Neuvola

Ei ollu sikiön Rh-tekijä vielä selvillä... toivottavasti selviää keskiviikkoon mennessä, kun sitten on ylimääräinen lääkärikäynti runsaiden supisteluiden vuoksi. Ei haittais jos syntyis vähän ennen laskettua aikaa, mutta täysaikainen sais mieluusti olla :confused:
Neuvolatäti sano myös, että mun maha on pieni ja sievä mutta niin sitä vaan liikutaan käyrien ylärajoilla :hilarious: Lisäksi vauweli on kuulemma jo pää alaspäin, vaikka se nyt voi vielä muuttua moneen kertaan täs ennen ku vakiintuu.
 
Eilen olin neuvolassa ja ylimääräisessä ultrassa.
5 kiloa pamahtanut jostain kuukaudessa (ei toki yllätä, kun edellisissäkin olen alkanut keräämään painoa urakalla viimeiset kuukaudet). Eli kaikkiaan n. 11kg tullut tähän mennessä.
Sokerirasitus oli ok, muut arvot hyvät. Sf-mitta pomppasi 21cm:stä 28cm:in.
Ultrassa vaan oli kaikki hyvin ja semmonen 1200g pötikkä siellä majaili ja potkutteli menemään. Istukka oli noussut ylös ja saan huokaista helpotuksesta ettei nyt ainakaan suunniteltuun sektioon mennä. Kivuliaat supistukset ei olleet vaikuttaneet kohdunsuun tilanteeseen. :)
 
Neuvolassa käyty. Sokerirasituksen tulokset paasto 4.6 1h 6.2 ja 2h 4.6 :) Että olipas hyvät arvot.Painoa oli tullu kuukaudessa melkein kolme kiloa :sad001 Verenaineet 110/63 ja sf-mita 27cm. Ja nyt siis rv27+4. Hb 113 eli pysyny samana kuin viimeksi. Vauva oli todennäkösesti poikittain. Sydänäänet kuulu melko alhaalta, mut vielä alempaa oli ihan tyhjää. Tilaa on kyl paljon vielä pyöriä ja siltä täs onkii tuntunu, vaihtelee nimittäin tosi vilkkaasti asentoa.
 
Mä kävin tänään avoimessa neuvolassa, nyt siis 33+0.
Paino noussut vajaa 10kg, verenpaine vähän noussut 129/82, hb noussut (jeeeee) 119, sf-mitta 33. Pulssi n 135-140.
Vauva on pää alhaalla, ollut jo monta viikkoa.
 
Eilen olin neuvolassa ja ylimääräisessä ultrassa.
5 kiloa pamahtanut jostain kuukaudessa (ei toki yllätä, kun edellisissäkin olen alkanut keräämään painoa urakalla viimeiset kuukaudet). Eli kaikkiaan n. 11kg tullut tähän mennessä.
Sokerirasitus oli ok, muut arvot hyvät. Sf-mitta pomppasi 21cm:stä 28cm:in.
Ultrassa vaan oli kaikki hyvin ja semmonen 1200g pötikkä siellä majaili ja potkutteli menemään. Istukka oli noussut ylös ja saan huokaista helpotuksesta ettei nyt ainakaan suunniteltuun sektioon mennä. Kivuliaat supistukset ei olleet vaikuttaneet kohdunsuun tilanteeseen. :)
Millä viikoilla oot nyt? :)
 
Millä viikoilla oot nyt? :)

28+ viikot menossa. Ei voi kaikkea muistaa mainita, kun raskausviikotkin on merkattuna kalenteriin että ylipäätään muistan missä mennään. :D
 
Maanantaina oli neuvola. Neiti edelleen pää ylöspäin istuskelee, toivotaan et tajuis kääntyä vielä kun tilaa pitäis olla :wideyed: Yläkäyrän tuntumassa sf-mitta edelleen, vähän tasaantunut viime mittauksesta. Seuraava nla onkin sit se lääkärissä käynti; hurjaa!!
 
Neuvolassa käyty. Eilisen myllerryksen seurauksena neiti on nyt perätilassa. Sf 28 (rv 27+5) painoa oon kerryttänyt vasta 7kg :) vauvalla kaikki hyvin .

Saikulle loppuun asti oli neukun tuomio,mutta sanoin että koitan jaksaa vielä 2viikkoa töissä. Alkaa uupumus olla aika kovaa joka aiheuttaa supisteluita illalla työpäivien jälkeen.

2vk niin on ultra polilla taas ja seuraava neukku ajoittui ensikuun alkuun .
 
Meillä oli tänään neuvola rv 30+5. Hb oli noussu 130 joten ei tarttee enää syödä lisärautaa :) sf mitta oli 29cm, itelläni painoa tullu tähän mennessä 5.6 kiloa eikä oo turvotuksia. Saatiin sit lähete perhetyöntekijälle joka ottaa yhteyttä ja sovitaan aika millon mennään juttelee. Kerroin et alan olla aika uupunut kun joudun lapsen hoitaa päivittäin yksin vaikka miehellä ei töitä oiskaan. Mies ei edelleenkään tunnu ymmärtävän et tartteen lepoa kun herään sen 4-10 kertaa yössä. Hänen kommentti et kyl hänkin menee liian myöhään nukkumaan ja nukkuu liian vähän mut ei tarttee päiväunia, niin ei tarttee kun ei herää yöllä kertaakaan! Ärsyttää kun ei osaa yhtään asettautuu mun asemaan :sad001 Myös miehen vuorokausirytmi on ihan väärä perhe-elämän kannalta joten mä oon sit se joka hoitaa aina aamutoimet. Sillon ymmärtää kun on töissä mut sit töistä tullessa ei oo lapsen kaa juuri ollenkaan kun on niin väsyny. Moni asia helpottuisi kun sais rytmiä muutettua mut tuntuu ettei ees haluu.
 
Eilen oli neuvola isyydentunnustuskin tehtiin! Kaikki oli kunnossa, mutta tänää sit viel neuvolalääkärille erikseen sitä saikkua jatkamaan, vaikka edellinen lääkäri sanoi että hoitaja voi lääkärille kertoa saikun jatkon tarpeesta niin se kirjoitetaan. No rampataan nyt sitten...

Sain sen streptokokki puikon joka pitää palauttaa labraan viikoilla 35-37. Sain liikelaskentaan ohjeen, eli 10 liikettä tunnissa, hikkaa ei lasketa. Liikkeet kun vähenee näin viikon 30 jälkeen tilanpuutteen vuoksi.
Vauva on jo kertaalleen ollut pääalaspäin, mutta nyt tuo nuori hoitaja ei tunnustelemalla ollut varma miten päin masussa oltiin. No jos se tänään siellä lääkärillä selviää.
 
Turhauttaa nää neuvolan puhelintunnit!
Meillä klo 12-13 ainoastaan.

Mulla loppui jo perjantaina sokereiden mittausta varten tarvittavat liuskat ja neuvolalääkäri pitäis myös varata.

Perjantaina soitin, sanottiin että olet jonossa sijalla 1. Venasin 16min, kunnes multa loppui aika ja hermot! En siis päässy puhuu kenenkään kanssa.
Eilen olin töissä enkä pystyny soittamaan!
Nyt olin 12.00 soittamassa ni tulee vaan ääniviesti, että tänään ei ole ollenkaan puhelintuntia! Wtf. Kiva homma.
Huomenna pakko sit soittaa vaikka oon hulluilla päivillä:grin torstaina taas töissä niin ei onnistu.
Murr. On tää vaikeeta välillä !
 
Turhauttaa nää neuvolan puhelintunnit!
Meillä klo 12-13 ainoastaan.

Mulla loppui jo perjantaina sokereiden mittausta varten tarvittavat liuskat ja neuvolalääkäri pitäis myös varata.

Perjantaina soitin, sanottiin että olet jonossa sijalla 1. Venasin 16min, kunnes multa loppui aika ja hermot! En siis päässy puhuu kenenkään kanssa.
Eilen olin töissä enkä pystyny soittamaan!
Nyt olin 12.00 soittamassa ni tulee vaan ääniviesti, että tänään ei ole ollenkaan puhelintuntia! Wtf. Kiva homma.
Huomenna pakko sit soittaa vaikka oon hulluilla päivillä:grin torstaina taas töissä niin ei onnistu.
Murr. On tää vaikeeta välillä !

Mä laitan aina hyvissä ajoin sähköpostia mun neuvolahoitajalle et nyt alkaa liuskat loppumaan. Hän sit laitttaa uudet liuskat ovensa viereen laatikkoon, josta voin hakea.
 
Mulle neuvolatäti anto liuskoja ja piikkejä ihan järjettömän kasan heti alussa ja sano et noi pitäs riittää loppuun asti. Ja takuulla riittää..
 
Kävin tänään oikein sairaalassa asti lääkärillä, kun neuvolalääkärille ei ollutkaan niitä aikoja. No sairasloma jatkuu äippälomaan asti. Ultrattiin ja kateltiin mittoja samalla, reilu 3kg vauva tulisi. Alakäyrillä kasvaa, joten 3 viikon päästä uus aika ja katotaan että kasvaa tasaisesti sitä käyrää ettei vaan lopu kasvu kesken. Ei se huolehtis liikoja kuulemma, esikko oli syntyessään 3390g ja minä noin 3,5kg. Lapsivettä normaalisti ja napanuoran virtaus normaali, liikkuu paljon. Ja tuo reilu 3 kilon vauva kuullostaa musta paremmalle kuin reilu 4kg!

Sano kyllä suoraan, että ei tuu helppoa olemaan vaikka saikulla olenkin. Häpyluu on painaessa armottoman kipee jo nyt ja nivuset hellänä koko ajan, ja helpostusta ei oo luvassa kun vauva kasvaa! Vauva on pysynyt pää alaspäin ja on tosi alhaalla.
 
Mulle neuvolatäti anto liuskoja ja piikkejä ihan järjettömän kasan heti alussa ja sano et noi pitäs riittää loppuun asti. Ja takuulla riittää..

Mä jouduin piikkejä pyytää jo lisää ku niitä menee reippaammin, ku ei joka pistolla vaan sitä verta tule:sad001 en sit tajunnu, et ne liuskatkin oli lopussa!

Mulle sanottiin, ettei oo ees varma saisko antaa noin paljon piikkejä/liuskoja?!:grin
En ymmärrä miks näitä pitäis sitten säännöstellä tai pitää kirjaa niistä. Itehän ne mua pyytää mittailemaan niitä arvoja, jolloin oletan saavani tarvittavat välineet käyttöön.
 
Meillä on sellanen systeemi, että neuvolalla voi vaik ohimennen kävästä ja pyytää keneltä vaan liuskoja ym. Hyvin on toiminu, mullaki koko ajan loppu.
 
Mä oon käyttänyt samaa neulaa aina koko päivän. Sanoi ainakin hoitaja että sas käyttää. :)
 
Mä oon käyttänyt samaa neulaa aina koko päivän. Sanoi ainakin hoitaja että sas käyttää. :)

Mulle sanottiin, että n. 5pistoa/neula. Välillä joudun pistämään jopa 2-3krt ennen kuin saan tarpeeksi verta tulemaan! Eli neuloja menee.
Niinä päivinä kun tarttee pistää aina ennen ja jälkeen ruoan, on aika tuskallista! Piikkejä menee ja sormet ihan hellänä:banghead:

Toi oli hyvä käytäntö, et sais keltä vaan käyä hakemassa, jos loppuu! Pitää huomenna kysästä, et millainen systeemi täällä on. Helpompi se olis vaan kävästä neuvolassa kun soitella ja tiedustella milloin voi hakea...
 
Mä oon käyttänyt samaa neulaa aina koko päivän. Sanoi ainakin hoitaja että sas käyttää. :)

Joo niin minäkin jopa pari päivääki, ku en mittaa niin usein :) hoitaja myös sanoi, että hyvin voi :)
 
Meil äitiysneuvolan puolella pyritään vastaamaan muulloinkin kuin soittoaikana. Myös tekstiviestin voi jättää ja soittavat sitten takaisin. Lastenneuvolan puolella voi myös laittaa tekstiviestiä, jos ei ehdi/pysty soittoaikana soittamaan sinne päin.
 
Takaisin
Top