Neuvola

Keskustelun 'Laskettu aika joulukuussa 2017' aloitti rosamamma, 1 huhti 2017.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Saniais Tuttu foorumilla Joulukuun mammat 2017

    En kyl ymmärrä miks ne ohjeistaa tohon ennen ruokailua mittaamiseen, kun just lääkärin kans tuota käytiin läpi. Kumma, kun on noin eri ohjeita. Mittaustiheyskin on mulla ollu ihan eri. Jatkuvasti ei kuulema tarvii mitata, mulla paastoja seurataan päivittäin koska ne oli ennen insuliinia koholla. Sit pari kertaa viikossa myös tunti aterioiden jälkeen, ja sit tietty jos syö jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Mulla kyllä katotaan pitkäaikaissokerit äitipolilla sit erikseen, mut ne on olleet tosi hyvät.
  2. Snifu Tuttu foorumilla Elokuun äidit 2019 Joulukuun mammat 2017

    En minäkään ole mitannut arvoja ennen ruokailua, kaikissa ohjeissakin lukee ettei ole radissa oleellinen:)
  3. Meritähti90 Ihastunut foorumiin Joulukuun mammat 2017

    Mulla on tää sama ohjeistus! Ootko kenties HUS:n alueelta myös? :grin

    Mul ollu vasta kerran toi kokopäivän mittaus ja suoraansanottuna oli törkeen perseestä! Koko hemmetin päivän sai olla pistämässä, all the time.
    Eikä mulla sitä verta tule tarpeeksi vaikka mitä tekisin ni sain kyllä tökkiä tosi paljon:arghh:

    Mulla oli tänään aamupaasto jo 5.4:sad001
    Paastoaika oli kyl edellee yli suosituksen, 11h eli pitää nyt yrittää myöhemmin syödä.

    Mä en enää aio mittailla noita ennen ruoka arvoja. Ihan naurettavaa touhua. Otan satunnaisesti aterian jälkeisiä arvoja.
    Mul on kyl alkanu nekin nousemaan eli kohta en saa varmaa mitää syödä:dead:
    Korkein arvo oli 7.6 ku söin iltapalaks kaakaoo, ruisleivän ja pienenpienen suklaapatukan.
    Eli herkuttelut ja kaakao jää varmaan pois.
  4. Suski.81 Tuttu foorumilla

    Juu, Helsingistä oon..

    Mulla kyl tulee verta, siitä ei o ongelmaa mut en tykkää kyl pistää..

    Mulla melkein aina se paasto - etenki aamusin - on 4,6.
  5. saywhat Peruskäyttäjä Joulukuun mammat 2017

    Keski-Suomessa tuli ohjeet, että 2 krt/viikko mitataan aamupaasto ja 1h kaikkien ruokien jälkeen. Jos poikkeavia arvoja ilman selvää syytä, ni sit useammin. Tätä raskauden loppuun asti.
  6. Rita29 Tuttu foorumilla Joulukuun mammat 2017

    Toi vaihtelee. Kyllä mä joudun mittailemaan ennen ja jälkeen ruokailujen JOS mulla on kokopäivän mittaus. Mulla ei siis ole radia, mutta seuraillaan varuilta ettei sellainen edes tule.
  7. Ayla85 Peruskäyttäjä

    Ohje oli 4 kertaa / vk vain aamupaastoarvo + kerran viikossa joka ateriaa ennen ja jälkeen arvot. Tuossa Diabetesliiton ohjevihkosessa "Raskausdiabetes -pidä huolta itsestäsi ja vauvastasi" on mainittu myös se ennen ruokailua 5.5 raja-arvo.
    Mulla on ylittynyt se paastoarvo pari-kolme kertaa, ei siis joka kerta. Tänä aamuna oli 5.1 ja kauhea nälkä :D
  8. Hippunen2 Ihastunut foorumiin Joulukuun mammat 2017 Kesämammat 2016

    Aamupaasto sulla heittää muut ok. Vähennä hiilareita,banaani pois täysin turhake sokerien nostattaja ja ravinnollisestk. Säännöllistä ateriarytmi ,liikuntaa illalle . Ihan ekana aamulla mittaa ku heräät,ei vettä ym. :) Ei ennen aterioita tarvi olla alle paastoarvon ,paasto on vain aamu. Tuo ennen ruokaa mittaus on vain sua itseäsi varten että huomaat mitä sun kannattaa/ei kannata syödä. Mutta mikää ei oo sun arvoja nostanu kattoon :)
    • Tykkää Tykkää x 1
  9. Maatuska83 Ihastunut foorumiin Joulukuun mammat 2017 Marrasmammat 2016

    Täällä taas sokerirasituksessa kovassa nälässä. Ois tietysti ollu parempaakin tekemistä pariksi tunniksi kuin tämä, mutta pakko tämäkin paha lusia ihan vauvan takia. Joka ikisessä raskaudessa oon joutunut ravaamaan rasituskokeessa.
  10. Ayla85 Peruskäyttäjä

    Neuvolantäti kyllä nyt otti nämä mun ennen ruokaa arvot niin tosissaan ja kutsui niitä paastoarvoiksi. Meinaa passittaa mut polille, jos en saa yhtä päivää koko pv mittauksilla niin, että ne pysyy alle 5.5... Että näin meillä.
  11. Rita29 Tuttu foorumilla Joulukuun mammat 2017

    Hmmmh, siis tarkoitatko että sulla pitää olla aina ennen syömistä toi alle 5.5 vai kaikki tulokset alle 5.5??
  12. Suski.81 Tuttu foorumilla

    Kyllä mullaki kaikki paastot pitää olla alle 5.5. Niinhän lukee 'kaikissa' ohjeissa..
  13. Rita29 Tuttu foorumilla Joulukuun mammat 2017

    Jep, paastot on kaikilla oltava alle 5.5
  14. Ayla85 Peruskäyttäjä

    Siis ne "ennen ruokaa" arvot pitää olla alle 5.5, ei vain se aamun eka mittaus.
  15. Hippunen2 Ihastunut foorumiin Joulukuun mammat 2017 Kesämammat 2016

    Mitkä on teidän ateriarytmit ;säännölliset? 3h. Ei yli eikä alle? Elimistö tuottaa sokeria jos tulee yli 3h. Ja alle jäävänä taas umppaa liikaa itseensä.

    Nyrkkisääntönä aamupaasto alle 5.5 tunti ruokailusta 7.8 (toistuvasti ylittyessä ei ruokavalio &kotihoito riitä) toki kannattaa kirjata mitä ja miten paljon syö jolloin tietää muuttaa tottumuksia.

    Itsellä insuliinihoitoinen radi takana eikä kyllä tarvinnu laskea 5.5 ennen ruokaa ,kunhan aamupaasto pysyy alle ja tunnin päästä 7.8.
    • Tykkää Tykkää x 1
  16. Hippunen2 Ihastunut foorumiin Joulukuun mammat 2017 Kesämammat 2016

    Syö päivittäin neljä pääateriaa ja 1- 2 väliateriaa.
    Syö säännöllisesti, se hillitsee nälkää ja annoskokoja.
    Jos olet nälkäinen lisää mieluummin proteiinia kuin hiilihydraatteja. Hyviä proteiinin lähteitä ovat esim. palkokasvit, liha, kala, kana, kanamuna, vähärasvaiset juustot ja leikkeleet, raejuusto, rahkaa.
    Syö joka aterialla kasviksia. Viljatuotteista suosi täysviljatuotteita.
    Salaattiaterian kanssa voit syödä lisäksi 1-2 palaa täysviljaleipää (ei vehnäleipää).
    Syö perunaa, pastaa ja riisiä pieninä annoksina. Pasta ja riisi täysjyvätuotteina.
    Käytä maitoa max. 6 dl päivässä (3 lasia).
    Suosi pehmeitä rasvoja, esim. ruokaöljyä voin sijaan.
    Syö 3-4 kpl keskikokoista hedelmää tai marja-annosta (1-1,5 dl) päivässä (yksi kerrallaan, hyviä välipaloiksi).
    Älä syö jälkiruokaa!
    Huolehdi hiilihydraatti saannista, min. suositus 150 g/vrk (Käypä hoito -suositus).
    Suosi hitaita hiilihydraatteja, esim. täysjyväviljatuotteet, raa`at kasvikset, hedelmät ja marjat
    Juo runsaasti vettä, 1,5 – 2 l ruokajuomien lisäksi!
    Liikunta!

    Näillä ohjeilla pääsee pitkälle ja jos tuntuu ettei tiedä ravitsemuksesta radin kanssa riittävästi . Neuvolasta saa lähetteen ravitsemusterapeutille :)
    • Tykkää Tykkää x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  17. Ayla85 Peruskäyttäjä

    Ei mulla nuo aterian jälkeen arvot ole koskaan koholla. Ei edes lähellä seiskaa. Eilen pidin kiinni siitä 3h välistä ja söin ihan kunnon aterioita. Sokerit pysyi aisoissa, mutta voi jeesus ku oli nälkä joka välissä.
  18. Enska88 Tuttu foorumilla Toukoäidit 2020 Joulukuun mammat 2017

    Hippusella hyvät ohjeet. Ite en vanno rasvattomuuden nimeen mutta varmasti riippuu ihmisestä. Mulla on koko ajan nälkä ollu eilen ja tänään. Mutta mun käsittääkseni vauva kasvaa näillä viikoilla reilusti +-30. Voisko jotenki liittyä siihen? Mä syön maitorahkaa ja raejuustoa kun ei nosta sokeria juuri ollenkaa. :)
    • Tykkää Tykkää x 1
  19. Hippunen2 Ihastunut foorumiin Joulukuun mammat 2017 Kesämammat 2016

    En mäkään rasvattomia käytä/käyttänyt :)
    Nyt vauvat kasvaa hurjaa vauhtia;nälkä 24/7 :D
  20. Bettie Naimisissa foorumin kanssa Toukoäidit 2020 Tammikuunmammat 2016 Joulukuun mammat 2017

    Huomenna pitäis olla aamusta sitten ite siellä sokerirasituksessa. Kyllä vaan jännittää et nytkö käry käy. Edellisissä raskauksissa ei ollu ongelmaa, tosin viimeks paastoarvo oli siinä rajalla et jos ois yhtään ollu isompi niin ois tullu diagnoosi.
    • Sympatiaa Sympatiaa x 1

Jaa tämä sivu