Neuvolakäynnit ja ultrat

Heei olihan se niin että siinä seulontaan liittyvässä verikokeessa ei taiteilla mitään paastosokruja? .. tarpeeks paha rasti olla sen kolme-neljä tuntia pissimättä, saatika vielä syömättäkin :woot:
Perjantaina tasan rv10 ja vielä vapaapv, mitä muutakaan sitä tekis :grin

Meijän tk:ssa testataan ite ne pissit ja verenpaine joka reissulla.
Ja vissiin hemppa myös, jos muistan oikein.

Odottelin muuten että ois Kättärillä ultra, mut olikin Naistenklinikalla. No, kunhan ultraa..

Itse kävin tänään ekan kerran neuvolassa, 9+2. Pissasta katottiin sokerit ja proteiinit jne. ja hb tarkastettiin. Ensi viikon aikana pitää mennä verikokeisiin ja sit ultra 31.8., silloin 12+1.

Seuraava terkan käynti on vasta 13.11. eli viikolla 22+. Toki syyskuussa on lääkärin tarkastus, ja ne ultrat sitten mutta nää terkkakäynnit on aika vähissä näin alkuun. Sanokin terkka, että näitä käyntejä on vähän harvennettu, mut sit tietty tiheentyy kun pidemmälle mennään. Tää siis Tampereella. Mut on jotenkin aika pitkä seuraavaan terkan käyntiin..

Mä muistelen kanssa niin, että ei tarvitse olla syömättä tai juomatta. Kuhan käy viikkoa ennen ensimmäistä ultraa siellä kokeissa, että ehtii tulokset tulla :)

Mä oon niin lahopää et alko arveluttaa :D ja mies höpötti vaan siitä sokerirasituskokeesta ku kyselin et mitenhän se oli.. mut kiitti, eli syödä voi. Jee.

Munkin mielestä tuohon seuraavaan käyntiin on jotenkin tosi pitkä aika. Tänään käytiin ekalla käynnillä 8+0 ja seuraava aika on just lokakuun alkupuolella. Silloin viikkoja melkein 16 ja tässä välissä on ainoastaan nt-ultra. Meillä lääkärin tarkastus on muistaakseni vasta puolivälin kieppeillä. Ei kai tässä alkuraskaudessa sit vaan oo niin paljoa seurattavaa.

Mitähän sillä lääkäri käynnillä sitten tapahtuu? :) sitten ku se joskus on..

Ensikertalaisia kun ollaan, päästiin ekaan neuvolaan jo kesäkuun lopulla, jotta ehdittiin omaan lähineuvolaan ennen kuin se sulkeutui kesäksi. Tapaamisessa keskusteltiin ja otettiin virtsanäyte liuskalla, hemoglobiini, paino ja verenpaine.

En halunnut ar-ultraan, kun pahoinvointi oli pahimmillaan ja lisäksi jotenkin ajattelin, että jos pieni selviää nt-ultraan, niin haluan nähdä vasta silloin. Pahoinvointi ja väsymys pitivät huolen siitä, että uskoin kaiken olevan hyvin :)

Oltiin perjantaina nt-ultrassa ja laskettu aika siirtyi helmikuun puolivälistä maaliskuun alkuun. Niskaturvotusta ei voinutkaan mitata vielä, joten parin viikon päästä se varsinainen nt-ultra. Jännään nyt täällä maaliskuisten joukossa, tuntui niin toivottomalta olla 10+ viikolla ja lueskella 14-15+ juttuja vielä tässä vaiheessa!

Ilon16, tervetuloa :) tässä vaiheessa se parikin viikkoa on iso juttu :D

Huomenna pitäis raahautuu labraan verikokeisiin klo 7.00..

Miten musta tuntuu, että teillä muilla on tosi harvaan noita käyntejä?? Mulla oli eka neuvola tänään ja jessus mikä lista käyntejä. Ens viikolla labrat, syyskuun eka viikolla seurannat, lääkärit jne ja sit siitä seuraavalla TAAS neuvola. Wtf?

Kiitoksia! Todellakin tässä vaiheessa jokainen viikko, jopa päivät, tuntuu isoilta eroilta. Hassua siirtyä häntäpäästä ensimmäisten joukkoon :angelic: Kovasti tsemppiä kaikille ultraa odottaville!

Meillä on seuraava neuvola nt-ultran jälkeen, 12+ viikolla. Siitä eteenpäin ei ole vielä sovittuna. Kunnan perhevalmennuksen ensimmäinen kokoontuminen onkin jo tämän kuun lopulla.

Vuosi sitten meillä oli melko tiheästi ekoja neuvoloita, muistaakseni kuukauden välein. Tuntui vähän turhalta.

Mä sain kanssa uudet ajat neuvolaan jo ekalla käynnillä(9+1) ja seuraava on jo 4.9 ja silloin on viikot 13+3 ja lääkäriaikakin jo varattiin. Musta ihan kiva mennö useammin :) ja tämä seuraava aika on reilu viikko np-ultrasta :)

Itse kävin tänään ekan kerran neuvolassa, 9+2. Pissasta katottiin sokerit ja proteiinit jne. ja hb tarkastettiin. Ensi viikon aikana pitää mennä verikokeisiin ja sit ultra 31.8., silloin 12+1.

Seuraava terkan käynti on vasta 13.11. eli viikolla 22+. Toki syyskuussa on lääkärin tarkastus, ja ne ultrat sitten mutta nää terkkakäynnit on aika vähissä näin alkuun. Sanokin terkka, että näitä käyntejä on vähän harvennettu, mut sit tietty tiheentyy kun pidemmälle mennään. Tää siis Tampereella. Mut on jotenkin aika pitkä seuraavaan terkan käyntiin..
Asutaan kans Tampereella ja kyllä tuntuu pitkältä väliltä. Meillä on viikon päästä neuvola, 7+6 ja tolla logiikalla kun laskeskelen, me päästään seuraavan kerran joskus joulukuussa neuvolaan.
Jos jotain käykin, ei se terkka siihen voi vaikuttaa mutta silti haluaisin vähän useammin käydä. Sydänäänet ja sillain.

Tuli mieleen viime raskaudesta kun ekalla neuvolakäynnillä terkka yritti kuunnella sydänäänet, viikkoja oli varmaan 6 tai jotain. Eihän sieltä mitään kuulunu ja sain pelon päälle ekaan ultraan asti :shifty: Terkka vaihtui ja oli aika hermona kun kerroin tapauksesta, sanoi ettei koskaan kannata yrittää ennen 10.viikkoa. Ei kuulu muuta kuin vahingossa. Äitykät pelästyy turhan takia.

Täällä on viikkoja nyt 7+5 ja tällä viikolla eka neuvola. Kävin ar ultrassa viikolla 6+6 ja sieltä löytyi elävä alkio ja sydämen syke ❤️ ei olisi pää kestänyt odottaa ekaa kunnallista joka on vasta kun 12vk on tullut täyteen. Mulla on eka raskaus ja tuntuu et aika menee niin hitaasti, odottelee et eka kolmannes menisi ohi, pahin riskiaika. Eihän eka neuvolakäynnillä tartte olla mikään aamuvirtsa 4h, en kyllä pysty pidättää aamulla ysiin asti ?

Ei mulle elaimellinen ole ainakaan koskaan ohjeistettu, että pitäis pidätellä pissaa. Viimeksikin joku oli hukannut mun näytteen ja terkka kysyi, saisinko vielä näytteen annettua. Joten tämän perusteella ei tarvitse pidätellä.

Mulla on eka lääkärineuvola samana päivänä ku np-ultra! Eli 12+2. En yhtään muista esikoisesta, että onko ekalla lääkärikäynnillä mitään erikoista. Ainakin varmaan reseptilääkkeet yms. on helppo kattoa siinä samalla.

Meidän ekalla neuvolakäynnillä ei edes tarvinnut antaa pissanäytettä ja jos olisikin, niin ei olisi tarvinnut olla aamunäyte :)

Joku tuossa kaipaili useampaa neuvolakäyntiä esim. sydänäänien kuunteluun. Meillä neukkutäti tarjosi itse sellaista vaihtoehtoa, että voidaan käydä kuuntelemassa sydänäänet "ylimääräisellä" lyhyellä käynnillä jos halutaan.

Neuvolalääkärillä meil ainakin tekee sisätutkimuksen (tsekkaa kohdunsuun) ja sit jutteli jotain.

Mulla piti olla se 4h pidättelemättä ekassa neuvolassa. Kannattaa soittaa ja kysyä. :)

Esikoisen kanssa piti ekassa neuvolassa antaa myös tuo 4h näyte, eikä ne seuraavilla käynneillä viitsineet sanoa, että tunnin pidättäminen riittää. Selvisi sitten viimeisessä neuvolassa, että turhaan olin kärsinyt. :D

Takaisin