Neuvolakäynnit ja ultrat

Heidun, ihana kun jaoit kokemuksesi, oli kiva lukea että noin ihanasti osoittautui pelot turhiksi:Heartred Meillä on tuo nt-ultra ensi tiistaina, ja taas alkaa jännitys nousta pintaan ja pelot heräilemaan vaikka just keskiviikkona näin että pikkuinen on paikallaan ja pirteänä. Ahdistaa kun pitää olla tällainen super-stressaaja, mutta kun se on mun pahin painajainen että pienelle olisi sattunut jotain..:banghead: tiistaina viikkoja on sitten se 12+6 näillä näkymin, saadaanpa siihenkin varmistus:cat:

Omakannasta: Te jotka pohditte, miksi omakannassa ei näy vielä kaikki tehdyt kokeet ja toisilla näkyy, ni ne kirjauskäytännöt ja ajat (viiveet) vaihtelee jonkun verran alueellisesti. Eli kaikille pitäis tulla suurin piirtein kaikki tiedot kyllä sinne, mutta osa tiedoista saattaa päivittyä tarkoituksella pienellä viiveellä, jotta äidit ei pääsis etukäteen/omin päin tulkitsemaan tuloksia ja huolestumaan turhaan :). Esimerkiksi mulla oli tiedot jo leukosyyteistä, erytrosyyteistä ynnä muusta, mut sikiöseulonnan tulokset oli tarkoituksella vielä poissa ja kohdalla luki vain "lausunto", eli kuulen luvut varmaankin vasta nt-ultran yhteydessä, kun lasketaan riskiluvut yhteen :).

Opin tuon jutun yhdessä harjoittelussa, jossa sain työntekijän näkökulmasta tutustua efficaan ja omakantaan, ni se on ihan normisettiä, että joskus asetetaan tarkoituksella viiveitä tietojen näkymiseen :). Elkää huoliko äidit!

Edit. pieni kosmeettinen muutos.. pari kohtaa töksähti nyt aamulla silmään :D

Muokattu viimeksi:
Juurikin tuota mietin, että miksi tällainen kanta.fi on perustettu? Itse olen hoitoalalla, mutta en ymmärrä kuitenkaan noista sikiöseulonnoista mitään ja juurikin sen vuoksi ihmiset alkaa Googlettamaan hädissään tuloksia jne. Ja kun tiedetään, että googlettamalla löytyy myös ei niin hyviä vastauksia. Lisää vaan ylimääräistä stressiä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan ☺

Parikyt minuuttia taisi esikosta mennä ultrassa. Aika ei oo ikinä menny näin hitaasti,8 päivää ultraan <3 Sydänääniä kuuntelen päivittäin joten tiedän että siellä joku on mutta jännittää onko kaikki hyvin. Onnea kaikille ultrauutisista <3

FirstTimeMom saatko joka päivä sydänäänet kuuluviin? Mä oon saanu vaa yhen kerran viimeviikon lauantaina..

Maaliskuu2016, omakanta on perustettu muun muassa läpinäkyvyyden ja potilasoikeuksien takia, eli kaikilla asiakkailla on helpompi päästä näkemään itseään koskevia tietoja. Ennenkin on ollut mahdollisuus tarvittaessa pyytää tiedot paperisena, mutta kaikki eivät siihen tartu. Oon samaa mieltä, että googlaaminen voi aiheuttaa turhaa pahaa mieltä, etenkin jos viralliset viitetiedot ovat kiven alla ja netti pursuu erilaisia tulkintoja. Lisäksi osa luvuista ei ole tulkittavissa sellaisenaan, vaan vasta ultratulosten kanssa yhteenlaskettuna, eli ei kannata edes koittaa tulkita omin päin :). Mun mielestä kaikkialla sais olla se viivekäytäntö, eli lisättäis samantien vain osa tiedoista ja loput vasta ultrakäynnin tms. jälkeen, jolloin asiantuntija ois ehtiny kertoa luvuista. Mäkin oisin varmaan samantien jotain googletellut uteliaisuuttani, mut nyt ei onneksi ollut mahdollisuutta :)

Juurikin niin, että tulokset tulisi vasta sitten kun lääkäri/hoitaja on käynyt ne asiakkaan kanssa läpi, ettei itse ala niitä tulkitsemaan. Koskee mielestäni kaikkia vastauksia siis muitakin kuin näitä seulontoja.

Joo niimpä, kiva lukea lääkärin kirjoitus että mulle aloitetaan thyroxin ja ite en tienny asiasta mitään :o

Niinpä, Ninni. Ei tainnu lääkäri miettiä kahta kertaa, kun sen kirjasi koneelle. Ois ollu taatusti kivempi kuulla kasvotusten tai ees saada puhelu :)

aguli, oli pakko päästä jakamaan kokemus myös siksikin, jos joku muu sattuu olemaan samassa tilanteessa. Aina se vuoto ei tarkoita sitä pahinta. :) Tsemppiä tiistain ultraan, yritä olla turhaan stressaamatta.Tule kertomaan ultrakuulumiset sitten tännekin. :love017

Tietenkin pitää pitää jalat maassa noiden tulosten kanssa, itse vain katsoin, että ovat ilmestyneet sinne enkä vaivannut päätäni sen enempää :) odotellaan postin tuomaa kirjettä. Olen aika yllättynyt, miten yksityiskohtaisesti kaikki neuvolakäyntienkin asiat kirjataan ylös, näin ainakin meillä. Itse olen kyllä tyytyväinen palvelun olemassaoloon.

Toivottavasti ei aiheutunut lohkaisustani jollekin ylimääräistä paniikkia :oops:

Mulla ei oo omakannassa mitään neuvolan kirjoittamia juttuja eikä aikoja

Ilon16, en usko, että mitään paniikkia ehti tulla, eikä ainakaan sun viestistä :). Nuo eri kirjaamiskäytännöt vaan helposti hämmentää ihmisiä (mm. miks toises paikas jo saa tietoja ja toises ei, tai just ne tiedot ilman selvennystä), joten aattelin infota, että viiveet on ihan normaaleja, eikä kannata huolestua :). Mäkin pidän omakantaa hyödyllisenä palveluna, sillä kiva välillä nähdä, mitä käynneistä ym. on kirjoitettu ja muutenkin saada tiedot kootusti yhteen paikkaan. Siellä vaan täytyy, just kuten mainitsitkin, muistaa mahdollisten ilmestyneiden tulosten kanssa malttaa mielensä :)

Ninni22, meidänkään neuvolassa ei näköjään merkitä tulevia käyntejä omakantaan, eli jatkossakin saan tarkasti kirjoittaa kaikki ajat kalenteriin :D

Tuli muuten mieleen, kun osa pohti myös sitä, minkä tyyppisiä tietoja omista omakannoista löytyi, ni myös kirjaamisten laajuudessa on paikallisia eroja. Toisissa neuvoloissa kirjataan piiruntarkkaan, mitä käynnillä käyty läpi, toisissa vähemmän tai ei vielä ollenkaan. Välillä voi olla niinkin, ettei vielä jotain asioita ole kiireistä johtuen ehditty näpsytellä koneelle, joten tietoja saattaa ilmetä myöhemminkin.

Kävin kans lukemassa omia tietoja omakannassa. Sinne oli kirjattu tarkkaan kaikki mitä käytiin ensimmäisellä neuvola kerralla läpi. Harmi vaan ettei siellä ole omaa kommentointi kenttää. Mulle oli kirjattu " ei osaa vielä iloita raskaudesta". Mitenhän sitä pitäisi sitten suhtautua kolmen peräkkäisen keskenmenon jälkeen?

Miks teillä lukee kaikki tommoset :o ei mulla näy mitää neuvolan kirjotuksia vaikka omakanta ollu jo pitkään käytössä..

Metsämansikka, no varmasti kolmen km jälkeen on vaikea iloita uudesta raskaudesta, onhan ne keskenmenot takaraivossa varmasti koko ajan. :/

Eihän tuo metsämansikka välttämättä ole mitenkään negatiiviseksi tarkoitettu kommentti. Hoitoalan ihmisten on tärkeä kirjata myös tuollaiset asiat ja huomiot ylös, vaikka on ihan ymmärrettävää ettei tuollaisella taustalla vielä välttämättä osaa olla luottavaisin ja positiivisin mielin.

Tuo kanta on toisaalta hyvä kun pääsee tarkistamaan omat tekstit ja tiedot, mutta harmillisesti aiheuttaa myös ylimääräistä huolta ja väärinymmärrystä.. Etenkin nuo labratulokset ja lääkärien tekstit saisivat tosiaan ilmaantua sinne vasta, kun asiat on käyty potilaan/asiakkaan kanssa läpi henkilökohtaisesti.

Ninni ehkä sun neuvola ei käytä kantaa niin ahkerasti? Taitaa edelleenkin olla vähän paikkakohtainen juttu. Mulla näyttää olevan kaikki neuvolan tekstit ja ajanvaraukset tuolla, toisaalta taas sit jotain vanhoja lääkärikäyntejä esim.työterveydestä ei näy.

Metsämansikka, ei se varmasti ole mikään arvostelu vaan pikemminkin toteamus. Toki itsekin on ärsyttänyt jotkut sanamuodot omissa papereissa joita en allekirjoittaisi tai jotka mun mielestä juteltiin eri sanavalinnoin.

Ninni, mä luulen että lääkäri on sattunut katsomaan muiden hommien lomassa sun tulokset ja kirjannut jatkotoimenpiteet koneelle että asia näkyy sitten kun seuraavan kerran käyt neuvolassa tjsp. Ettei unohdu. Näin ainakin kuvittelisin.

Noi on vähän semmosia syitä, miksen itse käy juurikaan omakannassa, ellei erityistä tarvetta ole. Jokin asia kumminkin ärsyttää, ja toisaalta on parempi etten tartu niihin seuraavalla kerralla.
Enemmänkin ärsyttää se, kun hoitajat vaihtuvat ja samoja asioita saa toistaa joka kerta, tai jos terkan kanssa on juteltu ja oltu samaa mieltä jostain, ja seuraava on ihan toista mieltä ja joutuu perustelemaan asian.

Nimim. "Kieltäydyin menemästä ekaan sokerirasitukseen kun kummatkin oli viime vuonna niin erinomaisia, menen vasta toiseen". Mitähän siellä lukee tästä asiasta...?

Ninni, ei näkynyt mullakaan neuvoloista mitään. Eniten tekstiä löytyi km:stä ja osastopäivästä silloin.
Noista verikokeista näkyi vaan että tehty.

Mulla olis torstaina (27.8) nt-ultra ja jännittää jo nyt :eek: Isäntä kun lähtee äitinsä kanssa Turkkiin huomenna niin joidun meneen ihan yksin :confused:

Takaisin