Neuvola

Jolanda, itselläni ainakin annettiin ohjeistukseksi, että pitää odottaa kaksi viikkoa ennen kuin varaan ajan verikokeisiin nyt rautakuurin aloituksen jälkeen. Mulla laitettiin lähete pieneen verenkuvaan, kun hemppa oli sen 100, ja ohjeistus oli että jos on alle 100 niin tuo verikoe otetaan. Mutta siis tästä päättelisin, että voi mennä useamman viikon ennen kuin vaikutus näkyy kunnolla.
 
Jolanda itsellä 4 vkon kuluttua nousi hb vähän, ja nyt kun oon syöny 6 vko 2tabl/pvä vihdoin noussut vähän reilummin.. eli hitaasti läks nousemaan. Toisaalta eipä ainakaan tippunut enempää..
 
Mulle kans sanottu, että menee vähintään 2vkoa jotta alkaa imeytymään kunnolla ja vaikuttamaan arvoihin :)
 
Kiitos vastauksista, oltiin yhtä ihmeissämme molemmat neuvolantädin kanssa. Oli itsellä joku mielikuva, että saattaa siinä hb:n nousussa muutama viikko mennä. Pitää vaan odotella, olo tuntui jo viikon päästä paremmalta, liekö ollut lumevaikutusta, kun ei ollutkaan oikeasti noussut.
 
Mun piti aloittaa lisärauta joskus huhtikuussa ja sit meni yli kk että menin labraan tarkistusmittaukseen, koska olin vähän väliä flunssassa ja kipeenä arvot on huonommat yleensä, eli sellainenkin voi vaikuttaa. Terkkarin ohje oli vähintään se kaks viikkoa.
 
Ääääh! Mä en kestä sitä.meidän neuvolasöhlöä!:sad010
Soitti tänään että voisko siirtää ensi viikon neuvola-aikaa. Olin että juu sopimaan se. Nyt katoin et sit menee viikolle 32 tämä hänen ehdottama aika. Ei muuten mitään mut, mulle pitäis laittaa anti-d rokote viikoilla 28-30 :banghead: hitto (anteeks) kun pitää ite huolehtii kaikesta! Se jättää lähetteet tekemättä ja unohtaa tälläset "pikku pikku" rokotejutut... mä oon niin täynnä sitä...
Sori avautuminen:oops:
Kiukuttaa... ollu muutenkin vähän hormoonirikas päivä tänään :mad:
Tiedän niin tunteen kun neuvolassa sekoillaan nimittäin omalla kohalla sattu niin että jostain syystä 2 neuvolakäynnillä täti oli laittanu la ajan koneelle väärin. Huomasin seuraavalla käynnillä asian ku terkka sano rv väärin mut luulin et oon ite laskenu vaan väärin. No sitten 4 kerralla oli terkka vaihtunu ja sillo ku tuli rv mainittua avasin suuni ja sit selvis mistä johtu. Tää moka johti sit siihen että nyt on meidät sijoitettu sit väärään valmennusryhmään että ollaan muuta ryhmää useampi viikko edellä ja esim synnytysvalmennus ois 9.9 ja sillo oon jo rv 38 ja todennäkösesti en ees kerkee siihen enne syntymää ja kaikki muutkin valmennukset ja ryhmätapaamiset jää käymättä kun sukurasitteena on ennakkoonsyntyvyyttä ja viimeeks neuvolassa sanottiin et kannattaa varautuu et elokuussa syntyy. Harmittaa kyllä tosi paljon nyt, itse kun tykkään osallistuu kaikenlaisiin tapaamisiin ja tutustuu ihmisiin:sad001 Onko muilla käyny vastaavaa?
 
Mun kohdalla kaikki taas on mennyt tosi kivasti neuvolassa :)

Kävin tänää avoneuvolassa kontrolloimassa hempparia, joka olikin hyvä eikä tarvitse enää lisärautaa ottaa. Hyvä niin, koska se Floradix ei kyllä ole mitään hyvän makuista kamaa. Vauva on kasvanut koko ajan yläkäyrän yläpuolella (itse olen lyhyt, sekin ilmeisesti vaikuttaa sf-mitan kasvuun), mutta tällä kertaa terkka oli sitä mieltä että olisi hyvä käydä ylimääräisessä ultrassa. Eli ensi viikolle sain ylimääräisen neuvola-ajan, ja sitten todennäköisesti lähetettä Jorviin ultraan ja painoarvioon. Käynnistyksestäkin jo vähän puhuttiin.

Hyvä mieli jäi käynnistä ja siitä, että seurataan!
 
Oon mäkin muuten meidän neuvolaan todella tyytyväinen, niin herkästi saa lisäaikoja ja lääkärille pääsee jo seuraavana päivänä jos jotain ilmenee mikä on syytä tarkistaa. Tuo kämmi vaan harmittaa siitä syystä ku toivon niin et mieheni sais jotain tietoo niistä valmennuksista ku häntä ei muuten kiinnosta omalla ajalla mitään lueskella. Itsehän kahlaan netistä kaikenlaista tietoa läpi nyt varsinkii ku on aikaa ja kattelen youtubesta videoita et mulle siellä valmennuksessa tuskin tulis mitään uutta tietoa:)
 
Mä en ole kyllä voinut olla neuvolaan kovinkaan tyytyväinen. Lähes joka kerta on eri naama vastassa kun käynnille menee, aina joku sijaisen sijainen. Sitten sinne ei saa edes soittoaikana ikinä yhteyttä painavat vaan luuria kiinni. Tää on kuitenkin toinen raskaus, että sillein ei niin paljon uutta asiaa ole tullut, että pitäs jatkuvasti neuvolasta kysellä. Mutta pari kertaa on ollut oikeesti tosi tärkeää asiaa mm. supistelujen vuoksi ja sitten ei vastata! :shifty:
 
Mua kans vähän pännii se, että neuvolassa henkilökunta vaihtuu. Oma th on tosi mukava ja sen kanssa on kiva jutella. Koen, että voin jutella vähän syvällisemmistäkin asioista. Nyt tuli muistutus keskiviikon neuvolasta ja jälleen kerran näkyy kuitenkin olevan aika toiselle tätsälle. En oikein tästä ihmisestä pidä, pelkkä sen ihmisen äänikin on ärsyttävä. Semmonen hössö nainen ei oikein oo mun makuun näissä neuvola-asioissa. Nyt loppuraskaudessa etenkin olis kiva, että sais sen oman th:n kanssa jutella, mut minkäs sille mahtaa, et väki vaihtuu. Kaipa niilläki sille joku selitys on. Aina ei vaan jaksais yrittää olla ymmärtäväinen, etenki ku on ite asiakkaana!
 
Harmittaa lukea, kun monella tuntuu olevan niin huonoja kokemuksia neuvolasta. Mulla on ihan mahtava neukkitäti, eikä oo onneks ollu sijaista kertaakaan. Pääkaupunkiseudulla on neuvoloiden keskitetty puhelinpalvelu ja soittopyynnöllä otetaan yhteyttä. Mulle on soitettu joka kerta 5min sisällä soittopyynnöstä ja aina on asiat sujunut just niinkun oon pyytänyt. Käsittämätöntä, että muualla sit on huonompaa palvelu kun neuvolapalvelut nyt kuitenkin on odottavalle äidille todella tärkeitä ja ei yhtään kiva, jos tätikin vaihtuu joka kerta. Oon ihan ihmeissäni tästä! :0
 
Mulla ollut oma neuvolantäti vain kolmella ihan ensimmäisellä käynnillä, sen jälkeen joka ikinen kerta eri täti vastassa. Ei nyt sinänsä ole mua häirinnyt, kun suurin osa käynneistä on ollut vain sitä mittausten ottamista eikä mulla ole ollut mitään ihmeellistä tarvetta jutellakaan mistään.

Toisaalta olis ollut kiva jos olis ollut oma tätskä koko raskauden, tämä "mummeli" kun on nimittäin ollut oman äitini neuvolantäti kun on mua odottanut 27 vuotta sitten :D
 
Meillä onneks vaihtu sattumalta vanhempi neuvolatäti nuorempaan kun tää vanhempi sattu olee poissa koko kesän, kerettiin hänen luona käymään jopa 2 kertaa:D Tän nuoremman kanssa on helpompi keskustella asioista, ja on käyny hyvätuuri kun tuo on meillä pysyny.
 
Mulla taas vaihteeksi mennyt hermo meidän neuvolatätiin:banghead:
Taas sai mennä labraan kääntymään vain todetakseen ettei se ollut taaskaan laittanut niitä lähetteitä.
Sit huomasin muutaman viikkoo sitten että se on laskenut mun painonnousun väärin, joten aloin ite merkkaamaan sitä ja lisäsin vähitellen extraa jotta päästäisiin oikeaan lukuun. No nyt oli neuvolalääkäri ja se laitto sit lähetteen uudestaan sokerirasitukseen koska paino oli ylittynyt liikaa viimeisellä kolmella kerralla. No oikeesti paino oli kyl tippunut puol kiloo viimesestä... en vaan sit kehdannut siinä sanoo mitään mut en kyllä oo menossa sitä paska koetta kärsimään uudestaan sen neuvolatörtön takia varsinkin kun viime rasituksessa arvot oli ihan reilusti alle viitearvojen...
Pakko kai tää töppäily on otettava sen kaa puheeks ens kerralla ja miettii nyt ihan tosissaan et voisko vaihtaa tätiä...

Olipa avautuminen mut kyl taas sapettaa:grumpy:
 
Minä ainakin olisin tosi käärmeissäni, jos juoksisin turhan päiten labrassa, varsinkin kun ei turhatkin käynnit ärsyttää.
 
Hauskaa huomata että muitakin äitejä vaivaa tää yökukkuilu:happy: mulla alko tää joku muutama viikko sitten, herään 2-3 välissä ja kukun sen pari tuntia ennenku uni tulee taad:rolleyes:
 
Tänään lääkärineuvola rv 36 menossa. Kohdunsuu sormelle auki ja paikat pehmenny. Painoarviota ei suostunu tekemään, mutta kuulemma normi kokonen ja mahtuu alakautta. Mites saako vielä mennä uimaan halliin vaikka kohdunsuu tuossa tilassa?
 
Mä kysyin uimisesta ja sanoi, että voi mennä. Tietysti ei tiedä miten etenee, mutta lääkäri sanoi myös että tulehdusriski on hyvin pieni, jos olisikin avautunut lisää.
 
Mulla oli eilen neuvolalääkärille aika jossa käytii läpi painoarviot yms. Olin myös sormelle auki, kanavaa kolme senttiä. Lääkäri sanoi että tässä vaiheessa ei saa enää mennä ns. seisovaan veteen. Eli multa kiellettiin uimaaltaat, paljut ja poreammeet yms. Just ettei tulis tulehuksia. Hassua kui erilaista tietoa eri lääkäritkin antaa.
 
Takaisin
Top