Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kävin aamulla nlassa (30+2 tänään). Sf-mitta 30,5 eli vähän käyrän yläpuolella mennään. Oli sijainen, niin sanoi, että oma th mittaa vielä uudestaan ensi kerralla (3vk:n päästä) ja päättää sitten vaatiiko jatkotutkimuksia.
Hb 117 ja rautakuuri jatkuu. Muuten kaikki hyvin.

Kävin eilen neuvolassa (27+4). Sf-mitta oli 30 eli paljon mennään taas käyrän yläpuolella, kuten esikoisestakin. Ei ollut huolissaan, koska esikoinen oli syntyessään erittäin pieni kokoinen. Sain kuitenkin radin takia lähetteen äitipolille, arvot ovat pysyneet hyvinä ruokavaliolla. Paino oli nyt ensimmäisen kerran enemmän kuin lähtöpaino. Muuten kaikki oli hyvin. :)

Eilen mullakin oli tays käynti ja vauva suostu oleen jopa niin päin että saatiin vihdoistaviimein tarkastettua sydämen rakenteet. Johan niitä on neljässä ultrassa koitettu katsoakkin. Vauvan painoarvio oli hieman vajaa 1,5kg ja viikkoja siis 30+2. Eli hienosti mennään keskikäyrällä kaiken suhteen. Supistukset ei oo tehnyt mitään hallaa alapäälle joten senkään suhteen ei ole hätää. Seuraavaksi taas on kokoarvio, sisätautilääkäri ja diabeteshoitaja/kätilö 10.10. Toivottavasti sillonkin olis vielä kaikki hyvin, pelkään vaan että jossain vaiheessa tulee jotain loppuraskaudessa, kun kummallakin aikaisemalla lapsella on tullut.

Mulla oli tänään nla käynti rv29+0. Oma paino on pysynyt viimeiset kolme nla käyntiä samana, hyvä niin. Vauva kuitenkin kasvaa hyvin. Sf-mitta oli 28. Tämän jatkuvan kivun vasemman puolen kyljen alla vuoksi huomenna vien pissanäytteen labraan ja ensi ti on lääkäri-nla aika varattu jotta lääkäri saa päättää onko tarvetta lisätutkimuksille/labroille.. edelliset labrat tämän asian tiimoilta on sitten jo kolme viikkoa vanhoja..

Kukkis mull pelkästään aamupalan jälkeen voi olla kilokin enemmän painoa.. Ja nyt viimeksi neuvolassa käydessä kotona aamupaino oli 76.7 ja neuvolassa aamupalan jälkeen 77.4 eli reippaasti yli puolikiloa aamupalan ja vaatetuksen takia..
Söin siis aamupalan joskus 10 aikaan (ja neuvola klo 13), aamupalaksi laitoin muroja ja aamulääkkeet otin vielä lisäksi veden kanssa ennen lähtöä..

Asia selvä :) Noh, mieluummin enemmän painoa ku kova nälkä :D On muuten kiva neuvolantäti mulla, ku jauhetaan aina kaikkea p:tä :) Puhuttiin eilen kotiväkivallasta. Ja sit täti kerto, et hän oli ollut koulutuksessa liittyen kotiväkivaltaan. Kouluttaja käski kaikkien laittaa silmät kiinni, ja kuvittelee, et on omassa sängyssä ja lähes nukahtamassa. Heti, ku kaikil oli rento olo, ni tää kouluttaja rupes huutamaan (tyyliin ku mies huutais vaimolleen huoritellen) ja heitti pari tuolia nurin. Siin vaihees kuulemma tajus, miten ahdistava tilanne olis lapselle, ku se oli aikusellekin ahdistava kokemus.

Tyhmä sf-mitta. Sama mittaaja, kolme kertaa mitattu (rv 25, 28, 30). Kaikilla kerroilla sama mitta eli 25cm. Kätilö ei ollut huolissaan mutta mitä ihmettä oikeasti - miten se voi olla viiden viikon ajan ihan samoilla? Käyrän suhteen ollaan ihan "normissa" eli aloitettu sieltä normin yläpuolelta ja nyt menee suora viiva normin "alapuolelle". Vauva kasvaa kuitenkin mutta mä en tajua miten mitta ei muutu vai onko tosiaan noin epäluotettava? :/

Ite kyllä varmaan huolestuisin.. Tosin enköhän tiedä mikä on normaali ja mikä ei kun ei ole kokemusta.. Mut kyllä sitä nyt luulis että sen kuuluis nousta?

Qaakkeli, oliko sulla ylipainoa ennen raskautta? Jos oli niin toi sf mitta ei ole luotettava lapsen kasvun mittaamiseen. Ja nykyäänhän sitä ei edes tarvitse mitata.

Toi olikin hyvä tieto! Miks ne sit ottaa sen jos ei ole luotettava eikä ole pakko ottaa? Jotenkin kuulostaa vaan todella hämmentävältä muutenkin tuo..

Minulla on onneksi ollut kätilö neuvolatätinä ja hän on kokeilemalla ja painelemalla arvioinut sikiön painoa. Harmi vaan, että hänen sijaisuus loppuu just mun loppuraskauden aikoihin.

Ja juu, mulla on ihan riittävästi ylimääräistä vatsan seudulla ja lisäksi kohdussa myoma joten todennäköistä on, että tuo sf-mitta on täysin turha eikä kerro mitään. En vaan tajua miksi sitä sitten edes mitataan jos se ei ole lähellekään luotettava...

Qaakkeli; varmaan mitataan, koska siihen on totuttu. Opitusta tavasta on vaikea luopua.

80-luvulla mitattiin vuelä vyötärönympäryskin.

Meillä oli tänään neuvola, saatiin isyystunnustus hoidettua. Muuten nyt ei selvinnyt mitään ihmeempää, vieläkään ei ole tietoa, että järjestetäänkö mitään perhevalmennusta. Maha kuitenkin kasvaa ja lapsi potkii, se kai on tärkeintä :D Varattiin ensi viikolle yksityiselle puolelle ultra-aika, niin saadaan vähän jotain kokoarviotakin. Ihana päästä näkemään pikkuinen pitkästä aikaa <3

Hyvä kun sanoit Alise! Täytyy muistaa maanantaina laittaa viestiä neuvolaan niistä valmennuksista.. :) Meillä alkaa siis lokakuun lopussa tuo valmennus ja on 3 käyntiä.. Harmi vaan kun ne on vähän huonoon aikaan miehen töiden kannalta..

Eilen käynti neuvolassa rvo 30+0. Kaikki arvot olivat ok. Samalla tehtiin isyyden tunnustus ja sopimus yhteishuollosta.
Painoa oli tullut 5kg lisää...hups! Pitää yrittää loppuraskauden ajan rajoittaa herkuttelua. Kummasti syksyn pimeys ja sairastelut ovat lisänneet makean himoa. :)
Sf-mitta oli 25 eli alakäyrän yläpuolella menee. Samalla tavalla mitta meni esikoisenkin kohdalla. Terkan mukaan vauva oli perätilassa. Mietin, että oliko ihan oikeassa kun viimeksi äpolilla ultrassa 16.9. Vauvan tarjonta oli rt.
Terkka sanoi, että loppuraskauden saan hypätä kahden viikon välein neuvolassa. Mulla on riskinä mm. raskausmyrkytys aiempien veriseulatulosten perusteella. Sen vuoksi tiiviit käynnit. Neuvolan lääkärillä en käy lainkaan tämän raskauden aikana, koska äpolilla on 11.11. käynti, jossa tarkistetaan vauvan kasvua ja vissiin tehdään synnytystapa-arvio.

Muokattu viimeksi:
Suskii kyllä se vauva voi vielä näillä viikoilla hyvinkin kääntyillä. Kokenut terkkari varmasti osasi sanoa ihan oikein et oli perätilassa. Tuntuuko potkut erilailla? Siitä mä huomaan et kääntyy. Tosin nyt poikkitilassa niin tuntuukin ihan erilaisella ja mahan muoto silminnähden erilainen

Tänään neuvolassa, rv 28+4. Oltiin itseasiassa koko perheen voimin, kun mies on nyt kotona ja olivat lähdössä esikoisen kanssa mummulaan, mutta tulivatkin sitä ennen mun mukaan neuvolakäynnille. Mies sai äänittää vauvan sydämensykettä (äänitti esikoistakin neuvolassa), varmaan luo jonkun suuren biisiteoksen näistä. :joyful:
No joo, kaikki oli ihan normaalisti, sf-mitan takia siellä nyt lähinnä olin, kun huitelee käyrän yläpuolella. Taas oli tullut kaksi senttiä lisää kahdessa viikossa, nyt 29cm. Terkka ei kuitenkaan ollut omien sanojensa mukaan huolissaan vauvan koosta, käsin tunnustelemalla ei tunnu mitenkään isolta. Ei laittanut lähetettä kokoarvioon, seuraava käynti sovittiin taas kahden viikon päähän. Kovasti kyseli, olenko itse huolissani vauvan koosta tai mahan kasvusta. En kyllä osaa olla.
Liitoskipuihin suositteli tukivyötä, joita onneksi saa täällä Tampereella ihan lainaksikin jostain apuvälinelainaamosta. Siellä vois kyllä piipahtaa, kun kuitenkin tulee käveltyä lähes päivittäin jonkunmoista matkaa esikoisen kerho- yms. reissuja ja nivuset huutaa hoosiannaa iltaisin ja vaikeuttaa yöunia.

Takaisin