Neuvola

Viikkoja 35+6 ja terkan painoarvio 3600g. Sanoisin että ihan jötkäle! Parin viikon päästä neuvola taas ja katsotaan mikä mahan kasvun tilanne on. Jos taas hirmu kiitoa niin sitten äippäpolille painoarvioon. Muuten kaikki kunnossa. Poikanen on kuulemma ihan kivasti laskeutunutkin ja terkka sanoi, että saisi syntyäkin ennen laskettua aikaa. TOSIN mulla ei taida olla oikein edes harjotussuppareita, joten voi olla turhaa toivoa synnytystäkään

Cattie: mulla painoarvio vasta ensi viikolla ja silloin mennään jo rv 39 :) Sekin pistettiin neuvolan lähetteellä kun oli kuulemma maha niin täynnä vauvaa vaikkei mahan koko mikään mahdoton olekaan.

Aika vähillä tutkimuksilla mullakin mennyt tämä raskaus kun kaikki on sujunut tähän asti hyvin. Kaksi ultraa, perusmittaukset neuvolassa ja yksi neuvolalääkäri n. vko 28. Sitten oli myös se pakollinen sokerirasitustesti. Siinäpä kaikki. Nyt tosiaan vielä tuo painoarvio...

Kavin tanaan laakarilla kun viime viikolla, jolloin olin 34+5, arvioivat vauvan olevan 2700g. Laakari oli mukava ja sanoi, etta ei huolta; ei ole syyta kaynnistaa tai tehda sektiota vaikka menis ylikin. Sanoi etta voisi miettia kalvon pyyhkaisya rv 39:lla, jotta synnytys alkaisi. Meen kaymaan 4 viikon paasta laakarille jos on tarve. Taalla ne ei tee sisatutkimusta eika kato lantiota, joka on sisansa vahan outoa.
Laakari sanoi, etta voit yrittaa valtella sokerisia herkkuja. Kaipa se on pieni hinta sille ettei vauva kasvaisi liian isoksi...

Mä olin tänään nlassa taas ja pää kuulemma jo niin alhaalla, ettei sitä saa enää kunnolla kokeiltua (jos alakaut jo sais paremmi? :p). Sit keskiviikkona äippäpolille taas ultrattavaks. Hirveet ravaamist jatkuvast jossain tutkittavan...

Nii ja uudelleensynnyttäjil ei kuulemma pää välttämät edes kiinnity..

Mulla oli aamulla neuvola lääkäri, ja tosiaan sano alatutkimuksessa et tuntee vauvan pään, jossain siitä jo mainitsinkin.
Mä en kokoarviosta oikein tajunnut mitään. Tai sano et melko pienen tuntunen mut mulla taaksepäin kallistunut kohtu niin sano et sit vois olla täysiaikasena 3 kilon paikkeilla, max. 3,5kg. Et ei se sitä nyky painoa mitenkään arvioinu. Ja tarkottikohan se viikkoa 37 vai laskettua aikaa. En tiiä. no mut pääasia ettei mitään jättivauvaa oo tulossa, niinku miehen äiti ja sisko pelotteli.. Niiden suvussa kaikki syntyny reilu nelikiloisina.

Kohdunkaula oli lyhentynyt kahteen senttiin ja pehmeä. Seksiä ei sais harrastaa ennen 37 viikkoa, ettei vaan kypsytä paikkoja.
Rupes ihan jänskättää, on kuulemma ihmeissään jos laskettuun aikaan pääsen. :) Ite ollu melko varma et yli menee..

niin viikkoja 36+0

Mä oon itse suihkussa kokeillut ja tunnen vauvan pään emättimen etuseinän läpi. Se on aika friikkiä :) vois silitellä toisen päätä, heh. Ja menee nyt kyllä ihan topicin ohi, mutta eilen tuli hieman limatulppaa.

Joo kuulostaa kyl hurjalta!

Sullahan S1N1 voi olla synnytys lähellä. :)
Oon kyllä kuullu et voi tulla viikkojaki aikasemmin, no mut ei kauaa. ;)

Neuvolassa käyty (rv 38+4): RR: 123/75, painoa taas +500g/vko, Sf 35,5cm, vaavin sykkeet ~145bpm.

Vaavi oli nyt laskeutunut, muttei kiinnittynyt lantioon. Saapi sitten nähdä milloin alkaa tapahtumaan. Limatulppaa ei ole näkynyt. Viimeksi se lähti vissiin 1,5 viikkoa ennen kuin esikoinen syntyi..

Tänään rv 34+4 lääkärineuvola: Painoa +233g/viikko, verenpaine ok,pissan proteiini vihers ihan aavistuksen, se tarkistetaan viemällä huomenna purkki labraan ja samalla rh- verikoe. Ei turvotusta. Vauvan syke 130-135, rt, ei kiinnittynyt vielä... Kohdunkaulaa 2cm ja kiinteä kiinni. Sf 30,5 täysin keskikäyrällä.

se oliki sit viimeinen lääkärikäynti jos ei mitään ihmeellistä ilmene :)

Heinukka: Hyvä tieto tuo, että uudelleen synnyttäjän vauva ei välttämättä edes kiinnity lantioon. Meidän vaavi nimittäin ei ainakaan vielä tänään ollut kiinnittynyt. Esikoinen taisi kyllä kiinnittyä ennen LA:ta.

Tänään neuvolassa, rv 35+6. Verenpaineet 133/83. Kiitos kaksi viikkoa sitten aloitetun lääkityksen, paineet nyt kohillaan. Painoa tullut kolmessa viikossa 4 kg, koko raskauden aikana yht. 16kg. Turvottaa ihan pirusti, mutta onneksi pissa puhdas, niin toistaiseksi ei ole raskausmyrkytystä. Vauva kääntynyt jo oikein päin. Neuvolan täti sanoi, että viime viikolla ultralla tehty painoarvio 2640g olisi ihan liian vähän verrattuna siihen, mitä hän kokeilemalla tuntee...

Juu sillai se neuvolassa meinas. Mä en tiiä millai mul meni toi kiinnittyminen viime kerralla. Tai en muista...

Tänään olin TAAS kokoarviossa. Ja samalla katottiin kohdunsuun ja -kaulan tilanne. Painoarvio oli samoissa ku viime viikollakin, eli nyt oli 3,450 kg ku viime viikolla oli 3,200 kg :) Tää lääkäri arveli et olis jotain 4,200kg jos menee laskettuun aikaan asti. Toi JOS siellä pisti mun toivon heräämään ja kun vielä kohdunkaulakin oli pehmentynyt :happy093jee! jos vaikka tää tulis ihan itellään!

Kävin tänään Jorvissa kokoarvioissa ja ultraamalla saatiin arvioiksi 3,4kg (rv 36+5). Päänympäryskin oli jo 33cm.. Tuntuu tosi oudolta, kun monillahan tuo on täysiaikaisena ja normaalikokoisena syntuneen lapsen koko. Kyllähän sitä on paljon kuullut, ettei nuo arviot mitenkään välttämättä pidä paikkansa, mutta silti alkoi pelottamaan. Vielä kun mulla ei ole ollut minkäänlaisia lähenevään synnytykseen viittaavia tuntemuksia ja ensisynnyttäjänä todennäköisemmin menee yliajalle, niin sieltähän saattaa tulla lähemmäs viisikiloinen tyyppi. :eek:

Sain uuden kontrolliajan kolmen viikon päähän, niin silloin katsotaan tilanne ja arvioidaan, onko käynnistykselle tarvetta ja missä vaiheessa. Kovasti kyllä painotti, että vauvan olisi hyvä tulla itsestään luonnollisten supistusten saattelemana.

Tietääkö joku, miten tuo päänympärys kasvaa keskimäärin viimeisillä raskausviikoilla? Painoahan vauvalle tulee vissiin keskimäärin noin 200-300g/vko.

Lohdutan nyt ainakin sen verran, että toi että ensisynnyttäjillä menis todennäköisemmin yliajalle, on ihan huuhaata ;) tsemppiä! Kyllä hän sieltä tulee, kun on valmis :)

Ei tuo päänympärys Syksyinen kuulosta ainakaan minun korvaan mitenkään isolta. Meillä esikoisella oli syntyessään 36 cm ja hänellä oli siis hyvin pieni pää :) kyllähän monet synnyttävät esikoisiakin yli nelikiloisina, eikös vasta yli 4,5 kg ole ns iso vauva. Minullakin tästä vauvasta painoarvion viikolla 35+0 oli jo 3,3 kg :) kyllä ne sieltä ulos tulee.

Mun paino oli tänään tsekkauksessa 78,2 kg ja viime viikolla oli 78 kg eli juurikin tuo 200g tuli lisää viikossa. Edelleen tuntuu uskomattomalta miten vähän painoa on tullut koko raskauden aikana. Mun lähtöpaino oli 74kg. Ja kun lukee raskausoppaita niin niissä sanotaan että raskaudessa tulee yleensä 7kg-12 kg lisää painoa. Olen varmaan sitten vaan laihtunut koko ajan. Toivon että lapsi pysyisi vielä laskettuun aikaan asti 13.10 niin kasvaisi vielä vähän. Ja kaikki sokeritkin olen joutunut jättämään pois jo heinäkuussa raskausdiabeteksen takia, eli ei edes mahdollisuutta syödä jotain hyvää ja ihanan lihottavaa.

Mulla 36+3, ja tällä viikolla oli viimeinen neuvolalääkäri. Kohdunkaula vielä kohtuullisen napakka ja sitä oli useampi sentti, joten sen perusteella ei vielä ihan olla synnyttämässä. Ei ole kyllä sellainen olokaan vielä, ja pari viikkoa odottaisin oikein mieluusti vielä muutenkin. :) Painoarviota meidän neuvolassa ei tehdä, mutta omilla käyrillään menee sf-mitta nätisti, joten ainakaan pikkuinen ei ole mitään mahdotonta spurttia ottanut nyt loppuraskaudessa.

Juu mäkään en oo vielä valmis synnyttään ku olis kaks tenttii viel lokakuun puolella ko tarttis tehd :grin mut sit heti niitte jälkee saa tulla (eli n. viikkoa ennen laskettuu) :grin

Kiitos snuu ja S1N1 lohduttavista sanoista! Tässä itsekin yön yli nukkuneena olen pikkuhiljaa alkanut olemaan sinut asian kanssa. Kyllä ne vauvat tosiaan sieltä mahasta ulos tulevat tavalla tai toisella ja tärkeintähän on, että pienellä on kaikki hyvin. SItä on kuitenkin pitkin raskautta jossain määrin pelännyt, että mitä jos syntyy liian aikaisin ja ihan pikkuisena, nyt ei ole ainakaan sitä murhetta :)

Takaisin