Neuvolakäynnit ja ultrat

Aguli onnea poikalupauksesta! :)

Mulla sanottiin nt-ultrassa et istukka olis etuseinämässä, mutta paikka voi vähän vielä vaihtua.

1.10 olis seuraava neuvola ja sinne pitäis täyttää ne voimavarakyselyt. Ja 14.10 on se "varhais"rakenneultra. Noiden välissä on varmaankin sitten ensimmäinen neuvolalääkäri.

Mikä on voimavarakysely ja onko sillä istukan paikalla merkitystä? En ole koskaan ajatellut istukkaa eikä viimeksi kukaan puhunut mitään paitsi yhdessä ultrassa se oli hyvällä paikalla :grin
Painoarviotakaan en koskaan saanut enkä edes ihmetellyt kunnes synnytyksen jälkeen kätilö sanoi että vauva on isompi kuin arvioitu. Olin ihan että mikä se arvioitu sitten on? Kätilökin jäi tuijottamaan että eikö ne kertoneet painoarviota. No ei. Toivottavasti kymmenessä vuodessa asiat muuttuu täällä hitaassa Hämeessäkin.

Mullakin istukan paikka löytyi fonduksesta, eli kohdun katosta. Itselle yärkeä yieto, jos sattuu, että joudutaan tämäkin leikkaamaan, niin ei ole ainakaan siellä vanhan sektiohaavan kohdilla näin lyhyellä aikavälillä, kun tulee toinen. :)
Mua harmittaa, kun en oo vielä saanut tietää mihin tahtiin mun pikkuisen sydän lyö. Sukulaiset ennustaa aina sen avulla sukupuolen :D mutta eivät osanneet tuolla uudessa KYSsin Kaarisairaalassa niillä upeilla tosi hienoilla koneilla vielä käyttää semmosta niinkin yksinkertaista tekniikkaa. No okei...latinaa/englantia niissä hienoissa nappuloissa siellä lukee xD BTW, ihanaa päästä synnyttää ihan upouudessa sairaalassa :)

Iltatähti79, Voimavarakyselyllä selvitetään äidin tämänhetkiset fiilingit. Sama kysely täytetään synnytyksen jälkeen. Siinä on niin hyvät ja selkeät kysymykset, että pitäisi tulla aika hyvin synnytyksen jälkeinen masennus esiin ;) toki myös, jos sattuu olemaan raskauden aikainen masennus. Toivottavasti kellään ei! :)

Mä olin täyttänyt sen voimavarakyselyn ja käytiin se eilen neuvolassa läpi. Kysely tuli vaan bumerangina takasi kotiin koska miehen pitää se kans täyttää :D siinä kysellään vähä kaikenlaista..

Tänään oli toinen neuvolakäynti. Juteltiin niitä näitä ja käytiin vähän läpi asioita joita oli miettiny. Kuunneltiin sydänäänet ja ne kuulosti kyl aika uskomattomilta. Tosi eläväinen pikkunen potkii ja liikkuu paljon.
Seuraava käynti onkin sit vasta viikolla 21 joten aika pitkälle taas mennään ettei oo aikaa.
Painon oon saanu pidettyä kurissa josta neuvolatätikin oli ylpeä, koska tuota yli painoa mulla kuitenkin on. Kaikki kaikin puolin hyvin.

Okei, kukaan mistään voimavarakyselystä ole mulle puhunut, jos sen saa sitten myöhemmin... Perjantainan eka ultra ja parin viikon päästä neuvolalääkäri. Varmaan sitten jotain puhutaan jos puhutaan.

Mulla ois ollu seuraava neuvola ensi maanantaina, mutta jouduin perumaan sen. Sain uuden ajan vasta kahden viikon päähän kun on neuvolassa on niin ruuhkaista. Vähän harmittaa, mutta onneksi ensi viikolla on tiedossa mukavaa yhdessäoloa puolison kanssa :)

Onnea taas kaikille hyvistä ultra kuulumisista ja Agulille onnea poikalupauksesta! =)

En ole kanssa koskaan törmännyt (eikä sellaista minulle ole kukaan antanut) tähän voimavarakyselyyn, ihan uusi asia... Tänään kävin neuvolalääkärissä eikä sielläkään kyllä sellaista annettu eikä mitään puhetta ollt. Kummallista kyllä vaikka väsymystä yms. kovasti valittelin. Tosin mulla tuo väsymys hyvin todennäköisesti johtuu kovin alhaisesta hemoglobiinista pelkästään, kun se oli 100 eli väsymys ihan fyysisistä, vaikka kyllä sitä henkisestikin tuntuu nyt olevan. Mutta joo, näin tuo neuvolahommakin on sitten erilaista paikasta riippuen. Olisin kyllä halunnut tuollaisen kyselyn mielelläni täyttää.

Eli Iltatähti79 -> taisit kans TREeen suunnalla olla, että ei ilmeisesti täällä ole tapana tuollaisia täytellä. Sähän voit tietty nyt huvikses kysyä sitä kun meet lääkärineuvolaan, että miksi täällä ei sellaisia tehdä kun muualla on. =)

Muoks. Niin ja tohon istukanpaikkaan piti vielä kirjoittaa, että mulla kanssa kyllä nt-ultrassa käydessä ultraaja mainitsi, että istukka etuseinässä. En kyllä löydä siitä nyt mainintaa kyllä tuosta neuvolakortista..

Muokattu viimeksi:
Höpökömpiäinen käytätkö rautavalmisteita? Mullakin alhainen hemoglobiini ja jos vielä laskee niin joutuu kuulemma jotain rautatabuja yms ottamaan. Se on ihan lapsesta asti kyllä ollut vähän matala, ehkä kasvisruokavaliosta johtuu.

artmama, joo oon syöny niitä multivita mamma vitamiineja jo kauan ennen raskautta, niissähän on jonkin verran rautaa. Ja oon ihan "sekaruokainen" ja yritän tosi paljon kiinnittää huomiota ruokaan, että olisi mahdollisimman terveellistä ja monipuolista, että yksipuolisesta ruoastakaan ei pitäisi olla kyse. Ja sit oon vetäny ny vähän aikaa sitä sellaista yrttijuomaa jossa rautaa, mut ei auta. Tää on näköjään aina mun vaiva, viime raskaudessa pahimmillaan Hb oli 89 vaikka vedin rautaa purkista ja purkin takaa, ei mitään vaikutusta.

No nyt sitten taas lääkäri sano, että Obsidania (mitä viimeksikin söin eikä vaikutusta) kehiin ja kuukauden päästä verikokeisiin. Jos ei ole noussut ja vielä tippuu, niin sitten pistetään suoraan suoneen. Nyt ottivat kyllä asian seurantaan, viime raskaudessa kun ei tehty mitään vaikka lisäraudan ottaminen ei nostanut Hb:ta. No silloin pysyin vielä pystyssä, nyt tuntuu, että päässä pyörii, jalat lähtee alta ja henkeä ahdistaa. Ja tietty tää väsymys ja uupumus on ihan hirveetä, mutta sehän "kuuluu taudin kuvaan" normaalistikin. Eihän ne nytkään neuvolassa muuta sanonu ku "sellaista se raskaana olo on".

Täällä kanssa yksi jolla aikaisemmin todettu rauta-anemia ja neuvolassa oon aina pyytäny et tarkistetaan hb. Nyt maanantain neuvolassa oli vaan 108 ja rautaa pitäis kuulemma alkaa syömään. Viikko sitten yritin jo aloittaa kuurin mutta tuli ihan hirvee huono olo koko päiväksi. Pitäis kokeilla josko nestemäinen sopis paremmin.

Odotan ihan innolla aina seuraavaa neuvola käyntiä kun se tekee tämän odottamiseen paljon todellisemmaksi :) nytkin lasken päiviä koska pääsee taas neuvolaan, heh!

Mä en oo vieläkään saanut odotusta tuntumaan todelliselta, vaikka sydänääniä oon kuunnellut sillon tällön kotona ja masukin on ottanut jo hiukan kokoa. Jospa seuraavassa neuvolassa saisi lisätuntua :love017

Leenuskainen, mulla sama. Ei millään malttais oottaa seuraavaa käyntiä :D ei olis enää ku 34 päivää neuvolaan :P

Mulla oli eilen rv 14+5 toinen neuvola ja kolmas vasta tulossa rv 22+. Sillon saa sen raskaustodistuksen ja voi hakea pakkausta jee :)

Onko joillain jo varattu aika rakenneultraan? Mulla oli sinne jo aika ja se siirty vielä pari päivää eteenpäin.. Malttamattomana sitä tietenkin jo odotellaan, varsinkin kun halutaan kysäistä sukupuolta etukäteen.. :) Tuntuu vaan että se on tosi myöhään, viikoilla 21+5! Miten muilla? :o
Eilen kävin lääkärineuvolassa ja kaikki oli hyvin. Sydänäänet kuulu hienosti. :) Paino oli taas vähän tippunut, mutta nyt alkaa (koputan puuta...) pahoinvointi pikkuhiljaa hellittämään niin eiköhän se tästä saada nousuun. En tiedä miten muualla, mutta ainakin täällä pikkupaikkakunnalla on aina sama neuvolatäti ja lääkäri. Oli jotenkin helpottunut ja lämmin olo kun lääkäri oli tosi miellyttävä ja puhelias nuori nainen ja th on kans ollut tosi mukava. :) Ihana mennä myöhemminkin neuvolaan kun tietää millaista väkeä siellä on vastassa.
Mä myös odotan aina innolla neuvolakäyntejä! :) Harmittaa vaan miehen puolesta, kun hän haluaisi olla aina mukana neuvolassa ja ultrassa, että näkee pikkuisen ja kuulee sydänäänet yms... Kulkee kuitenkin reissutöissä ja koskaan ei voi etukäteen tietää pääseekö mukaan vai ei. :/

Takaisin