola vasta joskus rv 10, mut eipä sillä niin kiirettä oo. Ainut mikä mietityttää on että ehtiiköhän ultra-aikoja saada sit parin viikon varotusajalla kuinka hyvin mut kaippa niiden täytyy se jollakin tavalla järjestää. Niitä ei vissiin pysty varaamaan ennen ku neuvolassa on käyty? Tietääkö joku? :)
 
Meillä eka neuvola vasta joskus rv 10, mut eipä sillä niin kiirettä oo. Ainut mikä mietityttää on että ehtiiköhän ultra-aikoja saada sit parin viikon varotusajalla kuinka hyvin mut kaippa niiden täytyy se jollakin tavalla järjestää. Niitä ei vissiin pysty varaamaan ennen ku neuvolassa on käyty? Tietääkö joku? :)

Ainakin meillä päin ekalla neuvolakerralla tehdään lähete, ja sitten sieltä raskauspolilta vaan ilmoitetaan ultran aika. Eli ei pääse itse valitsemaan. Tai varmaan sitä muutettua toki saisi jos on joku este, mutta lähtökohtaisesti ei pääse valitsemaan.
 
Ainakin meillä päin ekalla neuvolakerralla tehdään lähete, ja sitten sieltä raskauspolilta vaan ilmoitetaan ultran aika. Eli ei pääse itse valitsemaan. Tai varmaan sitä muutettua toki saisi jos on joku este, mutta lähtökohtaisesti ei pääse valitsemaan.

Kiitos! joo, näin se varmaan meneekin. Toivotaan et osuu sit vaan hyvä aika ni ei tarvii siirrellä :)
 
Olen optimistinen (tai ainakin yritän.. :wacky:) ja varasin neuvolan rv7 ja varhaisultra on siitä seuraavalla viikolla. Juuri pissin tavan tikkutestiin ja hieno punainen viiva piirtyi heti testin kastuessa. Mieskin jo sanoi että oot kyllä aika hassu, mut minkäs teet :nailbiting::angelic:
 
Ensimmäinen neuvolakäynti varattu lokakuun loppupuolelle. Silloin viikkoja 9+4. Laskettu aika neuvolan laskujen mukaan 28.5., että se aikaistui vielä parilla päivällä. Nyt ei auta muuta kuin odotella. :dance008
 
Ainakin meillä päin ekalla neuvolakerralla tehdään lähete, ja sitten sieltä raskauspolilta vaan ilmoitetaan ultran aika. Eli ei pääse itse valitsemaan. Tai varmaan sitä muutettua toki saisi jos on joku este, mutta lähtökohtaisesti ei pääse valitsemaan.

Nää stressaa mua tosi paljon, kun olen toisella paikkakunnalla töissä ja jos aika on keskellä päivää joutuisin käytännössä olemaan koko päivän poissa töistä. Ja tästä koituvaan ansionmenetykseen olisin kyllä valmis, mutta kun olen opettaja niin minulle täytyy aina hankkia tietenkin sijainen ja se ei täällä meillä päin ole niin yksinkertaista. Joten minun poissaoloista koituu aina haittaa muillekin. Mutta täytyy sitten varmaan koittaa aikoja siirtää, jos osuu ikävästi. :sorry:
 
Mä soitin neuvolaan heti plussattuani ja sain ajan ensi viikon tiistaiksi, jolloin viikkoja on 8+2. Yllätyin, kun tarjottiin ETÄAIKAA, mä sitten pyysin jotta tulisin mielelläni paikan päälle (kaksi rokotetta ja kunnassani semihyvä tilanne koronalukujen suhteen). Sain ajan lähitapaamiseen. Ensimmäinen raskauteni kyseessä ja olin alussa ihan pihalla ja ajattelin, että mitäs ihmettä tässä tulee tehdä ja huomioida kuukauden päivät ennenkuin saan mitään tietoa tästä raskaudesta ja sen kulusta, aika tuntui käsittämättömän pitkältä, en voinut uskoa että joudun odottamaan kuukauden päivät kun olisin halunnut neuvolaan HETI! :bounceOnneksi viime viikolla kävin yksityisellä varhaisultrassa ja se toi mielenrauhan odotella neuvolaan, ja heräsin siitä epätodellisesta sumusta missä oli vaikea uskoa että siellä on sisälläni toisen sykkivä sydän.:Heartred
 
Ensimmäinen raskauteni kyseessä ja olin alussa ihan pihalla ja ajattelin, että mitäs ihmettä tässä tulee tehdä ja huomioida kuukauden päivät ennenkuin saan mitään tietoa tästä raskaudesta ja sen kulusta, aika tuntui käsittämättömän pitkältä, en voinut uskoa että joudun odottamaan kuukauden päivät kun olisin halunnut neuvolaan HETI! :bounceOnneksi viime viikolla kävin yksityisellä varhaisultrassa ja se toi mielenrauhan odotella neuvolaan, ja heräsin siitä epätodellisesta sumusta missä oli vaikea uskoa että siellä on sisälläni toisen sykkivä sydän.:Heartred

Olin samanlainen, kun olin ensimmäistä kertaa raskaana. :rolleyes: Olin ihan että, mitä?! Eikö mua oteta heti plussaamisen jälkeen johonkin piuhoihin kiinni ja raskautta sillä viisiin seurantaan. Oli pitkät viikot vain luottaa siihen, että tosiaan, tässä ollaan raskaana. Mä en edes tajunnut pari vuotta sitten, että varhaisultra on mikään juttu ja että siellä niin yleisesti käydään. Että sinne nt-ultraan mentiin, kuunneltiinkohan sydänääniä neuvolassakaan sitä ennen, ei ehkä. On kaikki tuollaiset muistot pinnassa nyt toisella kierroksella. Tosin, jätän varhaisultran nytkin käymättä, kun nyt jotenkin sitten osaakin jo luottaa, että tässä nyt vaan elellen eteenpäin, kunnes viikkoja on paremmin kasassa.
 
Mä soitin neuvolaan heti plussattuani ja sain ajan ensi viikon tiistaiksi, jolloin viikkoja on 8+2. Yllätyin, kun tarjottiin ETÄAIKAA, mä sitten pyysin jotta tulisin mielelläni paikan päälle (kaksi rokotetta ja kunnassani semihyvä tilanne koronalukujen suhteen). Sain ajan lähitapaamiseen. Ensimmäinen raskauteni kyseessä ja olin alussa ihan pihalla ja ajattelin, että mitäs ihmettä tässä tulee tehdä ja huomioida kuukauden päivät ennenkuin saan mitään tietoa tästä raskaudesta ja sen kulusta, aika tuntui käsittämättömän pitkältä, en voinut uskoa että joudun odottamaan kuukauden päivät kun olisin halunnut neuvolaan HETI! :bounceOnneksi viime viikolla kävin yksityisellä varhaisultrassa ja se toi mielenrauhan odotella neuvolaan, ja heräsin siitä epätodellisesta sumusta missä oli vaikea uskoa että siellä on sisälläni toisen sykkivä sydän.:Heartred

Sama täällä ensimmäistä odotellaan. :Heartred vähä iteki oon pihalla ja netti vaan ollu apuna tai kaverit, jotka on ollu jo raskaana. Meilläkin ens tiistaina aika neuvolaan. :happy: meille ei mitään etäaikaa ole ehdotettu ja ehdottomasti oisin valinnu kasvotusten näkemisen. Ja tääl missä asun on kans korona ollu vähäistä.
 
Olin samanlainen, kun olin ensimmäistä kertaa raskaana. :rolleyes: Olin ihan että, mitä?! Eikö mua oteta heti plussaamisen jälkeen johonkin piuhoihin kiinni ja raskautta sillä viisiin seurantaan. Oli pitkät viikot vain luottaa siihen, että tosiaan, tässä ollaan raskaana. Mä en edes tajunnut pari vuotta sitten, että varhaisultra on mikään juttu ja että siellä niin yleisesti käydään. Että sinne nt-ultraan mentiin, kuunneltiinkohan sydänääniä neuvolassakaan sitä ennen, ei ehkä. On kaikki tuollaiset muistot pinnassa nyt toisella kierroksella. Tosin, jätän varhaisultran nytkin käymättä, kun nyt jotenkin sitten osaakin jo luottaa, että tässä nyt vaan elellen eteenpäin, kunnes viikkoja on paremmin kasassa.

Ihana kuulla etten ole ainut. Beating HeartMä niin tiedän että joskus jos toinen lapsi siunaantui, voin posket punasena muistella tätä ensiraskauteni hysteriaa. Beaming Face With Smiling Eyes kaikki on niin uutta, ihmeellistä ja jännittävää, vaikka kauan on henkisesti valmistautunut ja varautunut ja ollut asioista kiinnostunut, on nyt olo kun malttamattomalla pikkutytöllä jouluaattona.
 
Mä en ole vieläkään soittanut neuvolaan. Jotenkin on sellainen tunne, että jos tää nyt menee heti kesken, niin en haluaisi taas soittaa ja perua aikaa.
 
Miäkään en oo soittanut vielä. Ajattelin odotella ensi viikon varhaisultran ja ehkä siitä vielä hetken eteenpäin. Haluaisin käydä vasta kun viime kertaisen keskenmenon viikot on ylitetty.. jotenkin vain odottaa että pääsisi sen yli turvallisesti, ehkä sitten uskaltaisi vähän edes luottaa tähän raskauteen.
 
Miäkään en oo soittanut vielä. Ajattelin odotella ensi viikon varhaisultran ja ehkä siitä vielä hetken eteenpäin. Haluaisin käydä vasta kun viime kertaisen keskenmenon viikot on ylitetty.. jotenkin vain odottaa että pääsisi sen yli turvallisesti, ehkä sitten uskaltaisi vähän edes luottaa tähän raskauteen.
Sama juttu. Mulla oli silloin helmikuussa spontaani keskenmeno, neuvolan mukaan 10+4, mun mielestä aikaisemmin. Mä en pysty sen yli venyttämään, mutta haluaisin nähdä edes sykkeen ultrassa. Mua tosin pelottaa se ultrakin ihan kamalasti, jos sykettä ei olekaan
 
Ymmärrän täysin, sama itteäkin pelottaa. Minulla alkoi keskenmeno tammikuussa viikolla 7+2. Ei se auta kuin odotella ja toivoa parasta.
 
Sain viimein aikaiseksi soittaa neuvolaan. Ei se ensikäynti mennyt edes kovin kauas, parin viikon päähän. Silloin on 8+6. Miten musta tuntuu, että olin ekassa raskaudessa jo jotain 10+ kun kävin ekalla neuvolareissulla. No, ehkä muisti pettää.
 
Sain viimein aikaiseksi soittaa neuvolaan. Ei se ensikäynti mennyt edes kovin kauas, parin viikon päähän. Silloin on 8+6. Miten musta tuntuu, että olin ekassa raskaudessa jo jotain 10+ kun kävin ekalla neuvolareissulla. No, ehkä muisti pettää.

Tarkistin, ja oli itse asiassa vasta 10+3 kun kävin ekaa kertaa neuvolassa esikoisesta. Eipä ihme, että mut sieltä juoksutettiin suoraan verikokeisiin vielä saman päivän aikana. Oli ehkä jo vähän kiireenpoikasta niiden kanssa.
 
Tarkistin, ja oli itse asiassa vasta 10+3 kun kävin ekaa kertaa neuvolassa esikoisesta. Eipä ihme, että mut sieltä juoksutettiin suoraan verikokeisiin vielä saman päivän aikana. Oli ehkä jo vähän kiireenpoikasta niiden kanssa.

Mulla se verikoe tämän vkon pe ja silloin vkoja olisi 11+0
 
Takaisin
Top