Neuvola

Minua ketuttaa, kun ei ole kohdunkaulan tilannetta katottu moneen viikkoon. Kun kipeetä supistelua ollu kuitenkin paljon, olis kiva tietää mikä tilanne. Tietenkään eivät halua herätellä käynnistystä, mutta silti.. Tietäis pikkusen missä mennään!

Snuu hyvä kun sanoit, mullakin kaulaa 2 cm eli ilmeisesti jotain on tapahtunut! :) Ihanaa, lenkkeilyä, saunomista, siivoilua ja petipuuhia, tiedän siis, miten kulutan aikani.. ;)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Heinukka: Esikoinen oli 3,750 kg syntyessään, eli tämä pikkusisarus on jo nyt isoveljeään isompi.. Siis JOS tuo ultralla tehty veikkaus pitää kutinsa. ;) Esikoisesta ko veikkaus päivää ennen syntymäänsä oli "yli nelikiloinen", eli vähän pieleen meni. Sen sijaan kokenut kätilö kokeili käsillään ja sanoi: "Ei tämä yli nelikiloinen ole, veikkaisin jtn 3800g", eli hän tiesi kyllä melkein grammalleen painon ilman ultraa. :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Onks kellään kokemusta neuvolatädin vaihdosta?
Alusta asti en oo yhtään tykännyt mun terkasta, vaikuttaa sille et se on ihan kypsä omaan työhönsä. Ikinä mitään jutella muuta kun nää välttämättömimmät eikä tee mieli kysyä jos joku mietityttää.
Kerran kysyin selkäjumppa vinkkejä niin sano et kato niistä monisteista mitä annoin ekalla kerralla. No eihän sitä kaikkee tarvi tietää mut sen tyyli ja ja...

Viime kerralla tää oli lomalla ja olin sijaisen luona, aivan ihana terkka ja juteltiin niitä näitä jä jäi käynnistä tosi hyvä mieli.

Nyt pohdin et ois kyl kiva vauvan kanssa käydä jollain toisella mut jotenkin en "kehtaa" vaihtaa enkä tiedä miten se käytännössä tapahtuu.. :oops:

Meillä on äitiysneuvola ja lastenneuvola erikseen eli neuvolan täti vaihtuu siinä vaiheessa, kun lapsi syntyy. Toisaalta hyvä ja toisaalta huono, jos on jo tykästynyt nykyiseen. Mutta oon kuullut, että jossain pysyy samanakin, lienee kuntakohtaista.

Minä vaihdoin terkkaa tossa joku aika sit. Ja voin sanoo et kannattaa jos tuntuu siltä ja se on sun oikeus! :) mul kävi niin et sattui just sijainen ja kysyin hältä asiasta kun erinäisistä syistä johtuen halusin vaihtaa. Ja vaihto piti kirjallisesti "anoa" vaikka siinä ei todellakaan ollut mitään estettä. Se vain on tääl tapana. Huomasin kanssa kun kävin sijaisella kuinka paljon parempi mieli jäi siitä ja siihen asti olin vain sinnitellyt terkkarilla jonka kanssa ei synkannut. Rohkeasti vain pyydät joltain muulta/nykäiset hihasta käytävällä jos et kehtaa kysyä omalta terkalta:)

Joo no en mä kehtaa siltä omalta kysyä, mut neuvolalääkäri on ens viikolla, niin vois ottaa asian puheeks.
Kiitos Maarija. :)
Onhan se totta et kaikilla ei vaan synkkaa. Neuvolassakin käydään suht usein niin onhan se mun etu et on joku, kenelle voi puhua ja kysyä jos joku asia vaivaa. Ei tarvi nettitietoon aina turvautua yms.

Täällä ollaan täysiaikaisia! Tänään siis 37+0 ja neuvolassa kaikki hyvin :) Pieni oli jo hyvin asettautunut lähtöasemiin, pää oli hyvin alhaalla ja terkka oli suht luottavainen että ei se sieltä enää mihinkään käänny. Joten nyt hän saisi vaikka ruveta syntymään :grin Seuraavan ajan sain 2 viikon päähän, ja sitä seuraavankin jo viikon päähän, mikäli ei synny jo sitä ennen. Hui, kohta alkaa ehkä jännittää! :eek:

34+5 Kaving tanaan lisaultrassa, kun katilo oli eilen huolissaan etta vauva on kovin iso. Mulla masu oli 38cm. Painoarvio on 2.7kg talla hetkella ja han siis olisi sellainen noin 4kg, jos tulee laskettuun aikaan. Mina olin 4kg eli ei sinansa yllattynyt. Vauvalla oli kuulemma kovasti hiuksia ja han imeskeli sormiaan. :Heartbigred Maanantaina on laakarille aika, joka sitten kay tulokset lapi.

Johonki toiseen ketjuun jo kirjottelinki kun olin käyrillä istuskelemassa tänään. Sit oli lääkäri, joka ultras ja katto kohdunsuun tilanteen. Ultrassa näkyi POIKA :Heartblue (ei siis tähän mennes oltu saatu selville sitä vielä). Pikkuveli oli nyt jo lääkärin arvion mukaan 3kg200g ja viikkoja mulla tasan 35 tänään. Alko pikkusen hirvittämään kyllä, sehän ehtii vaikka kuinka paljon viel kasvaa siellä o_O Ja kun kohdunkaulaki oli tiukasti kiinni ja hyvin pitkä vielä. No, se lääkäri pisti mulle lähetteen synnärin äitipolille koska se määräs mut alottaan verenpainelääkkeet loppuraskauden ajaks. Eli siel sit varmaan vähän seuraillaan tota kasvua ja tarvittaes varataan käynnistysaikaa niin ettei ihan kahta viikkoo anneta yliajalle mennä, jos se ei sieltä itellään tuu.

Kävin äsken neuvolalääkärillä ja hän oli eka huolissaan kun mun paino ei ollut noussut yhtään kuukaudessa eli käytännössä olen laihtunut. Mutta sitten kun lääkäri ultrasi ja sai tämän hetken painoarvioksi 3,3 kg niin eipäs sitten ollutkaan huolissaan :) nyt siis rv 35+0. Minua tosin hieman kauhistuttaa tuo arvio :S Laihtuminen johtuu varmaan vaan siitä että ainoastaan raikkaat kasvikset ja hedelmät maistuu, pitää tosin yrittää nyt hieman saada ruoasta enemmän energiaa.

Lääkäri reissu takana.. pää on laskeutunut todella alas lantioon ja kiinnittynyt. Paikat on pehmenneet mutta kiinni. Lapsi ei ole lääkärin mukaan mitenkään huolestuttavan suuri mutta sain ajan ultraan :) jospa kerkeis käymää ultrassa ennen synnytystä! Painoa tullut +200g per.viikko edellisestä käynnistä.. ekasta neuvola kerrasta tullut painoa 6.2 kiloa ! Ennen raskautta painosta- 9 kiloa. Strepto-näyte otettiin ja ens kerralla neuvolassa saa vastaukset siihen ellen ole jo synnyttänyt. Vähän oli ilkeän tuntuista kun lääkäri kokeili lantion tilavuutta ja paineli häntäluuta mutta siittäkin selvittiin! :D

Kävin kanssa eilen neuvolalääkärillä ja hieman olivat paikat kuulemma pehmentyneet, mutta kanava ei ollut lyhentynyt. Tämä oli ensimmäinen kerta koko raskauden aikana, kun mulle tehtiin sisätutkimus. Ja kuulemma Espoo aikoo mahdollisesti jatkossa jättää myös tämän rv 36 sisätutkimuksen tekemättä, mikäli ei ole ollut pahoja supisteluja tai huolestuttavaa vuotoa tms. Eilinen lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että kyllä hän sen mielellään tekee varsinkin ensisynnyttäjille, jotta näkee, onko lantion koossa jotain kummallista. Kyllä täytyy sanoa, että musta olisi ainakin outoa, jos kukaan ei olisi kurkannut tonne alas ennen synnytystä. Ei kai se sormilla tunnustelu ärsytä kohtua yhtään sen enempää kuin yhdyntäkään, vai?

Mitään painoarviota ei tehty eikä (nuori) lääkäri osannut (niin hän väitti) ottaa kantaa vauvan sukupuoleenkaan. Olisi ollut kiva saada vahvistus rakenneultrassa annetulle poitsulupaukselle, mutta nooh, eihän tässä montaa viikkoa enää ole, kun se paljastuu 100% varmuudella:)

Mulle tehtiin eilen kolmas sisätutkimus ! Isot on erot paikkakunnnittain. Ei mulla ainakaan tutkimuksen takia oo tullu mitään ylimääräisiä ärsytyksiä, seksin harrastaminen taas aiheuttaa supistuksia, joskus aika koviakin..

Kyl mun mielestä edes yks tutkimus just loppuraskaudessa olis hyvä tehdä. :o Kaikessa ne säästää......... Varsinki pk-seudulla tuntuu olevan näin. Kaikki minimiin.

Hehe. Siis mika sisatutkimus?? :D Jos sellaisen taalla haluaisin, pitaisi varmaan tehda itse. :)

Mulla naistenlääkäri kyllä joka kerran tarkastaa sormilla ja laitteillaan tilanteen ja kun se on vielä vanha ukko niin olisi vaan kiva jos ultraisi vain mahan päältä niin kuin sairaalassa tekevät. Nyt on viikottain tarkastus, aiemmin oli kahden viikon välein.

Olen ihmetellyt kun kaikki ovat jo saaneet vauvan kokoarviota,ultraa, tms. ja minulle annettiin aika syyskuun lopulle. Olen silloin jo reilusti viikolla 37, vain muutama päivä viikkoon 38, ja siihen mennessä en tiedä mitään vauvan painosta, onko pää lantiossa, jne. Onko tuo ihan normaalia? Kuvittelin että tähän mennessä (vko 36+0) olisi jo hieman tutkittu tilannetta. Painokin on noussut niin valtavasti että luulisi vauvan koon kiinnostavan. Mahan kasvukin alkaa loppua kohden lähestyä yläkäyriä. Sitä vaan että jo nyt kävellessä tulee supistuksia tosi helposti, ja vyöhyketerapian jälkeen supisteli koko illan. Johan se on jo käärö käsissä ennenkuin tietää minkä kokoista pötkylää sitä pitäisi punnertaa... :confused:

Ai niin, en ole sita naistenlaakariakaan nahnyt kertaakaan. Taalla on niin eri systeemi ja se ideologia, etta kylla luonto se hoitaa. :) Koska raskauteni on luokiteltu kategoriaan "uneventful and low risk" (ja onneksi niin on ollutkin!), katilo mittaa viikottain verenpaineen, sf-mitan, kokeilee sikion liikkeet ja asennon palpomalla mahaa ja kuuntelee sydanaanet dopplerilla.

Ultriahan on kaikenkaikkiaan tehty kolme kertaa, vkolla 7, 21 ja 32 (paitsi etta ostimme lisaultran vkolla 12). Laajaverenkuva ja sokerit katsottiin joskus alkuraskaudesta ja rauta uudelleen vkolla 33. Ja jos jotain olisi ollut raudan tai sokerin kanssa, niin sehan olisi nyt jo myohaista jokatapauksessa. :)

Synnytystapa-arvio tehdaan synnytyksessa, koska ei ole mitaan syyta epailla, etteiko lapsi mahtuisi lantion lapi. Silla, etta olen ensisynnyttaja, ei ole merkitysta, koska vauva on normaalikokoinen ja paa on jo niin alhaalla lantiossa, etta on kuulemma hyvin hyvin epatodennakoista etteiko se lapi menisi. Kohdunkaulan tilannetta taalla ei tarkisteta ennen kuin kaynnistys tulee kyseeseen kuulemma sen takia, etta jos kalvot ovat puhjenneet, tulehduksen riski kasvaa. Ja sitten toinen syy on se, ettei silla tiedolla kuitenkaan mitaan tehda, kun mikaan ei viittaa siihen, etta ennenaikaisen synnytyksen riskia olisi. Tietenkin tarinani olisi toisenlainen, jos riskitekijoita olisi.

Olen jo aiemminkin tainnut todeta, etta Hollannissa raskaanaoleminen ei sovi heikkohermoisille. :) Jos on esimerkiksi tottunut siihen omassa kulttuurissaan, etta kaikkea seurataan todella tarkasti ja laaketieteellisen intervention kynnys on matala, on kylla varmasti jarkytys tottua hollantilaiseen tapaan toimia. Onneksi omaa kokemusta maassa on keraantynyt jo melkein vuosikymmen, joten tama ei tullut mitenkaan yllatyksena. Mutta valitettavasti tunnen monia, joille kokemus on ollut traumaattinen juurikin siita syysta, etta on tuntenut, ettei raskautta seurata riittavasti.

Takaisin