Neuvolakäynnit ja ultrat

Tuo sokerirasitus kuulostaa niin ällöttävältä hommalta, hyi, toivottavasti ei tarvi mennä :( Jossain luki että ei tarvitse tehdä alle 25v normaalipainoisille ensisynnyttäjille joilla ei oo suvussa kakkostyypin diabetesta, ne ainakin täyttyy mun kohdalla. Vissiin sitten jos jossain pissanäytteessä on sokerit plussalla niin joutuu kuitenkin juomaan sitä sokerilitkua? :D

Tänään käyty np-ultraan liittyvässä labrassa ja nyt kaksi viikkoa odottelua itse ultraan... Ja mulle jo sanottiin ekassa neuvolassa, että joudun sokerirasitukseen :( Esikoinen syntyi etuajassa ja painoi silti 4270 ja nyt oma bmi yli 25. En ole oksentanut sitä, mutta kuullut niistä jotka ovat yrittäneet jopa kolme kertaa ja joka kerta oksentanut ja sitten ei enää yritetty.

Normioloissa se sokerirasitus on ihan ok juttu, eniten siinä ärsyttää se 2tunnin odotus. Mutta raskaana se vois olla tietty haasteellisempaa, jos oksettaa tms. Tsempit teille jotka joudutte.

Mulla on huomenna neuvola. Se ei varmaan kauaa kestä ku tiedot on jo täytetty, pissa annettu ja painot sun muut otettu.
Nt-jutut on sitten 10.9 ja muut lääkärit samaan syssyyn. Ja TAAS tulee lasku perässä :-D :-/

Täällä 9+4 eikä oo vielä tullu. Tosin kävin neuvolassa ekaa kertaa viime pe eli 9+1.. Eiköhän se sieltä vielä ehi tulla ennen ku aika on..

Mulle sanottiin neuvolas et jos kirje ultrasta ei oo tullu rv11 mennessä ni sit kannattaa soittaa Kättärille

Mulla oli ekan neuvolan yhteydessä pissakoe, testasi ainakin sokerit ja proteiinit, muuta en tiedä, ku tutki näytteen seinän takana. Omassa neuvolassa toi tapahtuu joka kerran yhteydessä, eli aina ennen terkan aikaa pitää mennä pissimään (seurataan sokereita/proteiineja). Varmaan aika paikkakohtaista tehdäänkö tuota ekassa neuvolassa, saati joka kerralla :). Tänään palautin verikokeen (sikiöseulonta) yhteydessä taas virtsanäytteen, mut se liitty yleiseen klamydian ym. seulontaan. Huomenna tarkoitus palauttaa toinen himpulan virtsanäyte, josta tutkitaan, onko mitään bakteereja tai virtsistä.. omaksi parhaaksi noi on, mut alkaa väkisinki hymyilyttää toi määrä :grin.

Neuvoloissa vaihtelee varmaan jonkun verran käytännöt, ku mulla mitattiin ekalla kerralla vaan verenpaine, paino ja sit proteiinit/sokerit. Se hemoglobiini luultavasti selviää tän päiväisestä verikokeesta, ku ei viime viikolla kokeiltu. Seuraava neuvola-aika mulla on terkan tekemänä 13+5 ja sit lääkärineuvola 14+4. Riippuu varmaan paikoista, mihin kohtaan ajat sijoittuu.

Np-ultra piti varata itse, ja tänään sen tein. Se ois kahden viikon päästä, jes! (12+1) :happy:

Ekassa neuvolassa ei tarttenu pissiä kuppiin. Otettiin verinäytteitä ja käskettiin vaan käydä labrassa antaan pissanäytteet.

Mulla neuvolassa ite piti käydä vessassa pissaa purkkiin ja sit tikuttaa ja siitä katottiin sokerit ja proteiinit. Ja se täytyy tehä joka kerta neuvolakäynnillä :)

Hitto kun en muista missä välissä piti käydä labrassa.... jonkun aikavälin mainitsi. Sanoi myös että 3 päivää (!? Jos muistan oikein kuulleeni) kestää tulosten tuleminen. Mulla Nt-ultra 28.8 ja pääsen vasta verikokeisiin 20.8. Toivottavasti kerkiävät ajoissa. Kolme kertaa olen jo siirtänyt verikokeisiin menoa töiden takia. Ärsyttää kun tarpeeks aamusta ei saa aikaa.... niinkun ennen klo 7..... :(

Onnelinen<3, mulle sanottiin, että raskausviikolla 10 - 10+6 pitää käydä labrassa. Jos siis oot menossa noita seulontaan liittyviä verikokeita ottamaan. Mut tarkista nyt vielä terkkarilta, ettei ainakaan mee ohi :)

Onnelinen<3, mulle sanottiin, että raskausviikolla 10 - 10+6 pitää käydä labrassa. Jos siis oot menossa noita seulontaan liittyviä verikokeita ottamaan. Mut tarkista nyt vielä terkkarilta, ettei ainakaan mee ohi :)

Mulla taisi olla tuossa pidempi väli (kuin vain viikko, tai siis 6 päivää) käydä labrassa, vai muistanko väärin? Apua! Oonkohan jo näin lahopää :D Mutta kuukautisista laskien osui tuohon, mutta ar-ultran mukaan ei... Noh, nyt vain odotellaan tuloksia...

Nyt ku sanoit Maikku, niin mustakin tuntui aika lyhyeltä väliltä. Mutta tarkistin ja näin tosiaan luki lappusessa, jonka sain tänään aamulla neuvolasta. Kaupungin nettisivuilla tosin oli, että "Raskausviikkojen 10-11+6 otetaan verinäyte...". Eli ton mukaan olis kahden viikon aikana.

Verikokeessa käynnille suositusaika on 9+0-11+6 ja sille ultralle 10+0-13+6 jos haluaa osallistua siinä samalla seulontoihin:) muistaakseni suositeltu väli verikokeella ja ultalla tulis olla 10-14pv että verikokeiden vastaukset olis ehtinyt tulla. Voihan nuo aikavälit vaihella kaupungittainki, mutta näin ainaki täällä.

Mulla verikokeet seulontaa varten 9+4 eli nyt torstaina ja ultra sitten 12+3.

Virtsanäytteen vien nyt labran yhteydessä ja jatkossa joka käynnin yhteydessä virtsanäyte käytävä antamassa.

En oo lääkäri mutta metsämansikan ultrakuvassa on selvästi syntymässä taskulamppukin.

Takaisin