Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pampero: joo mä tiiän että otetaan ja miksi otetaan mutta nehän kattoo myöskin ne vasta-aineet siinä samalla kertaa nii siks koen tämänkin kokee kovin turhaksi. Mutta samapa tuo, ei se veri kuitenkaan kehosta lopu vaikka vähä enempi pistelevät :rolleyes:

Ymmärsin varmaan väärin mitä tarkotit :) Meinasitko että miksei niitä molempia kokeita oteta samaan aikaan vaan täytyy ottaa kaksi eri koetta? Mullakin otetaan rv36 se vasta-ainekoe verensiirron takia, mutta sitä en kyllä tiedä miksi se pitää ottaa juuri siinä kohtaa... Kai siihen joku syy on että juuri noilla viikoilla? Ja x-koetta taas ei voi tuossa kohtaa vielä ottaa, meniskö jotenkin näin...

Just sitä tarkotin että miksi ei voi ottaa sillon päivää ennen sektiota kun neuvolatätikin sano että samat asiat ja toki vähä lisää katotaan sillon... Ilmeisesti se koe otettiin nyt siksi että jos synnyttäisin alateitse niin se pitäis tietää ennen sitä... Mutta kun on kyseessä joka tapauksessa sektio nii jäi hieman epäselväksi että mikä järki tässä nyt oli. No, onpa ainaki varmasti tiedossa kaikki tarvittava kun sairaalaan sisäänkirjaudun :p
Musta on tullu tässä raskausaikana oikein vaikea potilas:oops: mihinkää en suostu ennenku syy on selvillä... Johtuu varmaan omasta ammatista ja siitä että joudun leikkaukseen raskausaikana :rolleyes: toivottavasti musta tulee taas synnytyksen jälkeen oma normaali itteni :wink

Mulla on tällä hetkellä 36+4 ja seuraava neuvola on 37+2 eikä mullekkaan olla sanallakaan missään kohtaan mainittu mitään mistään streptokokista. :o Onko tuolloin 38 viikolla jo liian myöhäistä ottaa se vai voinko pyytää/vaatia että ne ottaa sen sillon 37+2?

No jännä nähdä kun mulla on ensi viikon perjantaina neuvolalääkäri et ottaako jotain streptokokki näytteitä. Mäkin siis Espoosta. Kukaan ei ainakaan mitään ole moisesta maininnut.

Mulla oli eilen verikokeet korkean alapaineen takia ja kaikki oli kunnossa, nyt laski alapainekkin normi tasolle, huh! Huomenna kuitenkin vielä neuvolaan niin katsotaan taas tilanne uudestaan. Streptokokki näyte pitäisi täällä ottaa, en vielä tiedä miten se täälläpäin hoidetaan, itse vai lekurilla.

Mun puhelimella kirjoittamani viesti ei näköjään näy.. Höh.

No mutta. Itsekin ihmettelen kovasti, miten tollasen toosanäytteen pystyy muka itse ottamaan. Oon tänään menossa neuvolan lääkärille ja saa kyllä ite ottaa, jos näytteen haluaa.

Kättärin tutustumiskierroksella oli myös jotain puhetta tosta streptokokista, mutten nyt enää muista mitä. Sen verran sivulauseessa se tuli esille...

Siinähän on siis se että jos näyte on positiivinen , se hoidetaan synnyttämään tullessa yhdellä annoksella antibioottia joka välittömästi laskee sen tasoa vauvalle turvalliselle tasolle. Ja tämä siis vain alatiesynnytyksissä.. Jos näytettä ei olla äidistä aiemmin otettu, saattavat ottaa sen kun saapuu synnärille? Tai sitten antavatkohan vain automaattisesti tuon antibiootin...? En ihan tiedä varmaksi koska tosiaan yleensä tuo näyte otetaan automaattisesti kaikilta äideiltä loppumetreillä... Voihan sitä neuvolastaan kysyä?

Mä ymmärsin niin että kunhan se näyte on otettu ennenkuin menee synnyttämään kunhan ei liian paljon ennen, eli mulle suositteli vk 36 tai jälkeen jotta se tilanne emättimessä on se sama kuin sitten synnytyksessä. Eli uskoisin että vk 38 vois vielä hyvinkin näytteen oottaa

Neuvolalääkärissä täälläki käyty. Paino tippunu 1,5 kiloa 1,5 viikossa. Hemoglobiini laskenu samassa ajassa rutkasti. Tähän asti ollu 120 niin nyt oli enää 103. Lääkäri otti myös ton streptokokki näytteen. Ens viikolla äitiyspolille uudestaan kokoarvioon (sillon viikkoja 36+1).

Mullakaan ei neuvolahoitaja maininnut steptokokki-näytteestä. Itse kysyin viimeksi, että koska otetaan. Ja siihen vastasi että seuraavalla lääkärikäynnillä eli ens viikolla (34+5).
Itse luin netistä että juurikin antibiootti-tiputuksen takia tarvii tietää. Antibioottia ei tietääkseni laiteta varmuuden vuoksi. Ja jos on strepto positiivinen, eikä kerkiä antibioottia saamaan ennen alatiesynnytystä, on lapsella riski saada kaikenmaailman tulehduksia.
Sillä halusin tietää strepton etukäteen, jotta voin rauhassa odotella synnytyksen edistymistä kotona ja mennä synnärille vasta kun on "pakko". Jos saan positiivisen tuloksen, pitää keritä ajoissa sinne tiputukseen, eikä voikaan kärsiä kotona.
Joissain kunnissa testataan vasta synnärille tultaessa, jolloin saattaa olla jo myöhäistä.

Mun piti myös ottaa itse kyseinen näyte ja ohje oli, että ensin emättimestä ja sitten peräaukon suulta, mitä ihmettelin suuresti. Neuvolassa sanottiin, että jos se streptokokki löytyy, niin synnyttämään mennessä tuikataan antibioottia äitille, jotta se tauti ei syntyvään vauvaan. En vaan oikein tajua sitä peräaukonsuulta otettavaa testiä, eihän se lapsi sieltä tule :D

ilmeisesti sen takia peräaukon suulta siellä otetaan kans ku jotku anteeksi inha tieto ulostaa synnyttäessään joten jos lapsi on kontaktissa vahingossa niin siinä voi bakteerit siirtyä vauvaan. kannattaa kyl pyytää suolen tyhjennys ennen synnytystä jos mahollista :)

Joo, siitä se varmaan johtuu. Mä laitoin toiveen peräruiskeesta kun sain neuvolasta sellasen lappusen mihin saa kirjotella ajatuksia ja toiveita synnytyksestä. Peräruiskeen olen saanut aikaisemmissakin synnytyksissä ja koen, että on helpompi ollakin kun peräsuoli on tyhjä ja tosiaan ei tarvitse "pelätä" tuleeko kakka ennen, jälkeen vai samaan aikaan kun vauva :)

Streptokokista: Ainakin Tampereella pumpulipuikko työnnettiin kumpaankin reikään. Ei kyllä tuntunut missään... johtuiskohan että paikat on muutenkin niin remsallaan ;). Mut itse en kyllä lähtisi testaamaan, joutuisi kyllä reikiä etsimään..

Täällä päin ei ole käytäntönä strepto-näytteen ottaminen. Kahdessa aiemmassa raskaudessa sitä ei otettu eikä siitä koskaan edes mainittu. Tällä kertaa se otettiin kun kävin päivystyksenä äitiyspolilla, muuten ei olis varmaan nytkään otettu. Kunnissa on erilaisia käytäntöjä. Ja sen takia se otetaan peräaukon suulta koska bakteeri voi löytyä sieltäkin ja synnytyksen aikana tarttua vauvaan, vaikkei ulostaisikaan :) (harvemmin ne vauvat siihen ulosteen päälle syntyykään :D )

Ei ole mulle koskaan missään mainittukaan koko streptokokista.
Mistä se tulee? Ilmeisesti yleinen kun niin ahkerasti testaavat.

Mulla otetaan huomenna se strepto näyte vaikka ei oo riskiä eikä oireita.
Eilen kävin synnytystapa-arviossa ja noh..oli aika turha käynti. Ei siinä, pääsin näkemään pienokaisen ja sydänkäyrä otettiin, joka ok. Painoarvio 3kg eli keskikäyrällä mennään. Kohdunkaula epäkypsä ja jäljellä 2cm. Virtaukset ok ja lapsiveden määrä ok. Vauvan pää todella alhaalla, on siis kääntynyt rt:aan. Lantion tilavuus ok, ei estettä alatie synnytykseen. En oikein ymmärrä miks mun piti siellä käydä siellä tuo asia kuulemassa kun tiesin sen jo ennestään. Luulin et siellä käydään läpi sitä kun viimeksi oli imukuppisynnytys ja supistukset heikkoja (ponnistin sitä sen 2 tuntia), että otetaanko sitä riskiä nyt, mutta ei se niistä maininnut sanallakaan ja ite en ehtiny sanoa kun käynti oli tyyliin: kaikki hyvin, tervetuloa synnyttämään, kiitti moi.
No ei auta kun sanoa synnyttämään mennessä, että jos yhtää näyttää siltä et se ei suosiolla tule niin suoraan leikkuriin vaan. Viimeksi olivat jo soittamassa sinne, mutta halusivat sitten mua kuitenkin kiduttaa. Ja se käynnistäminenkin oli jotenkin niin kamalaa, hyi yäk. Aamulla 9 aikaan alottivat ja poika synty seuraavana aamuna puol 5 maita. Nyt vasta ruennu tää synnytys asia ahistamaan...

Sama pää kesät talvet. En muistanut ollenkaan koko streptoasiaa, kun siellä lääkärissä olin eikä lääkärikään mitään asiasta maininnut. :p No, ottavat näytteen, jos ottavat joskus sitten ja voinhan kysästä seuraavalla kerralla terkkariltakin, jos asia vielä mielessä pyörii.

Kaikki oli hyvästi mutta joku lievä hiivatulehdus löytyi. Siihen hain puikkoja apteekista. Tuo saattoi vaikuttaa siihen, miksi pissassa oli proteiinit vähän koholla. Lääkäri sanoi, ettei kannata huolestua vielä, kun verenpaine hyvällä tasolla, painoa ei ole tullut normaalia enempää eikä ole turvotusta. Jänskättää kuitenkin, vieläkö tässä ehtii joku myrkytys iskemään... Varmaan olin vaan hutiloinut alapesun kanssa.

Vauva on pää alaspäin, ei kuitenkaan kovin alhaalla eikä todellakaan kiinnittynyt. Hieman on herra jopa vinossa vielä, sen kyllä huomaakin, kun joku raaja painanut koko päivän kylkiluuhun. :confused: Kai se siitä lähtee laskeutumaan jossain välissä. Katsottiin myös ultralla, kun lääkäri halusi varmistaa asennon. SIellä poju hieroi naamaansa ja makoili rauhallisena. On muuten joka ultrassa ollut joko nukkumassa tai heilutellut vain raajojaan. Mahtaako olla yhtä rauhallinen tapaus myös syntyessään? :)

Tuosta ultrauslaitteesta olisi kesällä ollut apua, kun edellinen lääkäri ei saanut sydänääniä kuulumaan! Ihmettelen, miksei silloin katsottu heti ultralla, vaan piti pelko persiissä juosta sairaalaan päivystykseen, jossa katsoivat nopeasti kaiken olevan hyvin ja ruudulta näkyi, kuinka sydän lyö. Saman olisi nähnyt sillä neuvolankin laitteella. No, samapa tuo nyt enää, mutta jos se laite on siellä jo kauemminkin ollut niin ihme, ettei voi käyttää. Luulisi tulevan kaikille halvemmaksikin kuin sairaalapäivystyksessä juokseminen...

Kohdunsuu on pehmeä, pituus 2,5cm. Ei taida ihan heti olla tämä lapsi syntymässä ja hyvä niin vielä tässä vaiheessa.

Tänään rv 35+4.

Takaisin