Neuvolakäynnit ja ultrat

Saa nähdä seurataanko mun raskautta tarkemmin. Edellisestä alkoi äitiyspolikäynnit n. rv16. Oli sitten n. 1,5kk välein. En kyllä jaksais, mutta toisaalta siellä ultrataan joka kerta. 14.8 on eka neuvola, ens maanantaina ultra. Välillä olen varma että kaikki on hyvin, välillä taas varma siitä että on tuulimunaraskaus.

Mä joudun ottamaan tuon 2 vuotiaan uhmaiässä olevan ekalle käynnille mukaan. En tiiä, että oisko mies tulossa kans, en oo kysynyt vielä, kun sinne on kuitenkin kuukausi aikaa.
Ja sitten kun hoito alkaa, niin pyrin laittamaan ajat, että pääsee yksin käymään.

Moni sanoo pitäneensä odotusajan tiuhoja neuvolakäyntejä turhina, mutta mä koin ne hyvänä asiana.

Alkuraskauden jälkeen joka käynnillä kuunneltiin sydänäänet ja ne oli jokaikinen kerta yhtä liikuttavaa, helpottavaa ja ihanaa kuulla! :happy: Samoin joka kerta mitattiin pissasta valkuaiset(?) eli tunsin, että hyvissä käsissä ollaan.

Punnitukset olisin kyllä mäkin mieluummin jättäny väliin, sillä painoa tais loppua kohden tulla reippaat 20 kg :dead:, mutta se oli vaan välttämätön paha. Ja onneksi neuvolantäti ei koskaan pahemmin painosta mitään maininnut, ainakaan saarnaten. :meh:

Mulla on ens viikolla eka neuvola ja jännittää mitö sanovat kun tullut n kaksi kiloa painoa lisää heti. Epäilen että johtuu nyt kun ei enää tupakkaa tule polteltua niin siitä koska olen syönyt samalla tavalla kuin ennenkin.. Jopa paremmin.. Kaverilla onneksi sama neuvolatäti ja menee ennen mua neuvolaan niin saan kuulla miten suhtautuu painoon kun kaveri aikalailla saman kokoinen kuin minä.. :D

Painon kyttääminen neuvolassa on ahdistavaa juurikin siksi kun ihmiset ovat erilaisia. Oma terkka aina jaksoi huomauttaa painonnoususta viimeksi, vaikka lähtöpaino oli ihan normaali. Alkuraskaudessa ja aina puoleen väliin saakka mulla nousi paino kovaa vauhtia vaikka en herkutellut. Puolenvälin jälkeen painoa ei sitten enää paljon tullutkaan, eli kehitys oli vähän päinvastoin kuin kerrotaan. Lisäksi sokerirasitukseen painostaminen oli epämiellyttävää, raskauden puolivälissä kävin ja arvot olivat poikkeuksellisen matalat ja lisäksi mulla näkyi niissä hidas verensokerin kohoaminen. Raskauden ja imetyksen jäljiltä nyt on painoa vähän enemmän kuin viimeksi joten saa taas valmistautua inhottavaan kyttäämiseen.

Oon miettiny, että vaikka lähtöpainokin olis liikaa ja raskaana väkisinkin paino nousee,niin mitä ne terkat vinkuu painosta joka sillä hetkellä on mitä on... tottakai pitää liikkua ja syödä terveellisesti, mutta ei raskaana varmaan saa laihdutuskuuria aloittaa? Eli se painosta valittaminen on ihan tyhjänpäiväistä, ku ne ei voi sille mitään siinä vaiheessa enää. Riskit saa ja pitää tietty kertoa ja opastaa syömisessä jne..

Mulla huomenna eka neuvola. :) Jee! Vitsit ois kivaa jos koittais kuunnella sydänääniä. Mulla viime raskaudessa kuunneltiin ekassa ja kuului, mutta enpä muista paljon oli viikkoja.. Pitää ettiä neuvolakortti ni voi sit sanoa siellä. Inhottavaa tosiaan jos tarttee likaa painoasioita kommentoida.. Mulle sanottiin puhelimessa , kun sanoin alhaisesta verenpaineesta ja mietin et hemppaki varmaan laskee, et nii ku sä olet pieni ihminen. Olin vähän että häh mistäs sä tiedät mitä mä painan... Kuvitteli automaattisesti että kun on 5vuotta sitten ollut normipaino on varmasti sitä edelleen!!:eek: Kiva jos oisinki lihonnu tosi paljon siitä ni ois kyllä tullu tosi paha mieli. Hiukan sais ajatella mitä puhuu..

Täällä on ihan just eka neuvola. En oo ehtinyt jännittää kun yritän olla pissaamatta alleni :D miten voi neljä tuntia tehdä näin tiukkaa!?

Mun perjantainen neuvola-aika siirtyy ensi viikolle, sijainen tais tul kipeeks. Jotain hyvää asiassa sentään on, eli saan takuulla nyt terkaksi sen varsinaisen tyypin, jonka tiedän olevan mukava. Mukavaa neuvolaa tän viikon menijöille, mä saan jännätä viel hetken lisää! :grin

Onko teillä monella ollut mies mukana neuvolassa? Meillä huomenna eka neuvola ja mies innoissaan tulossa mukaan :D

Mulla kans huomenna eka neuvola ja mies on tulossa mukaan. Neuvolatäti aikaa varatessani vielä oikein mainitsi, että tuleva isä on tervetullut neuvolakäynneille. Ja onhan se jännää, kun esikoista odotetaan :)

Hurjaa Muumimammuli, onnea kaksosista, toivotaan et kumpikin jaksaa loppuun asti! :)

Onnea myös Tuhinamurmeli ja Maikku hyvistä ultrakuulumisista! :)

Mulla on viikon päästä tähän aikaan jännät paikat, kun ensviikon to on ultra, sillon 7+5 eli pitäs syke löytyy...

Meillä oli tänään ensimmäinen neuvola ja mies oli mukana. Hyvin meni ja sain labra ajan ensi viikoksi. Ultran varailen huomenna. Vaikutti ihan mukavalta tädiltä. Ei valitellut painosta vaikka ei sitä ihan hirveesti liikaa ole. Vähän syömisen epäsäännöllisyydestä sanoi mutta ei muuta.

Meillä mies saa päättää itse tuleeko neuvolakäynneille mukaan mikäli työvuorot antaa periksi. Ultrat käydään sitten yhdessä.

Meillä mies oli viimeks mukana ekassa neuvolassa, nii nyt se ei halua tulla mukaan. Ei haittaa mua.

Meillä ens viikolla neuvola ja mies on tulossa innoissaan myös mukaan. Kysy heti kun olin varannut ajan että saako itekkin tulla :D sattui sopivasti miehen vapaa päivälle aika.

Ja joo, mies ja lapsi oli tänään mukana. Mies tulee mukaan ultriin. Niin oli edellisessäkin raskaudessa.

Takaisin