Neuvola

Jännittää miten täällä Saksassa asiat menee. Aika varhaisultraan on seuraavana maanantaina 24.2. Täällä tosin voi marssia gynelle mihin vaan eikä maksa mitään. Aiemmin se meni 10 euron kertamaksulla mutta nyt sekin on poistunut. Vastuu on lähinnä itsellä siinä että valitsee hyvän ja osaavan paikan. Minun gyne on mieslääkäri mutta monien vauvojen kuvia on seinät täynnä siellä ja setä on tosi asiansa osaava ja mukava. Avustajahoitaja on nainen. Tietty täällä on aika korkeat sairasvakuumaksut ja siksi se varmaan menee näin ettei aina tarvi maksaa. Joskus apteekissakin on saanut joitain lääkkeitä ilmaiseksi reseptillä. Sitä samaa tapahtui myös kun asuin Italiassa. Synnytyssairaaloista en tiedä yhtään mitään ja saa nähdä minne päädyn. Onhan tässä vielä aikaa saada kaikki selville.

Mä en ole vielä edes saanut aikaiseksi varata aikaa neuvolaan :) esikoisen kohdalla kaiken teki heti, mutta nyt on jotenkin sellanen rauhallinen olo, että kerkiihän sen.

Muistan esikoisen kohdalla, että odotin ekalta neuvolakäynniltä paljon enemmän. Muistikuvien mukaan siellä täyteltiin vaan pakolliset tiedot ja saatiin juurikin hirmu nippu esitteitä. Ja tietenkin sai ne labralähetteet ja lähetteen np-ultraan. Mielestäni hieman turha käynti ainakin miehelle.

Täällä olisi ensimmäinen neuvolakäynti edessä ensi viikolla 6.3. :)
Jo aikaa varatessani mukava neuvolantäti sanoi, että usein isiä ei niin kauheasti kiinnosta ensimmäinen käynti, kun siellä vaan jutellaan ja jutellaan. Niin ja samalla on labra-aika, että otetaan jotain kokeita. Että ultra on miehelle sitten se mihin kannattaa lähteä mukaan. Niin me sitten päätettiin heti niin, että teen tämän ekan reissun yksin :)

Mulle sanottiin, että varhaisultran jälkeen asiakkuus naisten tautien puolella loppuu ja neuvolassa alkaa. Eli maanantaina se varhaisultra, jonka jälkeen neuvolaan varailemaan aikaa.

Odotan kyllä neuvolan asiakkuutta jo, sillä haluan päästä purkamaan näitä miljoonia heränneitä ajatuksia vähän.

Mulla eka neuvola 18.3 noin rv 8 silloin. En jaksa odottaa! Harmi vaan, että mun mielestä ei silloin vielä ultrata tai kuunnella sydän ääniä.. Taidanpa siksi käydä ennen sitä yksityisellä ultrassa, ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi ! :)

Neuvolassa tuli juuri käytyä. Hirvittävä kasa taas noita esitteitä tuli mukaan. Verenpaine, hemoglobiini ja paino mitattiin ja juteltiin th:n kanssa melkein 1,5 tuntia - ohoh! :O

Nyt sitten vaan labroihin ja sitten rv 12 paikkeilla sinne ultraan - jännää! ;) Seuraava neuvola mulla onkin vasta joskus Pääsiäisen jälkeen. Uudelleen synnyttäjillä kun noita on harvemmin.. :( Kuinka pitkälle (mikä rv) muut ovat saaneet 2. Neuvola käynnin? Mulla tuo on siis RV 16 jo..

Hui!

Minäkin kävin tänään neuvolassa ja sain nähdä ultralla että totta se on :) Pieni käärö siellä oleili ja sydänkin löi ihan niinkuin piti. Voi ihanaa! Meillä on siis neuvolassa ultra, koska lääkärit sitä myös käyttävät, joten on mahdollista ultrata jos on jotain epäilyttävää tai muuten tarpeen.

Mulla kans kesti n. 1,5 h ja tuli taas ummet ja lammet terveydenhoitajan kanssa juteltua. Onneksi oli mukava terkkari niin kokemus oli miellyttävä. Me ollaan seuraavat kaksi viikkoa reissussa niin tässä ehtii uutista sulattelemaan ja sitten toinen neuvolakäynti on meillä huhtikuun alussa eli noin kuukauden päästä. Labrat ja mahdollisesti se normiultra sitten ennen sitä. Huomenna pitää varata vielä ultraan aikaa.

Kaikki näyttää onneksi nyt hyvältä joten voi hyvillä mielin odotella masun kasvua jotta pääsee uutista jakamaan. Nyt tekisi jo kovasti mieli, mutta ehkä kannattaisi vielä hetki malttaa ;) Laskettu aika olisi sitten 7.10. ultran perusteella, joten nyt mennään 8+2 rv tällä hetkellä, ultran mukaan (8+5 rv). Tuo tarkkuus siis voi muuttua kun viikkoja kertyy ;)

Mäkin toista lasta odottelen ja seuraava neuvolakäynti on vasta just sillon rv16 tienoilla. Piitkä aika, mutta eipä se kyllä haittaakaan. Onneksi se ultra tulee tuohon väliin. :) Sitä täällä odottelen. En jotenkin osaa uskoa tähän koko uutiseen, ennen kuin näen :grin Neuvolassa ei tehty edes raskaustestiä?!

Mulla kans siis toka lapsi nyt ;) Mäkin mietin ekan kohdalla kun silloin ei tehty testiä neuvolassa että ohoh. Jotenkin tuntui että kait se olisi pitänyt tarkistaa kun kerta neuvolaan menin. Mutta nyt tokan kohdalla tehtiin se ultra koska haluttiin varmistua sikiön sijannista ja raskauden kulusta. Muuten ei varmaan olisi tehty edes testiä. Tai saattavat ne terkat tehdä sen virtsastakin kun se lorottelu kuuluu jokaiseen käyntiin.

Neuvola kuulumisia myös täällä!

Toista odottelen nyt kovasti! :) Rv 8+3 on menossa ja la 6.10. Tosin kierto vaihdellut joten saattaa viikollakin ultrassa vaihtua!
Kuuden viikon päähän meni seuraava neuvola aika. Mutta onneks siinä välissä on jo sitten eka ultra.

Täällä oli kivasti mietitty myös sisarukset. Toki siis saa olla aina mukana, mutta sitten jossain kohtaa varataan pidempi aika jolloin tuleva isoveli (kohta 6v) pääsee myös mukaan ja hän saa mitata verenpaineen äidiltä ym. Tutustua neuvolan juttuihin.. Kuulosti mielestäni kivalta! Onko muualla ollut vastaavaa "erikoiskertaa" sisarusta/sisaruksia ajatellen?

Täällä myös käytiin tänään ensimmäistä kertaa neuvolassa. Seuraavaksi sitten labraan ja ultraan ja seuraava neuvola rv 13-14.

Noin tunnin verran juteltiin terkan ja kätilöopiskelijan kanssa, mukavia olivat molemmat. :) Yllättävän vähän tuli mitään tee näin ja älä tee noin ohjeistuksia. Seuraavalle kerralle saatiin sellainen lappu täytettäväksi ja terkan ja lääkärin kanssa sitten tarkemmin perehdytään parisuhteen ja perheeksi kasvamisen saloihin. Kuulemma tekevät tämän kaikille, jotta apua ja ohjausta tarvitsevat saavat sitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Kuulostaa kyllä ihan mukavalta ja järkeenkäyvältä. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kävin kans tänään eka kerran neuvolassa. Hyvä fiilis jäi käynnistä ja seuraava aika on 13+1. Ultran ajankohdasta pitäisi tulla tieto postissa kotiin viikon päästä.

Sain tänään varattua neuvola-ajan, eka käynti 20.3. Muistaakseni esikoisen kohdalla seuraava käynti oli vasta rakenneultran jälkeen joskus rv 22. Näin täällä Helsingissä, enpä usko että kakkosen kohdalla yhtään useammin on käyntejä. Esikoisen kohdalla tuntui oudolta harvat käynnit, mutta nyt en edes koe tarvetta tiheämmille käynneille. Eihän sitä sikiölle voi tehdä mitään ennen 20 viikkoa ja raskausmyrkytyskin alkaa yleensä aikaisintaan rv 24.

Me saatiin neuvolaan eka aika noin raskausviikolle 9. Varmaan aikaisemminkin olisi saanut, jos olisin keskellä päivää päässyt menemään, mutta en viitsi ottaa töistä miinustunteja enempää kuin on pakko. Minulle siis ensimmäinen raskaus, ja jotenkin luulin, että neuvolassa automaattisesti otetaan vielä uusi raskaustesti joko verestä tai virtsasta, ja aloitin tietenkin puhelun tyylikkäästi, että "Hei, olen tehnyt positiivisen raskaustestin, ja pitäisi varmaan saada aikaa sen varmentamiseksi". Siihen neuvolatäti sitten, että öö, onko jokin erityinen syy varmentaa raskaus ja selitti, että kyllä niihin apteekin testeihin ihan voi luottaa. :D

Tuntuu matelevan tämä aika, odotan ensi viikon neuvolakäyntiä kuin kuuta nousevaa...

minä en ole vielä varannut aikaa, kun ajattelin yllättää neuvolatätin kertomalla edellisen lapsen neuvola-ajalla iloiset uutiset :) Toivottavasti ilahtuu ! Onhan niitä huonoja reaktioita joku kertonut netissä :/ kyseessä siis toinen lapsi jänskättää!

Omena…Meillä ainakin kun on kunnalla töissä, niin neuvolakäynnit on ihan työaikaa, jos käy keskellä päivää…:) Ja mielestäni näin on kyllä kunnallisella puolella ainakin yleensä, korjatkaa muut jos väärässä…toki yksityisestä puolesta en tiä mikä sielä on työehdois kanta tähän.

Oon yksityisellä töissä ja meilläkin neuvola ja ultrakäynnit lasketaan työaikaan, mutta itse olen ainakin ottanut ajat niin,ettei tarvi olla töistä pois, koska en halua vielä kertoa raskaudesta :). Ehkä sitten kun on pidemmällä voi hyödyntää tuotakin etua.

Itse asustelen kans Helsingissä ja ensimmäinen neuvola oli 8+1 ja seuraava käynti 13+1, ja seuraavalla käynnillä varataan aika myös lääkärintarkastukseen. Eli aika useesti mun mielestä noi käynnit jo näin alussa? Ensimmäinen lapsi siis tulossa.

Itse oon yksityisellä puolella töissä (toimihenkilö) ja kyllä meidän TESsin mukaan neuvolakäynnit saa tehdä työajalla. En ole vielä kertonut töissä mitään, ja ensi viikolla on tosiaan ensimmäinen neuvola, mutta olen ajatellut sanoa vaan, että menen lääkärille. Voin sitten myöhemmin korjata, että olin oikeasti neuvolassa :) Mutta meillä on kyllä onneksi muutenkin aika rento meininki noiden omien menojen kanssa. Mulla ei ole mahdollisuutta käydä työajan ulkopuolella, koska neuvola ei ole silloin auki, ja lisäksi sinne on matkaa työpaikalta n. 50 km.

Mä tarkistin meidän työpaikan (sairaanhoitopiiri) ehdot, ja siellä luki aika yksiselitteisesti, että vain lääketieteelliset tutkimukset raskauteen liittyen saa tehdä työajalla niin, ettei tarvitse tehdä tunteja takaisin. Ja käsitän tämän niin, että lääketieteellisiä tutkimuksia on vain lääkärin käynnit, terkkarin käynnit ei riitä...

Takaisin