Neuvolahommia

Eka neuvolakäynti oli jo viime viikolla.
Väsymys on ollut niin valtava etten ole edes täällä foorumilla pystynyt käymään. Terveydenhoitajan mukaan pitäisi helpottaa rv 12 paikkeilla. Toivottavasti :) varattiin aika verikokeeseen ja käytiin aika perusteellisesti läpi pohjatiedot.

Ensimmäisen ultrankin varasin ja se on 21.2.

Tänään käytiin ekassa neuvolassa ikinä! Vähän kyllä jännitti, mutta vaikutti tosi kivalta meidän terkka :) varhaisultraan ens maanantaina, se jännittää kyllä vielä enemmän. Toivottavasti siellä on vähintään yksi elävä olio:)

Sama juttu. Tällä viikolla oli ihka ensimmäinen neuvolakäynti ja oli kyllä huikean mukava neuvolan "täti". Mulla oli jokin etukäteiskauhuskenaario keski-ikäisestä yrmeästä tantasta, mutta tämä oli arviolta itseni ikäinen, eli noin kolmekymppinen ja ihanan rempseä ja mukava.

Ihan hyvät fiilikset siis jäi. Nyt on oman arvion mukaan menossa rv 8+3 tai 8+4, ovulaation ajankohdasta päätellen. Kierto on kuitenkin ollut ennen raskautumista usein pitkä ja tosi epäsäännöllinen ja tästä syystä neuvolassa päätettiin varata aika ensi viikolle varhaisultraan, jossa sitten varmistetaan pikkukaverin viikot. Halvempaa kuin yksityisellä, mutta ei ilmaista. Joku 30-40 euroa tuli muistaakseni maksamaan.

Neuvolakäynti ei kyllä sinänsä jännittänyt yhtään, mutta tuleva ultra kylläkin. Niin kovasti toivon, että siellä pieni sydän lyö!

Mulla tänään eka neuvola. Käytiin läpi kuulumisia, mittas verenpaineen, hemoglobiinin ja painon. Päätin mennä mukaan sikiöseulontaan joten tällä viikolla verikokeet ja parin vkon päästä jo nt-ultra. Se jänskättää! Sen jälkeen voi alkaa kertoilemaan kavereillekin ilouutisia. Tällä viikolla aion paljastaa siskoilleni..

Varasin tänään ekan neuvola käynnin, 27. 2 vasta, pitkälle menee mutta ei haittaa. Ajattelin että jos on kesken mennäkseen taas niin ehkäpä sitten jo ennen sitä, kauheeta ajatella näin mutta pelko kun on koko ajan. Eiköhän tästä vielä hyvä tule, sanoin neuvola täti myös ❤️

Ensimmäinen neuvola tasan viikon päästä, jo jänskättää miten siellä käy :rolleyes: tekisi jo niin mieli päästä ultrattavaksi ja nähdä että onko pikkuinen edes oikeassa paikassa..

Hei auttakaa joku tyhmää ensiodottajaa! Tuli ensimmäisellä neuvolakäynnillä niin paljon infoa, että menin ihan sekaisin siitä että pitääkö sikiöseulonnan verikokeissa käydä aamuaikaan vai onko kellonajalla mitään väliä milloin sinne menee? Tajusin juuri että ensiviikon alussa täytyisi käydä. :bored:

Hei auttakaa joku tyhmää ensiodottajaa! Tuli ensimmäisellä neuvolakäynnillä niin paljon infoa, että menin ihan sekaisin siitä että pitääkö sikiöseulonnan verikokeissa käydä aamuaikaan vai onko kellonajalla mitään väliä milloin sinne menee? Tajusin juuri että ensiviikon alussa täytyisi käydä. :bored:

Mä sain ohjeen, että pitäis käydä ennen klo 10

Ajalla ei ole väliä, ei tarvi paastota eikä mitään. Nää on ne "helpot" verikokeet. Ainoa vinkki meillä oli että ei perjantaina ettei näytteet jää postiin viikonlopuksi.

Ajalla ei ole väliä, ei tarvi paastota eikä mitään. Nää on ne "helpot" verikokeet. Ainoa vinkki meillä oli että ei perjantaina ettei näytteet jää postiin viikonlopuksi.

Mä meen just huomenna no eiköhän ne näytteet kulje. Olin tänään muissa verikokeissa ja tulokset tuli jo samana päivänä. Riippuu varmaan paikasta tämäkin

Mä meen just huomenna no eiköhän ne näytteet kulje. Olin tänään muissa verikokeissa ja tulokset tuli jo samana päivänä. Riippuu varmaan paikasta tämäkin

No toi jäikin itseltä kirjoittamatta että jossainhan ne testataan samassa paikassa jolloin päivällä ei ole väliä. Mutta näin siis Tampereella :)

No toi jäikin itseltä kirjoittamatta että jossainhan ne testataan samassa paikassa jolloin päivällä ei ole väliä. Mutta näin siis Tampereella :)

Meillä taitaa tulla juurikin Tampereelle mutta kaipa olisi sanottu jos ei olis hyvä..

Okei, kiitos tästä tiedosta! :joyful:

Ensimmäinen neuvola takana, todella vähän kyllä tulee käyntejä kun seuraava vasta rv16

Mä oon ollu siinä käsityksessä et ultriin ei pääse ilman seulaa et ne on sit oma kustanteiset?
Lain mukaan kunnan on tarjottava alkuraskauden ultra, jossa katsotaan sikiöiden määrä, elonmerkit jne. Samoille viikoille osuu 1.trimesterin vapaaehtoinen seula (verikoe+nt mittaus ultralla), niin siksi nämä on yhdistetty monessa paikkaan. Samasta syystä saa vain ultran.

"Kuntien velvollisuus on tarjota raskaana oleville seuraavat seulonnat:
  1. varhaisraskauden yleinen ultraäänitutkimus raskausviikolla 10+0–13+6
  2. kromosomipoikkeavuuksien seulonta ensisijaisesti varhaisraskauden yhdistelmäseulonnan avulla (verinäyte raskausviikolla 9+0−11+6 ja niskaturvotuksen mittaus yleisen ultraäänitutkimuksen yhteydessä raskausviikolla 11+0–13+6) tai vaihtoehtoisesti toisen raskauskolmanneksen (keskiraskauden) seerumiseulonnan avulla raskausviikolla 15+0−16+6
  3. ultraäänitutkimus vaikeiden rakennepoikkeavuuksien selvittämiseksi raskausviikolla 18+0−21+6 tai raskausviikon 24+0 jälkeen."

Lain mukaan kunnan on tarjottava alkuraskauden ultra, jossa katsotaan sikiöiden määrä, elonmerkit jne. Samoille viikoille osuu 1.trimesterin vapaaehtoinen seula (verikoe+nt mittaus ultralla), niin siksi nämä on yhdistetty monessa paikkaan. Samasta syystä saa vain ultran.

"Kuntien velvollisuus on tarjota raskaana oleville seuraavat seulonnat:
  1. varhaisraskauden yleinen ultraäänitutkimus raskausviikolla 10+0–13+6
  2. kromosomipoikkeavuuksien seulonta ensisijaisesti varhaisraskauden yhdistelmäseulonnan avulla (verinäyte raskausviikolla 9+0−11+6 ja niskaturvotuksen mittaus yleisen ultraäänitutkimuksen yhteydessä raskausviikolla 11+0–13+6) tai vaihtoehtoisesti toisen raskauskolmanneksen (keskiraskauden) seerumiseulonnan avulla raskausviikolla 15+0−16+6
  3. ultraäänitutkimus vaikeiden rakennepoikkeavuuksien selvittämiseksi raskausviikolla 18+0−21+6 tai raskausviikon 24+0 jälkeen."
Okei. Mä jotenki ymmärsin et ultrii ei saa ilman seuloi.

Pitääpä valittaa tästä myös tänne, koska ensimmäinen neuvolakäynti kauhistuttaa.

Minulla olisi ensimmäinen neuvolakäynti 28.2.
Aikaa varatessani ajanvaraaja kyseli onko neuvolassa tuttua hoitajaa kun on lapsia jo entuudestaan ja minä tietysti siihen vastasin että on, kun sehän se oli totuus. Meillä on siis sama hoitaja raskausajan alusta aina siihen asti kun lapsi on 6v.
Nyt on jo 1,5viikkoa kaduttanut tuo, koska tämä hoitaja ei mielestäni sovi työhönsä ollenkaan ja kokemukset hänestä ovat aivan kamalat.

Nukuin lasten sairauksien ja niistä joutuneiden asioiden takia vain muutaman tunnin vuorokaudessa useamman vuoden ja aina neuvolassa siitä myös valitin. Hoitaja oli kuitenkin sitä mieltä, että olen vielä nuori ja jaksan hyvin. Noh, mitäpä minä sitä kyseenalaistamaan ja lopulta lasten ollessa 2-ja 3-vuotiaita jouduinkin sitten lähes vuoden sairaslomalle väsymyksen aiheuttaman vakavan masennuksen takia.

Huomenna meinasin kuitenkin kerätä rohkeuteni, soittaa neuvolaan ja pyytää vaihtamaan ajan jollekin muulle.

Todellakin sisita vaihda hoitajaa! Ansaitset tukea ja apua. Joskus on kyse siitä ettei kemiat kohtaa ja joskus pahempaa kuten sun tapauksessa ko. hoitaja ei varmaan ole ammattitaitoisimmasta päästä. Joka tapauksessa ei syyn tarvitse edes olla kovin painava, vaihtoon vaan!

Minä sain tänään oman paikkakunnan neuvolan ja varmaan puoli tk.ta sekaisin kun pyysin ultrat ja synnytykset toisen sairaanhoitopiirin alueelle. On hyvä että käytännössä on valinnanvapaus hoitopaikan suhteen, mutta näitä käytännön asioita ei osaa oikeasti kukaan hoitaa. No ehkä NT-ultraan mennessä saavat lähetteet kuntoon[emoji16]

Takaisin