Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä käyty heti aamusta neuvolassa ja kylläpä oli asiat menny päin pyllyä viikossa(!!!) vaikka itellä on ollu tosi hyvä olo. :( verenpaine oli koholla, painoa tullu kilo (turvotusta), pissa oli onneks puhas, sf-mitta viikko sitte 33,5cm nyt 34cm. Vauva liikku sydänäänien kuuntelun aikaan älyttömästi ja terkkari meinas jo turhaantua ko sykkeet hakkas yli 160 koko ajan. Turhaantua meinas myös mamma, mutta sain itteni rauhotettua ja vauvaki vähän rauhottu nii sykkeet laski alle 150.
Nyt sain ton rr-mittarin ja stixejä kotiin. Kerran päivässä pitää stixata pissa.
On tää raskaana oleminen melkosta hommaa, muista ottaa kaikki vitamiinit, raudat ja kalkit. Muista mitata vs, rr ja nyt vielä stixata pissa. Työstähän tää käy :D onneks ei oo muutako aikaa!

Edit: nyt menossa rv 36+5.

No on siinä sitte enmastina syynsä et loppuajasta niin tiuhaan on neuvolakäynnit! Mietin ite vaan ku sain just ti neuvolasta ajat loppuraskaudelle ja tuliko niitä nyt reilun kuukauden pätkälle 3 vai 4... Mut jos tosiaan ollu vointiki ihan hyvä ja silti arvot huononee.

Oottako muuten saanu millasia ohjeita nuitten pukamavoiteiden käyttöön? Montako viikkoa niitä uskaltaa käyttää yhtäjaksosesti? Ei oo kyllä paljo auttanu vaikka oon jo 1,5 viikkoo käyttäny... Mahtuukohan mulla synnytyksen jälkeen enää housutkaan jalkaan näitten takia!!?

No hyvähän se on että niitä käyntejä nyt lopussa on, ku raskausmyrkytyski saattaa kehittyä niin nopeasti, että senki puolesta pitäis käyä joka päivä neuvolassa :D

Onneks on nyt sentäs mukava ja ihana terkkari nii ei ärsytä käyä siellä.

Justiinsa tulin neuvolasta, joten täytynee päivittää tiedot tännekin. Kaikki hyvin, paitsi hb vaan 114, mut sekin on pysynyt samana, joten ei hätää. Verenpaine pysynyt matalana ja vauvan sykkeet oli 142. Sf mitta oli nyt 33cm ja painoa tullut vähän yli 400g viikossa. Nyt on rv 35+6. Vauveli potki kovasti, kun sykkeitä kuunneltiin. Pää on ollu jo monta viikkoa rt:ssa, mutta ei ihan kunnolla kiinni vielä, joten menee tässä jokunen viikko vielä.

Neuvolalääkärissä käyty (viikkoja nyt 35+1). Sain lähetteen sairaalan puolelle, että katsovat vauvan asentoa ja kokoa, kun sf-mitta on vain 28 cm. Muuten kaikki hienosti: verenpaine 114/64, painoa tullut lähtötilanteeseen nähden 8,1 kg, vauvan syke 148.

Terveiset viimeisestä neuvolasta. Nyt siis 37+1
Kaikki muuten ok, mutta verenpaine oli selkeästi koholla. Sf-mitta 32, hemppa 131, pissa puhdas, painoa tullut pari kg, ei turvotuksia tms. Vieläkin on vihkisormukset sormissa.
Vauva oli viimeksi hyvin alhaalla. Nyt oli pompsahtanut takaisin ylemmäs.
Eli ei mitään ihmeitä. Verenpaine kuulemma nousee aina ennen synnytystä, joten nyt vaan toivotaan ja odotetaan sitä synnytystä sitten alkavaksi :)

Terveisiä neuvolasta ja synnytyspolilta! Vielä ei ole pikkuinen tässä maailmassa, vaikka siis synnytyspolilla olinkin pari päivää. Neuvolasta soitettiin konsultaatio polille verenpaineiden takia ja sitten kävikin niin, että halusivat ottaa mut sinne sisään tarkkailua varten, pissassa oli yks plussa myös.
Nyt on vauva ultrattu perinpohjaisesti ja käyrillä oltiin yhteensä 6 krt, kyllä nyt on tutkittu. Kaikki muuten hyvin mutta määräsivät verenpainelääkkeet loppuraskauden ajaksi, kun ne oli korkeat (paitsi levossa). Nyt on niin paljon mittailtu verenpaineita, että käsi on varmaan jo sininen. Itselläni on myös oikein ihana flunssa tällä hetkellä päällä, että se vaivaa melkein enemmän kuin tuo lievä raskausmyrkytys. Mitään muita raskausmyrkytyksen oireita ei ole, nyt sitten vain seuraillaan. Polilla ja neuvolassa saaa käydä tiheään, ihan hyvä vain. Yksi mukava hoitaja meinaisi, että tämä poitsu on maailmassa ennen laskettua aikaa. :) Supistuksista ei ainakaan vielä ole tietoa, nyt siis rv 35+6.

hyvä winnie että siellä kaikki hyvin pienokaisella, parane pian ja harmi että tuo raskausmyrkytyski tunki sinne vielä.

täällä näyttää siltä että en taida päästä tänää tarkastukseen...syy: lanko vedätti veljeään taas kerran ilmeisesti joten tuskinpa on rahaa mennä tarkastukseen, täällä ku pitää aina maksaa että ne tekee jotai. no sairaalakassi on pakattu joka tapauksessa valmiiksi nyt alhamdulillah. kävellessä yhtäkkiä iski kunnon kipu ja jatkuu edelleen...liitoskivut tuli takas onha ollu helpompaa nyt joitai viikkoi.

Täällä oli tokavika neuvola ennen laskettua aikaa tänään. Kaikki hyvin. Otin myös infu-rokotteen kun sitä kovasti suositteltiin, vauvakin saa siitä suojan kun syntyy melkeen keskelle alkavaa influenssakautta... RV 39+0.

Neuvolalääkäristä kotiuduttu ja jes, pikkuinen oli kääntynyt pää alaspäin kun vielä kaksi viikkoa sit oli perätilassa. Sf mitta oli kasvanut kahdessa viikossa 32cm:stä 35:teen cm joten sen takia sit lähete äippäpolille kokoarvioon. Ei tehnyt sisätutkimusta ollenkaa mikä oli yllättävää kun mulla ei ole koko raskauden aikana tehty sisätutkimusta. No sanoi et ei hän viiti rupee turhaan ronkkimaan kun ei ole ollut supisteluja yms. Oireita. Ja tuola äippäpolilla kyllä sitten tsekkaavat kohdunsuun tilanteen kumminkin. Muuten kaikki ok! Oon kyllä niiiiin onnellinen et hää on itekseen kääntyny eikä tarvitse ruveta ulkokääntelemään! :) viikkoja tänään kasassa 35+0.

Mulla myös neuvolan lääkäri alkuviikosta. Olen hieman ihmeissäni siitä. Lääkäri ei tuntunut tietävän mitään. Kysyin häneltä kokoarviota, niin hän sanoi ettei osaa sanoa. Sitten kysyin että miten muilta on se osattu arvioida, kuinka se sitten tehdään. Sitä hän ei tiennyt. Hän otti pitkin hampain multa verenpaineen ja painon, mun olisi pitänyt kuulemma ottaa ne itse jossakin. Hän ei meinannut saada doppleria toimimaan ja rupesi jo selittämään ettei se ole niin tarpeen muutenkaan, kum lähti toimimaan. Tunnusteli asentoa kylläkin, ja vauva tuntui olevan pää alaspäin, mutta vaikutti jotenkin epävarmalta. Sisätutkimuata ei minullakaan tehty : ei ronkita jos ei ole pakko. Kun sitten kysyin, miksi tähän on aikataulutettu lääkärikäynti kun se teki vähemmän kun mitä terkkari, niin ei oikein osannut siihenkään vastata :( Hemoglobiini ja sf mitan kehitys olisi kiinnostanut, mutta onneksi on th parin viikon päästä..

Onpas RedRose kurja lääkärinkäynti. Olikohan lääkäri erikoistumassa tai vastavalmistunut? Nuo lääkärit ja terkkarit on kyllä täysin arpapeliä, kannattaa olla onnellinen jos sattuu asiansa osaava henkilökunta. Itsekään en ole saanut koko arviota neuvolalääkäriltä vaan tämä tuli sitten ylimääräisestä ultrakäynnistä. Ei sitä lääkärinkään tarvitse kaikkea tietää, mutta kyllä potilaalle pitää tulla sellainen olo, että tämän henkilön hoidossa on turvallista olla.

Neuvolalääkärithän taitavat enimmäkseen olla ihan yleislääkäreitä jotka ns. oman työnsä ohella tekevät neuvolajuttuja. Ei se tietysti oikeuta sitä, että ei tiedä asioita tai osaa perustella juttuja asiakkaalle, mutta ehkä se vähän selittää sitä kuitenkin.
Tai siis näin se ainakin täällä meillä menee, että tk-lääkärillä on kerran viikossa puolipäivää varattuna äitiysneuvolan asiakkaille ja toinen puolikas päivä viikossa lastenneuvolan siakkaille.

no jos teitä lohduttaa ni tuo tk:n gyne joka hoitaa äitiyspuolen asiakkaat ei tee sisätutkimusta, ei mittaa verenpainetta, ainoastaa ultraa eikä kerro mitää muuta ku että onko vauva hengissä ja onko normaali kehitys, loput voit lukea mitoista jotka on ultrakuvassa. kätilölle mennää jos tarttee sisätutkimuksen mut eipä nekää sitä helpolla tee jne sielläki lähinnä juorutaan vaan kaikesta eikä tutkita kunnolla. mullaha sillo tokan kolmanneksen alussa kätilö oli että en kuulu hänen potilaaks ku mulla ollu monta keskenmenoa, ei tehny sisätutkimusta, ei katton verenpainetta jne...olis kirjottan ilman mitää tutkimusta ja perustelua lähetteen et mulle oltas sairaalas ommeltu tukiompeleet tuonne kohdunsuulle pitämää se kiinni. siitä mä väittelin että mulla ku ei ol mitää syytä siihe että pitäs alkaa ommella ni se oli et koska sulla ollu keskenmenoja iha varmast on heikot paikat ni pitää ommella kiinni. eipä ommeltu eikä lähetettä laitettu ku sanoin etten tartte.

Mulla on samanlaisia kokemuksia neuvolalääkäristä kun RedRosella. En luota enää mihinkään mitä se lääkäri sanoo. En haluaisi mennä jälkitarkastukseen tälle lääkärille enää. Täytyy kysyä jos saisi käydä jollain muulla.

RedRose, mulla myös ihan surkea neuvolalääkäri. Varmaan joku suojatyöpaikkalainen ;) Olen huomenna menossa Väestöliiton neuvolaan. Maksanee pitkän pennin, mutta haluan käydä kunnollisen lääkärin vastaanotolla.

Meijän terveydenhoitaja on ihan huipputyyppi ja siitä tykätään kyllä kovin mut noi neuvolalääkärit on kyllä ollu vähän ihme tapauksia. Ja se harmittaa et molemmilla neuvolalääkäri käynneillä on jäänyt semmonen olo et lääkärillä on kauhee kiire ja sillä ei oo yhtään ylimäärästä aikaa.. Terkka käynnit on aina miellyttäviä ja rauhallisia eikä kiireestä ole tietookaan :)

Kävin vielä näin viikkoa ennen sektioo lääkärin vo:lla. Kyllä oli lääkärillä mielenkiintoinen ilme ku kokeili kohdunsuun tilannetta :wink kuulemma pää tuntuu ja kahdelle sormelle auki :grin kerroin kyllä että viikonloppuna oli supistellu mut ei tainnu täti uskoa ennenku kokeili. Nyt jännätään kumpi tulee ensin sektio vaiko pikalähtö sairaalaan:rolleyes: muisti kyllä monesti sanoa että heti takas jos vedet menee tai rupee supisteleen kipeesti. Jokohan sitä pitäis sairaalakassi pakata o_O:wink

räsynalle kuulostaa että vois olla paikallaa pakata se kassi valmiiks jo. mulla on nyt se että tarvittavat löytyy ni ei muuta ku ootan että neiti päättäs tulla tälle puolelle. mun pitäs käydä sairaalas tarkastukses mut saapi nähä pääsenkö ollenkaa sinne. no josko se tarkastus ois sit sama ku jää synnyttään. on poltellu alavatsaa, supistuksia jonki verran, huono olo, on ollu rytmistä kipua aamust asti alaselässä joten josko se tästä hiljallee...

Huomenna 39+0! Neuvolassa tänään kaikki hyvin. Sf-mitta hurjat 37cm, ja kysyinkin kun on kuitenkin takaraivossa mietityttänyt tuo käyrä, että osaisiko th arvioida vauvan kokoa. Sanoi, että hänellä ei ole tarkat kädet, mutta hakee naapurihuoneesta vanhemman kätilön. Kätilö tutki aikansa ja sanoi, että vauva on todella alhaalla ja optimaaliseen tarjontaan kiinnittynyt, ja kohtu tuntuu supistelevan niin herkästi, että pian tullaan ulos. Hänen mukaansa sopivan kokoinen vauva. Tällä hetkellä noin 3kg, tai ihan himpun yli.

Jostain syystä tuli olo, että jospa nyt sitten kuitenkin otetaan miehen kanssa influenssarokotus, eipähän tarvitse sitten miettiä ainakaan sen takia, että kelle uskaltaa antaa vauvan syliin, tai että kuinka paljon ihmisten ilmoilla voi olla, kun vauvakin ehtii vielä saamaan osansa rokotteesta. Ei tullut edes käsi araksi. :).

Takaisin