Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa tänään käyty. RR vähän koholla omiin normaaleihin arvoihin verrattuna. Paino 78,2kg :S eli reilu 300g viikossa ollut nousu. Sf-mitta 31cm ja menee siinä ala- ja keskikäyrän välissä.
Lähetteen sain pelkopolille, jossa käydään läpi edellistä synnytystä ja saan ilmeisesti nyt esittää toiveita tulevan suhteen. Onko kellään kokemuksia siellä käynnistä? Onko hyödyttänyt vai ollut yhtä tyhjän kanssa?

Moondance: Mie kävin pelkopolilla, ku eka synnytykses meni kaikki mahollinen pieleen. Oli tosi hyvä käynti ja sen jälkee ollu levollinen mieli tulevan synnytyksen suhteen. Ois saanu kyllä olla jo aiemmin siel käynti (oli rv30), ku synnytyksen miettiminen varjosti koko raskausaikaa tuohon asti. Tehtiin suunnitelmat ja ne on kirjattu sinne koneelle. Sain kyllä ihan todellista apua.
Toivottavasti siulle kans sattuu mukava henkilökunta, ku meet pelkopolille.

Kävin taas tänään neuvolassa, mutta ei näistä verenpaineista ottanut enää mitään tolkkua kun alkoi yläpaineetkin jo heittelemään miten sattuu :laughing002 pissa on puhdas ja verikokeet oli ok, eikä mitään oireita myrkytykseen, niin jatkan seurailua kotona.

Kävin seurantaultrassa sen istukan takia ja se oli siirtynyt pois kohdunsuulta, joten pääsen taas synnyttämään ihan normaalisti alakautta. Voi jee... siis onhan se lapsen kannalta parempi, mutta olin jo henkisesti varautunut sektioon ja sen myötä kivuttomaan kokemukseen. No jospa tämä tulisi helpommin ulos kuin esikoinen. Muutenkin kaikki oli hyvin, mutta vauvan paino ei ollut noussut kuin 150g kahdessa viikossa. Toisaalta oli eri mittaajat ja tulokset voi heittää muutenkin 300g kumpaankin suuntaan, joten lääkäri ei ollut yhtään huolissaan. Täytyy vain tarkkailla vatsan kasvua ja sf-mitan kehitystä. Jos se alkaa mennä alakäyrälle, niin pääsen taas ultraan. Kysyin streptokokki-testistä, kun siitä on ollut puhetta. Sitä ei täällä Jyväskylän seudulla enää oteta kuin vasta synnärille tullessa, koska se on niin lyhytaikainen tilanne, että monta viikkoa aikaisemmin otettu testi ei ole enää välttämättä voimassa.

Miä oon vaan niin kamalan huono puhumaan, mieluummin miä pidän kaikki asiat sisälläni..en nyt nii mielelläni ole menossa, mutta toivottavasti siitä olisi oikeesti apua. Oisin varmaan saanu jo aikaisemmin sinne ajan, mutta jotenkin se ahdistus ja pelko iski vasta nyt oikein kunnolla ja neuvolatäti huomas sen.
Kävihän lääkäri ja kätilö useamman kerran kysymässä silloin viime synnytyksen jälkeen, että jäikö siitä jotain mieltä painamaan ja käytiin se synnytys läpi kohta kohdalta, mutta ei sitä jotenkin silloin tajunnu et se saattais jäädä mieltä painamaan.

Moondance: Mä kävin pelkopolilla ja täytyy kyllä sanoa että siinä oli lääkäri paikallaan! Mua kuunneltiin ja sain itse vaikuttaa tulevaan suunnitelmaan (tosin lääkäri oli samoilla linjoilla kanssani jo ennen kuin edes omat mielipiteeni sanoin, siksi ehkä niin helppo ja miellyttävä kokemus...). Se on varmaan niin lääkäristä kiinni miten siellä asiat menee, olin varautunut tappelemaan :/

no niin lääkärissä käyty, oliki lekurin vika epätoivonen yritys saada meidät klinikalle, se meinaa tarkotuksella otti mitat päin mäntyä, esim painoa muka tullu 2 viikossa 19g lisää neidille ja muutenki kaikki mitat oli päin mäntyä. no minä ku mainitsin asiasta lääkärille ni alko et kun nuo laitteet ei ol hyviä ja antaa vaan arvion..hei haloo luulee mua niin tyhmäks että en ymmärrä ja lisäks ootin tuntitolkulla että se suvaitsi saapua terveyskeskukseen ees. no jatkossa onki sairaalassa seuranta ku ollaa jo kohta vikalla kuulla menossa. kaiken lisäks mun b-strepton tulokset oli kateissa viel joten sairaalassa ne otattaa kuitenki sit senkin vielä. ens viikolla sairaalaan tarkastukseen inshaAllah.

Gatusa: Kuulostaa tosi epäluotettavalta ja turvattomalta teidän maan terveyden- ja sairaudenhoito :eek: hope so edelliset mittaukset on lähempänä totuutta kuin nämä. Jaksamista kovasti sinne. :)

Perjantaina oli neuvola (rv 35+6) ja kaikki oli muuten ok, mutta hb oli laskenu, ollen 110. Ei muutako rautatabuja naamariin säännöllisesti, että ehtii hb nousta ennen synnytystä. Sf-mitta oli vähän kasvanu, viimeks oli 32cm ja nyt oli 33,5cm. Terkkari laitto lähetteen äitipolille synnytystapa- ja kokoarvioon radin takia. Sinne tulee kutsu rv 37-38. Nyt ollaanki jo niin pitkällä, että neuvola on viikon välein. Seuraava kerta onki jo ens to :)

kiitos tsempistä kkira, aiemmat ultrat toi lääkäri suoritti kunnolla mut tää viiminen oli sit jotai iha muuta. verenkuvassa kaikki ok mitä ny hemppa 109 joten rautakuurille jouduin. mulla ollu kyl tässä nyt muuta ajateltavaa ku tuo lääkärin tahallinen tunarointi ku mun mies tuli kipeeks, pyörty pe-la yönä ku tuli vessasta ja ollu tosi sairaana täällä eilenki oli melkei tajuttomana ni en ol juurikaa nukkun ku oon huolehtin hänestä. tänää hän on näköjää ainaki tällä hetkellä hyvässä kunnossa alhamdulillah. pirteä, söi meidän kanssa aamiaisen, siivos vessan ja pesuhuoneen auttaakseen mua ja lieden puhdisti. inshaAllah ei päivän mittaa kunto mene taas huonompaa kuten aiemmin.

Neuvolasta tultu ja taaaaaaaas tullu kilo painoa lisää. Ainoa mikä lohduttaa on se että tätä ei kestä enää kovin kauaa :D eli vaikka tulisi kilo viikossa niin ihan maksimissaan 5kg tulee enään. Jeeeee :D Toivottavasti tää supistuksien määrä kuitenkin ennakoisi sitä ettei ihan 2 viikkoa ainakaan mene yli. :) Muuten oli kaikki hyvin. Pää pikkuhiljaa kiinnittymään päin.

Ensin mua ultrataan tiuhaan jostain ihme syystä, ja nyt taas neuvolaa ei juuri kiinnosta loppuviikot. Sanoivat että nyt oli vika neuvola 36+0. Seuraava on toki laitettu kahden viikon päähän mutta uskomme neuvolan kanssa vahvasti synnyttäväni sitä ennen. Että täällä ei mitään kerran viikossa juttuja ainakaan ole! Hassua.. Nyt vain odotellaan h-hetkeä. Esikko syntyi torstaina (36+4) joten jännäksi vetää!

Meillä syntyi kolmas 36+2. Nyt menossa 36+4 ja viime yön valvoin supistusten kanssa, jotka loppuivat klo 04.00.
Huomas kyllä että tyttö tulossa. Poika syntyi kertarytinällä, ja tytöistä supisteli monta päivää.
Saa nähdä kuin nyt käy..

mulla oli muute esikosta sama juttu eli supparit alko ku synnytys käynnisty ennen sitä ei ollu oireita eikä supparei, tässä raskaudessa ollu vaikka mitä kremppaa ja supistuksia molemmissa muodoissa tyyliin päivittäin. esikko synty 41+0 ku tarkastin äitiyskortista saas nähä koska tämä tulee, en haluis oottaa sinne 41+0 asti ainakaa tällä kertaa, mieluummin viikon parin päästä vaikka. pitänee alkaa siivoilemaa jne. ukko kyl kieltäyty jo tuosta toisesta s osasta vedoten et hän on kipeä... hänel tuli kauhukuva mielee eilen et entä jos vauvalle käy jotai ennen syntymää et ei synny elävänä ni oli jo et mentäskö sairaalaa ja kysyttäs voiko tarkastaa ja käynnistää jo nyt ku hän on hengissä. no alhamdulillah neiti on aktiivinen joten mieski rauhottunu.

Olipa nopea lääkärin ultra 10 min ja oli katottu ultralla ja alapäätä sörkitty ja neuvoteltu käynnistys maanantaille, tehokasta, tykkään! Olisin saanut valita käynnistynsen jo perjantaille, mut lääkäri ja mun äiti oli sitä mieltä että maanantaina parempi niin saa keuhkot vielä kypsyä ja viimeinen viikonloppu kaksin rakkaan kanssa suostuin sitten siihen :)

mimaro ja emciliini taitaa olla sit seuraavat jotka saa nyytit syliin inshaAllah, tsemppiä odotukseen ei ol pitkä aika teillä. mä haluun kans kohta neidin syliin...no kunha pääsee sairaalaa ultraan jne ni sit katellaa kaikki asiat ja pääsen sanomaa että alakautta synnytys inshaAllah, ja jos painoa alkaa neidil olla kiitettäväst ni kysäsen onko mahollista ennen laskettua.

Takaisin