Neuvolakäynnit ja ultrat

Meillä ois ultra perjantaina, ei millään malttais oottaa :) eikös se yleensä tehdä mahan päältä? Unohdin kysyä ja nyt mietin et saako sitä käydä pissalla ennen sitä. Mites muille oululaisille on tehty?

Nemie, mä en oo Oulusta, mut multa tehtii mahan päältä eikä neuvottu mitää et pitääkö käydä pissalla vai ei. Kävin pissalla ensin, koska jännitti nii kovaa et olis tullu muute housuun :D

Itse ainakin kävin pissalla ensin, joutui painamaan mahaa niin kovasti että sai kuvaa näkyviin niin muuten varmaan olis pissat tullut housuihin :D

Meillä on ultra Oulussa Terveystalolla ja siellä tehdään alakautta. Ohjeena on tulla tyhjällä rakolla.

Mulla oli mahan päältä ja ohjeistus oli että rakko ei saanu olla tyhjä. Asun Hämeenlinnassa. Itellä ei ollu rakko liian täynnä ja ultrattaessa ei jouduttu painaan paljoa joten ei tuntunut epämukavalta. Mä varmaan menisin Nemien tilanteessa rakko puolillaan, niin kyllä ne passittaa sit vessaan jos rakon pitää olla tyhjä.

Tällä viikolla onkin paljon ultria. Onnea kaikille niihin. :)
Itse kävin tänään labroilla ja nt-ultra olisi vasta viikon päästä keskiviikkona, ei jaksaisi odottaa. Olen häntäpäässä näissä kaikissa, koska LA vasta kuun lopussa.

Mulla luki kutsukirjeessä että rakossa pitää olla virtsaa.

Itse kävin tänä aamuna nt-ultrassa. Tehtiin sekä mahan päältä että sisäkautta. Hoitaja ohjeisti käymään vessassa ennen toimenpidettä.

Ja voi että! Kyllä kivi putosi sydämeltä kun näki pienen siellä heilumassa. Kaikki näytti hyvältä tähän mennessä. Vastasi ihan viikkoja, ultran mukaan 12+3, menkkojen mukaan 12+1. Että laskettuaika pysyy 13.3. Huh, voi että mikä helpotus!

Muoks. Katotaan onnistuuko tää kuvan lataus.

Liitteet

• WP_20150831_09_01_53_Pro.jpg
    WP_20150831_09_01_53_Pro.jpg
    383.6 KB · Katsottu: 88
Muokattu viimeksi:
Mun pitää jänskätä nt-ultraan vielä viikon verran. Kertaakaan en oo käyny vielä ultrassa, niin saa nähdä löytyykö sieltä ketään. :nailbiting: Minulla ohjeena rakko täynnä. Jos ei ole ohjeistusta, niin tuskin silloin on väliä. Varmintahan olisi mennä täynnä ja sitten jos tarvitsee ja hoitaja pyytää, niin käydä tyhjentämässä.

Ajattelin nyt tännekin kertoa meidän kuulumisia, tosiaan tänään käytiin siellä sikiötutkimuskeskuksessa. Riskiluku osoittautui sittenkin aikaisempaa arviota suuremmaksi, riskiluku on 1:49 seulonnan kanssa katsottuna.Tuntuu kurjalta, kun aiemmin mahdollisuus terveeseen lapseen oli 95%, nyt enää 51%. :sad001Haluttiin osallistua lisätutkimuksiin, mutta ainoastaan nipt-kokeeseen, koska siinä ei ole keskenmenoriskiä toisin kuin istukka- tai lapsivesikokeissa. Nyt joudutaan kaksi viikkoa odottaa tuloksia, ja jos näyttää huonolta meille tarjotaan uudelleen mahdollisuutta lapsivesikokeeseen. Mitään ylimääräistä ultraa tilanteen seuraamiseksi ei saa. Paitsi että ru:n tekee lääkäri, joka tutkii sitten tarkkaan sydämen ja aivot. Tuntuu hurjalta ajatukselta, että mun verta lähetetään jenkkeihin asti, vieläpä pussissa jonka päällä on isolla varoitusteksti BIOHAZARD!

Muokattu viimeksi:
Aguli oon pahoillani, itkuherkkänä itkuhan mulla tuli sun tekstiä lukiessa. :( olispa sikiö kuitenkin terve!!!

Juuri ultrasta tultiin. Oon ihan intopiukeena. Vauva vastas viikkoja 12+4 menkoista 12+1. Laskettuaika pysyy samana. Kaikki oli kunnossa nyt vaan pitää ootella vielä verikokeiden tulokset. Kivasti liikku siellä kun kätilö sitä kiusas :D äää en kestä :DD

Aguli, olipa uutisia :( ei auta kun toivoa parasta <3 pitkä aika kyllä odottaa rakenneultraan.

Milenalle onnea ultrakuulumisista!

Toivottavasti aguli kaikki on ihan kunnossa! Mullakin veriseulojen luvut näytti vähän huonoilta omaan silmään (vielä ei olla ultrassa käyty), mutta ilmeisesti noista suurin osa on vääriä hälytyksiä ja teilläkin hyvin suuri todennäköisyys saada ihan terve vauva.

Mistä laskit tuon prosentuaalisen riskiluvun? Jos 49 lapsesta yksi syntyy kromosomipoikkeavuuden kanssa ja loput 48 on terveitä, niin eihän todennäköisyys saada terve lapsi sillon ole 51%. Todennäköisyys saada sairas lapsi on mun laskujen mukaan vaan parin prosentin luokkaa, jolloin ~98% tuon riskiluvun lapsista on terveitä.

Muoks. vielä Verneri.netistä selvennystä todennäköisyyksiin ja riskilukuihin :) "Kääntäen voidaan todeta, että jos äiti saa riskiluvuksi 1:250 eli 0,4 prosentin todennäköisyyden, tarkoittaa se numeroilla arivoiden 99,6 prosentin todennäköisyyttä kromosomeiltaan terveeseen lapseen.".

Eli vaikka seula hälyttäisi 1:5, niin periaatteessa siltikin on 80% todennäköistä että lapsi on täysin terve.

Muokattu viimeksi:
Takaisin