Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen oli eka neuvola. Painoa tullut melkein 3kiloa ja hemoglobiini on melko alhanen, 113. Ei ihme, että vähän väsyttää :sleep: kaikkia lappusia tuli mukaan. Ultrasta en tiiä koska on, postissa tulee sit siitä tieto. Hoitaja oli todella mukava! :-) Meillä tarvii joka käynnin yhteydessä pissata purkkiin. Rv 8+0 :)

Kävin tänään neuvolalla esikoisen rokotusasialla ja samalla kävikin ilmi, että mulle varattu eka äitiysneuvola joudutaankin siirtämään. Piti olla ens viikolla 12.5., mutta siirtyikin 24.5.! Ollaan välissä viikko pois Suomesta lomalla, niin meneekin vähän pidemmälle, sillon 9+5. Mutta varattiin ekaan ultraan jo aika, se onkin 8.6.
Eipä tuo ajan siirtyminen mua kauheesti harmita, kun tiedän, ettei siellä ekalla käynnillä mitään konkreettista tapahdu (ei ultrata, kuunnella sykettä tms.), joten ihan sama mennä pari viikkoa myöhemmin juttelemaan. Toinen lapsi kuitenkin tulossa, niin kaikki ei ole niin uutta ja ihmeellistä. :grin Enemmän harmittaa, että mies ei pääse mukaan tuonne ultraan, kun aika on niin keskellä päivää ja hän töissä. Hänellä on kesäkuussa jo niin monta muuta (omaa) juttua, joiden takia joutuu olemaan pois töistä, että tuon takia ei nyt voi. Toki hän on nämä asiansa, ainakin osan, varannut ja sopinut jo ennen kun tämä raskaus on alkanut, mutta silti... :meh:

Mie en oikein ymmärrä miks mun mies haluaa tonne neuvolaan mukaan ku on ens viikolla.. Mut sit taas toisaalta onhan se kiva ku ekaa odottaa että mieskin on mukana. Sillä on varmaan enemmän kysymyksiä ku mulla :D

Koskeeha raskaus miestäkin, että ymmärrän miks jotku miehet haluaa mukaa. Mulla esikoisesta oli joka kerta mies mukana, kun halus ja nytkin ollut mukana. :)

No siis mies ei kuitenkaan halua mukaan synnytykseen vaikka noin muuten haluaa olla mukana. Eikä mua kyllä tosiaan haittaa että tulee mukaan.

Mä en varmasti tule saamaan tota juroa mukaan mihinkään. Pyysin np ultraan että tulis todeksi odotus hänellekin, mutta vastaus oli ympäripyöreä katotaan. Ar ultraan en edes pyytänyt, pyysin vain rahaa :-D eikä olisi tullutkaan. Synnytyksessä pärjään hyvin yksinkin. Ekassa oli mukana silloinen mies, esikoiseni isä ja en kokenut hänestä olleen apua. Toisessa synnytyksessä mukana oli äitini, olin tuolloin jo eronnut ja äidin voin ottaa vastaisuudessakin mukaan. Tämä tuleva isä ei varmaan tule viihtymään salissa jos aukeaminen pitkittyy tjsp. Aika levoton adhd mies ja luulen että hänen läsnäolonsa tulee vain hermostuttamaan minua.

Mulla halus synnytykseenki ja onneks, kun ei tarvinnut sit suostutella. Oli iso apu ja tuki synnytyksessä. En ois varmaan jaksanut muuten sitä ruljanssia loppuun yksinään..

Neuvola-aika täällä 31.5, eli vielä on ensimmäiseen neuvolaan aikaa jonkun verran. :) Kutsu naistenklinikalle seurantaan tulee varmaan aikaisemmin. Multa on poistettu kilpirauhanen kokonaan 4/2013, joten mua seuraillaan melko tarkasti. Neuvola ei reagoinut asiaan mitenkään, mutta endokrinologian poli reagoi kyllä ja nopeasti.

Tänään oli eka neuvola. Terkka kyseli kaikkea ja antoi pari kirjasta luettavaksi. Mies oli mukana. Ruuasta sanottiin vaan raasta kalasta ja pastoroimattomista maitotuotteista ja maalaisjärjestä. Sydäntä ei kuunneltu, vaan vasta viikon 10 jälkeen. Sit ohjeet labra ja ultra-ajan varaamisiin. Seuraava käynti kesäkuussa lääkärille. La 17.12. Nyt rv 7+4. Paino 57,8 kg, paineet 126/77.

Mulla oli tänään eka neuvola, viikkoja 8+6. Yllätyin positiivisesti kun terkka ehdotti kuunnella sydänääniä ja ne kuuluikin heti <3 ens viikolla pääsen ultraan koska kierto keskenmenon jälkeen ollu 26-36 niin ei ole 100% varmuutta millä viikoilla ollaan. Veikkas että on enemmän mutta ensi viikolla se selviää ja sitten tuleekin kiire varailla seulontaultraa ja labraa.

Mullakin oli eka neuvola jo tän viikon tiistaina, 8+1 laskujen mukaan. Vähän tuntui turhalta kaikki lippulappuset, joita neuvolatäti tunnollisesti esitteli - ruoat ja liikunnat ja muut on aika hyvin hallussa jo esikon ajalta ja koska tässä välissä olen kaksi kertaa ollut raskaana ja yritys ollut päällä, olen periaatteessa syönyt raskausruokarajoitusten mukaan viimeiset reilu puolitoista vuotta koko ajan... Enemmän kaipaisi henkistä tukea menetyksenpelon kanssa, mutta jospa siihenkin vielä jollain käynnillä aika riittäisi. Nyt odotellaan kutsua np-ultraan, vielä nelisen viikkoa taitaa mennä ennen kuin taas pikkuinen nähdään. Menispä aika nopeasti ja olispa se syke siellä yhä! <3

Ite just täytin eilen esitietolomaketta neuvolaan ja siinä kysyttiin mitä odotuksia ja toiveita neuvolaa kohtaan ja mitä pelkoja odottamista kohtaan. Siinä sai hyvin laitettua sit just että kaipaa semmosta tukea jne. Pelkään välillä kans tosi paljon keskenmenoa ku ollaan niin kauan jo haluttu lapsia vaikka vasta vajaat 2 vuotta yrittämistä takana

Joo mäkin täytin sellaisen kaavakkeen ennen neuvolaa ja laitoin siihen loppuun tästä tuen kaipuusta. Neuvolatäti kävi lappusta mun kanssa siellä läpi ja lopuksi totesi että "luin sun nuo loppukommentitkin, yritetään sitäkin puolta sitten ottaa huomioon"... Ihan empaattisesti kuunteli kyllä km-tarinat, mutta muuten "tuki" jäi tosiaan vielä tuon kommentin varaan. Toisaalta itsellä oli niin tunteet pinnassa yleensä siitä, että neuvolassa ollaan taas vihdoin, joten en tiedä olisinko kyennyt enempää asiasta tällä kertaa juttelemaankaan.

Okei no toivottavasti saat kuitenkin tarvitsemaasi tukea myös ettei jää vain kommentti tasolle :)

Toi on mielenkiintosta, et joutuu ite varaa labran ja ultran. Meillä otetaan neuvolassa verikoe, ja ultra varattiin neuvolassa. Sain ihan ite vaikuttaa päivään ja aikaan. Tosin, täällä hoidetaan kaikki neuvolassa paitsi synnytys :D

Meillä kans varataan neuvolassa se ultra samassa. Verikokeista en tiiä että ottavatko siellä vai pitääkö mennä ihan labraan.. Toivottavasti ei!

Meillä varataan nettivarauksen kautta labraan itse aika ja np-ultraan tulee lappu kotiin milloin on. Saa kertoa neuvolla päivä ja kellonaikatoivomuksia. En näe tuossa mitään ihmeellistä.

Meillä jos ei neuvolassa varata noita niin voin sanoa että labrat jäisi multa kyllä varaamatta varmaan kokonaan! Vihaan verikokeita yli kaiken ja aina venytän ihan viimeiseen asti noi. Jopa nielurisaleikkaukseen mennessä ku otettiin mm. veriryhmä yms niin venytin ja venytin. Ja nyt tietää jo ennalta että vähintään kerran tulee sokerirasitustestiin pakollinen käynti :(

Me käytiin tänään neuvolassa pikakäynnillä kuuntelemassa sydänäänet. Sieltä ne löytyivät pitkän etsimisen jälkeen <3 Saatiin ainakin varmuus, että ollaan kuunneltu oikeita ääniä dopplerilla. Nyt voinhyvillä mielin kertoa vanhemmille huomenna.

Takaisin