Neuvola

Täällä esikoinen synty 42+0 ja paino oli 4033g ja muutama tikki tarvittiin. Mutta nyt neuvolassa radin takia puhuttiin käynnistämisestä aikasemmin ettei kasvaisi kauhean iskoksi. Itelle ei jäänyt mitään traumoja synnytyksestä, niin ei huoleta jos vauva olisi taas sen 4kg, mutta parasta varmaan mennä kuin ammattilaiset neuvoo :)
 
Laittelinkin jo tuonne toiseen keskusteluun kyselyä sf-mitoista mutta tääon varmaan oikeampi. Millaisia mittoja teilläon viikolta 29? Mulla neuvolatäti haluaa että yuun melkein viikoittain sitä mittaamaan kun nyt viikolla 29 (28+6 eilen) se oli vaan 24.
 
Minulla sf 20cm viikolla 22+3 ja sf 24cm viikolla 27+4, ensimmäinen keski- ja yläkäyrän välissä ja toka mittaus hieman keskikäyrän alle.

Esikoisesta ollut sf 25cm viikolla 26+0 ja sf 29cm viikolla 30+1 ja tuolloin on menty lähellä yläkäyrää.
 
Neuvola käyty (30+1):
Painoa tullut 1,8 kg eli 0,6kg/vko yht +6kg
Turvotus +
Rr 123/67
Pissa puhdas
Hb 115
Sf-mitta 30,5cm
Vauva rt, sykkeet 145-155

Oli sijainen, joten vähän tylsä käynti. Uus käynti sit 2vkon päästä omalla terkalla. Rautapillerien popsiminen jatkuu..
 
Mulla on nyt niiiiin pitkä tauko ollu ja vieläki joudun 2vko oottaan et o neuvola.
Ku tämä väli on 6vko nyt et pelolla ootan punnitusta ja muita mittauksia..
 
Tänään oli sf-tarkastus, kun se viimeksi oli siellä yläkäyrän yläpuolella, eli
28+4 sf 30 cm, mutta nyt
29+5 sf 28,5 cm

Mitathan on ottanut kaksi eri terkkaa, joten käsialaeroakin on. Olen minä silti rauhallisin mielin. Tsekkaus kahden viikon päästä.
 
Järvenhenki, käsialaeroa taitaa vähän olla joo.. miulla kasvaa sf-mitta yli yläkäyrän, rv 27+ oli 28 cm ja nyt 30+1 oli tosiaan 30,5 cm. Mutta keskikäyrällä kasvaa vauva :) eli ei hätiä :)
 
Järvenhenki, jos sf pysyy yli yläkäyrän, niin eiköhän painoarvio järjesty :)
 
Minulla otettiin vasta eilen neuvolassa ekaa kertaa sf-mitta, jolloin 29+3 oli 26cm..eli aika keskikäyrällä tai hivenen ali mennään. Itteä mietityttää radi-diagnoosin saaneena ettei vauva vaan pääsis kasvaa liian isoksi. Seuraavat kait tarkemmin kokoa sit loppuraskaudessa..
 
Olipa hyvä neuvolakäynti tänään! Mun terveydenhoitaja jäi eläkkeelle ja näin ollen sain siirron toisen terkan hoiviin. Täytyypä kyllä sanoa, että voi kun näin olisi ollut alusta asti...Tykkäsin uudesta terkasta tosi tosi paljon!!

Ainoa asia, mikä vähän jäi mietityttämään, oli sf-mitta. Se oli tullut yläkäyrältä (rv 27+3 oli 27 cm) keskikäyrälle (nyt siis rv 31+4 oli 28 cm). Käsialaeroa kenties? Painoa puolestaan oli tullut näiden käyntien välillä lisää +2 kg, joten tuskinpa tuossa aihetta huoleen on. Ensi viikon lopulla terkka haluaa kuitenkin ottaa mitan uudestaan, hyvä niin.

Lähete pelkopolille kirjoitettiin myös. Huh! Pääsee sinnekin avautumaan :D
 
Leijona83: Mulla kävi hauskasti rv 28 neuvolassa, kun otti uuden mittanauhan paketista ja alkoi sillä mittaamaan. Sen mukaan vatsa ei ollut kasvanut sentin senttiä 2kk aikana! No hän kaivoi vanhan mittanauhan roskiksesta, jonka just sinne aikasemmin heitti ja mittasi sillä.. Kappas 3cm olis sen mukaan kasvanut kuitenkin.. Että voi näköjään pelkkien mittanauhojen välisiä eroja olla :)
 
Tänään täällä taas neuvolaan mittaamaan tuota sf-,mittaa. Nyt on 29+6 ja sama terkkari joka aina mittaa sai saman kuin viikko sitten eli 24. Laittoi lähetteen jorviin ja kannassa näkyikin jokin aika hus:siin. Itsekin olen kyllä sitä mieltä ettei minusta edes näe, että olen raskaana....
Onko siis ylimääräinen ultra edessä? Terkkari ei sanonut vaan ilmoitti vaan että aika tulee kotiin. Onko kukaan muu tuon sf-mitan takia saanut äitiyspolille aikaa
 
Meilläkin oli tänään neuvola, viikoilla 28+4.

Sf-mitta oli 25 senttiä, kasvanut viime mittauksesta (viikolla 24+3) 4 senttiä.
Verenpaineet vähän laskenu ja samoin hemoglobiini. Rautakuurille jouduin, kaks tablettia päivässä seuraavaan neuvolaan asti. Oli humahtanut 131:sta 104:n pintaan.

Sydänäänet kuulu nätisti ja liikkeitä näky myös hyvin :)
 
Mulla oli eilen neuvola ja yllätyin kyllä suuresti siitä, että paino oli tippunut edelliskerrasta eli kuukauden aikana 400g! :eek: Terveydenhoitajakin kysyi, että olenko syönyt kunnolla.. Ihan normaalisti olen kuitenkin syönyt. Sf- mittakin oli laskenut yläkäyrältä keskikäyrän yläpuolelle, mutta kasvanut kuitenkin 2cm. En nyt tiedä mitä tästä pitäisi ajatella.. Painoa on tullut koko raskauden aikana 6kg, mikä on myös yllättävää, sillä esikoisen aikana kiloja tuli yli 20kg. Lähtöpaino on ollut molemmissa raskauksissa sama (52kg).
 
Mullakin hieman painoa ihmetteli, oli tullu 200g viime kerran painoon lisää. Eli ei ihan hirveitä määriä..
 
Itsellä oli tänään neuvola ja sf mitta 26(31+6) eli alakäyrällä mennään. Terkka sanoi että laittaisi muuten ultraan,mutta koska olen muutama viikko sitten siellä ollut ja seuraava kuukauden päästä niin ei laita. Hieman jäi kuitenkin mietityttämään tämä,että onko kaikki kunnossa:sad001
 
Eihän siinä taulukossa olis alakäyrää, jollei alakäyrällä "sais" olla. Eihän nyt hyvänen aika kaikki vauvat voi keskikäyrälläkään kasvaa! Höpöhöpö terkka, älä turhista huoli! Itekin sf-mitalta alakäyrällä, mutta ultran mukaan vauva keskikäyrällä. Ei kyllä haittais, vaik ois pienempikin, helpompi pusertaa ulos :)
 
Takaisin
Top