Neuvola

Neuvolassa käyty, kaikki kunnossa. Hemppa, joka mitattiin nyt kolmannen kerran koko raskausaikana oli mukavat 128, vaikka vähän epäilin. En syö rautalisiä, oon kasvissyöjä, mut ilmeisesti mulla on hyvät varastot.

Käsikopelolla hoitaja arvio kaverin olevan semmonen "kolmejapuol" eli en ole onnistunut lihottamaan poitsua sokerilla, hyvä niin (:

Sokrut ja protskut kun kävin tarkistuttaa, niin kas vain, pinkkiä stuffia oli tullut eli oisko merkkejä limatulpan irtoomisesta tai kenties synnytyksen lähenemisestä.

Seuraava neuvola sit 40+1, eli saa nähdä mennäänkö "yliajalle".

Täällä käyty kans neuvolassa rv 37+0. Kaikki muuten ihan ok, mutta vauvan koosta puhuttiin aika paljon. Tädin arvio oli nyt 3,5 kg ja vielä kolme viikkoa laskettuun. Esikoinen syntyi 41+0 imukupin avulla ja painoa oli silloin 3,6 kg. Täti oli sitä mieltä että syntyisi ennen seuraavaa käyntiä rv 39+1, mutta jos ei niin sitten mietitään lähetettä eteenpäin ja mahdollista käynnistystä. Haluan synnyttää alakautta, joten suotavaa olisi että vauva ei ihan jättiläiseksi kasvaisi.

Tänään oli neuvola. Toiveikkaana kerroin supistuksista ja puhuttiin että onhan mahdollista että tyyppi syntyy jo pian. Nooh, käsikopelolla vatsan päältä oma terkka sanoi, että pää olis alhaalla. Kokoarviota hän pyysi tekemään toisenkin terkan, joka ollut synnärillä kätilönä. Tämä sitten sanoi, että pää killuu vielä ihan ylhäällä ja "irti". Buuuuuu..... ihan lähellä synnytys ei siis olekaan.

Mutta kooltaan poikanen vaikuttaa nyt ihan ok:lta. Käyrien yläpäässä mennään, mutta suht hyvältä vaikuttaa. Kokoarvioon en saanut lähetettä. Seuraavan kerran neuvola 39+6 vasta. Nyt menossa 37+5.

Phuuuuhhh odotus jatkuu. Jokainen viikko on pitkä kuin nälkävuosi. Fyysinen vointi on erinomainen, henkinen puoli räjähtää käsiin. Mikset lapsikulta laskeudu ja rupea syntymään?

Triina ja muut, ei se pää aina laskeudu ja kiinnity. Mäkin olin niin pettynyt neuvolalääkärin jälkeen, kun ei ollut laskeutunut ja kiinnittynyt. Viikko ja pari pvä sen jälkeen poika syntyi! :)

Ah, kiitos Vastavirrassa!! Et usko kuinka paljon toi sun kommentti lohdutti turhautunutta mieltä! Ehkäpä tääkin poika haluu heilua vapaasti h-hetkeen saakka.....

Mulla verenpainelääkkeet siksi, kun voi istukan kunto huonontua. Valkuaista ei pissassa ole, mutta yliajalle ei anneta mennä, koska ei ole mitään järkeä juuri tuon istukan takia. Minulla paineet oli 150/107, kun neuvolasta lääkärille laittoivat (katto käyrät, ultrasi ja määräs lääkkeet). Vauvan painon nousu ollut maltillista, jopa käyrän alapuolella, ja se voi kuulemma johtua korkeasta verenpaineesta.

36+1
Tänään oli neuvolalääkäri. Kaikki arvot oli normaalit.
Sf -käyrä menee ihan sitä keskiviivaa pitkin tasaisesti.
Kohdunsuussa ei mitään muutoksia, tylsää :D ..
Seuraava, toiseksi viimeinen neuvola-aika sitten ensi tiistaina..

Sulla siis Maiden kattoo sun neuvolatätiki sitä kohdunsuuta? Mun neuvolatäti puheli, et hän käy parhaillaan jotain koulutusta niin, et saa kans pätevyyden noita sisäjuttuja tsekkailla

Eikun heinukka oli ihan lääkäri se joka tsekkasi paikat. :) .. mä mietin että jos on kerta vielä ihan kiinteä ja 3 cm kaulaa eli samat ku viimeksi 20 viikkoa sitten, ja mulla viikon aikana alkanut lisääntyy harjoitussupistukset ja valkovuoto niin ei kai sillä ole mitään merkitystä koska synnytys vois alkaa? Se kai voi tulla eteen koska vaan vaik olisi paikat kii?

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

NIin eikös se kohdunkaula voi hyvin nopeastikin sitten pehmetä ja hävitä? Ja mulle sanoi terkka siitä vauvan laskeutumisestakin, että ensisynnyttäjällä (ainakin) ei välttämättä vauva edes laskeudu ennen kuin vasta just synnytyksen alkaessa, joten välttämättä siitäkään ei mitään voi päätellä.

Jaa joo nii tos lukikin, et oli neuvolaLÄÄKÄRI, hyvin luettu :oops: :grin

Nii tuskinpa se on nii kiveen hakattua, et kui paljon ennen synnytystä noi muutokset tapahtuu. Varmaan aika yksilö- ja raskauskohtasia juttuja

Se on todellakin yksilökohtaista miten paikat kypsyy. Muistan, että esikoisen yliaikaiskontrollissa mulle sanottiin, että kohdunsuu on kiinteä ja kypsymätön. :( Nyt sentään kohdunsuu oli jo pehmennyt ja -kaulakin lyhentynyt. Kätilö ystävä myös valaisi asiaa, että uudelleen synnyttäjillä kohdunkaulan lyheneminen ja -suun avautuminen voi tapahtua samaan aikaan tehden toimituksesta huomattavasti nopeampaa. ;)

Nyt vihdoin muistin neuvolassa kysyä siit streptonäytteestä, eikä semmosta kuulemma oteta muutaku tarvittaessa.... Perus meininkii tääl päin saamari.

heinukka: Mulla ei kanssa mitään käryä mistään streptokokki näytteestä. Ihan pk-seudulla olen asunut tämän ja esikoisen raskauden aikana. Koskaan minulle ei ole moisesta näytteestä puhuttu! :D Milloinhan se sitten täytyy ottaa? Oletan, ettei ole kovin tarpeellinen näyte, kun siitä ei ole mitään puhuttu.

Emmy HUS:in alueella kuulemma otetaan sairaalassa vasta tuo näyte. Ainakin yhdellä sukulaisella oli näin tänä vuonna. :)

Ei mullakaan esikoisen aikana puhuttu ja nytki kysyin vaan ku tääl ol puhetta :) Mut ei se streptokokki kuulostaa miltään mitättömältä jutulta ni siks kysäsin... Neuvolatäti vaan naureskeli et oonko taas käyny netin keskustelupalstoilla ku tommost kysyn o_O

Ei se strepto tosiaan mitätön juttu ole. Esikoiseni sai suoneen antibiootteja viisi päivää ja oli yhden yön osastolla tarkkailussa, koska sai synnytyksessä minulta ilmeisesti streptotulheduksen. Esikoisen kohdalla sitä ei tosiaan minulta testattu erikseen eikä silloin sellaista käytäntöä ollut Helsingissä, mutta nyt on muutettu ainakin kättärillä siten että otetaan näyte heti kun tulee synnyttämään. Multa tosin on otettu jo useampaan kertaan näyt kun on ollut näitä supistuksia jo niin kauan.

Takaisin