Neuvola

Melkein toivon, etten ois tänään käynyt koko sype-polilla... Ennen ei oikeastaan edes varsinaisesti pelottanut mikään, mut nyt kyllä pelottaa. :sad001 Kätilö oli hirveän mukava, mutta jotenkin se vaan sai mun kaikki ahdistuksen aiheet käännettyä niin, et ne on ihan turhia ja melkein jopa vääriä. Nyt siis toivon, että voin unohtaa koko käynnin ja jatkaa odotusaikaa hyvillä mielin. :)
 
No eilen illalla söin all bran-muroja maidolla ja pakastemansikoilla ennen ysiä + kympin aikaan vielä yhden siivun paahtista, jonka päällä juustoa, leikkelettä ja punajuurisalaattia. Juomana taisi olla vesi. Mun ateriarytmi on aika sama, mitä mainitset, paitsi että päivällinen ja iltapala venyy illemmalle tunnilla parilla.
Vaikuttaako ihan juuri ennen mittausta napsitut rusinat tulokseen? Laitoin pojalle lounaan ennen omaani, siinä napsin nälkääni vähän itsekin ennen ruokaa.

Tuon iltapalan jälkeen voi hyvinkin nousta sokerit aamulla. Lisää kuituja, proteiinia ja rasvaa, murot ja paahtikset pois. :) Mulla iltapalan muokkaaminen meni jo tähtitieteeksi, kun testasin ruisleivän, rahkan, kananmunan ja kasvisten oikeaa annoskokoa ja ajankohtaa, jotta aamupaasto ei pomppaisi, lopulta aloitettiin kaikesta väsäämisestä huolimatta iltainsuliini.
 
Hippusella hyvät ohjeet. Ite en vanno rasvattomuuden nimeen mutta varmasti riippuu ihmisestä. Mulla on koko ajan nälkä ollu eilen ja tänään. Mutta mun käsittääkseni vauva kasvaa näillä viikoilla reilusti +-30. Voisko jotenki liittyä siihen? Mä syön maitorahkaa ja raejuustoa kun ei nosta sokeria juuri ollenkaa. :)

Jep, mulle nimenomaan käsketty lisätä runsaasti rasvaa (etenkin kasvisrasvaa, mutta myös mm. kermaa rahkaan yms.) ruokavalioon, kun auttavat sokeritasapainon pitämisessä.
 
Jos on haasteita saada sormenpäästä verta tulemaan verensokeria mitattaessa, ni kantsii mahdollisuuksien mukaan lämmittää sormia hetki lämpimässä vedessä/käsiä nyrkkiin pumppaamalla vaikka vieläpä kädet alaspäin.Näitä kikkoja käytän töissä kotihoidossa kun vanhuksilla huono ääreisverenkierto ja saa välillä tosissaan taistella :D

T. Sh :)
 
Tänään on rv 33+6, kaikki oli kunnossa neuvolan tarkistuksissa, sf-mitta on keskikäyrällä. Isyydentunnustuskin tehtiin tänään. :happy: Reilun 2 viikon päästä ois sit seuraava neuvola-aika ja tästä eteenpäin niitä onkin tiheämmin!
 
Käytiin tänään neuvolassa, ja epäilen että neuvolantäti on saattanu löytää mun kirjotukset täältä :D Enhän nyt kovinkaan anonyymi ole ku tämmönen tilanne, ja vielä laskettu aikaki tiedossa :grin hän käytti sellasta kielikuvaa mitä oon ite käyttäny täällä, eikä kyselly mun fiiliksiä erosta sen kummemmin niinku ehkä odotin, kun viimeksi oli lähinnä lasten isä äänessä ku käytiin.. vaan miksipä kysellä jos oli ne lukenu täältä :D
 
:) tai sit se ei vaa kehannu kysellä liikaa:) mistä näistä tietää tietty, mut kuka käy lukemassa näitä foorumitekstejä huvikseen jos ei oo raskaana tai eti googlesta jotain ja sit paukahtaa vauvafoorumin keskustelut vastaukseks?:) ehkä sit joku, mut ite en kyl tajuu:):)
 
Nyt oli onneks neuvola 32+1, tuli lähete kokoarvioon kahden viikon päähän, oli sf mitta neljässä viikossa lisääntyny 6cm :rolleyes: saapa nähdä vaavin vielä, jos helpottais murehtimista samalla. Onneks on ihana neuvolan täti(tai tyttö kun on nuorempi kun minä) lupas jopa kysyä tohtorilta olisko jotain kikkakakkosta käsien ja jalkojen puutumiseen, muukin kuin synnytys :smiley-bounce012
 
Pitkästä aikaa foorumilla, kun on käsky välttää suurempaa istumista tai seisomista, niin tietokoneaika menee muuhun... Meillä oli mielenkiintoinen neuvolalääkäri viime perjantaina (ainoa lääkärikäynti raskauden aikana). Lääkäri oli vasta erikoistumassa, ja puhua papatti jatkuvaan pitämättä minkäänlaisia taukoja. Teki mieli sanoa väliin, että ei ole mitään hätää, ota rauhallisesti... Teki pakolliset kysymykset, mittasi sf-mitan ja tsekkasi, miten päin vauva on. Käsin kokeili vauvan suuntaa ja sanoi, että on viistossa, mutta ei pysty sanomaan, kummalla puolella pää on. Merkkasi kuitenkin äitiyskorttiin, että on raivotarjonnassa. Liikkeistä merkitsi plussat sanoen, että laittaa saman merkinnän kuin edelliset, kun ei tiedä, mitä siihen pitäisi laittaa. Muuta ei sitten tehnytkään, ei mitannut edes verenpainetta. Jäi vähän sellainen olo, ettei käynnistä ollut mitään hyötyä, ja lääkäristä sellainen tunne, että pystyykö luottamaan mittaukseenkaan, kun koko ajan itse nollasi omaa tietämystään. Puhuin asiasta meidän neuvolatädille, joka oli sitä mieltä, että verenpaine olisi pitänyt mitata ja lääkäri olisi voinut tsekata vauvan ultralla, joka hänellä oli käytössään, jos ei käsin osannut kokeilla. Ensi viikon perjantaina on taas neuvolakäynti, jos silloin saisi varmemmat tiedot neuvolatädiltä vauvan suunnasta ja sf-mitasta. Itselle jää kovin epävarma olo, jos lääkäri hössöttää koko ajan hermostuneena eikä vaikuta osaavan mitään. Onneksi meillä ei ollut mitään ongelmia tai kysymyksiä, muuten olisi jäänyt vielä huterampi olo lääkärikäynnistä.
 
ElliinaMoi: onpas inhottavaa, jos lääkäri vaikuttaa noin epävarmalta. Itteenikin huolestuttaa hieman, että minkälainen lääkäri on psikan päällä, kun meen torstaina neuvolaan. Viimeks vauva oli kuitenkin edelleen peppu edellä ja epäilys siitä, että vois olla vähän isompi kaveri. Ei olis kyllä kiva, jos lääkäri ei osais katsoa edes miten päin se vauva on siellä ja onko syytä pistää johonkin kokoarvioon yms. :confused:
 
Mulla oli neuvola tänään, 37+1.
Paino noussu vaan n 150g/vko.. ihan eri meninki ku esikoisen kohdalla.
Hb 117, alotin obsidan 100mg syömisen viikko sit, heti tulosta, jee.
Sykkeet siinä n 140 kohdalla.

Ja kaikki muukin ihan hyvin. Parin viikon päästä uus käynti, pitää toivoo ettei sitä tuu vaan lapsi ois jo maailmassa.. katotaan..
 
Mulla taitaa tulla painoa teidän kaikkien puolesta!!! Tänään neuvola 34+3 ja 14kg kerättynä... Olen järkyttynyt. Tokikaan en ole mitään varsinaista dieettiä noudattanutkaan... Tai onhan herkkudieettikin tietysti vaihtoehto. Mä niin tänään (taas) päätin, että kaikki herkkujen syöminen loppuu heti, kun vauva syntyy... Tai sitte heti joulun jälkeen. :)
Mutta siis kaikki ok. Eikä täti sanonut painostakaan mitään. Mahamitta on edelleen yläkäyrillä. Tasaisesti suurenee suurena. :sad001 Parin viikon päästä seuraava käynti ja siitä viikko niin onkin jo synnytystapa- ja kokoarvio Tyksissä.
 
Mulla taitaa tulla painoa teidän kaikkien puolesta!!! Tänään neuvola 34+3 ja 14kg kerättynä... Olen järkyttynyt. Tokikaan en ole mitään varsinaista dieettiä noudattanutkaan... Tai onhan herkkudieettikin tietysti vaihtoehto. Mä niin tänään (taas) päätin, että kaikki herkkujen syöminen loppuu heti, kun vauva syntyy... Tai sitte heti joulun jälkeen. :)

Mä taas ootan, että saan synnytyksen jälkeen syödä mitä haluan :D. Kaikki pelottelee, että imettäessä vielä herkästi laihtuu, niin en vissiin muuta ehdi tehdäkään ku syödä. En halua laihtua enää yhtään, mun lihakset on kadonneet jo nyt!
 
Mä en kyllä laihtunut imetyksen ansiosta...
Vaan siis sit se oli jo ruokavalion muutoksen tähden. Ja siis täysimetin kyllä..
 
Mulla nousi esikoisesta 16kg, joista jäi 6 kg, enkä siis todellakaan laihtunu imettäessä.. tästä noussu nyt 10-11kg. Toisaalta ihan hyvä, jos ei jäis sit ylimäärästä..
 
Mulla taitaa tulla painoa teidän kaikkien puolesta!!! Tänään neuvola 34+3 ja 14kg kerättynä... Olen järkyttynyt. Tokikaan en ole mitään varsinaista dieettiä noudattanutkaan... Tai onhan herkkudieettikin tietysti vaihtoehto. Mä niin tänään (taas) päätin, että kaikki herkkujen syöminen loppuu heti, kun vauva syntyy... Tai sitte heti joulun jälkeen. :)
Mutta siis kaikki ok. Eikä täti sanonut painostakaan mitään. Mahamitta on edelleen yläkäyrillä. Tasaisesti suurenee suurena. :sad001 Parin viikon päästä seuraava käynti ja siitä viikko niin onkin jo synnytystapa- ja kokoarvio Tyksissä.

Et ole ainoa! :cat: Mulla oli viime torstaina neuvola ja viikkoja 30+3 silloin, painoa neuvolan vaa’an mukaan 15kg. Tosin itse otan siitä pari kiloa pois jo ihan siksi että kaikki aiemmat painot mitattu kun pelkästään aamupalan ja -kahvin vetäny ja tuo oli aamuvuoron jälkeen jolloin olin syönyt 2aamupalaa ja kunnon lounaan ja muistaakseni vielä jälkkärinkin. Eli sen mukaan mitä kotona olen tässä punninnut niin nyt tänään 31+3 painoa tullut 13kg :joyful: en kyllä noudata kans mitään ruokavalioo vaan syön mikä tuntuu hyvältä, enkä edes herkuttele paljoa..
 
tänään oli neuvola ja rv 36+1 on menossa. puhuttiin mun peloista, jotka liittyvät synnytykseen ja joita on alkanut ilmaantua enemmän. välillä ahdistaa tosi paljon vaikka oonkin luottavainen siihen, että kaikki menee omalla painollaan ja parhaalla mahdollisella tavalla ammattitaitoisen henkilökunnan valvovan silmän ja tuen avulla. mut siis muuten kaikki on ok: vauva on edelleen pää alaspäin ja laskeutunut alemmas, syke on tasainen ja vahva. sf-mitta on hieman keskikäyrän alapuolella (aiemmin ollut keskikäyrällä). verenpaine ok, mutta täytyy oloa seurailla, koska oli hieman aiempaa korkeampi (saattaa kuitenkin selittyä viime aikoina vaivanneella unettomuudella ja väsymyksellä + stressillä, jonka synnytyspelot aiheuttaa). niin ja otinpa nyt sen influenssarokotteenkin sitten... painoa tullut kaikenkaikkiaan nyt 12kg ja on alkanut turvottaa enemmän. pakko oli sormus ottaa tänään aamulla pois sormesta.

huomenna käyn verikokeissa, joka tais liittyä siihen et oon rh- ja vauva on rh+. lisäksi multa otetaan varuilta kokeet hepatoosin takia: vikme yönä kutitti käsiä ja jalkoja, kun heräsin vessaan ja tänään on kutittanut pitkin päivää. toivon kovasti, että kutina johtuu vain ihon kuivuudesta. mutta se selviää sitten huomenna.
 
Joo ei toi vielä mitään, mulla tullut painoa sellaiset 21kg, (viikkoja nyt 35+5) osa toki turvotusta, mutta huomaan kyllä että lantiolle ja takapuoleen on kertynyt vähän ylimääräistä! :-D Neuvolassa ei olla oltu huolissaan kun mun lähtöpaino oli normaalipainon alarajoilla, eikä oo radia, eikä raskausmyrkytykseen liittyviä oireita. Itseä vaan vähän ahdistaa tää paino.
 
Onneks täällä on muitakin joilla noita kiloja tullut! :joyful::joyful: Mulla +18 kg, mutta tosiaan itsekin olin hoikka tullessani raskaaksi, eikä oo radia jne. Turvottanu kyllä alusta asti. Neuvolatätikään ei oo sanonu mitään mun painosta. Vähä ittee vaa järkyttää ku tollee vaa kertyy...
 
Takaisin
Top