Neuvola

Mintukka, ei sanat riitä sanomaan.. Mutta paljon voimia koko perheelle. <3 niin väärin että tämmöistä tapahtuu!

Voi ei, Mintukka, olen niin pahoillani! Suuri osanottoni ja paljon voimia perheellenne! :Heartred

Kiitos kaikille <3 Päivä kerrallaan tässä on mentävä. Meidän pieni mies on aina sydämmissämme <3

Tänään oli neuvolalääkäri ja kaikki mallillaan. Kohdunkaulaa hyvin jäljellä, sormelle myöti, mut näillä viikoilla (31+2) normaalitilanne. Ektopiaa näkyi jälleen kohdunsuulla, mut eipä onneks ole tällä kertaa vuotoja aiheuttanut. Häpyhuulissa oli havaittavissa jtn verisuonimuutosta, että nyt kyl alkaa tehotreeni lantionpohjalle, ettei vaan tulis mtn suonikohjuja saati sit peräpukamia! Ei kai tässä mtn, normaalisti saa jatkaa liikuntaa loppuun asti ja sit vaan ottaa rauhallisemmin jos supisteluja alkaa tulla sarjoina, oli sit kipeitä tai harkkareita. Seurava etappi ois siis synnytys :P

Vielä synnytysvalmennuksista; me ilmoittauduttiin yksityisen kätilöpalvelun synnytysvalmennukseen kun sisältökin vaikutti meille sopivalta. Se on 2.2. Ois ollut tarjolla myös hypnosynnytysvalmennus, mutta se ois mennyt niin lähelle laskettua aikaa että päädyttiin tähän "tavallisempaan". Lapsi on mieheni ensimmäinen ja itselläkin noita synnytyspelkoja niin siksi koetaan valmennus kuitenkin hyödylliseksi :)

Täällä taas yksi neuvolakäynti takana ja kaikki oikein mainiosti :) Vauva kasvaa hienosti vähän yläkäyrän puolella, sykkeet ja kaikki testit ok myös. Mulle on tullut nyt rv 34+5 painoa lähtötilanteesta n. 8 kg, kätilö tuntui olevan hyvin tyytyväinen tuohon lukemaan. Kyselin vähän mitä on odotettavissa tulevien viikkojen käynneillä, ja edelleen ovat paljon rennompia täällä Norjassa kuin Suomen puolella, ei mitään sisätutkimuksia tmv ja ultrataan "sitten joskus" lähempänä laskettua aikaa niin saadaan tarkempaa kokoarviota. Tuntuu mukavalta, ettei ole kauhea hössötys päällä mistään :)

Eilen neuvola. Pissa ok. Hb 125. Alapaine koholla mutta nyt kotona mittaillessa paineet ollu ok. Painoa tullut nyt tasan 10kg eli nyt semmonen 200g/viikossa.

Tänään kokoarviossa käyty.
Huh. Olipas käynti.
Tuli hirviän huono olo ku selällään makas. Kauhia tuskan hiki päälle ja raajat turraksi. Piti asentua vaihella vähän väliä ni kesti se ultraaminen.
Meinasi, että vauva painais valtimoihin ja että hengittäsin liikaa.
Pää alaspäin siellä ollaan muttei vielä kovin alhaalla.
Tuumasi, että aika täynnä alkaa vatsa olla: niinkö!
Nyt parissa viikossa ei ollut vatsan mitta kasvanut. Eli se nyt 35+5 35cm.

Koko arvio nyt 3270-3330g. Eli jos 4 vkoa laskettuun aikaan ja kasvaa about 200g viikossa vauva, niin 1.3. olis tällä arviolla 4000-4100g kokonen vauva.

Vyötärön ympärykseksi antoi 35cm ja siinä 38cm oli joku "yläraja" että sen lähellä ei kuitenkaan mennä.
Lääkäri sanoi ettei ois kuitenkaan mikään jättivauva, tiedä sitten.
Isolta itsestä kuulostaa
Varsinkin kun esikoinen ollut näihin aikoihin 2800g arviolta ja juniori 3200g.

Täytyy kai alkaa toivomaan, että syntyisi vähän ennakkoon niin ei ehtisi niin kasvaa isoksi. Toki syntyy, kun on valmis <3

Kohdunsuu oli nyt 2 vkossa auennut 1,5cm mutta kaulaa oli pari cm jäljellä (???). Aiemmissa ei kohdunsuu oo ollu auki ollenkaan.

Tuntui, ettei olis vielä tulossa että paljon pitää vielä tapahtua.
Supistelut ei tuntunu haittaavan kun viikot jo hyvät ja vauva hyvän kokoinen.

Nyt olo taas ihan väsy Ei auta, sohvalle maate.

Etiäpäin niin, että neuvolassa rutiineja nyt 2 vkon päästä ja sitten viikon välein. Lasketun ajan yli ei päästetä ja kohdunsuuta katsotaan tarvittaessa.

Lääkäri ilahtui kun vein kukkia: täällä odottavista äideistä pidetään hyvää huolta :).

Mulla oli neuvola tänään ja kaikki hyvin :) Nopea käynti kun ei mtn erikoista ja seuraava käynti onkin sitten kolmen viikon päästä ku on raskaus jo täysaikainen. Kai tuo seuraava käynti ois pitänyt olla tos kahden viikon päästä, mut th lomalla ja en halunnut vieraalle mennä...

Mulla kokoarvio yms. käynti äitiyspolilla vasta rv37+6 eli 2 1/2 viikon kuluttua. Nyt on ilmestyneet selkäkivut ja hankala on olla missään asennossa, olipa hereillä tai nukkumassa... Väsyttää ja jotenkin vähä alakuloinen mieli kun tuntuu ettei oo muuta elämää kuin kotona vaan makoilla... Työkavereita ei taida vauva-asiat paljo kiinnostaa, mietinkin voisinko laittaa jonkun ilmoituksen (minne?) jossa kaipaisin "Mammaseuraa" tähän tylsyyteen. Kun ainoa odottavien ryhmä jonka bongasin, näyttää olevan tarkoitettu esikoista odottaville. (Vai voinko mennä sinne kun vanhemmat lapset on jo koululaisia)? Käyttekö te jossain kavereilla tai äitikerhoissa tms?

Fransesca, mulla sattui niin hyvä tuuri, että kaks työkaveria o raskaana, toisella la 2 vkoa ennen mua ja toisella 2 vkoa jälkeen :hilarious: varsinki tän toisen kanssa ollaan kyllä lähennytty vauhdilla ja on tosiaan mukava jutella sellaisen kanssa joka käy samaa läpi.
En kyllä ymmärrä miks ei oo ryhmää sellaisille joilla on jo lapsia?! mutta toisaalta häiritseekö se ketään siinä esikoisryhmässä vaikka sulla lapsia onki, varsinki jos ne on koulussa aina tapaamisaikoihin?ei mua ainakaan häiritsis :shy:

Warheart, ymmärrän. Kyl mäki haluan aina omalle terkalle, ja jos ei mitään erityistä oo nii ei kai se viikko siinä paljon eroa tee. Sulla ja aika monella on jo aika mukavasti viikkoja!

Kyfi, onko sulla siis tulossa enää myöhemmin kokoarviota ?

Fransesca, mulla ollut tässä ehkä kolmen-nrljän päivän ajan nyt ihme alakuloa, just tommosta, et tuntuu seinät kaatuvan päälle ja tuntuu viimeisetkin rippeet semmoisesta omasta elämästä kadonneen johonkin... Liittyiskö loppuraskauteen jotenkin, kun kyllähän se vauvan hoitaminen sitten sitoo vielä enemmän kuin raskaus, että josko mieli siihen valmistautuu? Mulla kun liikunta todella rakas harrastus ja mitä lähempänä on raskauden loppua, sitä enemmän ahdistaa ajatus, että lenkit voikin yks päivä olla lenkkeilty tai kahvakuulailut ohi jos kivut yltyy tms. Kavereita en ole pitkään aikaan nähnyt, jotenkin semmoinen olo, et ei edes jaksaisi nyt. Sosiaalinen elämä rajoittuu siis vauvapalstoihin ja miehen seuraan :D Voiskohan neuvolan ilmoitustaululle laittaa lappua, että kiinnostaisko joku kyläilyrinki? Eikös tälläkin palstalla ole jtn odottajien ketujua eri paikkakunnille?

Tänään lääkärineuvola takana, viikkoja siis 35+3.

Painoa tullut nyt loppuraskautta kohti hallitummin, nyt viimeisimmän neuvoloinnin ja tämän välillä n.300g/vk mutta kyllä se vaa'an lukema vaan kauhistuttaa! 89kg nyt....

Turvotukset kahdella plussalla

Pissa oli proteiinien kohdalla +/-, miinukseksi merkattiin. (hyvin tein pesut ja keskivirtsasta näytteenkin otin)

hemoglobiinia ei otettukkaan, taitaa olla jo puolitoista kuukautta aikaa edellisestä kerrasta!

Verenpainetta en ollut muistanut hirveästi kotona tässä välissä seurailla ja ilmeisesti ois kyllä sitten pitänyt, sillä alapaineet täälläkin tahtoo koholla olla (115/94 ja 111/92). tämä viikko vähän tiiviimpää seurailua ja tarvittaessa perjantaina soittoa neuvolaan. Nyt on mittari näkösällä niin eiköhän sitä muista välillä kattella.

Vauva liikkuu selkeästi vaimeammin kuin aiemmin ja harvemmin. olenkin tehnyt liikelaskentaa viikonloppuna ja eilen ja kyllä ne liikkeet sieltä tulee täyteen, mutta saa jotenkin tunnustella enemmän. Neuvolassa tosin eivät olleet tästä huolissaan.

Lääkäri kopeloitsi niin ulkoa kuin sisältä vähän kovakouraisesti, tai sitten mä olin herkillä. Edelleen se jotenkin vinosti tuolla hengaa, pää on kuitenkin "alaspäin", tuonne oikealle lonkkaluuhun koputtelee välillä. Outoa kun viihtyy vielä niin ylhäällä, sisäkauttakaan ei saanut päästä minkäänlaista tuntumaa (esikoinen hankas päällään alapäätä jo todella aikaisin ja lopulta kun nuorimmainen käännettiin niin laskeutu kyllä heti asemiin).

Sf-mitta oli muistaakseni 31.

Seuraava neuvola on sitten 1,5 viikon kuluttua

Takaisin