Neuvola

Jep, tuo on kyllä aina melkosta taiteilua lenkkeillä, jos ei ole kunnolla hiekotettu!

Itseltä löytyy Icebugin nastat. Yhdet kävelin jo puhki ja piti heti uusia. Ihan ehdottomat näin talvella lenkkeillessä eikä jää lenkit pääkallokelien vuoksi välistä.
Esikoisen jälkeen ne investoin ne ekat ku oli pääkallokelit enkä halunnu kaukalon kanssa mennä nurin.

Osaakohan kukaan yhtään sanoa, että kuinka pian voin odottaa sokerirasituksen tuloksia näkyvän Omakannassa..?
Hitusen huolettaa, kun kävin jo maanantaina 19. Päivä testissä, mutta tulokset eivät vieläkään näy. Ja hoitaja sanoi silloin kun kysyin ettei pitäisi viivettä olla. Nyt mietin täällä kuumeisesti että onkohan testi mennyt jotenkin mönkään, sillä samalla otettiin pieni verenkuva ja sen tulokset näkyivät jo heti seuraavana päivänä.
Pelkään piikkejä, enkä tahtoisi panikoida uudestaan siihen rääkkiin joutumista :confused:
Jos joku tietää ja jaksaa näin joulun alla vastailla, niin tänks!
Joka tapauksessa rauhallista ja makoisaa joulua kaikille! :happy:

Jasmina mulla ne testin tulkoset ei näkyny ollenkaan omassa kannassa. Meillä pitää soittaa terkalle ja terkka kertoo tulokset.

Ahaa, okei! Ens viikolla neuvola, joten siellä sitten kuulen tuomion.. Kiitos kun valaisitte asiaa hätähousulle :)

Onko kukaan muu saanu riesakseen rannekanavan oireyhtymää? Meikäläisellä näyttäis se olevan mut odotellaan neuvolaan että saa vahvistusta asiaan. Tää on aika pirullinen kun ei oo sormissa juurikaan tuntoo ja koko ajan pistelee. Nyt on koko käsivarsi kipeenä. Ja siihen päälle vielä selän lihas tulehtunu. Aamusin ei oo minkäänlaista puristusvoimaa kädessä. Luin että raskausajan turvotus sais tän aikaan.

Ei mulla ihan varsinaista oireyhtymää varmaan vielä oo, tai on tosi lievänä. Mulla on molemmissa raskauksissa ollu yläkropan ja käsien turvotusta varsinkin öisin ja aamuisin ei nimettömät ja pikkurillit toimi. Ne on ihan tunnottomat, mutta sitten aamupäivän aikana alkaa toimimaan. Ja vähän riippuu päivästä, välillä ei oo mitään ongelmaa sormissa.

Mulla on molemmissa käsissä diagnosoitu rannekanavaoireyhtymä ja sit on toisella puolella olka- ja kyynärvarsioireyhtymä.. Ihme kyllä, tässä raskaudessa ei ole oireita ollut lieviä puuttumisia lukuunottamatta! Nyt olen pystynyt liikkumaan normaalisti ja pidän ruokavalion siistinä, ettei millään tapaa tule turvotuksia, nimittäin sillon lähtee puristusvoimat käsistä. Pahimmillaan ollut aikanaan siivoushommissa kun ei pystynyt enää itse syömään, eikä hammasharja pysynyt käsissä. Kannattaa pyytää fyssarille lähete niin saa oikeita ohjeita avuksi.

Mullon nyt pahentunu toi sormien puutuminen. Lähes koko ajan on sormet ihan tunnottomat ja pistelee. Ensiks oli vaan lähinnä tota että aamusin oli voima pois eikä pystyny tarttuun mihinkään. Parantu päivän mittaan. Työkaveri sano tästä vaivasta että sillä oli raskauden aikana ja hyvin samanlaiset oireet. Torstaina otan neuvolassa puheeks ja kysyn onko mitään helpotusta olemassa. On kyllä niin pirullinen vaiva. Juon vettä jo normaalisti todella paljon mutta näin joulun jälkeen en kyllä ihmettele jos turvotus on päässy yllättään. Ei ainakaan ns päälle päin huomaa mut eipä sitä tiiä sit.

mavajo, puutuuko sulla ihan kaikki sormet, vai pelkästään nuo peukalo, etu- ja keskisormi? Jos sulla puutuu kaikki sormet, voi kyse tosiaan olla ihan turvotuksesta ja niskajumista. Reippaat venytykset aamuisin niskalle, hartioihin pumppaavaa jumppaa, eli olankohautuksia esim ja erilaisia pyörittelyjä. Ravistelut auttaa öisin puutumisiin, päivisin kannattaa erilaisia venytyksiä kokeilla ranteille. Raskus lisää verimäärää melkei 1,5 kertaiseksi, joten kudoksissa on nestettäkin sitten enemmän ja jos yhtään kanavissa ahtautta, jää hermot herkästi pinteeseen. Mä itse juon normalisti jonkun kolmisen litraa/vrk, raskausaikoina menee reilusti enemmän. Osa täytyy vaan juoda kivennäisvetenä ja lisäilen suolaa reilummin ruokaani, että ei sitten verenpaineet tipahda entisestään jne... Leikkaus taitaa olla ainut apu tähän vaivaan ja sitten tietysti synnytyksen jälkeen oireet saattavat jäädä pois. Muuta ei oikein nyt tule neuvoksi mieleen, yrittää vaan nesteet saada jotenkin liikkeelle ja hermoratoja auki.

Ai niin, rannetuet yöksi! Se taitaa olla helpoin vinkki/apu. Ranne pysyy neutraalissa asennossa nukkuessa.

Mulla tuli omakantaan sokerirasituksen tulokset, kolme arvoa. Aikaisemmasda raskaudessa rannekivut oli jäätävät. Pidin apteekin rannetukia sina kun mahdollista. Synnytyksen jälkeen painoa tippui ja oireet hävisi.

Täällä oli sokerirasituskokeen tulokset loistavat, pe kävin yli viikko sitte ja seur ma olivat valmiit :) sf mitta suunnilleen keskikäyrällä, pikkasen päällä. Esikoisesta mentiin alimman käyrän alapuolella tässä vaiheessa. Ihan erilainen masu on nyt ja myös isompi.

Eniten puutuu pikkurilli ja nimetön. Välillä myös kaikki. Ajattelinkin laittaa rannetuen taas kun viimeks autto vähäsen. Onneks sain äiteltä semmosen. Onneks selässä helpottaa toi kipu. Yhen buranan jouduin eilen ottaan kun viikot vielä sen sallii muttei viitti hirveesti ottaa enää. Pakkotilanteessa. Viime raskaudessa tulehtu koko selän lihakset. Ja sillon burana oli kielletty kokonaan. Oli hirveetä sekin. Noh kait tän kestää tän hetken mitä on jäljellä. Tarvii vaan muistaa tota rannetukee käytellä useemmin.

Pikkurilli ja nimetön viittaa enemmän kynär- ja olkavarsien hermojen olevan pinteessä. Ihan jo käynti hierojalla voisi auttaa? :)

Noh tarvii ainaki odottaa että tulehdus menee ohi. Tää rannehomma alko oikeestaan siitä että mää jouduin töissä leikkaan paksuja kankaita käsin koko päivän. Siihen päälle muutto vielä niin kyllä ranteella töitä oli. Siitä lähtien tää käsi on ollu tämmönen. Eikä unohdeta että mun lempiharrastuksiin kuuluu virkkaaminen ja neulominen. [emoji5]

Ahdistavaa toi vaa'alla käynti aamusin neuvolas ku just syöny aamupalan sitä enne. Nyt oli kolmen viikon aikana tullu 750g/vk. Edellisen kerran ku oli vaa joku 300g/vk. Ei ihme jos ihmisille tulee masennus jo iha sen takia et painoa seurataa ku sille ei juurikaa ite mitää voi ku samoil ruokatottumuksil ja liikunnal oon ollu normipainonen ja nyt vaa painoo tulee..

Ahdistavaa toi vaa'alla käynti aamusin neuvolas ku just syöny aamupalan sitä enne. Nyt oli kolmen viikon aikana tullu 750g/vk. Edellisen kerran ku oli vaa joku 300g/vk. Ei ihme jos ihmisille tulee masennus jo iha sen takia et painoa seurataa ku sille ei juurikaa ite mitää voi ku samoil ruokatottumuksil ja liikunnal oon ollu normipainonen ja nyt vaa painoo tulee..

Nimenomaan painoa vaan tulee vaik ruoka suhteessa liikuntaan on ok.
Mä oon kieltäytynyt parissa viimeisessä raskaudessa neuvola punnituksesta. Se on toiminut ja tuntuu paljon paremmalta ja mulla on mielenrauha kun en tiiä lukemii kokoajan ja niitä mihkää ylös kirjoitella.
Painosta ei tarttis ollenkaan tressata. Ne on vaa vauvan tuomii kiloja!

Takaisin