Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Emciliini: ei oo totta :( pöyristyttävää käytöstä lääkäreiltä. Tää Suomen malli on niin huono, että joka kerta joudut eri lääkärille ja kaikilla on eri mielipiteet. Äiti on kuitenkin se oman itsensä asiantuntija ja myös hänen mielipide pitäisi painaa siinä missä lääkärinkin, ja kyllä lääkärit sais samoilla linjoilla mennä mitä on jo aiemmin sovittu (vaikka olisikin henk.koht eri mieltä). Aargh :( Kannattaa oikeesti pyytää toisen lääkärin mielipide ja sanoa että se mitä on sovittu ja luvattu niin saa myös pitää, että toi pompottelu ei käy sulle. Pahoittelut poikasi menetyksestä :Heartred

Kiitos ❤ Tiistaina aion kyllä ottaa asian puheeksi ja vaatia jotain päätöksiä käynnistyksen suhteen silloin kuitenkin jo 37+5 et tuskin ihan siihen 38 viikon alkuun käynnistystä saan mut kunhan kaikki menee hyvin on pääasia

Mun ongelma vaan on se et alan heti pillittää kun ärsyynnyn tai joku asia ei mee mun mielestä niin kuin kuuluu

Pillität sit vaan että nyt tehdään niinkuin sinä sanot ja pompottelu saa riittää :) Sulle on käynnistys luvattu, siihen olet valmistautunut eikä sitä suunnitelmaa voi muuttaa ilman sun suostumusta.

Emcliliini: Yrität vaan tehdä niinkuin Pampero neuvoi. Pidä pääsi tuossa asiassa. Lääkärit ovat erehtyviä kuten me muutkin. En ymmärrä miksi sinua pompotellaan tuohon malliin. Tsemppiä!

Kiitos! Onneksi täältä saa tukea vielä kun mies ehtisi töiltään mukaan vähän kovistelemaan :P Viimeksi kyllä tirautin jo
parit kyyneleet
niin lääkäri jo melkein perui puheensa :D

38+4 voidaan suunniteltu sektio jo tehdä, ilman mitään erityistä "kiireellistä" syytä. Luulisi lääkärin siihen suostuvan.
Mulla on sektio 38+4, vaikka suht pienikokoinen vauva.

Vihdoin viimeinen ultra takana! Kehui tilannetta, kuulemma nyt asiat paremmin kuin viimeksi (3vkoa sitten).
Vauva nyt noin 2700g 35+2. Keskikäyrää menee, päälle kolme kiloista täti ennusti. Paikat kiinni ja arvot hyvät. Sanoi, että kaikki edellytykset täysiaikaikaisuuteen!! :)

mutta edelleen rasitus kielto. Ei seksiä, siivousta, saunaa tai muuta rehkimistä! Toistaiseksi toiminut hyvin, esikko kuitenkin tuli tästä jo viikon päästä. Jos nyt päästäisiin ainakin se 2-3viikkoa eteenpäin.. Mutta sitten heti 37+6 aloitamme sellaisen vaakamambo rumban, siivoushulluuden ja saunamaratoonin että oksat pois!!! ;) :)

Edit. Niin ja siis tyttö ollut jo kuukausia rt ja lempiasento jotenkin vinossa niin että selkäranka aina ultrissa vasemmalla ja kädet ja jalat masun oikealla. Silti hikka tuntuu Jännästi ylävatsalla jostain syystä. Nätti alhaalla edessä oleva istukka kuulemma ja sallituissa rajoissa alatie synnytykseen mutta mitä ymmärsin niin just ja just. Eli ilmeisesti se 2cm. Hui!

Muokattu viimeksi:
Täällä myös käyty tännää neuvolassa ja samalla oli lääkäri. Paino itellä jatkaa nousuaan, nyt tullu +16 kg, mut siitä en ressaa, ne ehtii tiputtaa ja näi sitä on tullu kahessa edellisessäki raskaudessa. Verenpaine hyvä, pissa puhas. Lääkäri otti streptokokki näytteen synnytystä varten jo. Sekä katto ultralla, nii kaikki kunnossa, lapsivettä normaalisti, istukka hyvi ja vaavi lähtöasennossa. Kohdunsuu pehmentyny, mut kii vielä. Sf-mitta oli 35cm, nyt siis viikkoja 35+6 eli se mitta on pompsahtanu yläkäyrän yläpuolelle. Lääkäri laitto lähetteen painoarvioon, parin viikon päästä pitäs sinne päästä. Toivon, että jos alkaa olla jo lähempänä neljää killoo, nii sit käynnistävät.

Mun pitää ottaa se streptokokki näyte ihan itse rv 36 tai enemmän ja toimittaa labraan. Olisihan se paljon helpompaa jos lääkäri sen ottaisi,kun en meinaa taipua enää niin joutuu vähän niinkuin käsikopelolla työntää sitä pumpulitikkua sinnepäin :grin

Onneks ei mun ite tarvinnu sitä näytettä ottaa, ei varmaa ois ennee onnistunu, maha alkaa olla tiellä. Lääkäri otti ja ei menny ku pari sekuntia ja se oli siinä, hyvä et tunsin ees.

Neuvolassa käyty ja kaikki oli ihan hyvin. Möykky oli kääntyny ympäri \o/ , tosin tunsin sen viime yönä, kun toinen alkoi heittämään kuperkeikkaa ja sen jälkeen sai hikan niin tuntu kyllä ihan toisessa päässä kun normaalisti :D Tosin sitten kun mainitsin, että ihan kuin lapsivettä olisi lirahtanut ruokalusikallisen verran toissapäivänä niin jouduin ylimääräiseen lääkärikäyntiin. Onneksi lapsivettä ei ollu tihkunu (mutta testi oli kyllä hyvin hyvin epämiellyttävä), mutta ultrassa huomattiin, että Möykky vetelee painoarvion mukaan 3200 kg ja ollaan viikoilla 35+5. Samalla otettiin sydänkäyrät. Lääkäri antoi kontrolli ajan parin viikon päähän, ja jos pirpana on kasvanu vielä niin ruvetaan miettimään synnytyksen käynnistystä, ettei Möykky ala muistuttamaan laskettuna aikana Hulkia :D

Täällä kanssa lääkäri otti streptokokki näytteen tänään sisätutkimuksen yhteydessä. Luulenpa, että jos olisi kotiin annettu tikku ja purnukka niin näyte olisi voinu tulla jopa väärästä kolosta....

Höh, ja mun pitää ottaa se ite! No kai se oikea kolo sieltä löytyy vaikka sitä ei moneen kuukauteen ole nähnytkään! Niin ja nyt muuten muistan et pitää se näyte ottaa myös peräaukon suulta, näin se täti neuvoi ja vieläpä samalla tikulla!

Ei mulle olla puhuttu edes mistään streptokokkinäytteestä:think005 Millä perusteella se otetaan, jos ei oteta kaikilta?

mult otettii täällä kätilön toimesta ainoastaa tuolta toosasta näyte. perusteina ainaki jos on aiemmas raskaudessa ollu positiivinen b-strepto, poikkeuksellisen runsas valkovuoto haisi tai ei ainaki näköjää mun kohalla ku mulla valkkaria löyty ku lääkäri ultras ja mulla oli esikkoa synnyttäes b-strepton takia ab-tippa. en muista oliko se b-strepto näyte vakio sillo -06 ku minä esikon sain.

Kuulemma koe otetaan kaikilta vkolla 35-36. Tämä on joku uusi määräys. Jos on positiivinen niin hoidetaan synnytyksen yhteydessä antibiootilla. Itse kyseenalaistin kyseisen käytännön koska streptokokki tarttuu vauvaan vain alatiesynnytyksessä ja itse olen menossa suunniteltuun sektioon o_O ei osannu täti sanoa että mitä järkeä sitä sillon on ottaa mutta ottipa kuitenki. Veriryhmäki piti ottaa uudestaan loppuraskaudesta koska sain viime synnytyksessä verta... Tämäkin koe otetaan vielä päivää ennen sektiota, joten en tämänkään tarpeellisuutta just nyt otettavaksi ymmärtänyt:rolleyes: mutta... Kaikki on nyt ohjeiden mukaan otettu.

Kuulemma koe otetaan kaikilta vkolla 35-36. Tämä on joku uusi määräys.
Mulla viikot on 37+5 eikä tosiaan tästä ole mainittu edes sivulauseen verran missään vaiheessa miltään taholta. Ehkä paikkakuntakohtaista? Mulla kyseessä Espoo.

Meillä Järvenpäässä sanottiin kans että kaikilta otetaan ja kuulutaan myös HUS in alueeseen, eli samaa sairaanhoitopiiriä kun Espoo. Erikoista ettei sinulle I-P olla mitään puhuttu asiasta o_O

"Veriryhmäki piti ottaa uudestaan loppuraskaudesta koska sain viime synnytyksessä verta... Tämäkin koe otetaan vielä päivää ennen sektiota, joten en tämänkään tarpeellisuutta just nyt otettavaksi ymmärtänyt:rolleyes: mutta... Kaikki on nyt ohjeiden mukaan otettu."

Räsynalle, sulta otetaan verinäyte pari päivää ennen sektiota koska sektiota varten täytyy aina tehdä verivaraus (eli verikeskukseen varataan sulle valmiiksi verta jos tarvitset verensiirron), ja sitä varten täytyy olla aina ristikoe (x-koe) verestä otettuna :) Ristikoe on voimassa vain viisi päivää ja se pitää siis olla aina ennen verensiirtoa (paitsi kriittisissä tapauksissa tietty ei ole aikaa). Lisäksi jos olet saanut verensiirron niin verinäyteellä katsotaan ettei ole sen myötä kehittynyt vereen vasta-aineita.

Takaisin