Neuvola

Tai sanotaan näin, että haluan ite siihen mennä ku edellisessä raskaudessa tuli lopussa ihan tajuttoman nopeesti painoo.

Mulla meni pää pyörälle ekalla neuvolakäynnillä ja lappuja saatiin mukaan mitä täytellä. Miinuksena oli se, että neuvolan täti ei kysynyt henkistä vointia ollenkaan, vaikka varmaan näki naamasta että tuo eukko on ihan pihalla.. Lekuriaika on vasta oliko 2.8.

Moi vaan vielä tännekin kaikille! :)
Lueskelen teidän kuulumisia aina kun ehdin, esikoinen pitää nyt aika kiireisenä:grin
Itse soittelen ensi viikolla neuvolaan, mun kierto on ollut tosi epäsäännöllinen esikoisen syntymän jälkeen, joten raskausviikoista ei ole oikeen mitään käryä. Päivä päivältä vahvistunut haamulainen on kuitenkin bongattu:happy:
Tosta sokerirasituksesta, esikoisen kohdalla jouduin siihen pelkästään iän takia myös, mutta en sitä ollenkaan pahana pitänyt. Ei siis haittaa, vaikka mut siihen nytkin passitettais:rolleyes:
Kuinkahan helposti sitä pääsee ultraan tsekkaan millä viikoilla mennään? Kierrot on kuitenkin olleet 24-35 päivää..

Catnip mä pääsin ultraan kyllä ilman pyyntööki. Mulla kierrot heitelly 30-39 välillä. Mä pääsin siis helposti, mut mulla oli muitaki painavia syitä päästä aiemmin.
Mäkään en ymmärrä miks toi sokerirasitus olis niin pahasta ku sehä on vaan siks, että pidetään huolta äidistä ja vauvasta. Mua se ei siis haittaa myöskään ollenkaan. Joo osa sanoo, että se litku on kauheeta mut oon kyl valmis vauvan eteen sen tekemään ja kestämään. Kovempiaki asioita joutunu tässä elämässä kestämään. :)

Mä olin esikosta kerran ja toisesta kaksi kertaa sokerirasituksessa! En pidä sitä itse käyntiä pahana mutta aikaa menee ihan hukkaan. Kolmesta rasituksesta saanut hyvät tulokset, joten nyt ajattelin sanoa neuvolassa että yks kerta tässä raskaudessa riittää kiitos :D jos tietty raskauden kuluessa tulee jotain merkkejä ni sit tietty uudestaan.

Tässä ollaan kuitenkin menossa SYNNYTTÄMÄÄN, joten toi sokerirasitus on aika pientä sen rinnalla. Ymmärrän tietty jos on neulakammoisia niin se on ikävää, mutta hyvää harjoitusta sinne vauvan syntymäpäivään ;)

Mä en yhdessäkään raskaudessa ole sokerirasituksessa käynyt ja tuskin nytkään joutuisin. Enkä kyllä näe syytä mennäkkään, miehellä diabetes, niin tarvittaessa voin sokereita mittailla kotona :)

Mulle iski viime raskaudessa rv36 raskausdiabetes. Ja se oli kyllä ihan oma vika, vaikka mulla onkin vahva sukurasite. Söin koko raskauden hirveästi sokeria, ja näkyihän se painossakin. Varmasti neuvolantäti passittaa sokerirasitukseen saman tien kun astun neuvolan kynnyksen yli. Tällä kertaa olen ottanut opikseni, ja jätin kaiken ylimääräisen herkuttelun heti plussatestin jälkeen. Viime raskaudessa ylimääräisiä kiloja tuli hurjasti. Sain laihduttaa kaksi vuotta että pääsin niistä eroon, ja nyt olen reippaasti normaalipainoinen ja hoikka. Ja sellaisena pysyn tällä kertaa! :)

Hei,
minulla ensimmäinen neuvola vasta rv9+1. Puhelimessa ei kysynyt haluanko osallistua seulontoihin; eikös niitä aloiteta jo rv9?
Kysyi ainoastaan syönkö d-vitamiinia... Vähän jäi hatara olo koko puhelinsoitosta. Eikä sanonut että pitääkö pidätellä vessakäyntiä ennen neuvolaa? Eikös siellä oteta virtsanäyte? Tämä tuli itselleni vasta nyt mieleen...
Ihan olen yhtä pihalla kaikesta kuin esikoisen odottajat; edellisestä raskaudesta on 11 vuotta, ja tuntuu etten muista enää yhtään mitään tästä hommasta :)

Fransesca:
Riittää että menee verikokeisiin noin viikko ennen niskaturvotusultraa, eli varmasti kirjoittaa sinulle lähetteen ekalla käynnillä verikokeisiin neuvolassa.
Ja otetaan virtsanäyte. Mutta eipä se täällä ainakaan niin tarkkaa ollut. Mulla ei otettu ekalla kerralla koska ei vaan ollu hätä.

Pissistä katotaan sokerit ja proteiinit joihin ei tartte pidättää. Mä kävin monesti esikoista odottaessa vessassa siinä neuvolan aulassa ja kohta pyydettiin antaa pissi ja aina sain tiristettyä sen verran että riitti testiin. Sitä ei tartte tulla mukitolkulla. Riittää siis todella pieniki määrä.

Koska teillä on ollu eka neuvola aika? Mulla on ens tiistaina ja jos nyt oikein laskin niin viikkoja on silloin 6+3..jotenki liian aikasin eka neuvola?

Oliko teillä miehet mukana? Mun miestä jännittää ja on vielä aika varovainen koko raskauden kanssa (no niin olen itsekin koska toukokuussa koimme alkuraskauden keskenmenon). Miehelleni lapsi on ensimmäinen. Hän ei ole kovin innokas tulemaan neuvolaan "tentattavaksi"... Ajattelinkin että voin aivan hyvin mennä yksin nyt ekalla kerralla...

Mä soittelen huomenna neuvolasta aikaa. :) mulla mies ei nyt pääse mukaan, kun on intissä, mutta esikoista odottaessa oli ekoissa neuvoloissa ja kaikissa ultrissa. Olisi ihana saada hänet ultriin taas, mutta minkäs teet. :)

Neuvolat olivat isän osalta aika turhia, tietty ekoilla kerroilla oli kiva että oli mukana. :)

Meillä mies piti olla ainaki ekalla käynnillä mukana kun sillon kyselivät kaikki sairaudet jne. Ja täyteltiin paljon lappuja.

Ok, pitänee sitten houkutella tuo mieskin sinne mukaan :)
Meillä molemmilla on tilanne, että ollaan pikkupaikkakunnalla sellaisissa töissä, että ihmiset tietää/tuntee meidät ja perheemme.
Eniten pelkään neuvolakäynnillä sitä, että tulee tuttuja vastaan tai että neuvolantädiltä leviääkin tieto käynnistämme eteenpäin. Kaikkea sitä miettiikin... Ei vaan haluta todellakaan vielä paljastaa tätä asiaa kenellekään, ennenkuin nähdään, että etenee ihan normaalisti. Harkitsin jopa että olisin mennyt jonnekin muualle neuvolaan...

En meinannu ottaa miestä matkaan nyt ekalle kerralla,ku ei se neuvolatätikään siitä ees sanonu mitään että pitäis äijä raahata matkassa :D

Takaisin